wordt verversen onbetaalbaar in België

De naam zegt het zelf...
marc Inspired

Re: wordt verversen onbetaalbaar in België

Bericht door marc Inspired »

ROLIN15 schreef: 17 nov 2020, 14:34 Vernam van Nederlandse koivriend dat water in Ned 0.3 cent / m3 kost ! Dat zou dan hier meer dan 25x zoveel zijn als je over limiet gaat , wat sowieso gebeurd als je met kraanwater spoelt .....
0.3 cent / m3..... en dit samen met de link naar https://www.waternet.nl/veelgestelde-vr ... 20en%20btw

mag je van mij die vriend erop attenderen dat hij hier een mooi bedrijf mee kan beginnnen.
Jef

Bericht door Jef »

even de cijfers vergelijken met zaken die de meeste mensen wel kennen.

Regenwater bevat ca 0,3 mg/liter aan ijzer. Met je resultaat van 350 µg/liter = 0,350 mg, dus dat is vergelijkbaar met regenwater, en dus zeker niet hoog. Verder ontijzeren heeft mijn inziens niet veel zin, en zal ook niet eenvoudig zijn met traditionele technieken.

het CFU-gehalte beschrijft enkel hoeveel bacteriekiemen er zich in uw water bevinden, niet of deze schadelijk zijn of niet. De belangrijkste ziekteverwekkers werden geanalyseerd en werden niet vastgesteld.

In een boorput van die diepte mag en kan er geen bacteriële activiteit zijn; als er toch iets wordt vastgesteld gaat het om contaminatie via het leidingennetwerk. Dus dat moet je eerst goed nagaan.
nog steeds aan het bouwen ...
Jef

Bericht door Jef »

en de troebelheid kan ook zijn oorzaak vinden in microdeeltjes aan klei, humus etc die in het grondwater zijn opgelost. Sommige zaken bezinken eenvoudig, andere blijven in suspensie waardoor het water niet helder zal worden.

Ook typische geelverkleuring kan optreden, die vaak ten onrechte aan ijzer wordt gelinkt. Het gaat echter meestal om opgeloste humuszuren die zich van nature in de bodem bevinden. Ook deze zijn moeilijk te verwijderen, tenzij met ozon etc waardoor ze chemisch worden geoxideerd tot een neerslag, die dan kan verwijderd worden.
nog steeds aan het bouwen ...
florisr

Bericht door florisr »

Hi,

Hoge kiemgetal kan vele oorzaken hebben.
Vaak eenvoudig op te lossen door put en leidingen te ontsmetten.

Kiemgetal voor tuin en vijvergebruik is niet noodzakelijk een probleem. de grote boosdoeners zijn getest en blijken negatief uit je test.
wil je ze allemaal weg,... dan is een UV lamp een goede oplossing.

ijzer uit je water halen kan op verschillende manieren.
Laten neerslaan in een beluchte put, oude ontharder ombouwen met Ecomix....

als het ijzer in je vijver begint neer te slaan,... dan gaat het al snel een vettig boeltje worden.

Turbiditeit (troebelheid) gaat vaak samen met een hoge ijzer waarde.

Spoelwater van de vijver laten weglopen in het riool..... in mijn ogen not done. Dit kan perfect gebruikt worden in tuin, planten zijn er gek op. en je krijgt lokale insijpeling.( zolang je niet te veel chemie in je vijver gebruikt)

Succes
35m3, 80w amalgaam, Combi50,6gr O3
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
De prijs van water in het basistarief is rond de 4,3 euro/ m³
De prijs van het comfortterief is basistarief X 2
de prijzen kunnen een lichte afwijking hebben volgens streek en leverancier.

Een basistarief voor het basisverbruik: Het basisverbruik voor een gezin bestaat uit 30 m³ (voor de wooneenheid) + 30 m³ per gezinslid.
Een comforttarief: voor al het verbruik dat meer is dan het basisverbruik - het comfortverbruik - betaal je het dubbele van het basistarief.

de prijzen kunnen een lichte afwijking hebben volgens streek en leverancier.

Een voorbeeld: Een gezin met 3 gedomicilieerden verbruikt op één jaar 180 m³. Het basisverbruik is 120 m³ : 30 m³ (wooneenheid) + 3 (aantal gedomicilieerden) maal 30 m³.
Voor de volgende 60 m³ geldt het comforttarief.
dus 120 m³ X 4,3 euro = 516 euro / jaar
de 60 m² X 8,6 euro = 516 euro / jaar
Samen gaat er in dit voorbeeld dus 1032 euro / jaar aan water betaald worden.

een voorbeeld met een vijver van 40 m³
10 % waterwissel = 4 m³ per week
gerekend 3/4 jaar wisselen en in de winter minder
39 weken aan 4 m³ is 156 m³ x 8,6 = 1341 euro.

