Nieuwe pomp en uv lamp?

De naam zegt het zelf...
skank

Nieuwe pomp en uv lamp?

Bericht door skank »

Ik heb soms de indruk dat ik in de zak gezet geweest ben bij verkoop van pomp en uv lamp.

Ter info

Mijn vijver is 6m op 2m breed en 90 cm hoog.
Ik heb een 5-kamerfilter
Rekening houdend met de vijver, welke pomp zouden jullie daarin plaatsen en welke uvlamp (sterkte?)

Ik heb nu een oase 10.000 aquamax eco premium en een 75Watt midi lamp
Qua visbestand is dit echt niet veel. Koi"s zitten er niet meer in (zou wel max 2 terug willen) - 5 tal windes , 5 tal goudvissen thats it

Wat zouden jullie doen van lamp en vijver?.
M'n verbruik is ook niet weinig vandaar + het water die terugloopt van mn meerkamerfilter is veel te veel debiet (waterval is enorm sterk).
Ik heb wel een inscenio dimmer, maar doe het liever zonder.
willem v d

Re: Nieuwe pomp en uv lamp?

Bericht door willem v d »

Qua stroming zit je wel goed met een 10000 pomp.
Zou je een regelbare pomp pakken van 15 of 20000 zou het stroom verbruik een stuk minder zijn.
De uv van 75 watt is een beetje overdreven en zou 30 tot 40 watt al voldoen.

Een filter kan naar mening bijna nooit te groot zijn.
DenD

Bericht door DenD »

Bij de keuze van een pomp komt meer kijken dan alleen de inhoud van de vijver.

Visbezetting, type en dus doorstroomcapaciteit van de filter, plaats van de filter (dus opvoerhoogtes en leidingsverliezen) zijn ook bepalende factoren.

Een 10000l pomp op een vijver van 11 kuub kan dus wel degelijk.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trommelfilter - 430 liter filter met Helix & Pads - 430 liter filter met japanse mat
mario1

Bericht door mario1 »

Met de opgegeven informatie weet je eigenlijk niet voldoende.
Op zich gaat je vijverwater om het uur door je filter wat ik goed vind.
Echter weten we niet hoe het zit met je leidingen, welke lengte, diameter en hoeveel bochtwerk zit er in?
Je hebt altijd weerstand van je buizen en hoe kleiner en langer je leidingen zijn hoe groter de weerstand waardoor je minder debiet verzet. Dus mogelijk mag je zelfs een iets zwaardere pomp hebben. Ook opvoerhoogte heeft extra verlies van debiet.

Met je uv zit je inderdaad aan de ruime kant, maar je kan deze uiteraard iets minder lang laten branden. Voordeel is dat je bij opkomende zweefalgen ze sneller kan wegbranden, dus zo slecht vind ik dit nu ook niet.
skank

Bericht door skank »

De maten die ik opgaf zijn buitenmaten, dus mss is 11 kuub wel overdreven
Ik heb es goed gemeten en ik kom aan 9 kuub
De pomp voert het water 1,1m hoog over een afstand van een 6 tal meter horizontaal,er zitten 3 bochten in.

Wat me vooral stoort is de retour/waterval die te hard is en teveel lawaai maakt, en vooral dat de vijver toch aardig energie slurpt
Foto van de harde waterval (afvoerbuis is ene van 90 dacht ik)
Afbeelding

Ik had hier een inscenio dimmer zitten, maar ik vertrouw dat ding voor geen haar meer (electriciteitsgewijs).
Ohja de vijver had al een eigen topic met een ganse historie :)
viewtopic.php?t=14470

Nu die uv lamp...
Ik schakel die in de winter zoiezo uit, en in de beginmaanden laat ik die beperkt aanzetten, en in zomer (nu dus), brandt hij langer maar snachts gaat hij ook uit.
De pomp gaat niet uit. (nooit)

Dus ,ga ik dan naar een 40 watt uv lamp?
En wat met de pomp? Lager/zuiniger model zodat ik minder verbruik en minder storende waterval heb?
willem v d

Bericht door willem v d »

Je hebt nogal een smalle waterval die tevens vrij hoog staat. Dat klettert gegarandeerd met dit debiet.

