Hoe weten we als het tijd is om de paaiborstel te plaatsen?

De naam zegt het zelf...
AVG

Bericht door AVG » 17 mei 2008, 20:30

Hoi Ingrid

Grenst jullie slaapkamer raam misschien aan de vijver :oops:
Laatst gewijzigd door AVG op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 17 mei 2008, 22:12

Ingrid schreef: (MC, ik blijf geloven in die "afkoelingstheorie" )
Hoi Ingrid,

Ik geraak er meer en meer van overtuigd dat het bij geen theorie zal blijven , maar dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben…

Voor beetje duidelijkheid naar de vrienden toe:

Ingrid stuurde me dat aanzetten tot paaien wel eens het gevolg van temperatuursdaling zou kunnen zijn, of in combinatie met…
Ze staafde die uitspraak vanwege het smelten van ijs in het gebergte en in overvloed naar de lager gelegen gebieden stroomde en zodoende tot paaien stimuleerde, niettegenstaande de watertemperatuur daalde door het overvloedige ijswater…….

Groetjes,

Marc

P.s. verder veel plezier met de kleintjes en open er maar een draadje over zodat we kunnen meegenieten hoe je dit gaat aanpakken
Laatst gewijzigd door Marcje op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Ingrid

Bericht door Ingrid » 17 mei 2008, 22:59

MC schreef: Voor beetje duidelijkheid naar de vrienden toe:
Ingrid stuurde me dat aanzetten tot paaien wel eens het gevolg van temperatuursdaling zou kunnen zijn, of in combinatie met…
Ze staafde die uitspraak vanwege het smelten van ijs in het gebergte en in overvloed naar de lager gelegen gebieden stroomde en zodoende tot paaien stimuleerde, niettegenstaande de watertemperatuur daalde door het overvloedige ijswater…….
EN..... de koi voelt het smeltwater komen,
en denkt ..........
de lente is er !! :D
Laatst gewijzigd door Ingrid op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

EG
Contacteer:

Bericht door EG » 18 mei 2008, 06:42

Die redenering klopt perfect. Het is niet alleen de verhoging van de watertemperatuur die zal stimuleren tot paaien mar veel meer de verandering waaraan het water onderhevig is! Dit kan temperatuur zijn maar ook iets anders ,eigen aan de specifieke omstandigheden.
Laatst gewijzigd door EG op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Je weet slechts wat je mist als je het niet meer hebt!

Ingrid

Bericht door Ingrid » 18 mei 2008, 09:21

EG schreef: Het is niet alleen de verhoging van de watertemperatuur die zal stimuleren tot paaien mar.............
Hallo Etienne,
ik bedoel,
de (tijdelijke) VERLAGING van de temperatuur..

EG
Contacteer:

Bericht door EG » 18 mei 2008, 13:55

Jaja Ingrid, ik had het goed begrepen! Het is de verandering van het watermilieu die stimuleert. In het specifiek voorgestelde geval is het de afkoeling van het water die de genetiek van de vissen erkent als het begin van de lengte. Daardoor wordt het paringsproces gestimuleerd. Voor ieder biotoop en of vissoort zal dit meestal specifiek zijn en verschillend van andere biotopen of landstreken.

Ingrid

Bericht door Ingrid » 18 mei 2008, 13:56

oeps...
sorryyyyyyyy :oops:

Je hebt gelijk hoor...
Elke soort zijn habitat.

EG
Contacteer:

Bericht door EG » 18 mei 2008, 13:59

Voila, dat is het!

KoiFer

Bericht door KoiFer » 18 mei 2008, 15:50

Als temperatuursdaling een rol speelt (wat me trouwens aannemelijk lijkt op te maken uit jullie uitleg) en als de koi in hetvoorjaar geen kans hebben gehad om af te zetten, zou het dan ook kunnen dat ze nog afzetten in de herfst (daling van temperatuur na het zomerseizoen)?
Laatst gewijzigd door KoiFer op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
we need IDEAS not solutions

Ingrid

Bericht door Ingrid » 18 mei 2008, 16:09

volgens mijn bescheiden mening,
dacht ik dat dit inderdaad mogelijk is.
Ze kan (dacht ik) zelfs twee worpen doen.

