Seizoen 2021

De naam zegt het zelf...
rodders

Seizoen 2021

Bericht door rodders »

Nu de koude prik (hopelijk heeft iedereen deze doorstaan zonder al te grote problemen) zo goed als voorbij is en het komend weekend misschien wel 15+ graden gaat worden kijken we alvast uit naar het komende koiseizoen.
Wat zijn jullie plannen dit seizoen? Nieuwe vissen, nieuwe vijver misschien zelfs, filteraanpassing, ...? Laat het hier weten zo kunnen we misschien nog wat extra ideeën van elkaar opdoen!

Ik zal alvast starten met mijn plannen voor komend seizoen:
- plaatsen van trickle filter, ik moet alleen nog uitzoeken wat ik als vulling ge gebruiken. De siporax is me toch te kostelijk.
- plaatsen van plantenfilter met waterval naar de vijver
- enkele nieuwe vissen.

Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar iedereens plannen!
goshiko

Re: Seizoen 2021

Bericht door goshiko »

Wellicht wat tosai aankopen, voor de rest mijn electriciteit in de filter afwerken. Vijver en filter zijn vorig jaar vernieuwd.

Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
koka

Bericht door koka »

Dit weekend mijn pomp vermaken of een nieuwe kopen!!
:evil: gelukkig is het winter en heb ik ze niet nodig nu!!!

Mvg,
Peter
20m³ met lavafilter 3m³
Babette

Bericht door Babette »

Ik ga nu al 1 waterval uitschakelen van de 2 want gelukkig heeft de vijver het overleefd door teveel ijsophoping van de waterval.
Mijn filter wilde ik niet afleggen voor de bacteriën die ik anders kwijt ben. Mogen we de luchtpomp terug gebruiken of wachten we tot het ijs weg is en het heet wordt ;cool;
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Ik zit al in de werkzaamheden, mijn filter was met sieve en dus pompgevoed en ook stond het filter 40cm boven vijverniveau wat dus resulteerde in veel elektriciteit en te weinig flow ook omdat de 3 drains bijeen waren aangesloten.
Wat veranderd er, sieve wordt vervangen door een trommelfilter, drains worden ontkoppeld, skimmer in een betere hoek aangesloten met 110 en middels airlift in de trommel, filter zelf is al afgebroken en wordt vrijwel identiek als de vorige maar wel op vijverniveau qua opbouw na de trommel komt een bwb en 3 kamers matten. De pomp wordt vv door airlift. Tenslotte een nieuw terras voor het tuinhuis. Als dit alles gedaan is wil ik nog een bakki shower plaatsen. Ik ga me niet vervelen en dat die grond nu maar ontdooit!, :dash:
Marcvd

Bericht door Marcvd »

ik heb de bedoeling om de vijver te gaan verhogen met 50 cm/60 cm (boven de grond) met een raam erin;
daarbij een nieuwe filterinstallatie en deze gravity aansluiten. Nu heb ik alleen maar honinggraat en plantenfilter.
Tot half november heeft dit goed gewerkt. Mijn gedacht gaat naar een sieve en dan kamerfilter.(5 kamers)
jocca

Bericht door jocca »

trickle hier wat meer uit het zicht plaatsen
het eendenplein volledig opkuisen en terug aanplanten
en vooral ... de q-bak deels ingraven, filter installeren, en volledig omkisten met een houten bekleding (incl isolatie).
En o ja ... mijn winterkap maken, de profielen zijn alvast allemaal aangekocht, nu nog polycarbonaatplaten scoren.

hm, ik zal weer tijd te kort hebben..
WimB

Bericht door WimB »

Ik hoop vooral om mijn koivijver volledig afgewerkt te krijgen. AL is volledig altijd een heel gevaarlijk woord :-)
De vijver achteraan, het moerasgedeelte wat uitdunnen
De zwemvijver weer zwemvijver te maken... Nu zitten er nog een 8-tal grotere kois in.

Plannen hebben is leuk.. ze realiseren kost tijd, maar geen plannen hebben is saai.
En kwa koi's... denk nog jaartje te wachten om er nieuwe bij te steken.
Ronny66

Bericht door Ronny66 »

3 jaar geleden de vijver gebouwd deze is een 60 cm boven maaiveld,en vlak aan ons het terras,
heb al zo veel mooie vijvers gezien met een venster en dit is toch iets waar we niet aan gedacht hebben toen.
Dus dit staat op het plan voor dit seizoen een venster laten inbouwen veel hangt ook van het prijskaartje af en de mogelijkheden.

mvg Ronny
Koi vijver 11 kuub
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843
Ed

Bericht door Ed »

In september vorig jaar heb ik mijn doitsu Showa moeten begraven 😭😭 dus denk ik om terug opzoek te gaan naar zo een visje!!!
Tweede helft vorig jaar heb ik de ultra sive vervangen door een trommelfilter. Dus nu eens kijken wat deze doet over een volledig seizoen, tot nu toe ben ik erg tevreden.
En ook proberen de lotto te winnen 😜😜
Grtz : Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
kristof_d

Bericht door kristof_d »

Voor mij gaat dit het eerste echte seizoen worden. Eerst in het voorjaar nog wat verder afwerken. En dan ga ik vooral genieten van deze prachtige hobby. Ik kijk er echt naar uit.
Laat de lente en zomer maar komen, ik ben er klaar voor. :Yahoo:
Niets komt vanzelf...
*Pascale*

Bericht door *Pascale* »

Voor mij ook het eerste echte seizoen om te genieten. Onze vijver is nog maar net volledig af en daarom kijk ik ontzettend uit naar het voorjaar!! Water en filter al wat langer, maar rond de vijver was het nog 1 zandbak.
Ik hoop dus op een lekker zonnig voorjaar! :dance:
Ronny66

Bericht door Ronny66 »

in volle afwachting
IMG-4866.JPG
IMG-4866.JPG (149.43 KiB) 212 keer bekeken
leverdatum eind april
Koi vijver 11 kuub
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843
Babette

Bericht door Babette »

Ik heb ook nog zorgen en veranderingen te doen maar wat ik niet begrijp is dat er niemand een perfecte vijver heeft lees ik.
Toch heb ik al prachtige vijvers gezien, Jocca ... Ronny ....een venster is persoonlijk maar jullie vijvers daar kan ik alleen maar van watertanden. :dash:
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Vijverrand afwerken, voer automaat weer ophangen, verder wachten tot alle opstart ziektes er uit zijn voordat er weer een paar bij mogen (denk dat dat pas 2022 word maar we zullen zien hoe we opstarten dit jaar)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”