Stroom WEER duurder!!!

De naam zegt het zelf...
dieterl

Stroom WEER duurder!!!

Bericht door dieterl »

Ik raad jullie allemaal aan om de vreg test te doen want ik ging moeten van 285€ naar 600€ betalen!!!!! :kez: voor juist hezelfde verbruik zoals normaal! Momenteel us octa+ de goedkoopste en moet ik 315! Nog genoeg maar is geen 600 he :kez: dus is een raad dat ik jullie geef, je doet ermee wat jullie willen mo vobd dat jullie dit moesten xeten! :roll:

Mvg Dieter en Evelien
Orioner

Re: Stroom WEER duurder!!!

Bericht door Orioner »

Ik heb zonnepanelen en thuisbatterij. Ik draai sinds medio maart 98% onafhankelijk. Zelfs met de airco de laatste weken koop ik geen elektriciteit.

Vijver, aquarium, was en de plas, koken op zonnepanelen en batterij. Vermogen 6,4 kVA zonnepanelen en 13 kWh batterij.

Groeten

Joakim
jocca

Bericht door jocca »

hier komen ze de panelen binnen een paar weken al plaatsen ...
zonder batterij nog want we gaan een vrij grote overproductie hebben, maar de injectievergoedingen zijn dermate hoog dat een batterij momenteel (in onze situatie) eigenlijk weg gesmeten geld is (tis cru om stellen, maar als je plaats genoeg hebt, leg meer panelen dan nodig, veel meer ... en geen batterij, dit komt op middellange en lange termijn goedkoper uit).
dieterl

Bericht door dieterl »

Idd, zonnepanelen en baterijen zijn super maar hier een huurhuis dus ni mogelijk! :kez: :kez: :kez:
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@jocca

Veel panelen leggen dat klopt niet helemaal.
Op een monofasige aansluiting mag je maximaal 5 Kw omvormer plaatsen.

Ook kan je niet zo maar veel meer panelen op zo een omvormer gaan plaatsen omdat het van factoren afhangt zoals het aantal strings dat de omvormer aankan. Ook de ampere stroom wordt beperkt door een terugkoppelzekering in het bord. Bij 3 fase kan je tot 10 Kw gaan.

Dan heb je ook de wetgeving:
Vanaf 24 zonnepanelen of meer heeft u hoe dan ook een 3 fasen omvormer nodig.
Als je dus geen 3 fase hebt en je wil het toch dan komt daar de kost van het ombouwen van de woning naar 3 fase, keuring, eventuele kosten fluvius, aanvraag of het kan, enz ook nog bij.

En al die zonnepanelen ok maar wat doe je ‘s nachts, slecht weer, sneeuw, ……
Een batterij haar functie gaat verder dan alleen maar opslaan.
Zij zorgt dat je geen piek en capaciteitstarief aangesmeerd krijgt.

En die terugleververgoeding, sorry maar dat is een lachertje.
Je kan beter je overproductie verkopen want met de slimme meter kan ik bv mijn overproductie
“” schenken “” ( verkopen ) aan iemand anders……

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Rogiers Kristof

Bericht door Rogiers Kristof »

Hi,

Wij hebben hier ook zonnepanelen liggen, maar we komen er eigenlijk niet mee toe.
Ligging is niet optimaal en ook de bomen achter ons huis zijn hiervan de oorzaak.
Ik loop nu met het idee om er toch nog een paneel of 4 bij te leggen om zo een groter en langer bereik mee te behalen.
Maar ik zit nu nog meteen terugdraaiende teller dus als ik nu panelen laat bijleggen zal ik ineens ook verplicht worden een digitale teller te laten plaatsen. :dash: :dash:

Mvg,
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Ik verbruik bijna niks in mijn uppie , maar van Juni op Juli is mijn prijs per Kw stroom toch ook behoorlijk gestegen .
6A77202C-53DD-4CC6-833F-D557EC4B4D3D.jpeg
6A77202C-53DD-4CC6-833F-D557EC4B4D3D.jpeg (81.26 KiB) 721 keer bekeken
05D38A18-2F73-48AB-8D37-A8181C2FB7B0.jpeg
05D38A18-2F73-48AB-8D37-A8181C2FB7B0.jpeg (77.32 KiB) 721 keer bekeken
dieterl

Bericht door dieterl »

Infrasuri schreef: 16 aug 2022, 10:56 Ik verbruik bijna niks in mijn uppie , maar van Juni op Juli is mijn prijs per Kw stroom toch ook behoorlijk gestegen .

