rondvliegende pluisjes = irritatie

De naam zegt het zelf...
jocca

rondvliegende pluisjes = irritatie

Bericht door jocca »

sinds een paar dagen zitten we pardoes met een springer in de vijver.
gisteren ff genet en buiten 1 huidworm is die brandschoon, dus daarvan gaat die geen meerdere keren per dag op het water ploffen.

wat mij wel opvalt is dat het springen min of meer samenvalt met de vele honderden/duizenden pluisjes van de wilgen/populieren die sinds een paar dagen massaal ronddwarrelen in de lucht bij ons (op sommige momenten zou je denken dat het aan het sneeuwen is).

nog mensen die merken dat de koi hier last van hebben? Ik kan mij wel inbeelden als ze dit opslurpen en dit komt in de kieuwen te zitten dat dit wel irritatie kan geven.
een andere reden kan ik niet direct bedenken. :unknown:
Jef

Re: rondvliegende pluisjes = irritatie

Bericht door Jef »

Hier ook elk jaar pluisjes van populieren.
De vissen gaan dan liggen, worden lusteloos en eten niet. Gaat vanzelf over na een paar dagen.
nog steeds aan het bouwen ...
Spike

Bericht door Spike »

vooral als er zo wat onweerachtig broeierig weer is laten wilgen en populieren hun zaadpluisjes los.
Bij wilgen snoei ik die om de drie jaar want in het vierde jaar beginnen ze te bloeien.
Bij populieren gaat dat natuurlijk niet, komt daar bij dat ze wel heel ver meegenomen worden door de wind en je er dan ook geen impact op hebt.
Het is alsof het wateroppervlak als een magneet werkt op die pluisjes en de skimmer weten ze heel goed te ontwijken.

Als er iemand raad weet...shoot
Spike
jocca

Bericht door jocca »

ja valt mij idd ook erg op
en wat nog gekker is ...
vooral de vissen in het stuk van de lavafilter hebben er last van, daar is er een pak minder oppervlaktestroming (eigenlijk bijna geen) waardoor ik vermoed dat de pluisjes er langer blijven liggen.

in het grote stuk zit er een skimmer, maar vooral een luchtgordijn dat toch alles van oppervlakteprut naar 1 kant duwt (richting skimmer).

hm mss deze avond de verhuis doen van de 3 grote die daar zitten
jocca

Bericht door jocca »

dagje later,
gisteren de 3 naar het grote stuk in de vijver gezet.
Zwommen direct mee en kwamen direct ook eten (maw geen stress ondervonden).

deze morgen plots weer extra twijfel ... 2 van de 3 met geknepen vinnen in een hoek op de bodem ...
kwamen wel direct zwemmen van zodra ze mij zagen en eten erg gretig mee.

maar tijdens de dag opnieuw springen en wat schuren (meer springen dan schuren).

Daarnet 2 van de 3 genet en 6 afstrijkjes gemaakt (buik, flank, achter de kieuw) en niets, nada, noppes van levende beesten er op gezien. (nota: costia is en blijft voor mij bijzonder moeilijk om vast te stellen, maar ook in de waterstroompjes kon ik niets abnormaal bewegend opmerken).

ook het water getest en dat is gewoon perfect ...

kortom ... ff een groot vraagteken wat de oorzaak kan zijn (als het die pluizen zijn dan reageren ze dit jaar er wel vrij extreem op ... moet wel zeggen dat ik onder de microsoop precies wel stukjes draad zag - alé moeilijk te omschrijven, het lijkt wat op textielvezels die extreem vergroot zijn - ik vermoed dus die pluizen). als dat het geval is dan kleeft dit wel aan de slijmhuid.

:unknown: :unknown: :unknown:
jocca

Bericht door jocca »

net stijn verbinnen gebeld ...
deze morgen een 6-tal bodemliggers plots en ook andere koi aan het schuren.

tijd voor een 2de opinie dus :!: :?: :idea:
erwin2

Bericht door erwin2 »

Op zich kan ik wel inkomen in dit verhaal .
Ik herken er wel enkele zaken in .
Jaren terug hadden wij ook veel last van die witte pluis , toen had ik ook enkele weken wat "mindere koi's" .
Het zag dan ook helemaal wit buiten en binnen lag het ook overal .
Nu hebben we er geen last meer van en merk ik die terugval ook niet meer op bij mijn vissen .
jocca

Bericht door jocca »

stijn net aan de lijn gehad (was deze morgen voicemail),
ik kon tussen de lijnen door opmaken dat hij de pollen zeker niet uitsluit als oorzaak.
volgende week maandag komt hij ff langs om de boel te controleren.

hieronder een foto als de skimmer eens 15 min uit ligt ... boel vol met die pluizen, kan mij niet van de indruk ontdoen dat het hierdoor zal zijn, maar met het verlof in het verschiet ben ik nu liever 100% zeker.
Bijlagen
WhatsApp Image 2024-06-06 at 12.21.40.jpeg
goshiko

