Koi in openbaar water gooien

De naam zegt het zelf...
chief

Koi in openbaar water gooien

Bericht door chief »

Ik dacht laat ik er een apart topic van maken.

Zelf heb ik het nog nooit gedaan en weet dat het not done is ivm allerlei besmettelijke ziektes die koi kunnen overdragen aan vooral karper. Maar aan de andere kant wat doe je met kois die je niet meer wilt hebben. Ik heb er bijvoorbeeld een aantal van 20 jaar en ouder zwemmen. En als in dan zie hoe de koidealers ieder seizoen losgaan met de mooiste exemplaren dan begint het bij mij wel te kriebelen om de kwaliteit omhoog te gooien in mijn vijver.
willem v d

Re: Koi in openbaar water gooien

Bericht door willem v d »

Zo ie zo nooit in de natuur uit zetten dat is mijn mening.
Oude koi, wie wil ze over nemen? Bijna niemand, ook voor niets.
Erg genoeg denk ik dat het makkelijker en misschien wel beter is om in te slapen, je weet immers niet of de volgend eigenaar veel of weinig ervaring heeft.
Geert666

Bericht door Geert666 »

Ik vind het dumpen van (oude) koi niet kunnen.

T'zou nogal schoon zijn als we allemaal massaal onze huisdieren, honden - katten - vissen - paarden - enz, gaan dumpen in de natuur.

Er blijft veel waarheid zitten in de woorden 'mensdom' en 'dierenrijk'.
DenD

Bericht door DenD »

Geert666 schreef: 15 mar 2023, 19:00
Er blijft veel waarheid zitten in de woorden 'mensdom' en 'dierenrijk'.
Een populair citaat maar het is wel door het "mensdom" dat er koi zijn :D
In het "dierenrijk" was er waarschijnlijk geen plek voor koi mocht de mens niet hebben ingegrepen.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trommelfilter + 430 liter filter met Helix & Pads + 430 liter filter met japanse mat
AVG

Bericht door AVG »

Koi dumpen staat in Ned. een hoge boete op, En gelukkig maar !
Marcb

Bericht door Marcb »

Ik vind het ook niet kunnen, je kunt hele populaties "wilde" karpers ermee beschadigen.
jocca

Bericht door jocca »

als we de koihobby gaan willen behouden dan zou ik hier ook maar mee opletten ...
in het buitenland zijn er reeds landen waar het verboden is om nog koi te importeren omdat deze het ecosysteem dermate belasten/om zeep helpen (een mooi voorbeeld van een visje die vroeger in veel vijvers te vinden was/is is een zonnebaars ... er zijn er hier ook van in de rivieren, kanalen en plassen gedumpt met de gekende gevolgen (explosie van die krengen + een verbod om ze te verkopen).

Nu met koi gaat het geen zo een vaart lopen dat deze ganse rivieren hier om zeep gaan halen (alhoewel ...), het grootste gevaar zit hem in de KHV besmettingen. KHV die tot voor eind jaren 90 niet was waargenomen in het wild (en zelfs bij kweekkarper), maar waar er wel een duidelijke link is met koi. De besmetting is het eerst waargenomen in de UK en Duitsland, daarna in oost-europa in karperkwekerijen (voor consuptie) en vervolgens ook in rivieren en plassen.

Momenteel is die khv relatief onder controle, mede door betere quarantainevoorzieningen bij dealers, maar iedereen weet dat dat KHV latent ook aanwezig kan zijn (is hetzelfde als een koortsblaas bij mensen).
los van de KHV zijn er wel grote problemen met CEV (die via de koi hier binnen gebracht is) en daar zijn wel ganse visvijvers aan ten onder gegaan. In de UK zijn er al gevallen geweten van zeer grote sterfte onder wilde karpers die te wijten is aan dit virus (vanaf 2012).

moraal van het verhaal ... dump nooit zomaar koi in een rivier of visvijver (van een hengelclub) ...
hoe "kom je er wel van af", ik zou opteren om ze in een waterbassin te steken bij een landbouwer/kaskweker (mits deze voldoende water blijft behouden in de zomer of in een afgesloten privévijver). Heb je dit niet voorhanden, en je wilt er persé van af ... gratis wegschenken... en anders laten inslapen als het echt niet anders kan. Cru misschien, maar beter 1 ingeslapen karper dan dat je sterfte veroorzaakt van honderden wilde karpers.
jocca

