Tips om energie te besparen gezocht

De naam zegt het zelf...
Hugo75

Tips om energie te besparen gezocht

Bericht door Hugo75 »

Ik ben benieuwd naar de creatieve oplossingen om energie te besparen, zeker voor het komende winter seizoen als de panelen wat minder gaan doen.

Zelf heb ik een paar maatregelen in de planning staan:
Vijver (ca 250 watt continu gebruik nu exclusief spoelen)
- UV lamp uit in het najaar (die liet ik altijd aan staan), per wanneer doen jullie dat meestal?
- Luchtpomp HiBlow 60 vervangen voor HiBlow 40 vanaf mid/laat September voor de bodem drain beluchting (en dan 1 schotel uit, 13 watt minder verbruik, en ik heb ‘m toch al staan voor de Q-bak, een Secoh JBL 30 is met m’n huidige contract nog niet economisch rendabel, als ik nieuwe prijzen krijg in 2024 waarschijnlijk wel
- Pomp eerder terug schroeven (ik had eerder een winter stand en een zomer stand, maar de pomp is traploos regelbaar)
- lucht pomp bewegend bed checken, deze kwam met de trommel maar ik weet eigenlijk het verbruik niet
- Tijdschakelaar op luchtpomp

Voor m’n aquaria (continu verbruik 100 watt 4 filters, verlichting (led) ca 200 watt ca 11 uur, verwarming, onbekend, beluchting 5-8 watt):
- Verlichting een stuk later zetten zodat ik extra licht van m’n aquaria heb en minder normale verlichting nodig heb
- Met koud water langzaam bijvullen
- UV uit
- verwarming woonkamer hoger dmv warmte pomp airco zodat er minder staaf verwarming nodig is (effect moet ik goed meten om te zien of dat werkt, zal van isolatie afhangen denk ik. Temperatuur aquaria zit al op minimum voor deze vissen.

Wifi netwerk met 4 routers/extender kan misschien ook nog geoptimaliseerd. Gas bespaar ik 70-80% door met airco te verwarmen in ruimtes waar ik ben ipv hele huis, maar dat is niet echt vijver gerelateerd.
kristof_d
Contacteer:

Re: Tips om energie te besparen gezocht

Bericht door kristof_d »

Als ik het goed begrijp laat je uw luchtpomp op de bodemdrain ook in de winter continu aan?
Eenmaal de temperatuur van het vijverwater daalt is dit misschien niet meer nodig omdat zuurstof beter oplost in kouder water dan in warmer water. Hiervoor is een zuurstofmeter natuurlijk wel een handig instrument.

De Uv-lamp kan inderdaad uit. Hier brandt deze ook zeker niet het ganse jaar maar gaat deze aan wanneer dit nodig is. En ikzelf ben ook wel van mening dat groen water ook niet slecht is voor je koi. Je moet natuurlijk je koi wel zien zwemmen maar een groene waas kan volgens mij geen kwaad en geeft het Beni vaak een boost.

Welke pomp heb je in gebruik? Hier zit misschien ook nog een mogelijkheid tot besparing? Tegenwoordig zijn er erg energiezuinige pompen mits alles op een energiezuinige manier is aangelegd.

De luchtpomp op je BWB is inderdaad wel een interessante om een goed te bekijken. Deze is namelijk continu in werking dus mocht je daar al enkele watts op besparen...
If you want something done right, do it yourself
Orioner

Bericht door Orioner »

Mijn maatregelen:

- luchtpomp winter uit ( genoeg opgeloste zuurstof in het water door lage temperatuur) maar pomp blijft stromen.
- aquarium: lampen 1 uur minder lang aan( kunnen de planten of koralen wel verdragen).

Joakim
jocca

Bericht door jocca »

hier gaan we dit jaar ook wat rigoreuzer te werk gaan in het besparen van energie voor de vijver.
- Trickle gaat uit (ging die proberen door te laten draaien, maar 100 à 160 watt hiervoor is wat te hoog) = 140 watt besparing (staat momenteel zo)
- UV-lamp gaat uit = 40 watt besparing
- beluchting BWB ga ik proberen met een nitto LA28 te doen (in combinatie met japanse luchtslang): 22 watt besparing
- airlift gaat op een LA45 luchtpomp ipv een LA60 momenteel: +/- 15 watt besparing
- beluchting in de vijver gaat uit= 80 watt besparing
- enkel beluchting op de crielzeef met een LA45 blijft behouden (anders zit die meteen dicht).
- de q-bak zal uit gaan deze winter wat een besparing is van 73 watt

alles samen zouden we het deze winter dus met een 370 watt minder kunnen doen ...
Enige waar ik nog enigzins over twijfel is de trickle ... omdat die toch een aardige meerwaarde heeft - zeker in onze "beperkte" filter), desnoods laat ik die op een absoluut minimum draaien.
Orioner

