Beste mensen,
Het leek me wel leuk om is te kijken en vergelijken hoeveel watt per m3 water in de vijver men verbruikt.
In mijn geval:
57m3 500watt, maakt 8.77watt per m3
Hoeveel stroom verbruikt je vijver?
Re: Hoeveel stroom verbruikt je vijver?
11m3
Pomp = 115 watt
UV = 41 watt
Luchtpomp = 30 watt
Tesamen 186watt
186/11 = 16,9 watt per M3
Pomp = 115 watt
UV = 41 watt
Luchtpomp = 30 watt
Tesamen 186watt
186/11 = 16,9 watt per M3
36 m³ vijver en 1.2m³ in de filter
Pomp ( regelbare pomp ) draait nu op 79w.
Luchtpomp 100w
uv lamp 40w
Trikkelfilter pomp 40w
Samen 219w : 37= 5.91w/m³
Pomp ( regelbare pomp ) draait nu op 79w.
Luchtpomp 100w
uv lamp 40w
Trikkelfilter pomp 40w
Samen 219w : 37= 5.91w/m³
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
een raming (exacte kuubs weet ik niet).
luchtpompen:
LA-45: 47 watt x 2 = 94 watt
LA-60: grofweg 65 watt
LA-80: grofweg 85 watt
DVS eliquare 25 kuub pomp voor trickle: 160 watt
uv-lamp: 40 watt
samen dus een 444 watt voor een geschat debiet van 45 kuub
= afgerond 10 watt/kuub.
In de winter draait de vijver op 90 watt:
Airlift gaat van LA60 naar een LA45 en dan enkel nog een LA45 voor het BWB, al de rest gaat uit.
dit jaar overweeg ik wel om de trickle op 80 watt te laten draaien.
luchtpompen:
LA-45: 47 watt x 2 = 94 watt
LA-60: grofweg 65 watt
LA-80: grofweg 85 watt
DVS eliquare 25 kuub pomp voor trickle: 160 watt
uv-lamp: 40 watt
samen dus een 444 watt voor een geschat debiet van 45 kuub
= afgerond 10 watt/kuub.
In de winter draait de vijver op 90 watt:
Airlift gaat van LA60 naar een LA45 en dan enkel nog een LA45 voor het BWB, al de rest gaat uit.
dit jaar overweeg ik wel om de trickle op 80 watt te laten draaien.
Hallo,
Als het zuiver om verbruik gaat per kubiek gaat dan is het hier,
Luchtpomp 41 watt
UV 36 watt
Samen 77 watt voor 35 kubiek of 2,2 watt per kubiek
Echter als ik op batterij ga dan gaat de UV uit en kom ik op 41 watt/ 35 kubiek = 1,17 / kubiek
Mvg
Guyke
Als het zuiver om verbruik gaat per kubiek gaat dan is het hier,
Luchtpomp 41 watt
UV 36 watt
Samen 77 watt voor 35 kubiek of 2,2 watt per kubiek
Echter als ik op batterij ga dan gaat de UV uit en kom ik op 41 watt/ 35 kubiek = 1,17 / kubiek
Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
-
- 9
Ik had ongeveer de gelijke vraag al eerder gemaakt dit jaar:
viewtopic.php?p=392828#p392828
Ik kom met 180 watt op 17m³ uit op 11 watt per m³.
ik zie hetwillem v d schreef: ↑18 sep 2023, 19:26 Ik had ongeveer de gelijke vraag al eerder gemaakt dit jaar:
dit is wel een interessant topic.
zelf zit ik denk ik rond de 600 watt per uur in de zomer/voorjaar periode en rond de 200 watt in het najaar en winter periode.
Vijver is 40 m3 en qbak 4 m3
Groeten
Nico
zelf zit ik denk ik rond de 600 watt per uur in de zomer/voorjaar periode en rond de 200 watt in het najaar en winter periode.
Vijver is 40 m3 en qbak 4 m3
Groeten
Nico
-
- 9
Wat ik merkte in het vorige topic is dat vijvers op airlift veel zuiniger dan een vijver met pomp(en)
Waar het op neer kwam was dat vijvers met een airlift geen extra luchtpomp meer nodig hadden in de vijver. Hiermee werd een pomp uitgespaard wat weer snel 60 tot 80 uitspaarde.
