Hallo,
Ik had graag even wat advies gehad.
We hadden graag in onze tuin een vijver met vissen aangelegd. Idee was een vijver van 4-6m lang, 2m breed, 1m diep. We hadden graag een strakke formele vijver, we hebben een erg moderne en strakke woning. kois leken ons erg mooie vissen en dus wilden we daarvoor gaan.
De prijzen die we doorkregen om zoiets te realiseren waren nogal hoog. Tussen de 20-35k eur (uitgraven, vloerplaat, muren metsen, folie, filters, pomp, boordsteen, .. ) Wellicht wel 'correcte' prijzen, maar zoveel geld willen we hier niet aan spenderen. In ons tuinontwerp zaten we ook in de moeilijkheden met zo'n meerkamerfilter, zeker in combinatie met zeeffilter. Deze is nogal groot en kregen we niet zomaar weggewerkt. Tenzij we deze aan zijkant van woning zetten en dan nogal wat afstand tussen filter en vijver overbruggen.
Gezien ik het niet direct wilde opgeven, ben ik gaan kijken naar alternatieven om prijs wat te drukken. Hierbij kreeg ik voorstel van te werken met lavafilter met upflow systeem en zeeffilter als voorfilter, maar ook dit kwam erg duur uit (vijver in totaal 6m lang, waarvan 4m water, 2m filter). Een ander voorstel dat de tuinaannemer deed om prijs te drukken was om te werken met downflow systeem.
Ik heb intussen heel wat gelezen rond filtering en hetgeen ik telkens las is dat een downflow filter geen goed idee is. omdat dit snel dichtslibt. vaak ook dat een lavafilter geen goed idee is, tenzij gecombineerd met goede voorfilter. Maar goed ja, de ideale opstelling zal sowieso te duur uitkomen. Dus zullen ergens moeten inboeten.
Ik vroeg me nu af, stel dat we geen koi zouden nemen, maar vb sarasa vissen (deze leken ons ook erg mooi), zijn de noden voor filtering dan ook zo hoog ? Zou downfilter lukken met vb dan enkel sarasa's ? of zou een upflow lavafilter zonder voorfilter voldoende zijn? of toch beter die voorfilter steken?
En als ik toch voor upflow + voorfilter zou gaan, kan je dan een paar koi houden ?
Andere mogelijkheid waar ik aan denk is om de 'ruwbouw' te laten doen en dan zelf de afwerking te doen (3D folie laten plaatsen, buizen, filtering etc). Om op die manier toch prijs iets te kunnen drukken en toch iets moois te realiseren. Ik loop nu al zo lang met het idee in m'n hoofd om een vijver te hebben en zou het erg spijtig vinden om het te moeten opgeven.
Alvast bedankt voor de reacties
Advies aanleg vijver
-
Re: Advies aanleg vijver
Welkom op dit forum.
6 lang bij 2 breed bij 1 diep is 12m3, dit is voor mij al een vijver die minder geschikt is voor koi omdat het maar 1 meter diep is. 1.5 meter diep zou beter zijn.
Maar inderdaad een vijver met goud vissen is minder belastend dan met koi's.
Zelf zou ik de ruw bouw doen en de folie laten doen.
Je zegt zelf al dat de bouw is van beton vloer met gemetselde muren. Je kan er zelf voor kiezen om met sandwichpanelen te gaan werken.
Hiervoor is een beton bodem nietnodig en ook geen groot transport voor zware stenen en cement.
Even een uitdeling van kosten:
Uitgraven: €500 tot 750
Panelen á €15/20 m²x 16: €240 tot 320
Uprofiel á €10 ×14: €140
Folie laten lassen ter plekken: €750 tot 1000
500 aan aansluitmateriaal
500 voor de pomp(en)
500 tot 2000 voor de filter( dit is een verhaal appart)
Zo kom ik op 2500 tot 3500 uit voor de vijver zonder filter.
6 lang bij 2 breed bij 1 diep is 12m3, dit is voor mij al een vijver die minder geschikt is voor koi omdat het maar 1 meter diep is. 1.5 meter diep zou beter zijn.