Bericht door jocca »

Babette

Bericht door Babette »

Dumpen, ………….die moesten zelf gedumpt worden in de maatschappij. Mensdom en dierenrijk is zeker juist, en wanneer je vijver vol zit neem er dan geen meer bij dan kom je niet in zo een situatie. :dash:
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Ik blijf dit een moeilijke vinden, maar voor alle duidelijkheid vind ik het persoonlijk ook niet kunnen al heb ik er soms deels begrip voor
Het zijn per slot ook karpers en door inteelt zijn ze zo kleurrijk geworden

Ik heb hier ook te veel koi in de vijver en deze gaan dan naar een spaarbekken van een bloemist , is niet rechtstreeks in de natuur , maar toch

Wat vinden jullie ervan als een eend tijdens of net na het paaien in de vijver zwemt en enkele eitjes meeneemt ....

Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
koijos

Bericht door koijos »

Babette schreef: 16 mar 2023, 18:59 Dumpen, ………….die moesten zelf gedumpt worden in de maatschappij. Mensdom en dierenrijk is zeker juist, en wanneer je vijver vol zit neem er dan geen meer bij dan kom je niet in zo een situatie. :dash:
Wat moet je doen als je thuis komt van vakantie en zie dat je filter en planten filter vol zit met jongbroed, ik had er dan ook al honderden weggegeven maar na de winter bij het opkuisen van de plantenfilter kwamen er nog tevoorschijn. Wat moet je er allemaal mee?

Jos
Rob en Tara koi

Bericht door Rob en Tara koi »

koijos schreef: 17 mar 2023, 00:07
Babette schreef: 16 mar 2023, 18:59 Dumpen, ………….die moesten zelf gedumpt worden in de maatschappij. Mensdom en dierenrijk is zeker juist, en wanneer je vijver vol zit neem er dan geen meer bij dan kom je niet in zo een situatie. :dash:
Wat moet je doen als je thuis komt van vakantie en zie dat je filter en planten filter vol zit met jongbroed, ik had er dan ook al honderden weggegeven maar na de winter bij het opkuisen van de plantenfilter kwamen er nog tevoorschijn. Wat moet je er allemaal mee?

Jos
Weg geven en anders in slapen
jocca

Bericht door jocca »

Marcje schreef: 16 mar 2023, 21:08 Wat vinden jullie ervan als een eend tijdens of net na het paaien in de vijver zwemt en enkele eitjes meeneemt ....
stel dat die eend 20 eitjes mee gaat nemen dan is de kans dat er hier een levensvatbare koi vrijwel 0% ...
het is al aartsmoeilijk om eitjes te laten uitkomen, laat staan 1 dag te laten overleven, laat staan te laten groeien naar koi van 1 cm etc en dit dan nog in vijvers/quarantaines waar er geen natuurlijke vijanden zijn.
Babette

Bericht door Babette »

Weggeven of inslapen, denk niet dat dit gebeurt met grow-out koi of met certificaat. De gewone koi of die niet meer zogezegd mooi zijn maar het blijven dieren. Wil je er vanaf ga op zoek bij wie of waar ze mogen blijven leven. :wink:
koijos

Bericht door koijos »

jocca schreef: 17 mar 2023, 07:04
Marcje schreef: 16 mar 2023, 21:08 Wat vinden jullie ervan als een eend tijdens of net na het paaien in de vijver zwemt en enkele eitjes meeneemt ....
stel dat die eend 20 eitjes mee gaat nemen dan is de kans dat er hier een levensvatbare koi vrijwel 0% ...
het is al aartsmoeilijk om eitjes te laten uitkomen, laat staan 1 dag te laten overleven, laat staan te laten groeien naar koi van 1 cm etc en dit dan nog in vijvers/quarantaines waar er geen natuurlijke vijanden zijn.
hier in de buurt ligt een regenwater basin voor het regenwater dat van daken van het industrie gebied komt, helemaal niet aangesloten aan beken of grachten enkel maar aan riolering in geval van te hoog water maar het zit vol met vis,van karpers,voorn, zonnebaars en zwartbekgrondels. Hoe geraken die daarin als de dichts bijgelegen vijver met zo'n bestand enkele kilometer vandaan ligt. De vissen vliegen toch ook niet maar het kuit komt mee van de ene vijver naar de andere door watervogels
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”