intressepeiling grow-out koivrienden

De naam zegt het zelf...

welke grow-out zou je zien zitten en met welk budget

Peiling eindigde op 27 apr 2021, 08:30

Ginrin Benigoi Ogata tosai
6
8%
Karashigoi van Konishi tosai
9
12%
Kohaku Momotaro tosai
27
35%
125-175 euro
20
26%
175-250 euro
6
8%
250-350 euro
10
13%

Totaal aantal stemmen: 78

jocca

intressepeiling grow-out koivrienden

Bericht door jocca »

Sinds een paar weken speel ik met het idee om een grow-out te doen met de koivrienden.
Wel eentje met tussentijdse verplichte updates en wat regeltjes links en rechts, maar ook met prijzen voor de deelnemers/top3.
De exacte details moet ik nog uitwerken, maar voordat ik er tijd en energie in steek (nog meer dat tot nu toe ...) had ik graag even gepolst bij de leden naar de eventuele interesses en wat het te besteden bedrag mag zijn.

Momenteel heb ik contact met 1 dealer die een deel van zijn stockvissen die normaal voor de opgroei waren (intern) wil ter beschikking stellen aan verminderde prijzen (uitzonderlijk voor deze grow-out). Ik heb verschillende aanbiedingen gekregen (exacte bedragen kan en mag ik nog niet noemen).
Aantallen zijn beperkt. De beschikbare vissen zijn ook deels auctionvissen (dus hoge(gere) kwaliteit) en allen tosai met zeer veel groeipotentieel - geslacht is onbekend.

geef gerust opbouwende commentaar :good:

indien interesse, graag uw variëteit van voorkeur aanvinken EN het budget dat je er wil aan besteden.

Onderstaande zijn filmpjes van de vissen van vorig jaar oktober/november, onnodig te melden dat ze ondertussen al wat gegroeid zijn ...

De ginrin Benigoi zijn van Ogata met Taiho bloedlijn

linkje naar een monstertje van 21 maanden ... (om het groeipotentieel te tonen ...)
https://thekoicompany.com/japanse-koi/g ... ho-dream-1

De kohaku van momotaro hoeven geen introductie denk ik ...

de karashi van Konishi -
deze ukkies kunnen (ik zeg kunnen) uitgroeien tot super jumbo's van +110 cm (zie onderstaande filmpje van een harvest ...)

Jef

Re: intressepeiling grow-out koivrienden

Bericht door Jef »

Interesse heb ik zeker, maar in principe is de limiet voor een tosai bij mij 50 EUR...
Die keuze kan ik in de poll niet maken :oops: .
nog steeds aan het bouwen ...
The digital hunter

Bericht door The digital hunter »

Jef schreef: 20 apr 2021, 09:55 Interesse heb ik zeker, maar in principe is de limiet voor een tosai bij mij 50 EUR...
Misschien komen die koi's van een sponsor die mee doet met de tombola's en is het gewoon zaak om daar een waardebon van te winnen ;cool; :wink:
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jef

Bericht door Jef »

ik doe hard mijn best om te winnen hoor :lol:
nog steeds aan het bouwen ...
The digital hunter

Bericht door The digital hunter »

Jef schreef: 20 apr 2021, 10:01 ik doe hard mijn best om te winnen hoor :lol:
Er kan altijd nog een tandje bij zingt Bart Peeters dan :lol: :lol:
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;
ROLIN15

Bericht door ROLIN15 »

Tja Jef, persoonlijk geef ik aan tosai met potentie wel wat meer, maar ieder doet het op zijn manier natuurlijk. Met 50 euro moet je denk ik al geweldig oog en nodig geluk hebben om koi met mogelijkheden te ontdekken. Maar is zoals gezegd afhankelijk van mogelijkheiden en verwachtingen...
jocca

Bericht door jocca »

Jef schreef: 20 apr 2021, 09:55 Interesse heb ik zeker, maar in principe is de limiet voor een tosai bij mij 50 EUR...
klopt, bewuste keuze omdat deze vissen gewoon meer kosten in de winkel ;-) en het verschil kan koivrienden niet bij passen.
De handelaar in sé doet al een geweldige geste ;-).
Het is gewoon ff polsen of er animo genoeg is. Indien niet dan gaat het niet door en kijken we voor een andere optie naar volgend jaar toe.
Kans dat er dan goedkopere vissen komen is misschien wel veel groter, maar dan zal het niet deze kwaliteit/lichting zijn ;-).
kelvin