Bericht door goshiko »

Best idd dat hij langs komt, dan ben je zeker.
Die pollen, ik heb dit soms ook wel in de vijver, voorlopig nog niet zoveel last van met de vissen.
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
Jef

Bericht door Jef »

Het is ook hoogseizoen voor de grassenpollen waar veel mensen (en dieren ?) last van hebben...
nog steeds aan het bouwen ...
jocca

Bericht door jocca »

Jef schreef: 06 jun 2024, 12:51 Het is ook hoogseizoen voor de grassenpollen waar veel mensen (en dieren ?) last van hebben...
ik heb in ieder geval jeuk genoeg van die pluizen ... blijft jandorie overal aan kleven.
en ja ... ik was mij dagelijks :lol: :lol:
John VdR

Bericht door John VdR »

:Yahoo:
jocca schreef: 06 jun 2024, 12:55
Jef schreef: 06 jun 2024, 12:51 Het is ook hoogseizoen voor de grassenpollen waar veel mensen (en dieren ?) last van hebben...
ik heb in ieder geval jeuk genoeg van die pluizen ... blijft jandorie overal aan kleven.
en ja ... ik was mij dagelijks :lol: :lol:
Aanleg 18m3 vijver door Quality Koi Drongen (2007).
2 x BD op T-stuk + skimmer
Filter : Borstels + kleine 3 kamer filter
110 W UV - 3kW verwarming
Terugvoer via 2 x DM aqua forte 22m³ pompen.
goshiko

Bericht door goshiko »

Je vijver is ook heel lang he.
Al eens overwogen om extra skimmer te zetten, gewoon via een airliftje in de vijver. En enkel installeren als de pluisjes vallen….
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
jocca

Bericht door jocca »

goshiko schreef: 07 jun 2024, 14:19 Je vijver is ook heel lang he.
Al eens overwogen om extra skimmer te zetten, gewoon via een airliftje in de vijver. En enkel installeren als de pluisjes vallen….
ja het stuk is een 7-tal meter lang. Extra liftje om meer af te skimmeren zal niet echt veel zoden aan den dijk brengen, door die luchtslang die er in zit + de stroming vanuit de oude plantenfilter gaat het vuil toch aardig vlug naar de skimmer (wordt er echt naartoe geduwd).

gisteren is Stijn verbinnen langsgeweest, erg aardige kerel en eens een verademing tov ander koidocs, heeft erg zijn tijd genomen om alles te bekijken.
waterwaardes gemeten en zijn prima,
vissen geobserveerd en uiteindelijk de 3 koi met de meeste symptomen genet en afgestreken (9-tal afstrijkjes gemaakt).

nergens costia gevonden (en ze hebben er alle kenmerken van ... geknepen vinnen op de bodem, lokaal verdikte slijmhuid - vooral op hoofd), schuren en springen,
aan de andere kant, als ze zwemmen zijn ze bijzonder actief en ze eten nog erg gretig (ondanks de kwakkeltemperaturen).

wel op ieder afstrijkje een 2à3 wormen telkens gevonden, niet wereldschokkend. Maar verder geen levende zier te vinden.

Omdat de wormen de enige parasieten zijn die te vinden waren (en de kieuwen brandschoon en diep rood van kleur zijn) hebben we beslist om toch maar de wormen te behandelen (wat moeten die krengen resistent geworden zijn, een dikke maand terug nog maar flubenol gebruik en toch zijn er nog overgebleven).
Vermoedelijk is het een combinatie van verschillend factoren die afzonderlijk eigenlijk niets te betekenen hebben, maar samen misschien toch die overdadige slijmproductie en het apart gedrag kunnen verklaren.

om ook een verhoogde bacteriedruk uit te sluiten is er eerst beslist om 2x halamid D toe te passen, kwestie dat de wondjes nu ook niet gaan ontsteken. Relatief veilige en lage dosis (heb al veel hogere dosissen gelezen dat ze gebruiken). Daarna gaan we nog eens een anti-wormenkuur doen met een hogere dosis flubenol.

vissen ogen verder volgens stijn eigenlijk best gezond (algehele slijmhuid is meer dan ok - ook van kleur, enkel op de kop wat dikker), uiteraard wat schuurwondjes, maar vooral erg gestresst ... (rode aders en flanken op de showa's/sanke's).

binnen een dikke week zouden we al een stuk meer moeten weten en hopelijk is het dan al flink beter.
Als het volgende week woensdag nog niet beter is gaan we even wat swabs maken om in het labo op kweek te zetten. (hopelijk gaan we niet opnieuw die toer op).
Ghostkoi

Bericht door Ghostkoi »

jocca schreef: 11 jun 2024, 10:08 maar vooral erg gestresst ... (rode aders en flanken op de showa's/sanke's).
Zou het een reiger, kat of ander beest dat de vijver heeft bezocht kunnen zijn wat stress veroorzaakt?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”