Maar inderdaad een vijver met goud vissen is minder belastend dan met koi's.
Zelf zou ik de ruw bouw doen en de folie laten doen.
Je zegt zelf al dat de bouw is van beton vloer met gemetselde muren. Je kan er zelf voor kiezen om met sandwichpanelen te gaan werken.
Hiervoor is een beton bodem nietnodig en ook geen groot transport voor zware stenen en cement.
Even een uitdeling van kosten:
Uitgraven: €500 tot 750
Panelen á €15/20 m²x 16: €240 tot 320
Uprofiel á €10 ×14: €140
Folie laten lassen ter plekken: €750 tot 1000
500 aan aansluitmateriaal
500 voor de pomp(en)
500 tot 2000 voor de filter( dit is een verhaal appart)
Zo kom ik op 2500 tot 3500 uit voor de vijver zonder filter.
je folie zal duurder zijn hoor ;-), onderschat die kosten post niet
ook het afvoeren van de grond kan lelijk tegen gaan vallen.
u-profiel is ook duurder, zeker als je dikwandige profielen gaat gebruiken + je moet die best ook bovenaan u panelen leggen.
Panelen zijn ook netto gerekend, je moet in sé ook de overschot wat meetellen waardoor alles toch duurder zal uitvallen.
Afwerking van de boordstenen moet er ook nog bij,
chappe voor de bodem
beschermvlies onder de epdm
filtermateriaal (lava in dit geval).
Nu als je alles zelf gaat doen (buiten de graafwerken) dan zal je richting de 6 à 8000 euro gaan voor deze vijver, afgewerkt met kwalitatieve materialen.
Een bedenking die ik mij nu wel maak ... je zegt geen plaats te hebben voor een meerkamerfilter maar zou wel werken met een lavafilter.
Zit die lavafilter dan inbegrepen in die 6x2 meter (indien ja dan blijft er niet gek veel plaats meer over, zuivere lavafilter is ideaal gezien 1/3 van het wateroppervlak).
Ik zou persoonlijk ook naar 1,5 meter diepte gaan, dan heb je een diepte die voor alles en iedereen geschikt is.
Ben je de vissen beu dan heb je een leuke diepte voor een zwemvijver, wil je koi houden dan is die ook diep genoeg en voor sarasa's maakt het niets uit.
Zuiver op een lavafilter werken zou ik nooit doen, wij hebben dit hier een paar jaar gedaan en het gaat prima ... tot de boel na een x-aantal jaar dicht gaat zitten en je alles mag gaan uitgraven. Dan is een goedkoop, plots een duurkoop want die lava moet je gaan vervangen en ook afvoeren dus.
Persoonlijk zou ik opteren om te kijken naar een leuke tweedehands trommelfilter (klein modelletje is perfect voor deze vijver) en neemt echt niet veel plaats in dan en die als voorfilter gaan gebruiken. Na die trommel kan je nog altijd een lavafiltertje steken van pakweg 2x1 meter en 1 meter diep (2 kuub lava dus) en upflow gaan werken. Die trommel zal enorm veel vuil tegenhouden en de lavafilter zal een pak minder belast worden. Dan heb je een goede combinatie van mechanische en biologische filter.
Maar bedenkt ... een euro dat je uitspaart en beknibbeld in het begin betaal je vaak later 3-dubbel terug omdat je iets wil aanpassen na een paar jaar. Met wat ik nu weet na die 8 jaar vijveren is dat ik 8 jaar terug beter 2000 euro meer had uitgegeven voor een betere/grotere filter dan wat ik destijds gedaan heb. Ondertussen heb ik alles al 3x aangepast en is het nu min of meer wel naar mijn zin en kost het mij wel al meer puur financieel, los van het extra werk ...
ook het afvoeren van de grond kan lelijk tegen gaan vallen.
u-profiel is ook duurder, zeker als je dikwandige profielen gaat gebruiken + je moet die best ook bovenaan u panelen leggen.
Panelen zijn ook netto gerekend, je moet in sé ook de overschot wat meetellen waardoor alles toch duurder zal uitvallen.