Bericht door Orioner »

Eigenlijk erg dat we moeten krabben en schreven voor wat energie te besparen omdat het anders onbetaalbaar wordt. Lang leve het energiebeleid :dash:
jocca

Bericht door jocca »

Orioner schreef: 23 aug 2022, 08:51 Eigenlijk erg dat we moeten krabben en schreven voor wat energie te besparen omdat het anders onbetaalbaar wordt. Lang leve het energiebeleid :dash:
idd ... maar het zal niet anders kunnen vrees ik (tenzij je niet naar geld moet kijken), een hobby mag best wat kosten voor mij (is ook het enige wat ik doe en heb voor de vrije tijd, maar als het ettelijke duizenden euro's per jaar gaat kosten dan begint het wat wrang te smaken bij mij - zeker als je dan nog es ongeveer de helft van de vissen kwijt bent aan iets wat je niet echt kan doen ...).
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Op minder energie dan nu kan ik niet.
In de zomer zo goed als niks en in de winter een 50 watt als er geen zon is.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

Guyke schreef: 23 aug 2022, 09:19 Hallo,

Mvg
Guyke
Wat is dan het verschil van die 50 watt?
Of is energie die je zelf opwekt voor jou geen energie?
If you want something done right, do it yourself
phender

Bericht door phender »

Voorlopig heb ik nog een terugdraaiende teller.
Er draaien 5 vijverpompen op.
Dat is ongeveer 55 kubiek dat ik verplaats op een uur.
Wanneer die teller vervangen wordt zal ik slimme stopcontacten voorzien en de pompen laten bijspringen Wanneer ik energie terug op het net steek.
Pomp op bwb altijd laten aanstaan.
Guyke

Bericht door Guyke »

kristof_d schreef: 23 aug 2022, 09:48 Hallo,
Guyke schreef: 23 aug 2022, 09:19 Hallo,

Mvg
Guyke
Wat is dan het verschil van die 50 watt?
Of is energie die je zelf opwekt voor jou geen energie?
Natuurlijk is de zelf opgewekte energie ook energie maar daar hangt dus geen prijskaartje meer aan.

De vijver draait voor het meeste van de tijd onafhankelijk van het lichtnet. Heeft een eigen stroomnet. Buiten mijn investering draait de vijver dus gratis.
De 50 watt is wat de vijver in totaal verbruikt in de winter ( UV inbegrepen ) als het eigen net niet meer werkt bv als de zonnecel van de vijver niet genoeg kan leveren om de batterij te laden.
Als de zon schijnt in de winter moet ik geen stroom van het lichtnet gebruiken.
Ik kan de UV ( 36 watt ) ook nog afzetten maar dat doe ik liever niet.
De zonnepanelen van de woning zijn voor het huishoudelijk verbruik en de lading van de thuisbatterij.

Ik kan de vijver dus ook tijdens bv tijdens een black out of een stroompanne op het net bijna 3 dagen laten laten draaien maar dan zonder UV. ( ik heb 3 batterijen ter beschikking, eentje van de caravan, eentje van de mover van de caravan en eentje dat ik speciaal voor mijn systeem heb aangekocht. )

Heb ik van het huis overschot kan ik daar ook mijn batterijen voor de vijver mee laden.

Mvg
Guyke
jocca

Bericht door jocca »

Guyke schreef: 23 aug 2022, 11:13 Buiten mijn investering draait de vijver dus gratis.
strikt gezien is een investering ook een kost ;-), maar dan zijn we boekhoudkundig bezig :lol: :lol:
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@jocca

Toen ik jaren geleden met zonnepanelen begon heb ik dat als een investering bekeken.
Na een x aantal jaar is die investering terug betaald, heb ik van de “” winst “” een tweede zonnepanelenveld bijgeplaatst, heb ik een thuisbatterij geplaatst, heb ik een zonnecel en batterij op de vijver, heb ik aan mijn beide kinderen een zonnestroominstallatie geschonken, en ik heb nog steeds over….
Het is zoals dat ik 28 jaar geleden gestopt ben met roken, die winst dat ik daar mee maak is enorm
ook op gebied van gezondheid…..

