WAARSCHUWING sneeuw en vriesweer

De naam zegt het zelf...
ROLIN15

Re: WAARSCHUWING sneeuw en vriesweer

Bericht door ROLIN15 »

@Fred , leg je noppen folie gewoon op water, of eerst kader maken ?
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Nee. Is om de buizen en de filters in de filterput extra te beschermen.
mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang »

:evil: :evil: ik haat winterweer :kez:
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Verwarming van 300 watt in de filter put gelegd, isolatie van het deksel is 3cm PIR, zijkanten 6cm, hoop dat dat genoeg is. Vulsysteem omwikkeld met warmte kabel, ben alleen een beetje bang voor de afvoer. Misschien beste om even niet te verversen? (normaliter 4x per dag).

Ik hoop dat ik het verkeerd zie dat er bij ons 40-50 cm mogelijk is :/ (mid-kop Noord Holland)
bazzio

Bericht door bazzio »

Een 110 mm pijp met 25m3/h zal toch niet dichtvriezen? Ik heb nl enkel een bovengrondse retour naar de vijver.

Iig ga ik extra isoleren in de put (voornamelijk trommel en hd pomp en spoelleidingen) en de extra bovengrondse bioloogbak bypassen...
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Hugo75 schreef: 04 feb 2021, 23:21 Ik hoop dat ik het verkeerd zie dat er bij ons 40-50 cm mogelijk is :/ (mid-kop Noord Holland)
Ja, wordt bar jouw kant op!
Ed

Bericht door Ed »

visjes leren schaatsen :Yahoo: :Yahoo:
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Maak daar eens een filmpje van, Ed!!
Leuk voor hier op het forum... :dance: :dance: :dance:
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Kan je die pijp met noppen folie omwikkelen @bazzio ? geeft snel wat extra bescherming tegen de harde wind.

Ik zie dat op dit moment de voorspelling is dat er bij mij om Zaterdag 23:00 een sneeuwstorm begint tot Zondag middag 50-75cm volgens de sensatie meteorologen (edit, dat vonden ze toch wat te veel, nu weer iets lager, ga zo door, minder sneeuw please!), word nog leuk om in de nacht de sneeuw weg te scheppen, helemaal omdat de achterdeur naar buiten open gaat dus ik kan ook niet wachten tot in de ochtend
jocca

Bericht door jocca »

bazzio schreef: 04 feb 2021, 23:28 Een 110 mm pijp met 25m3/h zal toch niet dichtvriezen? Ik heb nl enkel een bovengrondse retour naar de vijver.

Iig ga ik extra isoleren in de put (voornamelijk trommel en hd pomp en spoelleidingen) en de extra bovengrondse bioloogbak bypassen...
als het echt streng gaat vriezen zoals ze bv voorspellen regio groningen (tot -15) dan vriest alles, maar dan ook alles uiteindelijk naar de kl.ten. Stroming of niet ... die buis zal van buiten af langzaam dichtvriezen tot die uiteindelijk dicht zit. In landen met dergelijke strenge vorst bevriezen zelfs watervallen.

In fijnaart zie ik momenteel dat het in thermometerhut richting de -6 zou gaan, aan de grond zal dit een -8 à -9 zijn, tel daarbij nog een schrale oostenwind en het zal barkoud aanvoelen.

Ik ben van het principe dat je beter pro-actief te werk gaat dan dat je nadien mag gaan breken. Als je kan zou ik bv kijken om noppenfolie er over te leggen of desnoods zelfs zakken zand of zo.
jocca

Bericht door jocca »

zoals verwacht verschuiven de modellen nog altijd wat.
het weermodel GFS voorspelt nog steeds het meeste sneeuw voor midden en noord-nederland.
Hoeveelheden zijn iets "milder", rond de 30 cm tegen maandagmiddag
wel nog steeds temperaturen in midden en noord nederland die maandagnacht naar -12° gaan.
https://www.wetterzentrale.de/topkarten ... r=6#mapref
https://www.wetterzentrale.de/topkarten ... r=6#mapref

ook het canadeese weermodel GEM
spreekt nog steeds van -11 à -12°
wel minder sneeuw , gans nederland gemiddeld 10 cm MAAR ook vlaanderen zou tot 5 cm krijgen (wat eigenlijk vrij normaal is).

duitse model ICON
gaat nog ook voor midden en noord nederland richting de 20 cm sneeuw en voor vlaanderen een dun pelleke van een paar cm
temperatuur bij de duitsers voor midden en noordnederland (mede door de sneeuw) rond de -8 en woensdag zou het naar -14° gaan.
ook voor belgië geven de duitsers voor midden volgende week temperaturen uit van -10 op grote schaal (dus gans vlaanderen, met uitzondering van een ministreepje net aan de kust - wind uit het oosten, de zee heeft dus geen invloed om de temperaturen, ijskoude lucht komt zo vanuit rusland los het land binnen gewaaid).