Afwerking van de boordstenen moet er ook nog bij,
chappe voor de bodem
beschermvlies onder de epdm
filtermateriaal (lava in dit geval).
Nu als je alles zelf gaat doen (buiten de graafwerken) dan zal je richting de 6 à 8000 euro gaan voor deze vijver, afgewerkt met kwalitatieve materialen.
Een bedenking die ik mij nu wel maak ... je zegt geen plaats te hebben voor een meerkamerfilter maar zou wel werken met een lavafilter.
Zit die lavafilter dan inbegrepen in die 6x2 meter (indien ja dan blijft er niet gek veel plaats meer over, zuivere lavafilter is ideaal gezien 1/3 van het wateroppervlak).
Ik zou persoonlijk ook naar 1,5 meter diepte gaan, dan heb je een diepte die voor alles en iedereen geschikt is.
Ben je de vissen beu dan heb je een leuke diepte voor een zwemvijver, wil je koi houden dan is die ook diep genoeg en voor sarasa's maakt het niets uit.
Zuiver op een lavafilter werken zou ik nooit doen, wij hebben dit hier een paar jaar gedaan en het gaat prima ... tot de boel na een x-aantal jaar dicht gaat zitten en je alles mag gaan uitgraven. Dan is een goedkoop, plots een duurkoop want die lava moet je gaan vervangen en ook afvoeren dus.
Persoonlijk zou ik opteren om te kijken naar een leuke tweedehands trommelfilter (klein modelletje is perfect voor deze vijver) en neemt echt niet veel plaats in dan en die als voorfilter gaan gebruiken. Na die trommel kan je nog altijd een lavafiltertje steken van pakweg 2x1 meter en 1 meter diep (2 kuub lava dus) en upflow gaan werken. Die trommel zal enorm veel vuil tegenhouden en de lavafilter zal een pak minder belast worden. Dan heb je een goede combinatie van mechanische en biologische filter.
Maar bedenkt ... een euro dat je uitspaart en beknibbeld in het begin betaal je vaak later 3-dubbel terug omdat je iets wil aanpassen na een paar jaar. Met wat ik nu weet na die 8 jaar vijveren is dat ik 8 jaar terug beter 2000 euro meer had uitgegeven voor een betere/grotere filter dan wat ik destijds gedaan heb. Ondertussen heb ik alles al 3x aangepast en is het nu min of meer wel naar mijn zin en kost het mij wel al meer puur financieel, los van het extra werk ...
Hallo,
Een vijver van 1 m diep met koi kan wel. ( doe ik al bijna 40 jaar )
Een filter downflow ( doe ik al bijna 40 jaar ) kan best als je de regels volgt.
Airlift ( ipv pomp ) is misschien ook te overwegen.
Lava is voor mij een no-go.
Sarassa zijn ook mooie vissen maar kweken ook zeer gemakkelijk.
Bij aanleg van een gefundeerde vijver en meer dan 1 m diep kunnen er regels zijn ( streek tot streek en gemeente tot gemeente ) ivm bouwvergunningen
Mvg
Guyke
Een vijver van 1 m diep met koi kan wel. ( doe ik al bijna 40 jaar )
Een filter downflow ( doe ik al bijna 40 jaar ) kan best als je de regels volgt.
Airlift ( ipv pomp ) is misschien ook te overwegen.
Lava is voor mij een no-go.
Sarassa zijn ook mooie vissen maar kweken ook zeer gemakkelijk.
Bij aanleg van een gefundeerde vijver en meer dan 1 m diep kunnen er regels zijn ( streek tot streek en gemeente tot gemeente ) ivm bouwvergunningen
Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
tja ...
-
Dit kan wel maar voor mijn vijver heb ik niets aangevraagd.
Misschien dat dit in België zo is, maar in Nederland heb ik hierover nooit iets over gehoord.
