WAARSCHUWING sneeuw en vriesweer

De naam zegt het zelf...
jocca

WAARSCHUWING sneeuw en vriesweer

Bericht door jocca »

even een mededeling voor alle koihouders in belgië en nederland.
Vanaf zondag wordt het met grote zekerheid in Nederland BARKOUD en ook heel wit ... er zal een PAK sneeuw vallen daar.

tussen zaterdagnacht 24u en zondagnacht 24 kan er lokaal 40 (!!!) cm sneeuw vallen. Vrijwel gans nederland maakt kans om volledig dicht te liggen onder een flink sneeuwtapijt. We zijn ondertussen donderdag dus de kans dat dit uitkomt is groot.
België onstnapt momenteel de dans maar een kleine verschuiving van 50 km naar het zuiden kan er al voor zorgen dat ook belgië volledig wit komt te liggen.

linkje naar de sneeuwhoogte zondagnacht 24u
www.wetterzentrale.de/maps/GFSOPME00_96_25.png

begin volgende week zou belgië ook misschien wel aan de beurt kunnen komen
tegen woensdagnacht 24 u zou ook vlaanderen grotendeels lichtjes wit kunnen liggen
https://www.wetterzentrale.de/topkarten ... r=6#mapref

maar ook de temperatuur moeten we in de gaten houden,
maandagmorgen rond 6u zou de temperatuur in grote delen van nederland naar -8° gaan in thermometerhut.
Aan de grond, in combinatie met de sneeuw kan dit makkelijk naar -12 en meer gaan.
Filters met blootliggende buizen MOETEN dan afgedenkt en ingepakt worden anders gaan die zeker stukvriezen.
https://www.wetterzentrale.de/topkarten ... r=6#mapref

een gewaarschuwd man/vrouw is er 2 waard.
hopen dat het niet uitkomt want als dit zo is ... dan is de kans op ellende wel zeer groot.
jocca

Re: WAARSCHUWING sneeuw en koude

Bericht door jocca »

voor mensen die interesse hebben in het weer (of ook niet, maar wel graag weten wat de mogelijke voorspellingen zijn),
weerpluimen bieden je altijd een mooi inzicht in wat er kan gebeuren.
Weerpluimen combineren alle voorspellingen van alle modellen in 1 overzichtelijke grafiek. Je hebt altijd uitschieters (positief en negatief),
maar je kan wel een mooi gemiddelde nemen, alles wat tussen die gemiddeldes ligt kan je als waarheid aannemen.

Om het gemakkelijk te maken staat in die pluimen ook altijd een mediaan (stippellijn), deze heeft het gemiddelde van alle leden in de grafiek aan.
Ook zie je een opper en controle, hoe dichter deze bij elkaar liggen hoe exacter de grafiek afgelezen kan worden.

Deze morgen zag ik op de facebookpagina van noodweerbenelux (kan ik aanraden om die te volgen) volgende weerpluim voor nederland.
hier zie je gans nederland vanaf zondag de diepvries in gaat voor meerdere dagen (al zeker tot volgende week donderdag, de onzekerheid vanaf dan wordt groot - leden van de grafiek zijn zeer gespreid - een verlening van de vorst maakt dan ook een kleine 50% kans)
met voor noord-nederland nachttemperaturen van -16°, maar ook zuid-nederland (en dan komen we vlak tegen de belgische grens) temperaturen van -10°

Afbeelding
Stafke

Re: WAARSCHUWING sneeuw en vriesweer

Bericht door Stafke »

En de harde oostenwind gaat de afkoeling nog agressief maken ook :(
jocca

Bericht door jocca »

wat extra info,
ook mensen met een winterkap houden dit beter in de gaten, weinig kappen zijn bestand tegen dergelijke hoeveelheden sneeuw, tijdig ruimen is de boodschap.

https://www.noodweer.be/valt-er-straks- ... d6Wbh21_zo
Daver

Bericht door Daver »

Ik heb een trickle met een klein deel leidingen boven de grond. Gaat dit kapotvriezen?
jocca

