Mvg Dieter en Evelien
GuyGuyke schreef: ↑16 aug 2022, 09:52 Hallo,
@jocca
Veel panelen leggen dat klopt niet helemaal.
Op een monofasige aansluiting mag je maximaal 5 Kw omvormer plaatsen.
Ook kan je niet zo maar veel meer panelen op zo een omvormer gaan plaatsen omdat het van factoren afhangt zoals het aantal strings dat de omvormer aankan. Ook de ampere stroom wordt beperkt door een terugkoppelzekering in het bord. Bij 3 fase kan je tot 10 Kw gaan.
Dan heb je ook de wetgeving:
Vanaf 24 zonnepanelen of meer heeft u hoe dan ook een 3 fasen omvormer nodig.
Als je dus geen 3 fase hebt en je wil het toch dan komt daar de kost van het ombouwen van de woning naar 3 fase, keuring, eventuele kosten fluvius, aanvraag of het kan, enz ook nog bij.
En al die zonnepanelen ok maar wat doe je ‘s nachts, slecht weer, sneeuw, ……
Een batterij haar functie gaat verder dan alleen maar opslaan.
Zij zorgt dat je geen piek en capaciteitstarief aangesmeerd krijgt.
En die terugleververgoeding, sorry maar dat is een lachertje.
Je kan beter je overproductie verkopen want met de slimme meter kan ik bv mijn overproductie
“” schenken “” ( verkopen ) aan iemand anders……
Mvg
Guyke
Als uw installatie geplaatst is, gekeurd en je wil er wat aan veranderen ( bv andere panelen, meer panelen, andere omvormer enz ) dan moet je dat aangeven met alle gevolgen daar aan verbonden. Begin niet zo maar panelen bij te leggen want het zou je meer kunnen gaan kosten dan je denkt.de_matti schreef: ↑16 aug 2022, 11:23 @Guyke
Even reageren op uw verhaal. Ik denk dat er veel regels zijn maar dat je ook creatief met die reges kan omgaan.
Ik ben hier ook aan het denken om zoals Jocca extra panele te leggen. Wij hebben al 2 omvormers en 41 panelen liggen resultaat 10 kmh per gaar minimaal. Geen probleem maar wat stel ik vast. Al deze panelen liggen achteraan. Resultaat ik heb in de morgen geen opbrengst. Stel en ik zeg wel stel ik laat nieuwe panelen vooraan plaatsen. Waarom zou ik dan mijn installatie opnieuw moeten aangeven. Aan de omvormer verander ik niets. Bij ons liggen de panelen wel niet in serie. Als er teveel wordt geproduceerd valt er één paneel automatisch uit. Ik kan dus perfect ook in de morgen stroom gaan opwekken.
Mvg
de_matti