Stelling: In een koivijver van beperkte omvang is het beter om alleen males te plaatsen

Hier komen allerhande studies of verklaringen neer, al dan niet op wetenschappelijke basis
AVG

Stelling: In een koivijver van beperkte omvang is het beter om alleen males te plaatsen

Bericht door AVG »

Gezien het formaat zou ik adviseren om er enkel male in onder te brengen.

! Bericht van: Fred
Afgesplitst van topic: Nieuw hier en als koi liefhebber.

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

I.v.m. paaien, bedoel je Aad?

AVG

Bericht door AVG »

Niet direct Fred,

Met een beperkte grote / watervolume lijkt het mij prima om voor male te gaan, uitzonderingen daargelaten worden ze net iets minder groot, zijn voordeliger in aanschaf en de kleuren spatten er van af :D
Je vraag kan ook positief benaderd worden, geen paaigedrag zou hier welkom zijn. ( met een gemixte vijver male/female )

Ook heb ik wel het idee dat male minder interne problemen kennen zoals die voor kunnen komen, maar kan dat niet hard maken.

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Ok, Aad. Paaien en de daarbij behorende "chaos" was het enige wat mij in m'n gedachten kwam als onderliggende reden.
Daarom even een aparte topic aangemaakt.

FredLekx
Contacteer:

Re: Stelling: In een koivijver van beperkte omvang is het beter om alleen males te plaatsen

Bericht door FredLekx »

Zoals vermeld:
Dit onderwerp is afgesplitst van een ander onderwerp. Dit omdat de opmerking van Aad mij intrigeerde.
Wat is JULLIE mening over dit onderwerp?

Guyke

Re: Stelling: In een koivijver van beperkte omvang is het beter om alleen males te plaatsen

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik heb er toch een ander idee en ervaring mee.
Male zijn dan wel kleiner van nature maar en over kleuren kan men ook anders denken ( bv de meer afgetekende kleuren bij doitsu enz )
Wat ik weet en ervaren heb is dat karpers ( koi ) groeien volgens hun biotoop.
Mijn buurman heeft een vijvertje gehad van een goeie 4 m³ en de koi zijn daarin gegroeid tot een enorme lengte van 30 cm.
Na een 7 tal jaren ging die vijver dicht en de koi kwamen naar mijn vijver. Nu zijn al deze karpers boven de 60 cm.
En omgekeerd mijn schoonbroer heeft een vijvertje van 3 m³ en heeft er al een paar keer een meer dan 40 cm koi in geplaatst en iedere keer
is dat noodlottig voor de vis afgelopen ( stress met daaraan de gevolgen van witte stip, vinrot ....) . In dit vijvertje zitten een 4 sluierkoi en deze komen niet boven de 25 cm uit .

Paaigedrag is ook nog zo iets.
Ook vissen vertonen soms afwijkend gedrag. ( transgender )
Dus alleen maar male plaatsen kan gevolgen hebben ivm met het ontstaan van afwijkend gedrag.

Ik deel maar een ervaring en wil dit zeker niet als maatstaf opwerpen.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

polleke

Bericht door polleke »

Ik heb al vele vijvers gezien en kom tot de conclusie dat je in de kleinere vijvers toch wel grote koi kan houden , maar alles moet in verhouding zijn dus je kan 100 kleintjes houden of [email protected] grote .Bij een kleinere vijver met een grote bezetting moet je wel het management strikt toepassen omdat het veel gevoeliger is aan schommelingen van regen ,stress , voerbeleid enz .Met extra verversingen kan je dan de koi zelfs laten groeien tot een respectabele lengte .Het is wat je zelf wil een beetje van grote koi of vanalles wat en wat je zelf verlangd kwa groei en kwaliteit dat je koopt . Keuzes zal je moeten maken om het bestand niet te groot te maken . Ik ken verschillende vijvers van [email protected] cuub die koi huisvesten van 80+ MAAR dan moet de vijver echt als koivijver behandeld worden en niet als een vijver met vis erin :wink: . 10 cuub is al een mooi volume maar beperkt kwa aantal kilo's koi dus .
(PS een koi groeit niet naargelang de grootte van de vijver maar naargelang de kwaliteit van het water)
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Ik heb een koivriend gekend die enkel male in de vijver had en bewuste keuze was met de reden die Aad reeds aangaf , diepere kleur, kleinere groei, en minder kans op misvormingen ...

Het enige wat ik dan zou missen, is het plezier dat je beleeft aan een nakweek visje

Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

jocca

Bericht door jocca »

in kleinere vijvers zou ik ook niet gaan mixen, eens ze aan de paai gaan is het echt wel heftig en ik wil niet weten wat de gevolgen zijn in een vijvertje van pakweg 8 kuub als er een nest koi achter elkaar zitten.
In grote vijvers zie ik er geen graten in, daar hebben ze ruimte zat om dit te doen, ook is de verhouding vervuiling tov waterinhoud wat interessanter zodat een paai niet echt enorme invloeden geeft op de waterkwaliteit.
Hier mix ik, er zitten nu maar 2 dames meer in (2 koi moeten afgeven dit jaar, beide dames ...) op 14 koi (45 kuubs vijver)

