Stelling: In een koivijver van beperkte omvang is het beter om alleen males te plaatsen

Hier komen allerhande studies of verklaringen neer, al dan niet op wetenschappelijke basis
LucB

Re: Stelling: In een koivijver van beperkte omvang is het beter om alleen males te plaatsen

Bericht door LucB »

Ja inderdaad, ik heb er eigenlijk nog niet echt bij stilgestaan maar iedereen heeft inderdaad wel zijn eigen idee van wat een vijver van beperkte omvang is.
Als ik dat lees dan denk ik vooral aan de oppervlakte en minder aan de diepte. Een vijver van beperkte omvang heeft in mijn hoofd een 10 m² wateroppervlakte (of kleiner ;cool; )
Extra diepte is zeker handig en goed maar voor mij is het toch vooral de oppervlakte is die telt. De diffusie van zuurstof gebeurt immers aan het oppervlak. Luchtpompen en zo zijn in mijn ogen enkel extra (bv op warme dagen) maar ik vind dat je daar geen rekening mag mee houden.

FredLekx
Contacteer:

Re: Stelling: In een koivijver van beperkte omvang is het beter om alleen males te plaatsen

Bericht door FredLekx »

"beperkte omvang" is doelend op de originele topic Nieuw hier en als koi liefhebber.
Dat is rond de 10m3. En ja, ik weet dat een vijver van 100m2 met 10 cm water ook 10 M3 is.
Dus voor het gemak er maar van uit gaan van een gemiddelde diepte van 150-170, dus zo'n 6 a 7 M2.

LucB

Bericht door LucB »

Ok, zonet even het topic doorgenomen. Dat is inderdaad een vijver van beperkte omvang.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
FredLekx schreef:
19 okt 2019, 14:34
"beperkte omvang" is doelend op de originele topic Nieuw hier en als koi liefhebber.
Dat is rond de 10m3. En ja, ik weet dat een vijver van 100m2 met 10 cm water ook 10 M3 is.
Dus voor het gemak er maar van uit gaan van een gemiddelde diepte van 150-170, dus zo'n 6 a 7 M2.
Ik had het dus niet over een vijver van 10 m³ ( zoals in het starttopic ) maar 20 m³ die ook al als beperkt bekeken werd.
En daarom vroeg ik wat een vijver is met beperkte omvang.
Als men bv ( die vijver van 10 m³ ) 3 meter diep maakt dan heb je ook rond de 20 m³ maar wil dat dan zeggen dat het ok is......

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Guyke schreef:
19 okt 2019, 20:53

Als men bv ( die vijver van 10 m³ ) 3 meter diep maakt dan heb je ook rond de 20 m³ maar wil dat dan zeggen dat het ok is......
Klopt.

Plaats reactie

Terug naar “artikelen”