Mogelijkheid 1
Splits de aanvoer zodat 1 slang naar de waterval gaat en 1 direct de vijver ingaat. Zet je hier een kogel kraan op, dan kan je de flow over de waterval makkelijk regelen. Zo blijf je ook zeker voldoende over de filter heen trekken.

Mogelijkheid 2
Een pomp die je kan regelen zoals een dm vario 10000, deze verbruikt net zo veel als de oase (85w) maar is wel terug te regelen naar 30% dit zal dan een lager verbruik geven en zal de waterval ook rustiger laten lopen.
Met het nadeel dat ef ook minder flow in je filter komt.
mario1

Bericht door mario1 »

Je kan ook een transparant plexiglas onder een lichte hoek onder je waterval bevestigen.
Dus vanaf het uiteinde waterval en enkele cm van waterniveau vijver.
Het water zal minder hard neer komen in je vijver en bijna onzichtbaar.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik zie dat je waterpeil van de vijver vrij laag staat.
Als je dat wat hoger vult gaat de waterval minder lawaai maken.
Ook kan je een plexiplaat gebruiken zodat het water in de vijver stroomt ipv dat het valt.
Het effect van de waterval blijft behouden maar het lawaai niet.

O ik zie dat Mario ook al dat idee had. :good:

Het idee van Willem is ook goed maar een tweede lijn naar de vijver leggen is misschien niet eenvoudig.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
skank

Bericht door skank »

willem v d schreef: 19 jun 2022, 22:02 Je hebt nogal een smalle waterval die tevens vrij hoog staat. Dat klettert gegarandeerd met dit debiet.

Mogelijkheid 1
Splits de aanvoer zodat 1 slang naar de waterval gaat en 1 direct de vijver ingaat. Zet je hier een kogel kraan op, dan kan je de flow over de waterval makkelijk regelen. Zo blijf je ook zeker voldoende over de filter heen trekken.

Mogelijkheid 2
Een pomp die je kan regelen zoals een dm vario 10000, deze verbruikt net zo veel als de oase (85w) maar is wel terug te regelen naar 30% dit zal dan een lager verbruik geven en zal de waterval ook rustiger laten lopen.
Met het nadeel dat ef ook minder flow in je filter komt.
Hey
Mogelijkheid 1 zie ik niet goed zitten, daar ik niet weet hoe ik dan de 2de direct in de vijver krijg, zonder dat het op de blauwsteen ligt en niet mooi is.
Mogelijkheid 2 is mss een optie. Alleen beetje zuur dat ik eerst volle pot betaald heb voor die oase pomp, en die niet stuk is, en ik nu een nieuwe moet kopen, met minder flow.
Stel dat ik die vario dan op 50Watt plaats, heeft de filter dan nog genoeg flow?
Ik kan die pomp zowel in als uit het water plaatsen zie ik.
Zit net te denken als ik die erbuiten zet.... hoe gaat dat precies in zn werk dan, waar zuigt hij dan aan?

Zijn ze even goed als oase?
Is de voeding even lang?

En wat met mn uv lamp, 40 Watt voldoende?
skank

Bericht door skank »

mario1 schreef: 19 jun 2022, 22:45 Je kan ook een transparant plexiglas onder een lichte hoek onder je waterval bevestigen.
Dus vanaf het uiteinde waterval en enkele cm van waterniveau vijver.
Het water zal minder hard neer komen in je vijver en bijna onzichtbaar.
Euh , heb je daar voorbeeldjes van?
Hoe zou je die dan bevestigen?
Dat wijzigt natuurlijk niets aan het verbruik...
MAar zou wel het lawaai kunnen beperken idd
skank

Bericht door skank »

Guyke schreef: 19 jun 2022, 22:49 Hallo,

Ik zie dat je waterpeil van de vijver vrij laag staat.
Als je dat wat hoger vult gaat de waterval minder lawaai maken.
Ook kan je een plexiplaat gebruiken zodat het water in de vijver stroomt ipv dat het valt.
Het effect van de waterval blijft behouden maar het lawaai niet.

O ik zie dat Mario ook al dat idee had. :good:

Het idee van Willem is ook goed maar een tweede lijn naar de vijver leggen is misschien niet eenvoudig.