Mvg
Guyke
jocca

Bericht door jocca »

jaja, maar uiteindelijk is het nog steeds een investering dat je doet ... en die investering kost ook iets ;-).
wie het kapitaal niet heeft of kan samenrapen kan geen investering doen om er in de toekomst beter van te worden (anders doe je geen investering, maar smijt je het gewoon buiten).
En OK je kan zeggen, ik spaar 100 euro per maand aan energiekosten, maar als je geen 100 euro per maand overschot hebt ga je ook geen lening bij de banken krijgen omdat je er financieel niets tov kan zetten dat garanties geeft in de toekomst (banken kijken niet naar wat je kan besparen, maar naar wat je NU over hebt VOOR je gaat besparen).

of zoals een mooi spreekwoord zegt: geld maakt geld ...

concreet voorbeeld bv ...
het is aartsmoeilijk om een eigen woning te financieren, maar als dit lukt en je kan een 2de woning aankopen om te verhuren ... en die 2de woning raakt afbetaald dan wordt het leuk want met de huuropbrengsten van woning 2 kan je kosteloos een 3de financieren bijna en met wat vrij gekomen is om woning 2 aan te kopen per maand kan je een 4de woning gaan financieren.
Eens je in dat straatje zit (en je hebt wat meeval met de huurders) kan het snel gaan en heb je het spreekwoord ... geld maakt geld ... (een klant van mij is zo ooit begonnen en heeft ondertussen ruim 40 eigendommen verzameld op een termijn van een dikke 50 jaar)
BBEL

Bericht door BBEL »

Guyke schreef: 23 aug 2022, 11:13
De vijver draait voor het meeste van de tijd onafhankelijk van het lichtnet. Heeft een eigen stroomnet. Buiten mijn investering draait de vijver dus gratis.
De 50 watt is wat de vijver in totaal verbruikt in de winter ( UV inbegrepen ) als het eigen net niet meer werkt bv als de zonnecel van de vijver niet genoeg kan leveren om de batterij te laden.
Als de zon schijnt in de winter moet ik geen stroom van het lichtnet gebruiken.
Ik kan de UV ( 36 watt ) ook nog afzetten maar dat doe ik liever niet.
De zonnepanelen van de woning zijn voor het huishoudelijk verbruik en de lading van de thuisbatterij.

Ik kan de vijver dus ook tijdens bv tijdens een black out of een stroompanne op het net bijna 3 dagen laten laten draaien maar dan zonder UV. ( ik heb 3 batterijen ter beschikking, eentje van de caravan, eentje van de mover van de caravan en eentje dat ik speciaal voor mijn systeem heb aangekocht. )

Heb ik van het huis overschot kan ik daar ook mijn batterijen voor de vijver mee laden.

Mvg
Guyke
Dag Guyke,

Ik zit daar ook al een tijd over te denken. Wij hebben ook zonnepanelen, en die zijn altijd voldoende geweest voor huishoudelijk verbruik en opladen van de auto.
Maar de vijver kan er dus niet meer bij :( dat wist ik natuurlijk op voorhand. :wink:

Als alles volledig draait (filter op airlift, beluchting OBD, UV, skimmer via pomp naar waterval) heb ik een verbruik van 175W.
In de winter kan dit terugvallen naar 70W, indien ik het circuit van de waterval uitzet zelfs naar 35W, maar dan gaan de planten in de plantenfilter kapot dus dat ga ik dit jaar niet meer doen.
Binnenkort afrekening en ik sta nu al op +1250 KWH, dus ik zal snel overtuigd zijn om iets te ondernemen.

Heb jij dat allemaal zelf gedaan, de vijver off grid zetten? En als je batterij leeg is, schakelt dat dan autmatisch over?
Ik heb op het internet al wat gevonden van kant en klare pakketten, maar misschien kan het goedkoper?
En hoe breng je dat wettelijk in orde? Ik dacht dat je zo een apart circuit niet aan je thuisnet mag hangen?
Of misschien een apart topic starten? :D

Mvg,
Bert.
BBEL

Bericht door BBEL »

Guyke,

Ondertussen gezien dat je dit behandelt in het topic over de airlift, dat moet ik dan eens doorlezen :D
Een samenvatting hier mag altijd hé :wink:

Mvg,
Bert.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”