Bericht door jocca »

met de huidige kaarten zou uw woonplaats pal in het gebied zitten met de meeste sneeuw en bijhorende strenge vorst.
Bij -15° vriest alles wat boven de grond zit volledig stuk.
Ik zou de trickle gedurende die dagen ofwel zeer zeer goed gaan inpakken met isolatie en eigenlijk zelfs gewoon afleggen.
Zijn het de buizen niet die gaan bevriezen dan gaat de inhoud bevriezen waardoor die gaat overstromen.
Daver

Bericht door Daver »

Ok ik ga hem uitzetten. Moet ik hem dan alsnog inpakken? Zorg dat water uit de leidingen is.
The digital hunter

Bericht door The digital hunter »

Dag Joachim ( Deboosere :wink: :lol: )

Bedankt voor deze waarschuwing aan al de koivrienden [thank_you

Het is haast ongelooflijk dat dit er aan komt, ik ben momenteel onze leilinden aan het snoeien in mijn T-shirt in een mooi voorjaarszonnetje ;cool;

Maar met het weer weet je het hier nooit :roll: ,dus toch maar even het zekere voor het onzekere nemen en alles controleren voor er stukken van komen.

Hier staat de trickle al een hele tijd uit, om te voorkomen dat de watertemperatuur van de vijver te hard daalt.
Al het water loopt dan uit de trickle EN de buizen en daardoor is isoleren ook niet nodig.

Bedankt voor al je inzet voor de koivrienden,hé makker [thank_you

Groeten,
Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daver

Bericht door Daver »

Ben wel benieuwd hoe snel die trickle opstart in het voorjaar
jocca

Bericht door jocca »

een trickle kan opstarten in enkele weken tijd in het voorjaar, ik vermoed ook niet dat dit uw enige filtering is.
Zoals vermeld, alles, maar dan ook alles dat onbeschut is zal bevriezen bij deze temperaturen. Het gaat ook niet over 1 nacht gaan maar tot en met volgende week donderdag zal het stevig vriezen, haal de schaatsen maar boven.

!!! ik spreek voor nederland hé,
belgië fractie warmer, maar zoals het er nu naar uit ziet zou het zondag ook wel es kunnen flink sneeuwen. Temperaturen hier zouden rond de -5 à -7 kunnen postvatten tijdens de nachten.
Daver

Bericht door Daver »

jocca schreef: 04 feb 2021, 13:56 een trickle kan opstarten in enkele weken tijd in het voorjaar, ik vermoed ook niet dat dit uw enige filtering is.
Zoals vermeld, alles, maar dan ook alles dat onbeschut is zal bevriezen bij deze temperaturen. Het gaat ook niet over 1 nacht gaan maar tot en met volgende week donderdag zal het stevig vriezen, haal de schaatsen maar boven.

!!! ik spreek voor nederland hé,
belgië fractie warmer, maar zoals het er nu naar uit ziet zou het zondag ook wel es kunnen flink sneeuwen. Temperaturen hier zouden rond de -5 à -7 kunnen postvatten tijdens de nachten.
Klopt,

Ik heb een combi trommel met bewegend bed
Galaxis

Bericht door Galaxis »

Bedankt voor deze waarschuwing. Zaterdag dan toch maar mijn plantenfilter leeg halen en de plantjes binnen zetten. Plantenfilter en waterval dan ook maar vanaf zaterdag bypassen en rechtstreeks onder water nivieau terug in blazen.

Als ik de verwachtingen en de pluim nader bestudeer heb ik hier gewoon kans op 20 a 30 cm en strenge vorst :shock: :shock: :shock: :shock:
jocca

Bericht door jocca »

@Galaxis volgens de huidige kaarten zouden jullie net maar dan ook net op de scheiding zitten tussen echt veel sneeuwval en "normale" sneeuwval. Een verschil van 20 km kan effectief 10 cm en meer verschil uitmaken.
Vermoedelijk gaat de prognoses nog wel wat gaan schuiven de komende dagen, maar dat nederland zich mag opmaken voor veel sneeuw is bijna 100% zeker (alle weermodellen zitten sinds deze morgen op dezelfde lijn, enkel de exacte positie kan nog wat schuiven).
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Morgen nog maar even snel een rol noppenfolie ophalen.
Galaxis

Bericht door Galaxis »

@jocca ik zag het ook op de weermodellen. Zaterdag ochtend maar eens vroeg opstaan om de vijver en tuin sneeuw en vorst klaar te maken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”