Bericht door kelvin »

Voor mij een grow-out met kohaku's, om verschillende redenen:
(Mocht het een eenkleurige growout zijn, dan liefst de benigois. Ik heb er al eentje en ook een karashi uit die selectie, en de benigoi is mijn inziens beter)

- Een karashigoi growout is op verschillende plaatsen al bezig en is dan misschien minder interessant.
- Bij een kohaku growout kan je op voorhand a.d.h.v. foto's mensen hun favoriet laten kiezen, waardoor je vermijdt dat veel mensen samen moeten komen daar, en waardoor afhaling niet persé in volgorde van keuze moet gebeuren.
- Kohaku's gaan minder in een qbak gestoken worden, waardoor meer mensen ze in dezelfde omstandigheden laten opgroeien.
jocca

Bericht door jocca »

interessante opmerkingen kelvin ... :good: (zeker met corona in gedachten).
bjarne

Bericht door bjarne »

Over de Karashi en Benigoi kan ik zeggen dat ze als kool groeien :dance:
ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 »

Mijn voorkeur zou naar de go sanke vissen gaan zonder twijfel.
Groeten Ferdy
ROLIN15

Bericht door ROLIN15 »

ferdy.1234 schreef: 20 apr 2021, 10:47 Mijn voorkeur zou naar de go sanke vissen gaan zonder twijfel.
Ook mij voorkeur, maar in de go sanke zit je dus wel in iets duurdere categorie...
Ogon groeit dan normaal wel sneller..
willem v d

Bericht door willem v d »

Ik wil ook wel een keer mee doen aan een grow out.
Maar ik durf eerlijk te zijn dat ik geen flauw idee heb wat een NU redelijk prijs is voor een goede tosai en hoe het potentieel van een vis te bepalen.
Vanwege de lock down zijn niet alle handelaren naar japan geweest.

Als ik dan ook naar mijn portomonea kijk zal een vis voor mijn maximaal 150 per stuk morgen kosten. De vijver is namelijk leeg dus 10 a 12 vissen van over 300 gaan het zeker niet worden voor mij.
saxobarre

Bericht door saxobarre »

zou ik wel zien zitten,

denk voor een growout gemakkelijker een eenkleurige koi.
in verleden al gemerkt dat go sanke moeilijker is om voor iedereen goed te doen ...
kristof_d

Bericht door kristof_d »

Mijn keuze is ook voor de kohaku. En 250-300 is voor mij ook niet verkeerd voor een kwalitatief goede tosai.

Eenkleurige zijn inderdaad misschien makkelijker om ze groot te krijgen, als dat dan het enige criteria is. Als je echter meer een totaalplaatje wil van welke selecteren, welk patroon, hoe gaat de evolutie zijn, blijft de kwaliteit goed... is de gosanke groep toch nog interessanter denk ik persoonlijk. Alhoewel je in de lopende yamabuki challenge toch ook wel wat verschillen kan opmerken.
kelvin schreef: 20 apr 2021, 10:31 - Kohaku's gaan minder in een qbak gestoken worden, waardoor meer mensen ze in dezelfde omstandigheden laten opgroeien.
Waarom haal je dit aan Kelvin? Omwille van het gevaar op kleurverlies in de Q-bak? Of nog een andere reden? Gewoon om uit te leren.

Ik had eind vorig jaar ook 3 tosai kohaku (ook Momotaro) gekocht waarvan ik 1 zelf in mijn Q-bak heb laten opgroeien en de 2 andere zijn bij de dealer gebleven. Als ik dan kijk naar de lengte die er bij is gekomen moet ik niet veel onder doen ten opzichte van degene die bij de dealer vandaan komen. Echter de kwaliteit en intensiteit van het beni is wel een immens verschil. Voor mij was dit de eerste keer en al wel een goede leerschool.
Niets komt vanzelf...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”