Kzal eens zoekwerk verrichten. :wink:

Ingrid

Bericht door Ingrid » 18 mei 2008, 16:25

Kzal ernaast gezeten hebben vermoed ik....

"Koi paaien in het voorjaar / begin van de zomer in antwoord op milieu-stimuli die een signaal dat hun omgeving zullen hun bak met de fysieke omstandigheden en de natuurlijke voedselaanbod zo cruciaal voor de goede groei en overleving. Ook al zijn in koi-gefokt geselecteerd nakomelingen van in het wild levende soorten karpers, die zij hebben behouden deze biologische klok van hun voorouders, en het is iets dat we kunnen worden benut wanneer ze proberen te stimuleren hen te paaien.
Twee belangrijke factoren die het stimuleren van koi te kweken zijn water temperatuur en daglengte (fotoperiode). Deze stimuli samenwerken om invloed uit te oefenen wanneer Koi paaien. Water temperatuur zal schommelen op vergelijkbare data van jaar tot jaar, terwijl de fotoperiode is veel meer in overeenstemming zijn. We weten namelijk dat de 21ste juni wordt de langste dag van elk jaar, maar dat de temperatuur zal schommelen van jaar tot jaar en is niet zo voorspelbaar als daglengte (met name in Lancashire!). Het totale effect van deze interacties betekent dat koi zal paaien op verschillende tijdstippen in heel het land (of misschien niet op alle paaien).
Het is de toenemende lengte van die dag heeft het grootste effect op de rijping van de vrouw van de eieren, met water temperatuur onder meer van een effect op weg naar het tijdstip van de paaitijd. Koi zijn gelukkigste te paaien op ongeveer 20 graden C of op latere cooler 's ochtends een keer deze temperaturen zijn bereikt. De uiteindelijke oorzaak voor het paaien klinkt misschien vanzelfsprekend, maar zodra de vrouwtjes' eieren zijn rijp, de factor die uiteindelijk leidt tot de eieren te zijn vrijgegeven en paai activiteit gestimuleerd worden door de aanwezigheid van mannen. Bij het voeren van de geslachten gescheiden, commerciële boeren kunnen voorkomen spontane paai gebeurtenissen, maar helaas, in uw vijver, bent u waarschijnlijk ervaring (of zelfs te missen) een spontane koppel paaien."

(dit resultaat is gegoogeld )

AVG

Bericht door AVG » 18 mei 2008, 20:54

Hoi Koifer

Een ander fenomeen wat ik al jaren zie gebeuren is dat als het ware een tijdklok bepaald wanneer de tijd daar is ...,daar nagenoeg in alle vijver “tegelijk”dit fenomeen losbarst,bij de één komt het daadwerkelijk tot het afzetten van eitjes,bij de ander niet,daar de watertemp.niet in alle vijver precies gelijk is mogen we aan die stelling niet al teveel waarde hechten,ik heb nochtans de indruk dat de stand van zon en maan een belangrijke factor zijn.

Groet Aad
Hoi Ingrid.
Bedankt voor de aanvullende info,ik zat er met mijn eerdere veronderstelling blijkbaar niet zo ver naast nu ik het laatste artikel lees...

In de vrije natuur zullen de Karpers altijd die plek op zoeken waar de watertemp.het hoogste is op dat moment,dat dit de plek is waar het waterpeil laag is en bijgevolg aan plantengroei meestal geen gebrek spreekt voor zich.