Waar het op neer kwam was dat vijvers met een airlift geen extra luchtpomp meer nodig hadden in de vijver. Hiermee werd een pomp uitgespaard wat weer snel 60 tot 80 uitspaarde.
regelbare pomp staat op 55 w (30.000 l)
uv 75 w amalgaan
luchtpmopen 20w/80w/40w
samen 270 w
uv 75 w amalgaan
luchtpmopen 20w/80w/40w
samen 270 w
Hier schommelt het verbruik tussen minimaal ongeveer 7 Kw per kuub tot 15 Kw per kuub als de uv, extra beluchting en watervalpomp aan staan.
Die extra’s zijn afhankelijk van de situatie:
Uv draait meestal een paar dagen als het water groen ziet, heet ergens 50 dagen gedraaid op 3 jaar
Waterval van mei tot ergens half oktober tussen 9u en 21u
Extra beluchting via de beluchte drains op warme zonnige dagen. Door de beluchte mattenkamer zit er constant al een beluchting op.
De zuinige waaierpomp speelt hier een belangrijke rol in het lage basisverbruik.
Bijkomende bedenking … wat is het gemiddelde verbruik van een trommel ? De sturing verbruikt continue, maar de spoelpomp en de draaimotor verbruiken enkel korte piekmomenten.
Uv draait meestal een paar dagen als het water groen ziet, heet ergens 50 dagen gedraaid op 3 jaar
Extra beluchting via de beluchte drains op warme zonnige dagen. Door de beluchte mattenkamer zit er constant al een beluchting op.
De zuinige waaierpomp speelt hier een belangrijke rol in het lage basisverbruik.
Bijkomende bedenking … wat is het gemiddelde verbruik van een trommel ? De sturing verbruikt continue, maar de spoelpomp en de draaimotor verbruiken enkel korte piekmomenten.
Hallo,
@Natal
Ik denk dat je watt per kubiek bedoelt en niet Kw ( kilowatt )
Mvg
Guyke
@Natal
Ik denk dat je watt per kubiek bedoelt en niet Kw ( kilowatt )
Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
trommel is echt bijna niks in verhouding zal geen 100kwh per jaar zijn denk eerder iets van 60 a 70Natal schreef: ↑20 sep 2023, 15:34 Hier schommelt het verbruik tussen minimaal ongeveer 7 Kw per kuub tot 15 Kw per kuub als de uv, extra beluchting en watervalpomp aan staan.
nog even op stroomverbruik van je trommel terugkomende:
Stand-by modus zal een paar watt trekken (wellicht dat ik dit morgen wel eens kan meten bij die van mij)
Hoe vaak en hoelang de trommel spoelt heeft natuurlijk een flinke invloed op je verbruik.
stel je trommel piekt 1500watt spoelt 20 sec elk uur 1 maal dan is dit 72.27kwh spoelt hij 2x per uur is dat 144.54kwh per jaar.
bij 2000watt zal met 20 sec spoelen elk uur 1 maak is het 96.36 en bij 2x 192.92 kwh.
Maar zoals bij alles meten is weten, bovenstaande is op aannames maar geeft al wel aan dat het nooit heel veel kan zijn. (of ik heb een fout ergens in de berekening, maar dat verwacht ik niet )
Stand-by modus zal een paar watt trekken (wellicht dat ik dit morgen wel eens kan meten bij die van mij)
Hoe vaak en hoelang de trommel spoelt heeft natuurlijk een flinke invloed op je verbruik.
stel je trommel piekt 1500watt spoelt 20 sec elk uur 1 maal dan is dit 72.27kwh spoelt hij 2x per uur is dat 144.54kwh per jaar.
bij 2000watt zal met 20 sec spoelen elk uur 1 maak is het 96.36 en bij 2x 192.92 kwh.
Maar zoals bij alles meten is weten, bovenstaande is op aannames maar geeft al wel aan dat het nooit heel veel kan zijn. (of ik heb een fout ergens in de berekening, maar dat verwacht ik niet )
-
- 9
Dit zijn idd aan names die deel zullen kloppen.
In de zomer zal een trommelfilter vaker spoelen en in de winter weet veel minder. De enige manier om echt te weten is via een jaar lang re meten waarna het volgend jaar weer een ander totaal verbruik kan laten zien.
Door eerder voeren, een winter stop die later begint, een nieuwe pomp.
In de zomer zal een trommelfilter vaker spoelen en in de winter weet veel minder. De enige manier om echt te weten is via een jaar lang re meten waarna het volgend jaar weer een ander totaal verbruik kan laten zien.
Door eerder voeren, een winter stop die later begint, een nieuwe pomp.