Mvg
Guyke
Hey Guyke, klopt, ik moet wat bijvullen...
en zal dan idd iets schelen... maar dan nog... veel lawaai, en te hoog verbruik.

Is het idee van Willem voor zo'n vario pomp goe?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Een andere ( regelbare ) pomp zou kunnen.
Echter je haalt dan ook de flow door het filter naar beneden behalve als je een pomp die dubbel zoveel kan op 50% laten draaien maar dat blijft hetzelfde kwestie lawaai met misschien minder verbruik.
Ik dacht ook nog te weten dat je pomp in de vijver ligt en dan weet ik niet of een regelbare pomp dan kan. Meestal staan die pompen in droogopstelling.

Zoals gemeld kan dat lawaai wat minderen door in een stuk doorzichtig plexi een schuifaf te maken zodat het water niet meer in de vijver valt maar meer glijdend. Die schuifaf moet je dan wel aan dat U-profiel bevestigen. Ook moet je wat kunnen spelen met de plaatsing zodat het water er mooi in een beweging over glijd.

Mvg
Guyke
skank

Bericht door skank »

Guyke schreef: 20 jun 2022, 10:28 Hallo,

Een andere ( regelbare ) pomp zou kunnen.
Echter je haalt dan ook de flow door het filter naar beneden behalve als je een pomp die dubbel zoveel kan op 50% laten draaien maar dat blijft hetzelfde kwestie lawaai met misschien minder verbruik.
Ik dacht ook nog te weten dat je pomp in de vijver ligt en dan weet ik niet of een regelbare pomp dan kan. Meestal staan die pompen in droogopstelling.

Zoals gemeld kan dat lawaai wat minderen door in een stuk doorzichtig plexi een schuifaf te maken zodat het water niet meer in de vijver valt maar meer glijdend. Die schuifaf moet je dan wel aan dat U-profiel bevestigen. Ook moet je wat kunnen spelen met de plaatsing zodat het water er mooi in een beweging over glijd.

Mvg
Guyke
Mn huidige pomp ligt in de vijver idd. Nu die vario 10.000 kan ook IN de vijver... maar ook erbuiten, en misschien is dat ook wel een optie. Alleen weet ik dan niet zo goed, indien ik die erbuiten plaats.. hoe zuigt hij dan aan? Gewoon de huidige persleiding gebruiken en los onder water laten liggen of hoe gaat dit precies dan?
Of zit daar dan een zuigkorf aan?
Die plexiglas is ook een idee.. maar weet nog niet zo in 123 hoe ik dat zou kunnen bevestigen en kunnen spelen... zodat het ook mooi blijft.

Ik zou eigenlijk nog eens een expert bij mn vijver willen... met wat raad ivm de filterbak ook maar soit :p
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Plexi is een goed idee maar zal wel regelmatig gereinigd moeten worden omdat deze groen gaat worden , ook opletten dat er geen vis onderin kan springen en zich verwonden kan .
Persoonlijk zou ik een lap rubber in je goot leggen tot op het water.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Als je vanuit de vijver aanzuigt zal je er een korf moeten aan bevestigen. Een pomp in droogopstelling is nu niet zo ideaal om om de vijf minuten er tussenuit te nemen om te reinigen.
Misschien kan je dan de korf van de bestaande pomp gebruiken.
De pomp moet wel opgesteld worden onder niveau van wat er in het filter aan niveau staat en de aanzuig dan onder min niveau van het vijverpeil om drooglopen te vermijden.

Om die plexi te positioneren en te bevestigen moet je er een lip aan plooien of een inox hoekprofieltje en dan kan je er bv met een t-rap rond het u profiel de positie bepalen. Eens ok bevestig je dan definitief.

Wat infrasuri zegt is ook een punt.
Echter wat die rubber betreft dat gaat ook niet blijven liggen.

En je hoeft ook die plexi niet tot in de vijver te laten hangen.
Een paar cm er boven kan ook en krijg je er een melding bij als het vijverpeil lager komt krijg je dan meer lawaai.

Als je de bevestiging maakt dat je het ook weer gemakkelijk even kan wegnemen is reiniging ook al geen groot karwei.

Mvg
Guyke
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”