Welkom op het forum
Hier hebben we een vijver incl filterkamer totale buiten afmetingen 5 meter op ongeveer 2m10 2 meter diepte
Deze is volledig zelf geplaatst buiten de folie die is er ter plaatse ingelast
Dacht dat ik met 5500€ Ging toekomen incl filter en afwerking totaal prijs 9000€
En dan zwemmen er nog geen vissen in
Mvg
Ronny
Hier hebben we een vijver incl filterkamer totale buiten afmetingen 5 meter op ongeveer 2m10 2 meter diepte
Deze is volledig zelf geplaatst buiten de folie die is er ter plaatse ingelast
Dacht dat ik met 5500€ Ging toekomen incl filter en afwerking totaal prijs 9000€
En dan zwemmen er nog geen vissen in
Mvg
Ronny
Koi vijver 11 kuub
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843
Hallo,
Je moet maar naast ne groene wonen.
En ik dacht gelezen te hebben dat infrasuri ( zuid Limburg ) ook meet zijn geplande vijverwerken is moeten stoppen.
Mvg
Guyke
Ik dacht dat Oost-Vlaanderen ( topicstarter ) in België lag…..willem v d schreef: ↑02 feb 2023, 12:31Dit kan wel maar voor mijn vijver heb ik niets aangevraagd.
Misschien dat dit in België zo is, maar in Nederland heb ik hierover nooit iets over gehoord.
Je moet maar naast ne groene wonen.
En ik dacht gelezen te hebben dat infrasuri ( zuid Limburg ) ook meet zijn geplande vijverwerken is moeten stoppen.
Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
-
Guyke: ik heb niet opgelet waar HerrStein woont. Ik wou aangeven dat ik niets heb aangevraagd en dat dit op meer plaatsen zo kan zijn.
Ook wat ronny zegt met €9000 is geen vreemd bedrag voor een vijver.
Maar moet hij nieuw zijn? Misschien dat er op 2de hands of iets dergelijks iemand zijn vijver voor een leuke prijs weg doet.
Deze hobby kan je voor weinig geld starten en voor tonnen bouwen met van alles er tussen in
Ook wat ronny zegt met €9000 is geen vreemd bedrag voor een vijver.
Maar moet hij nieuw zijn? Misschien dat er op 2de hands of iets dergelijks iemand zijn vijver voor een leuke prijs weg doet.
Deze hobby kan je voor weinig geld starten en voor tonnen bouwen met van alles er tussen in
Goedemiddag,
Hier hebben we als toekomstige Qbak 5Mx2.5Mx1M (die eerst dienst als "vijver" zal doen, dit jaar nog gepolyesterd zal worden) volledig bovengronds.
Voorlopige kosten:
+- €600 stepocstenen + 35 betonijzers 6MMx6M lang
Deze zitten 20 a 30cm diep 1M bovengronds en alles horizontaal met elkaar verankerd. Daarna volgestort met beton
+- €800 betonstorting, kraan + werkuren + beton.
+- €500euro klein materiaal kranen drukpvc en koppelingen
Als filtratie hebben we op dit moment een grote tricklefilter (van Gino overgekocht) als voorfilter komt er mettertijd een trommel kostprijs +- €1500-3000.
Beetje uitkijken en vergelijken en de tuinaannemers hun offertes zijn altijd aan de hele hoge kant. Ook is een koivijver geen plasje met water waardoor de meeste aangelegde vijver door tuinaannemers mettertijd uitgebroken mogen worden.
Nick
Hier hebben we als toekomstige Qbak 5Mx2.5Mx1M (die eerst dienst als "vijver" zal doen, dit jaar nog gepolyesterd zal worden) volledig bovengronds.
Voorlopige kosten:
+- €600 stepocstenen + 35 betonijzers 6MMx6M lang
Deze zitten 20 a 30cm diep 1M bovengronds en alles horizontaal met elkaar verankerd. Daarna volgestort met beton
+- €800 betonstorting, kraan + werkuren + beton.
+- €500euro klein materiaal kranen drukpvc en koppelingen
Als filtratie hebben we op dit moment een grote tricklefilter (van Gino overgekocht) als voorfilter komt er mettertijd een trommel kostprijs +- €1500-3000.
Beetje uitkijken en vergelijken en de tuinaannemers hun offertes zijn altijd aan de hele hoge kant. Ook is een koivijver geen plasje met water waardoor de meeste aangelegde vijver door tuinaannemers mettertijd uitgebroken mogen worden.