Heb je interesse om het weer (temperatuur, sneeuw, neerslag, wind etc etc) zelf wat te monitoren?
Hieronder op de link kan je meerdere weermodellen zeer gemakkelijk raadplegen.
linksboven onder wetterzentrale zie je afkortingen staan (arpege, GEM, GFS, Harmonie, etc), dat zijn de verschillende weermodellen die je afzonderlijk kan aanklikken.
daaronder zie je dan een reeks mogelijk parameters dat je kan afbeelden.
En uiteraard rechts het kaartje.
Boven het kaartje zie je dan cijfers staan (ganse reeks van 0 tot in sommige gevallen 384. Dat zijn het aantal uren dat de voorspelling over gaat.
uiteraard hoe verder in de tijd hoe onvoorspelbaarder het allemaal wordt.

Dan zie je nog Run staan, sommige modellen worden een paar keer per dag bijgestuurd. 00 is middernacht, 06 is 6u en etc.
Uiteraard neem je altijd de meest recente run, de startdatum linksboven het kaartje toont je in welke run (datum en uur) je aan het kijken bent.
Rechts boven het kaartje staat dan het uur waarop je in de toekomst (oehoeeee) aan het kijken bent.

é voila ... iedereen is opgeleid tot weerman nu. (zie je die studies zijn heus niet zo moeilijk van die gasten ;cool; ).

Als je ff de tijd neemt zal je een gans pak wijzer worden, ikzelf kijk bv nooit meer naar het weer op TV maar kijk gewoon even naar deze kaarten.
Voor sneeuw is alles wat langer dan 72u is eigenlijk puur gokken (tenzij alle weermodellen - zoals nu - sneeuw uitgeven voor een bepaalde regio).
Temperatuur kan je gerust een weekje vooruit zien. Regen kan je eigenlijk ook maar tot 72u ver vertrouwen, de rest is gokken.

Voor regen is trouwens een supergoed model beschikbaar ... nl arome. Dat geeft een zeer zeer accuraat beeld van waar, hoeveel regen zal vallen.
1 nadeel, het is maar betrouwbaar binnen de 24u.
https://www.meteobelgie.be/verwachtingen/model/arome
Galaxis

Bericht door Galaxis »

Wat een mooie post Jocca. Hartelijk dank daarvoor !
bazzio

Bericht door bazzio »

Thanks...

Rol van 100m noppenfolie is onderweg....
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

En ik heb er net 1 opgehaald...
jocca

Bericht door jocca »

zaterdagmorgen een nieuwe dag en eigenlijk ... hetzelfde nieuws
centraal nederland maakt nog steeds veel kans op een pak sneeuw,
Tegen maandagmorgen zal eigenlijk zal gans nederland 10 cm sneeuw krijgen (zeeland een fractie minder, maar dit is 7 cm), rond een zeer ruimte regio van de centrale as amsterdam/endschede kan het oplopen tot 30 cm.
de vlaamse provincies die grenzen aan nederland gaan ook een beetje sneeuw krijgen 2-8 cm).

vooral de minimumtemperaturen vallen wel op ...
vlaanderen krijgt 3à4 ijsdagen met nachten tot -8à-9
Nederland gaat 's nachts tot zeker -12 à -13 gaan (in echt grote delen hoor ...)

ZEER belangrijke kanttekening rond de temperaturen.
de warme lucht zit echt DICHT ... zeker vanaf volgende week vrijdag is het een dubbeltje op zijn kant...
om een idee te geven rond de middag kan het aan de grens met frankrijk makkelijk 8à10° worden, aan de grens met Nederland kan het nog 0 graden worden overdag...

het model argpege dan
zelfde gans nederland onder een laag sneeuw, wel milder in hoeveelheden 7 à 20 cm
ook grotere delen van vlaanderen zou dan wel 5à10 cm kunnen krijgen - hoe meer richting het zuiden hoe minder sneeuw - vanaf bv brussel amper nog iets ...).

Kwa temperatuur vrij vergelijkbaar met GFS.

weermodel GEM (canadese)
geeft dan weer een pak minder sneeuw plots ... tussen de 2 en 10 cm voor nederland en ook vlaanderen 2 cm
kwa temperatuur gaan zijn wel compleet loko ... voor woensdagnacht bv -20 regio groningen en de rest van nl -17, vlaanderen zou dan ook -17° rond hun nek krijgen. (dat model spreekt bv ook van een verlening van de vorstperiode na na volgende week in het weekend.
Persoonlijk hecht ik hier niet zo veel waarheid aan.

kortom ... we staan voor een boeiende 72u wat sneeuwmogelijkheden betreft ... alle voorspelde sneeuw voor de komende week (2 weken) zal er uit vallen op zondag en zondagnacht (nog een beetje maandag overdag, maar echt de grote hoeveelheid zal het niet zijn),
maar ook de temperaturen gaan niet onderschat mogen worden ... die gaan echt richting diepvriestemperaturen... en dit tot vrijwel minstens volgende week vrijdag (vrijwel 100% zeker voor nederland, belgië acht ik 75% mogelijk).

Ik zou bijna durven zeggen ... haal die schaatsen maar van zolder ... eind volgende week zie ik het wel kunnen dat we gaan schaatsen buiten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”