hoeveel water verversen in de winter

De naam zegt het zelf...
chief

hoeveel water verversen in de winter

Bericht door chief »

Nu de temperaturen dalen en ik alleen nog op een pomp/luchtpomp draai raak ik bijna geen water meer kwijt en moet ik echt de afvoer openzetten om water kwijt te raken. Dan meteen de vraag hoeveel water moet je verversen in de winter periode als je bijna niet meer voert en je rond de 10 graden zit. Waterwaardes zijn verder goed ammonia 0 en nitriet 14 op de hanna meter.
AVG

Re: hoeveel water verversen in de winter

Bericht door AVG »

Tijdens de wintermaanden wordt er 5 % ververst, op het eerste gezicht lijkt dat nutteloos, toch niet ! Je brengt hiermee je waterconditie in orde met het oog op het voorjaar.
Ook als je niet meer voert scheiden Koi afvalstoffen uit.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik wil hier een vraag over stellen.
Je gaat zoals aangegeven 5% verversen met kraanwater.
Is er dan geen gevaar dat er steeds opnieuw toch een vrij grote temperatuur schommeling ontstaat.
Hier is het kraanwater ronde de 14°C wat toch een enorm verschil is met bv vijverwater van 5°C of minder.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
jocca

Bericht door jocca »

Guyke schreef: 13 okt 2022, 10:44 Hallo,

Is er dan geen gevaar dat er steeds opnieuw toch een vrij grote temperatuur schommeling ontstaat.
Hier is het kraanwater ronde de 14°C wat toch een enorm verschil is met bv vijverwater van 5°C of minder.

mvg
Guyke
dat maakt amper tot geen verschil uit ... uiteindelijk blijft 95% van het water nog 5°, doe daar 5% lichtjes warmer water bij en je zal geen 0,2° stijgen in temperatuur ...
chief

Bericht door chief »

Dus als ik het goed begrijp veel water verversen om van je nitraat af te komen of mis ik nog iets. Ikzelf meet de nitraat waardes nooit, alleen ammonia/nitriet/kh/redox/ph hoe doen jullie dit ?

En als ik er dan verder over nadenk zou je het verversen van water niet moet baseren op de nitraat waardes.
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

De vijver tijdens de koudere dagen ververs ik niet , ik heb wel het voordeel van een vrij groot volume en een ruime plantenzone
De quarantaine , daar zijn het dagelijkse waterwissels om het nitraat en de feromonen laag te houden

Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
KevinL

Bericht door KevinL »

Hallo,
hier vul ik alleen het water aan dat door het trommelfilter verbruikt wordt. Ik blijf dus ook in de winter water verversen maar vanzelfsprekend een veel lagere hoeveelheid dan tijdens de zomer.
De verversing percentages varieren van 12-15% in de zomer, tot 2-5% in de winter.
Dat gaat hier al ruim 4 jaar zo en geheel zonder problemen.

Grt Kevin
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Hier in de zomer 20%, in de winter 10% (ik zit duidelijk niet in België). Ik heb geen planten filter dus de nitraat blijft oplopen, door m'n kraanwater blijft de KH ook prima op niveau.
jocca

Bericht door jocca »

hier gaan we in de nabije toekomst veel frequenter gaan verversen, nu blijkt dat de boorput over goed water beschikt. Dmv een timer overweeg ik om bv elke dag 15 à 30 min de pomp te laten aanslaan (900 à 1800 liter op 45 kuub). Dan voeg ik gewoon toe zonder er af te laten (dmv overloop loopt het wel weg), 1x per week dan een grotere wissel als ik de filter uitkuis (dat is gemiddeld gezien een 10 % dan).
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
jocca schreef: 13 okt 2022, 10:53

mvg
Guyke
dat maakt amper tot geen verschil uit ... uiteindelijk blijft 95% van het water nog 5°, doe daar 5% lichtjes warmer water bij en je zal geen 0,2° stijgen in temperatuur ...
Dit vindt ik toch een zeer eigenaardige gedachte.
Langs de ene kant gaat er dan geen noemenswaardige temp stijging gebeuren.
Al ik deze gedachtegang dan door verhaal naar de waterwissel zelf van 10 % in de zomer zou er dus maar 0,4 % in de waterwaarden veranderen. 90% van het water blijft dan “” vervuild “” doe daar dan 10% proper water bij dan daalt de vervuiling met 0,4%. Begrijp me niet verkeerd want ik ben nog steeds op zoek naar een aannemelijke verklaring van de waterwissel.