Nick
Bedankt voor de vele reacties !
Even wat antwoorden op de vragen.
Effectief afvoeren van grond is enorm duur. kost al evenveel als hetgeen je uitrekende Willem voor gans de vijver ..
En op zich, een 10.000 eur heb ik er voor over. zelfs meer. maar prijzen die ik nu kreeg gaat niet over verschil van 2k dat ik probeer te besparen.
De lavafilter zou effectief in die 6x2m zitten, en effectief 1/3 dus 2m innemen waarvoor water gedeelte dan nog 4x2m is. En de meerkamerfilter, op zich kan ik deze wel ergens neerpoten, maar deze is zo groot en hoog (70-80cm dacht ik) waardoor dat echt niet mooi uitkomt in het ontwerp om daar zo'n logge bak achter de vijver te zetten. Vijver zou in midden van tuin komen, vlak aan ons huis zodat we er goed zicht op hebben. En ik hoorde ook wel dat je met meerkamerfilter meer onderhoud hebt. Natuurlijk dan wel voordeel dat waterpartij effectief 6m is.
Ik had wel gelezen dat een trommelfilter enorm veel water verbruikt. Is zo'n sieve dan een goed alternatief als voorfilter ?
en als ik het dus goed begrepen heb, zelfs als ik enkel sarasa vissen zou steken, dan nog is enkel lava filter geen goed idee ?
Idee van sandwichpanelen lijkt me interessant. Is dit wel voldoende stevig ? Moet toch serieus wat waterdruk verdragen lijkt me.
Bedankt !
Even wat antwoorden op de vragen.
Effectief afvoeren van grond is enorm duur. kost al evenveel als hetgeen je uitrekende Willem voor gans de vijver ..
En op zich, een 10.000 eur heb ik er voor over. zelfs meer. maar prijzen die ik nu kreeg gaat niet over verschil van 2k dat ik probeer te besparen.
De lavafilter zou effectief in die 6x2m zitten, en effectief 1/3 dus 2m innemen waarvoor water gedeelte dan nog 4x2m is. En de meerkamerfilter, op zich kan ik deze wel ergens neerpoten, maar deze is zo groot en hoog (70-80cm dacht ik) waardoor dat echt niet mooi uitkomt in het ontwerp om daar zo'n logge bak achter de vijver te zetten. Vijver zou in midden van tuin komen, vlak aan ons huis zodat we er goed zicht op hebben. En ik hoorde ook wel dat je met meerkamerfilter meer onderhoud hebt. Natuurlijk dan wel voordeel dat waterpartij effectief 6m is.
Ik had wel gelezen dat een trommelfilter enorm veel water verbruikt. Is zo'n sieve dan een goed alternatief als voorfilter ?
en als ik het dus goed begrepen heb, zelfs als ik enkel sarasa vissen zou steken, dan nog is enkel lava filter geen goed idee ?
Idee van sandwichpanelen lijkt me interessant. Is dit wel voldoende stevig ? Moet toch serieus wat waterdruk verdragen lijkt me.
Bedankt !
kijk even naar onze vijverbouw ;-),
de vijver heeft een totale lengte van 10,5x3 meter en is 1,5 meter diep.
Die meerkamerfilter hoef je niet meteen te zien ook ... je kan (en ik zou het aanraden) die ook gewoon in een filterruimte achter de vijver steken. De filterruimte kan je dan afwerken met een houten vlonder die meteen dienst kan doen als terras waar je 2 mooie ligzetels op kan zetten ;-).
Grote voordeel is dat je dan alles gravitair kan opstellen en je zo ook vrij gemakkelijk met airlift kan gaan werken wat je een aardige duid in stroomverbruik zal besparen.