6A77202C-53DD-4CC6-833F-D557EC4B4D3D.jpeg05D38A18-2F73-48AB-8D37-A8181C2FB7B0.jpeg
Voila het bewijs!!! Dus mensen hou het aub in de gaten!!!
de_matti
Contacteer:

Bericht door de_matti »

@Guyke
Even reageren op uw verhaal. Ik denk dat er veel regels zijn maar dat je ook creatief met die reges kan omgaan.

Ik ben hier ook aan het denken om zoals Jocca extra panele te leggen. Wij hebben al 2 omvormers en 41 panelen liggen resultaat 10 kmh per gaar minimaal. Geen probleem maar wat stel ik vast. Al deze panelen liggen achteraan. Resultaat ik heb in de morgen geen opbrengst. Stel en ik zeg wel stel ik laat nieuwe panelen vooraan plaatsen. Waarom zou ik dan mijn installatie opnieuw moeten aangeven. Aan de omvormer verander ik niets. Bij ons liggen de panelen wel niet in serie. Als er teveel wordt geproduceerd valt er één paneel automatisch uit. Ik kan dus perfect ook in de morgen stroom gaan opwekken.

Mvg
de_matti
Bouw van mijn vijver: viewtopic.php?t=21732
Bouw van mijn eiwitafschuimer: viewtopic.php?t=24173
Mijn youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCIf-rQ ... TkHKJO3-qw
Orioner

Bericht door Orioner »

Guyke schreef: 16 aug 2022, 09:52 Hallo,

@jocca

Veel panelen leggen dat klopt niet helemaal.
Op een monofasige aansluiting mag je maximaal 5 Kw omvormer plaatsen.

Ook kan je niet zo maar veel meer panelen op zo een omvormer gaan plaatsen omdat het van factoren afhangt zoals het aantal strings dat de omvormer aankan. Ook de ampere stroom wordt beperkt door een terugkoppelzekering in het bord. Bij 3 fase kan je tot 10 Kw gaan.

Dan heb je ook de wetgeving:
Vanaf 24 zonnepanelen of meer heeft u hoe dan ook een 3 fasen omvormer nodig.
Als je dus geen 3 fase hebt en je wil het toch dan komt daar de kost van het ombouwen van de woning naar 3 fase, keuring, eventuele kosten fluvius, aanvraag of het kan, enz ook nog bij.

En al die zonnepanelen ok maar wat doe je ‘s nachts, slecht weer, sneeuw, ……
Een batterij haar functie gaat verder dan alleen maar opslaan.
Zij zorgt dat je geen piek en capaciteitstarief aangesmeerd krijgt.

En die terugleververgoeding, sorry maar dat is een lachertje.
Je kan beter je overproductie verkopen want met de slimme meter kan ik bv mijn overproductie
“” schenken “” ( verkopen ) aan iemand anders……

Mvg
Guyke
Guy
De terugleververgoedingen zijn tegenwoordig vrij hoog. Al contracten gezien van 0,26€/kWh maar langs de andere kant is een kWh afname zeer duur, met alle kosten btw en dergelijk al ruim 0,6€/kWh.

Een batterij blijft wel een interessante investering maar niet voor iedereen. Zelf draai ik 98% onafhankelijk en vermijden van piektarief vanaf 01/01/2023.

Als men denk dat de huidige tarieven duur zijn dan zullen we eens praten in de late herfst en winter. Inside informatie bij grote spelers spreken van 1€/kWh voor elektriciteit. Ja je leest het goed 1 EUR!
AVG

Bericht door AVG »

We hebben nu een variabel contract voor elektra en gas. met nu een maandlast van €300,00 p/m Als de prognose klopt gaan we tussen 750,00 en 900,00 euro betalen. als ik afga op vergelijkt verbruik.

Nu een vast contract nemen is maar bij enkele maatschappijen mogelijk, tegen een heel hoog tarief.

De tarieven ( inclusief alle naheffingen ) zijn volgens de laatste berekeningen 2x zo prijzig als in België en Duitland, welkom in Nederland :x

We doen zo zuinig mogelijk, zo ook wordt de vijver niet meer verwarmt. Zonnepanelen zijn denk ik ( al willen die folderaanbiedingen je anders doen geloven met het huren van de installatie ) bij ons niet zinvol, in het gunstige geval kunnen er 5 geplaatst worden aan de zonkant. Aan de Noorkant ruimte genoeg, heeft weinig zin.
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Ik begrijp gewoon totaal niet waar deze belachelijke tarieven vandaan komen :unknown:
Tegenwoordig zie je overal panelen ook complete weilanden vol , daarbij steekt overal wel ergens zo’n windmolen boven alles uit .
En als je naar de reden googelt dan moeten de maatschappijen de energie ergens inkopen tegen een verhoogd tarief ,,, waar gaat al die groene energie dan heen wat hier opgewekt wordt ???