LucB

Bericht door LucB »

Ik heb geen ervaring en kan dus geen uitsluitsel geven. Ik heb voorlopig enkel wat goudvissen. Maar ik ben dit voorjaar wel enorm geschrokken van de heftigheid en de duur van het paaien. Ocharme die female vissen. In die zin kan ik de vraag/stelling zeker begrijpen. De kans lijkt me inderdaad veel groter dat de female gewond raakt in een kleinere vijver.
Er zitten hier intussen een paar kleinere goudvisjes in de vijver bij. Ik vind dit zoals Marc ook aangeeft toch wel bijzonder leuk. Dat brengt toch wel net dat ietsje meer leven in de vijver. Ik denk dat we ze allemaal al minstens 1000 keer geteld hebben in een poging om te weten hoeveel er nu in de vijver zouden zitten.

BTW: Wie zegt er eigenlijk dat male kois niet paaien? ;cool; Vandaag de dag mogen kois toch ook uit de kast komen?

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Hoe ga je dat bepalen of ga je ineens toch grotere koi uitzetten omdat dan het geslacht bepaald kan worden?
Of ga je wachten tot er paaigedrag komt en de vrouwtjes verwijderen?
En als je dan allemaal male hebt waar gaan ze dan hun drift kwijtspelen?
En dan nog de plaats waar er gepaaid word.
Dit gebeurt meestal in het ondiepe gedeelte ( als het aanwezig is ) of aan de kanten en hoeken
Van de vijver. Je mag dan een grotere vijver hebben maar ze jagen de vrouwtjes toch naar de kanten of hoeken van de vijver waar, of het nu een grote of kleine vijver is, de meeste kwetsuren ontstaan.

Mvg
Guyke

D-man

Bericht door D-man »

Ik denk dat we hier niet alleen naar het formaat vijver moeten kijken maar dat terzijde.
Alleen male's ivm kleine vijver, nee ik denk niet dat dit perse beter is. Zoals Polleke terecht zegt en ik ze ook ken, in een kleine vijver kan je heel goed grote koi houden (of vissen richting groot formaat brengen) alles hangt hierbij af van het watermanagement.

Wat in mijn optiek enorm onderschat wordt aan het houden van female koi is dat deze veel moeilijker zijn om naar een showwaardige finishing te krijgen. Ofterwijl om deze langzaam maar zeker naar hun top te krijgen (ik spreek hier dan voornamelijk over go-sanke)

Male zijn sowieso al vetter in de huid en dat betekent dat je hier dus in die zin altijd veel plezier een een perfecte kleurenpracht van hebt (kort door de bocht natuurlijk)

Bij female is er veel meer knowhow en kennis nodig om ze langzaam maar zeker te laten evolueren naar een vette huidkwaliteit..

In de kern denk ik dus dat voor een "beginnend/minder ervaren" hobbyist het beter is om male te plaatsen. Dit om teleurstellingen te voorkomen. Ik zie vaak genoeg dat female met een mooie huid naar nederland komen om vervolgens in een vijver achteruit te gaan. Dit is niet wat de hobbyist wil zien.
ik ben mij er eentje...

AVG

Bericht door AVG »

Hoewel ik geen stelling heb aangegeven, maar een advies/optie, is het leuk om de verschillende invalshoeken te lezen :good:

Nee, je kan van een jonge Koi niet zeker zijn dat het om een male gaat Guyke, de kans daarop is bij een jonge Koi met een normaal prijskaartje voor 90 % aanwezig.

Stel, je koopt een female in het hoge segment voor de toekomst, ik denk dat je er dan niet alles uit kan halen met een beperkt watervolume.
Kan je grote Koi houden in zo'n beperkt watervolume, zeker ! de vraag is of je dat moet willen. ( de twee laatste alinea's van D Man slaan de spijker op de kop )

Wie de fimpjes van onze vriend Engel bekijkt en beluisterd van dit jaar komt wat uitspraken hieromtrent tegen, het betreft dan hobbyisten met een beperkte ruimte voor een vijver, maar die heel goed weten waar mee bezig te zijn.

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

! Bericht van: Fred
Even voor de goede orde:
Het is inderdaad niet Aad die e.a. als STELLING, maar als MENING heeft aangegeven. Echter vond ik deze mening/opmerking dermate, dat ik het als een STELLING heb neer gezet, Het leek mij een onderwerp die een, gezonde, discussie waard is.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Graag zou ik ook eens willen weten wat er onder een vijver van beperkte omvang verstaan wordt.
In berichten lees ik hier dat vijvers van 20 m³ ook al als beperkt worden aanschouwt.
bv een vijver van 4 x 2,5 m en 2 m diep is 20 m³ ( en dan is de inhoud van het filter enz er nog niet bij )
maar kan ook 5 x 3 m x 1,35 m diep zijn en dat is ook 20 m³
Een vijver van 5 x 3 m vindt ik geen vijvertje meer.
Ook de handhaving van inhoud vindt ik geen goede indicatie voor een vijver.
De inhoud van een vijver kan toenemen door hem dieper te maken maar verbeterd dan de ""stelling ""

mvg
Guyke

Plaats reactie

Terug naar “artikelen”