Mvg
Guyke
jocca

Bericht door jocca »

nee uw redenering klopt ...
als je 10% van het water laat weglopen dan verdun je ook de vervuiling maar gedeeltelijk ...
is meteen ook de reden waarom je zout maar zo traag uit uw systeem krijgt ... je verdund de boel altijd maar weer opnieuw ...

dus ik zie niet in waarom mijn gedachte zo eigenaardig is ;-),
de waterwaarden gaan wel iets meer dan 0,4% veranderen, als je 10% weg laat vloeien dan wordt een vloeistof met 100% vervuiling er na het verversen eentje van 90% vervuiling (er van uitgaande dat je zuiver vers water gebruikt).

het warmte-effect met water is iets anders, daar zal dit zo marginaal klein zijn dat je het amper gaat merken (tenzij je een erg groot verschil gaat krijgen tussen vijverwater en wat toegevoegd zal worden, maar opnieuw ... het zal geen halve graad verschil maken), de toevoegtijd van het water is ook in ons geval dermate lang (als we geluk hebben, hebben we 500L per uur hier met het kraanwater) dat je ook hier al een mogelijk effect in kiem zal smoren.
Jef

Bericht door Jef »

Guyke schreef: 14 okt 2022, 09:01 Hallo,
jocca schreef: 13 okt 2022, 10:53

mvg
Guyke
Dit vindt ik toch een zeer eigenaardige gedachte.
Langs de ene kant gaat er dan geen noemenswaardige temp stijging gebeuren.
Al ik deze gedachtegang dan door verhaal naar de waterwissel zelf van 10 % in de zomer zou er dus maar 0,4 % in de waterwaarden veranderen. 90% van het water blijft dan “” vervuild “” doe daar dan 10% proper water bij dan daalt de vervuiling met 0,4%. Begrijp me niet verkeerd want ik ben nog steeds op zoek naar een aannemelijke verklaring van de waterwissel.

Mvg
Guyke
Er is wel een belangrijk verschil...
Warmte kan en zal spontaan uit het water ontsnappen, ook zonder verversing. Nitraat niet.
Als je 10% vervangt omwille van de temperatuur, is het effect na zekere tijd verdwenen; hoe kouder de buitenlucht, hoe sneller. Nitraat, zout of een andere vervuiling die niet vluchtig is verdun je weldegelijk effectiever omdat je de concentratie blijvend verlaagt.
nog steeds aan het bouwen ...
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@Jef

Het gaat mij niet zo zeer hoe snel die warmte weer verdwijnt ( klopt wel,wat je daar over schrijft ) maar het gaat mij om de % van datgene wat je er uit wil halen uit het water door te verversen.
Die daling met 0,4 % is in feite ook niet blijvend daar er constant vervuiling of hoe je het wil noemen terug bijkomt. Het water verversen met die 10 % blijft voor mij mysterie wie dat ooit heeft gaan toepassen en waar de onderbouwing zit van het verhaal dat daar achter zit.

@jocca

Ik blijf het eigenaardig vinden zelfs wat absurd die 10% regel.
Als het voor temperatuur als een onbestaande factor weggewuifd wordt maar voor verversing het als een must wordt aangepraat en men weet dat de verdunning wat we met een verversing van 10% te weeg brengen in feite ook maar een habbekrats is….
En hetgeen wat we er uit willen komt er automatisch terug bij. ( feronomen, nitriet, nitraat, ammoniak/ammonium, enz ) is dat niet wat dweilen met de kraan open ?
Zout zal maar langzaam weg gaan maar dat is iets dat er normaal niet automatisch terug bijkomt en zal na verloop van tijd wel aanzienlijk verdunnen/verdwijnen als men blijft verversen.

Mvg
Guyke
chief

Bericht door chief »

Guyke schreef: 14 okt 2022, 13:59 Hallo,

@Jef

Het gaat mij niet zo zeer hoe snel die warmte weer verdwijnt ( klopt wel,wat je daar over schrijft ) maar het gaat mij om de % van datgene wat je er uit wil halen uit het water door te verversen.
Die daling met 0,4 % is in feite ook niet blijvend daar er constant vervuiling of hoe je het wil noemen terug bijkomt. Het water verversen met die 10 % blijft voor mij mysterie wie dat ooit heeft gaan toepassen en waar de onderbouwing zit van het verhaal dat daar achter zit.

@jocca

Ik blijf het eigenaardig vinden zelfs wat absurd die 10% regel.
Als het voor temperatuur als een onbestaande factor weggewuifd wordt maar voor verversing het als een must wordt aangepraat en men weet dat de verdunning wat we met een verversing van 10% te weeg brengen in feite ook maar een habbekrats is….
En hetgeen wat we er uit willen komt er automatisch terug bij. ( feronomen, nitriet, nitraat, ammoniak/ammonium, enz ) is dat niet wat dweilen met de kraan open ?
Zout zal maar langzaam weg gaan maar dat is iets dat er normaal niet automatisch terug bijkomt en zal na verloop van tijd wel aanzienlijk verdunnen/verdwijnen als men blijft verversen.

Mvg
Guyke
Hoi Guyke,

Vandaar ook mijn opmerking over het meten van Nitraat ik moet eerlijk bekennen dat ik deze niet meet en ook iedere dag de kraan 15 minuten opendraai (wel automatisch). Maar als ik er goed over nadenk is dit nergens op gebaseerd en doe ik gewoon wat de rest ook doet. Voor de andere waardes gebruik ik de Hanna meter en als google zie ik voor Nitraat alleen een variant voor zeewater.

gr.

Chief
jocca

Bericht door jocca »

...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”