Om het paaigedrag ( tijdelijk ) te stoppen in de vijver kan er leidingwater over de vijver worden gespoten,de drang tot paaien zal dan afnemen ( ik kan mij daar iets bij voorstellen :D )

Groet Aad
Laatst gewijzigd door AVG op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

vis.fan

Bericht door vis.fan » 18 mei 2008, 23:05

MC schreef:
Ze staafde die uitspraak vanwege het smelten van ijs in het gebergte en in overvloed naar de lager gelegen gebieden stroomde en zodoende tot paaien stimuleerde, niettegenstaande de watertemperatuur daalde door het overvloedige ijswater…….[/color]
Ik heb juist altijd gehoord dat het de niet de afkoeling van het water is maar juist het terug opwarmen van het water.
Zo pas ik dit al een aantal jaren toe om goudvisachtigen te kweken. Als ik weet dat het volgende dag warm zal zijn, leg ik s'avond de tuinslang in de vijver, dus met koud putwater. En bijna gegarandeerd vind ik de volgende dag de vissen al paaiend terug (hangt er natuurlijk van af hoe vroeg je opstaat).
Dit jaar heb ik een klein experimentje gedaan op het principe van de groene moddervijvers. Ik heb namelijk op mijn oudste vijver (+- 5 m³) geen net gelegt, vorige herst en de meeste bladeren er laten invallen. Deze lente zo goed als alles verwijderd uit de vijver zelf van bladafval. Nu zit/zat deze vol met watervlooien. Nu enkel nog in het moeras, in de vijver zelf zitten er nu een 25 tal kleine ghost koitjes die super snel groeien (allé toch met afgelopen warme dagen). Dagelijks schep ik ook een 5 tal liter water uit het moeras, waar ik steeds erg veel watervlooien mee heb. Die verdeel ik dan op een aantal kweekaquaria, de kleine goudvisjes en subunkin groeien zo zeer snel. Het grootste voordeel is nog dat er veel watervlooien niet direct opgegeten worden en ze dus de hele dag door kunnen eten, wat met pekelkreeftjes vaak niet het geval is.
Ik moet wel toegeven het water riekt een beetje, maar in biologisch voor de rest ok.

Nu zal je me een goede maand niet vaak meer horen, want de examens komen er aan en ik moet dus veel leren en wat afkikken van mijn vissen, tja :(
Laatst gewijzigd door vis.fan op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Stilstaan is achteruit gaan.
Een steur is voor het leven en niet voor even!

Ingrid

Bericht door Ingrid » 18 mei 2008, 23:15

vis.fan schreef:Ik heb juist altijd gehoord dat het de niet de afkoeling van het water is maar juist het terug opwarmen van het water.
Zo pas ik dit al een aantal jaren toe om goudvisachtigen te kweken. Als ik weet dat het volgende dag warm zal zijn, leg ik s'avond de tuinslang in de vijver, dus met koud putwater. En bijna gegarandeerd vind ik de volgende dag de vissen al paaiend terug
Ja visfan,
spreek je nu jezelf niet een beetje tegen??
Je voegt een hoop 'koud putwater' toe,
warm je dan het water op ?
Je koelt het af volgens mij, waardoor hun 'systeem' in werking treed..
want als je vroeg opstaat natuurlijk, is het bijlange nog niet opgewarmd van de verwachtte warme dag.
(denk ik)

vis.fan

Bericht door vis.fan » 19 mei 2008, 08:32

Toch niet,
het is de opwarming die het doet. Putwater is steeds maar een 5 tal graden als ik me niet vergis. Dus als het warm weer is, is het s'nachts warmer he. En warmt het water dus zeker weer op, ik zal dat wel eens testen door de watertemperatuur dan eens te meten. Het kweken gebeurd dan ook s'ochtens en niet s'avonds als ik het koud water toevoeg. Het is volgens mij erg logisch dat het de opwarming is. Waarom zouden anders vissen in natuurvijvers, plos beginnen kweken op warme dagen. Daar is er niemand die er koud water toevoegd.
Laatst gewijzigd door vis.fan op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Stilstaan is achteruit gaan.
Een steur is voor het leven en niet voor even!

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”