WAARSCHUWING sneeuw en vriesweer

De naam zegt het zelf...
Babette

Re: WAARSCHUWING sneeuw en vriesweer

Bericht door Babette »

Ja zeker boven nul moet het komen want ik begin al slecht te slapen, onze diertjes zien af.
Ik drink op tijd een glaasje wijn, hou het zo even warm.
Bedankt voor het weerbericht, de koiweerman doet dit goed ! :good:
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Hier in het Antwerpse ( de voorkempen ) valt het nog wat mee.
Overdag is hier al een en ander gedooid. ( sneeuw schuift naar beneden )
De vijver is steeds voor meer dan de helft vrij gebleven. ( geen overkapping )

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
jocca

Bericht door jocca »

ja het zonnetje begint langzaam aan ook meer en meer warmte te geven. Je merkt ook zeer duidelijk dat dagen langer worden, langzaamaan gaan we richting de lente.

Nu eerst nog een koude nacht doorkomen... afgelopen nacht (vrijdag op zaterdag) is het vooral in nederland barkoud geworden.
Vrijwel overal een -10 met uitschieters rond apeldoorn van -13°. In belgië zaten we gemiddeld gezien op een -7°.
Vandaag krijgen we normaal gezien nog overal een ijsdag, wat niet wil zeggen dat de sneeuw of het ijs niet een beetje kan wegsmelten. De zon begint meer en meer aan kracht te winnen (zit maar eens achter glas bv dezer dagen, bij ons in de woning wordt het bv nu 24° zonder verwarming in de namiddag).

komende nacht (zaterdag op zondag) wordt terug een frisse, maar de scherpste kanten gaan er nu langzaam af.
belgië: -4 gemiddeld
nederland: -7à-9° gemiddeld gezien

zondag gaat de dooi van start in belgië met een 2à5° overdag
nederland blijft nog in de vorst zitten met een 0 à -2°

zondagnacht gaat het nog zeer licht vriezen in BE (0 à -2°)
in nederland is het eerder -1 à -3

vanaf maandag gaat de dooi overal in, zowel overdag als 's nachts.

en dan het leuke nieuws (al zie ik dit eigenlijk niet zo graag zo vroeg in het jaar ...)
heel misschien ... zou het volgende week in het weekend 15°à17° kunnen worden in de benelux.

Persoonlijk vindt ik dit niet zo leuk voor de koi ... dat betekend een verschil van 20° op 1 week tijd. De temperaturen gaan naar boven schieten in de vijvers, het zou mij bv niet verbazen dat sommige vijvers eind volgende week al op 11 à 12 ° gaan zitten (de nachten zouden bv ook nog steeds 8° zijn). Zo een temperatuursverschil is genoeg om ze in de stress te doen schieten...
Bijkomend ... we zijn nog steeds februari ... je kan er 100% zeker van zijn dat we nog wel es een koude inval gaan krijgen en waarbij de temparturen opnieuw onderuit zullen gaan in de vijver.
Babette

Bericht door Babette »

Voor mij mag het warmer worden ik haat de winter. Bij 10 graden en droog weer kan ik mij nog 2 weken voorbereiden op het nieuwe wielerseizoen als wielertoerist :Hyper: 🚴🏼‍♂️
jocca

Bericht door jocca »

ondertussen zal het eventuele ijs op de vijvers aan het smelten zijn, sommigen gaan alweer volledig open zijn.
Hopelijk is er niet te veel schade ontstaan aan de installaties (her en der heb ik terug horrorfoto's zien verschijnen op social media ... :? )

De komende dagen gaan de temperaturen flink in de lift zitten.
Tegen het weekend gaan we in grote delen van de benelux 15à17° aantikken overdag.
Dat is maar liefst 20° verschil (en meer) tov afgelopen weekend.
Het gevolg is dat de watertemperaturen zeer vlug flink gaan stijgen. Veel vijvers zonder kap gaan van 2à3° naar +10° gaan.

Sommige koi gaan dit niet zo leuk vinden... Hou de gevinde vrienden komende dagen dus extra goed in de gaten.
Persoonlijk zou ik ze zeker nog niet beginnen te voeren (bij vijvers zonder kap), de kans dat we nog een koudeperiode gaan hebben is nl vrij groot (we zijn uiteindelijk nog altijd maar 16 februari (= normaal koudste maand van het jaar).

Ikzelf wacht ieder jaar met voeren tot wanneer ik zeker 14 dagen ver 100% zeker ben dat het water niet meer zal afkoelen naar minder dat 10°.
Meestal is dit ergens eind maart pas.
jocca

Bericht door jocca »

de weerdienst is weer terug van even weg geweest.
April zal nog even zijn duivels ontbinden volgende week ...

in de belgische ardennen kans op 15 cm sneeuw ... en in vlaanderen lichte nachtvorst en overdag temperaturen van 4° ...
Koning winter weert zich als een duivel en gaat nog 1x (vermoedelijk) uitpakken.

kans op bevriezen van filters zal er nu wel niet meer in zitten, maar dat de watertemperaturen terug een flinke duik gaan nemen is wel zeker.
De visjes goed in de gaten houden want dit zal bij sommigen wel es voor wat stress of problemen kunnen zorgen (20° temperatuursverschil overdag op 1 week tijd is wat te veel van het goede).

Afbeelding
Babette

Bericht door Babette »

Goed Jocca de koiweerman, we zijn gewaarschuwd!
Vissen voederen heeft geen zin meer, hopelijk verteren ze beter de kou dan het voer die ze nu al binnen hebben. :good: [thank_you
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Welkom terug KoiWeerman!! :D :D
Gelukkig heb ik de kap er nog op liggen.
jocca

Bericht door jocca »

we zijn hier nog eens ...
Wie dacht dat de sneeuw van afgelopen week de laatste was van dit jaar kan wel eens flink mis zijn komend weekend ...
Weermodellen komen nu al een paar dagen af met extra sneeuw voor komend weekend (nacht zaterdag op zondag).
Laat de winterkappen er dus maar op liggen voor wie er nog een heeft ...

Na het weekend zouden de temperaturen terug stijgen tot een matige 12à14° wat echt niet zo warm is...
vorig jaar hadden we vrijwel elke dag al temperaturen van flink boven de 20°.

Afbeelding
bron: Noodweer Benelux.
Rob1979

Bericht door Rob1979 »

Dank je voor de info Jocca :good: Kap is er al bijna 3 weken af. Deze had ik niet aan zien komen 8)
Galaxis

Bericht door Galaxis »

man man man, ik zal Rutte eens een email gaan doen voor compensatie van al dat extra gas wat ik nu nodig heb met deze kou om mijn huis warm te houden :unknown:

Wat een bagger weer zeg, tijd voor de zon en 20C graag !
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”