Naar sterkte van die sandwichpanelen zou ik mij geen zorgen maken, hier zijn er ondertussen al vele honderden van gemaakt, zeker als die volledig ondergronds komen kan die waterdruk geen kwaad, het water zal de boel naar buiten duwen, maar daar zit ... aarde en die zal niet zo vlug bewegen. Wij hebben een paar jaar na het aanleggen rondom een gleuf nog gegraven van ik dacht 30 cm breed en een 40 cm diep en die volgestort met stabilisé. Niet voor extra sterkte maar wel om gemakkelijker de boordstenen te kunnen verlijmen.
viewtopic.php?t=17575
de vijver heeft een totale lengte van 10,5x3 meter en is 1,5 meter diep.
Die meerkamerfilter hoef je niet meteen te zien ook ... je kan (en ik zou het aanraden) die ook gewoon in een filterruimte achter de vijver steken. De filterruimte kan je dan afwerken met een houten vlonder die meteen dienst kan doen als terras waar je 2 mooie ligzetels op kan zetten ;-).
Grote voordeel is dat je dan alles gravitair kan opstellen en je zo ook vrij gemakkelijk met airlift kan gaan werken wat je een aardige duid in stroomverbruik zal besparen.
Naar sterkte van die sandwichpanelen zou ik mij geen zorgen maken, hier zijn er ondertussen al vele honderden van gemaakt, zeker als die volledig ondergronds komen kan die waterdruk geen kwaad, het water zal de boel naar buiten duwen, maar daar zit ... aarde en die zal niet zo vlug bewegen. Wij hebben een paar jaar na het aanleggen rondom een gleuf nog gegraven van ik dacht 30 cm breed en een 40 cm diep en die volgestort met stabilisé. Niet voor extra sterkte maar wel om gemakkelijker de boordstenen te kunnen verlijmen.
viewtopic.php?t=17575
-
Ik was in 2019 ongeveer €550 kwijt voor het uitgraven en afvoeren van 12 a 14m3 aarde.
Dit heb ik laten doen door een loonwerker/grondverzet bedrijf.
Hier is de vijver ook gemaakt van 8cm sandwichpanelen die 50 cm boven de grond komen. De 2mm u balk rond om houd het recht.
Wat betreft een trommel filter valt het water verbruik wel mee. Afhankelijk van het modelzal het water verbruik 5 tot 10 liter per spoelbeurt zijn. Aantal keren dat hij spoelt? Ligt er aan hoeveel je er door heen pompt.
Zit je tegen de max van de trommel aan kan deze wel elke 5 minuten spoelen, trek je er maar de helft doorheen dan zal het uit komen op elk half uur of misschien wel langer.
Dit heb ik laten doen door een loonwerker/grondverzet bedrijf.
Hier is de vijver ook gemaakt van 8cm sandwichpanelen die 50 cm boven de grond komen. De 2mm u balk rond om houd het recht.
Wat betreft een trommel filter valt het water verbruik wel mee. Afhankelijk van het modelzal het water verbruik 5 tot 10 liter per spoelbeurt zijn. Aantal keren dat hij spoelt? Ligt er aan hoeveel je er door heen pompt.
Zit je tegen de max van de trommel aan kan deze wel elke 5 minuten spoelen, trek je er maar de helft doorheen dan zal het uit komen op elk half uur of misschien wel langer.
stel dat je 5x per uur moet gaan spoelen à 10 liter dan zit je aan 50L per uur, is niet veel, maar is op een dag wel 600 liter x 365 = 219 kuub op jaarbasiswillem v d schreef: ↑03 feb 2023, 07:45 Wat betreft een trommel filter valt het water verbruik wel mee. Afhankelijk van het modelzal het water verbruik 5 tot 10 liter per spoelbeurt zijn. Aantal keren dat hij spoelt? Ligt er aan hoeveel je er door heen pompt.

met de belgische prijzen is dit een astronomisch verbruik (en dito bedrag)... (neem als gemiddelde 8 euro per kuub ongeveer).
Een meerkamerfilter is prima geschikt voor wat goudvissen of maar een paar koi (lees 4-tal). Dan zal alles nog aardig goed meevallen naar vervuiling toe (die goudvissen kweken wel als konijnen).
Eventueel kan je opteren om een crielzeef ervoor te steken, die zal veel vuil afvangen (of een meerkamerfilter laten maken zoals De Matti - daar zitten 2 zeven in verwerkt met daarachter matten en dergelijke).