Net zoals gas ,,, in NL hebben ze in Groningen alle kranen dichtgedraaid net voordat het via het buitenland belachelijk duur werd .

Het lijkt wel een groot sociaal experiment te zijn ,,

De oplossingen waar ze mee komen zijn ook gewoon om te lachen ,,, ivm de prijsstijgingen van 50 tot 300% op de dagelijkse levensbehoeften krijgt u 3% korting op de btw en uw salaris gaat 3% omhoog :dash:
Dikke vette JACKPOT
dieterl

Bericht door dieterl »

ZE WILLEN DE GEWONE WERKMENS EN KLEINE BEDRIJVEN KAPOT MAKEN! En winst van miljoenen he!!! Ik gin engie moet volgen en geloven gingvik alstublieft 600€ voorschot per maand moeten betalen voor ongeveer het zelfe verbruik!!! :kez: :kez: :kez:
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
de_matti schreef: 16 aug 2022, 11:23 @Guyke
Even reageren op uw verhaal. Ik denk dat er veel regels zijn maar dat je ook creatief met die reges kan omgaan.

Ik ben hier ook aan het denken om zoals Jocca extra panele te leggen. Wij hebben al 2 omvormers en 41 panelen liggen resultaat 10 kmh per gaar minimaal. Geen probleem maar wat stel ik vast. Al deze panelen liggen achteraan. Resultaat ik heb in de morgen geen opbrengst. Stel en ik zeg wel stel ik laat nieuwe panelen vooraan plaatsen. Waarom zou ik dan mijn installatie opnieuw moeten aangeven. Aan de omvormer verander ik niets. Bij ons liggen de panelen wel niet in serie. Als er teveel wordt geproduceerd valt er één paneel automatisch uit. Ik kan dus perfect ook in de morgen stroom gaan opwekken.

Mvg
de_matti
Als uw installatie geplaatst is, gekeurd en je wil er wat aan veranderen ( bv andere panelen, meer panelen, andere omvormer enz ) dan moet je dat aangeven met alle gevolgen daar aan verbonden. Begin niet zo maar panelen bij te leggen want het zou je meer kunnen gaan kosten dan je denkt.
Normaal liggen er altijd een deel panelen in serie, deze serie’s worden dan weer parallel gekoppeld.
Een aantal panelen mag samen niet over een bepaalde totaalspanning gaan op een string anders schakelt de omvormer uit.
Er is ook een systeem waarbij ieder zonnepaneel een eigen omvormer heeft maar ook deze worden gekoppeld op een unit die de stroom maakt die je kan gebruiken.
Als 41 panelen hebt liggen dan veronderstel ik dat je 3 fase hebt want anders is uw installateur buiten het boekje gegaan.

@Orioner

Ik kan sommige berichten niet goed meer volgen.
Ik heb al 2 x bericht gekregen dat mijn voorschot tarief daalt ( ik heb een vast tarief voor twee jaar )
Dit komt omdat ik toestemming gegeven heb om mijn slimme meter door hen te laten volgen.

Ook mijn gas verbruik is fiks gedaald omdat ik een deel van mijn warm water elektrisch produceer met een deel van mijn teveel geproduceerde electriciteit. Ook de batterij wordt opgeladen en de airco heeft ook al wat uurtjes gewerkt.
Hier een idee wat ik betaald heb aan voorschot in juli 2022
AAC2A5AD-CDB5-4727-8D32-0745E9D5D967.jpeg
In het begin zat ik met mijn terugverdientijd voor de batterij op iets over de 9 jaar.
Nu 1,5 jaar later zit ik al onder de 6 jaar.

Wat die winsten of wat dan ook betreft.
Even een vb.
Een land verbruikt aan energie ( ik plak er een getal op om te kunnen voorstellen ) 100 delen.
90 % van de 100 delen wordt verbruikt door de groot industrie.
10 % wordt verbruikt door huishoudens en kmo. Echter deze 10 % betaald 85 % van de totale factuur.
Dus hoe meer mensen zelf energie beginnen te produceren hoe minder de inkomsten met als gevolg dat de prijzen stijgen omdat die 85 % moet betaald worden. Moesten de grote industrie hun verbruik moeten betalen aan de prijs wat wij moeten betalen dan zouden deze bedrijven sluiten met grote werkloosheid tot gevolg enz…..trouwens de minister van energie heeft een tijd geleden dat uitgelegd in ter zake. Wij moeten zogezegd mee betalen in de energiekosten van onze bedrijven. Doen we dat niet dan verhuizen die bedrijven naar landen waar dat wel gebeurt.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
AVG

Bericht door AVG »

Goede samenvatting ! Over het algemeen is de regering wel heeel erg voorzichtig uit angst dat bedrijven naar elders zullen vertrekken, wat mij betreft te voorzichtig.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”