Dit stelt in belgie toch een vraagteken ivm waterwissels, vullen van vijvers of zwembaden ( kinderzwembadjes, waterglijbaan, sproeien van tuinen,...).
Met de digitale watermeter gaat het nog harder veranderen want dan gaat de comfortberekening per moment gerekend worden en niet meer per jaar.
Als er bv op een korte tijd een verbruik gemeten wordt dat boven het gemiddelde ligt zal dat gerekend worden aan comforttarief.
Hetzelfde doet de slimme meter bij electriciteit.

een en ander kan je zelf nalezen op :
https://www.vmm.be/waterloket/de-waterf ... per%20jaar.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
ochiba1366

Bericht door ochiba1366 »

Bedankt voor de reacties, wel mijn excuses, want was waarschijnlijk niet de juiste topic.
Ga eerst beginnen met mijn leidingwerk eens te ontsmetten. Heb de vijverinstallatie eens een week laten draaien met uv-lamp aan, maar dit gaf jammer genoeg geen verheldering van het water. Water ruikt niet, enkel de "appelblauwzeegroene" kleur.
jocca

Bericht door jocca »

e voila ...
wat nog een gerucht was is werkelijkheid ondertussen vanaf 2023 (volgend jaar dus), overal een digitale watermeter waar dagelijks de waterwaarden op gaan uitgelezen worden.
Effe verversen of vijver bijvullen en 10 kuub water hiervoor nodig ... dan krijg je een mailtje, sms of telefoon vermoedelijk. Een heeeeeeel klein stapje verder is om een variabel watertarief in te voeren naar gelang de beschikbaarheid van water (lees in de zomer prijzen van +15 euro/kuub - dat cijfer heeft al de ronde gedaan).

https://www.hln.be/woon/vanaf-2023-een- ... ~aeb93f16/
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Boh , dan is verwarmen goedkoper als verversen bij jullie , menn hey .
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Infrasuri schreef: 02 apr 2022, 13:11 Boh , dan is verwarmen goedkoper als verversen bij jullie , menn hey .
Zou dat zo maar niet durven zeggen met de huidige prijzen van elektriciteit en gas.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
jocca

Bericht door jocca »

Infrasuri schreef: 02 apr 2022, 13:11 Boh , dan is verwarmen goedkoper als verversen bij jullie , menn hey .
:kez: :kez: :kez: ben daar verre van zeker van hoor, verwarmen is simpelweg onbetaalbaar geworden, zelfs een huis verwarmen is al onbetaalbaar voor veel mensen.
mario1

Bericht door mario1 »

Heb het artikel voor de digitale watermeter ook zien voorbij komen.... echter niet gelezen :roll:
We kunnen er toch niet onderuit vrees ik.
Hopelijk kunnen we het nog een beetje uitstellen :CrossFingers:
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Gaat zich dan lonen om een opslag basin(s) te maken met een eigen zuiverings installatie waar je het spoelwater weer op de juiste waardes kan preppen .
Alles kan , je moet alleen even de juiste manier vinden.
Geert666

Bericht door Geert666 »

Infrasuri schreef: 03 apr 2022, 08:23 Gaat zich dan lonen om een opslag basin(s) te maken met een eigen zuiverings installatie waar je het spoelwater weer op de juiste waardes kan preppen .
Alles kan , je moet alleen even de juiste manier vinden.
Dit vraagt volgens mij zeer veel kennis betreffende waterzuivering. En daar zal ook weer een installatie voor nodig zijn die veel geld, veel plaats en wss de nodige elektriciteit zal verbruiken. Lijkt mij de vraag of het wel rendabel en praktisch kan zijn.

Dan zie ik meer heil in verversen met grondwater (indien het geschikt is én beschikbaar natuurlijk).
koijos

Bericht door koijos »

wat ben ik blij dat we 15 jaar geleden een put hebben laten boren voor drinkwater, geen digitale meter en kosten voor het zuiveren van afval water wordt berekend op 30m³ per persoon. Zo kan ik dagelijks 1m³ blijven verversen zonder dat het een meerprijs is. De overloop van de vijver loopt via drainage weer in de tuin en hoef ik de planten ook geen water te geven.

Jos
Sim92

Bericht door Sim92 »

na de pijnlijke Pidpa-afrekening ook hier geïnvesteerd in een zuiveringsinstallatie met ION-mix voor het grondwater. Put lag er al toen we het huis kochten en de ijzerwaarden etc. waren dermate laag dat deze volledig kunnen uitgefilterd worden. Dit seizoen zal ik voor het eerst 'uitsluitend' dit water gebruiken.
Ik houd jullie op de hoogte van de bevindingen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”