wordt verversen onbetaalbaar in België

De naam zegt het zelf...
Ed

Re: wordt verversen onbetaalbaar in België

Bericht door Ed »

ROLIN15 schreef: 17 nov 2020, 14:34 Vernam van Nederlandse koivriend dat water in Ned 0.3 cent / m3 kost ! Dat zou dan hier meer dan 25x zoveel zijn als je over limiet gaat , wat sowieso gebeurd als je met kraanwater spoelt .....
:dash: :dash: kan ik een leiding van Nederland tot in Antwerpen leggen :Yahoo: :kez: hi hi hi
Grtz :Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
Ronny66

Bericht door Ronny66 »

Het water is in Nederland dan weer goedkoper maar andere weer duurder
Neem nu maar een voorbeeld de wegetaks is in België dan weer een pak goedkoper in tegenstelling dat de wegen wel beter zijn in NL uiteindelijk op het einde van de rit komt alles wel evenredig uit.

Mvg Ronny
Koi vijver 11 kuub
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843
DenD

Bericht door DenD »

ROLIN15 schreef: 17 nov 2020, 14:34 Vernam van Nederlandse koivriend dat water in Ned 0.3 cent / m3 kost !
Gewoon even googlen en fact checken ipv alles gewoon klakkeloos over te nemen en te verspreiden.

https://www.waternet.nl/veelgestelde-vr ... 20en%20btw.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trommelfilter - 430 liter filter met Helix & Pads - 430 liter filter met japanse mat
ROLIN15

Bericht door ROLIN15 »

Niks klakkeloos overnemen beste vriend, per m3 kost 4.6 hier en comforttarief 8 euro. Even op factuur vorig jaar gekeken ! Indien jij slechts 1 euro betaalt wss zonder kosten?
goshiko

Bericht door goshiko »

Het is verwijzing naar Nederland rolin...
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
DenD

Bericht door DenD »

goshiko schreef: 17 nov 2020, 19:09 Het is verwijzing naar Nederland rolin...
Inderdaad :D

Daarbij komt nog dat ik op de tweede pagina van dit onderwerp nog gereageerd heb op rollin zijn bericht en er de tarieven in belgie bij heb gepost .

De prijzen van leidingwater zijn me dus zekers bekend.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trommelfilter - 430 liter filter met Helix & Pads - 430 liter filter met japanse mat
ROLIN15

Bericht door ROLIN15 »

:good:
ochiba1366

Bericht door ochiba1366 »

Hallo iedereen,
Ik heb naar aanleiding van het steeds duurder worden van stadswater, een waterput laten boren. Deze is 48m diep, wat volgens firma die het uitvoerde ruim voldoende is om drinkbaar water te hebben. Alvorens dit water te beginnen gebruiken, heb ik zeker 30m³ laten spoelen naar riool, en enkel gebruikt voor bijvullen grote vijver.
Nu heb ik een nieuwe quarantaine vijver aangelegd, en gevuld met uitsluitend putwater en stelde vast dat ik toch wel een probleem heb. De dag na het vullen, ziet het water heel troebel.
Het water laten analyseren door een labo, die vond een hoog kiemgetal en wat ijzer. Het ijzer, daar maak ik mij geen zorgen in, maar hoog kiemgetal is natuurlijk iets anders.
Hebben jullie hier ervaringen mee, weet iemand hoe hoog het kiemgetal mag zijn, en kan het over nacht troebel worden hier een gevolg van zijn?
In bijlage de analyse en foto van het water.
Met dank voor iedere info.
Bijlagen
wateranalyse copy.jpg
wateranalyse copy.jpg (100 KiB) 135 keer bekeken
Jef

Bericht door Jef »

Kiemgetal in een put van 48m kan van oorsprong zo hoog niet zijn. Waarschijnlijk is er ergens een slechte verbinding in je aanvoerleiding of in het leidingennetwerk. Heb je de kraan ontsmet voor je een staal hebt genomen?

Troebelheid zal hierdoor niet veroorzaakt worden. Vul eens enkele glazen of vazen, en maak hier eens een foto van vlak na het vullen, en na 12h...
nog steeds aan het bouwen ...
DenD

Bericht door DenD »

Laat ook eens het putwater op silicaat testen.

Dit was bij mij ook aan de hoge kant en put is ook een 40m diep bij mij.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Of die waarde nu kan of niet laat ik in het midden.
Zaak is wel dat ook die ijzerwaarde ver boven de norm zit.
In bepaalde streken zijn de grondwaterlagen sterk vervuild door het ongebreideld boren van putten voor de landbouw, veeteelt ,....
Deze putten zijn in de meeste gevallen niet afgesloten waardoor met het gebied te bemesten er oorzaak van is dat grondwaterlagen vervuild geraakt zijn en niet geschikt meer zijn voor drinkwater.
Hier in mijn buurt is vindt men in grondwater tot 27 meter diep ammoniak in het grondwater terug.
Voor drinkbaar water moet je hier naar 100 meter of meer gaan.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
ochiba1366

Bericht door ochiba1366 »

Dag Guy,

Voor dierenvoeding, gaat men voor wat de ijzerwaarde betreft tot 500 µg/l, dus daar valt het onder. Super is dat natuurlijk niet, maar zou dat een oorzaak van vertroebeling kunnen zijn? Ik stuur ook een foto van het water.

Groeten,
Pol
water vijver copy.jpg
water vijver copy.jpg (50.75 KiB) 121 keer bekeken
goshiko

Bericht door goshiko »

Mijn putwater is ook heel ijzerrijk en troebel net na het oppompen, als je het ijzer meet is de waarde enorm hoog, met de kleurcodering (water wordt na toevoegen drie soorten druppels blauwpaars) zelfs niet te meten..
Laat je het water een drietal dagen staan, dan is het helemaal uitgeklaard, zie je onder in de fles bruin bezinksel(neergeslagen ijzer) en meet ik bovenaan de fles niks meer van ijzer.
Of het na ontijzeren geschikt is voor de vijver, daar ben ik niet zeker van. Ik heb vorig jaar massa water ververst uit de put zonder ontijzeren, maanden aan een stuk, omdat ik een groot lek had onder de grond. De vissen hebben het allemaal overleefd.
Wel zag ik bruine aanslag op bvb de uvc lamp, in de filter,...

Goshiko

Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Wat ik lees over de norm van ijzer voor drinkwater moet deze onder de 200 liggen ( wat ook de referentiewaarde is op het testrapport )
Wat Goshiko schrijft kan ik wel volgen. Die vertroebeling kan daar wel zijn oorzaak in hebben.
Echter dat kiemgetal laat vermoeden dat er grote bacteriologsche aanwezigheid is wat ook deels de vertroebeling kan verklaren.
Als het door het ijzer komt zal dit normaal grotendeels neerslaan na een paar dagen.

Normaal heeft een bedrijf dat boringen verricht een grote database van de verschillende dieptes van waterlagen en daarmee samengaande kwaliteitslabels in bepaalde streken. De diepte die jij hebt is hier in het antwerpse een not done door de hoge ijzerconcentratie's, grote biologische en chemische vervuilingen.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
goshiko

Bericht door goshiko »

Inderdaad Guyke, het kiemgetal is voor mij ook verontrustend. Wijst op aantal bacteriën, en vrees dat dit niet direct de soort is die je in de vijver wil.

Goshiko
koivijver 56 kuub
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”