wordt verversen onbetaalbaar in België

De naam zegt het zelf...
goshiko

Re: wordt verversen onbetaalbaar in België

Bericht door goshiko »

Mijn trommel spoelt nu 10 keer per dag, toestel geeft aan dat het 3l per spoelbeurt is maar dat lijkt me wat veel als ik het zo zie.

Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
DenD schreef: 14 nov 2020, 08:47
Guyke schreef: 13 nov 2020, 22:53
Een trommel verbruikt water meestal nogal ongemerkt. ( er zijn ook mensen die alles meten maar doen ze er wat mee?)
Ben benieuwd wanneer een trommel water verbruikt als ie niet spoelt :?:
Zo kan je het ook lezen.....
Wat ik bedoel is dat een trommel spoelt zonder dat je daar fysiek bij bent ( automatisch ) en zeven of ander voorfilter manueel. Als bv een censor van de trommel onjuiste gegevens doorgeeft kan de trommel bv meer gaan spoelen dan dat er zou moeten gespoeld worden.
En dan kan je het via app of wat dan ook misschien wel opvolgen maar daarvoor er niet direct iets aan kan veranderen ( op het werk zijn, op reis, Corona....)
Ook is de sturing van de drukpomp geen onfeilbaar instrument....
En zeven en dergelijke kan je ook met regenwater spoelen ipv leidingwater
Een trommel spoelen dmv de drukpomp met regenwater is volgens mij ook een not done of er moeten ultrafijne voorfilters op staan.
Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
jocca

Bericht door jocca »

op zich is spoelen met regenwater geen probleem hoor ...
als de regenput goed is opgebouwd dan is de aanzuiging van het regenwater bv een 10-tal cm onder het water oppervlak.
Het vuil zakt altijd naar de bodem (en je hebt altijd een voorfilter voordat het in de regenput komt).
Hier zit er na het aanzuigen bv nog een extra filter voor (met van die 3 bussen onder). Moest er bv fijn vuil toch meekomen dan zal het daar altijd vast komen te zitten.

Na 7 jaar dat we hier wonen hebben we op de kranen waar het regenwater op aangesloten is de zeefjes niet meer moeten uitspoelen dan op degene van het stadswater.

Dus misschien is spoelen met regenwater wel een optie ... (je kan die nozzels dacht ik ook makkelijk open doen om te reinigen).
goshiko

Bericht door goshiko »

Tja, dat argument van op reis te zijn....
Als je luchtpomp van je bwb of crielzeef het begeeft, dan merk je het van op reis zelfs niet, laat staan dat je het van op afstand kan oplossen of door een niet vijveraar laten oplossen. Idem voor pomp die vastloopt..
Zo kan je op elk systeem wel iets aanmerken, bij een trommel merk je het dan nog wel omdat de meesten inderdaad een link met internet hebben.

Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Dat is het voordeel van om enkel op airlift te draaien. geen ingewikkeld systeem om op te starten enz.
Als ik op reis ben ( spijtig dit jaar niks geweest ) staan er 2 luchtpompen op het systeem. 1 in werking en 1 in stand by
Valt de luchtpomp uit dan 2 kraantjes omzetten en de tweede pomp inschakelen en systeem draait weer. ( voordeel van dubbel gestuurde airliften )
( de defekte pomp natuurlijk afschakelen ) mijn zoon en buurman weten hoe het zit.
Zelfs als de electriciteit uitvalt kan mijn backup systeem met batterij het nog meer dan een dag uitzingen...

Maar ja ik heb geen crielzeven, geen BWB, geen statisch bed, geen waterpompen, geen beluchte drains, geen trickle, ....
O ja de UV- lamp kan ook uitvallen maar dat is niks bedreigend, alleen kans op wat groener water.

mvg
guyke
goshiko

Bericht door goshiko »

Heb airliften gehad, maar ben nu omgeschakeld naar trommel met erachter twee waaierpompen.
Meer verbruik, dat wel. Maar ben nu meer zeker van stabiel debiet van 56kuub per uur, iets waar ik met de airliften toch twijfel bij had omdat ik zelfs visueel verschil zag tussen de ene dag en de andere, wellicht ook wel omdat ik toen ook geen stabiel waterniveau had.

Goshiko
Laatst gewijzigd door goshiko op 14 nov 2020, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
koivijver 56 kuub
DenD

Bericht door DenD »

Guyke schreef: 14 nov 2020, 13:38 ... geen ingewikkeld systeem om op te starten enz.
Tis nochtans heel simpel....alles kan en gaat ooit stuk zowel die luchtpomp als de vijverpomp.

En als de stroom uitvalt valt die ook voor alle toestellen uit dus opnieuw zowel de lucht- als de vijverpomp.

Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen en het is lofisch dat iedereen de voordelen van zijn eigen systeem aanhaalt en de nadelen van een ander systeem benadrukt.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trommelfilter - 430 liter filter met Helix & Pads - 430 liter filter met japanse mat
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Een stukje uit een tekst halen en de rest achterwege laten?
DenD schreef: 14 nov 2020, 18:19
Tis nochtans heel simpel....alles kan en gaat ooit stuk zowel die luchtpomp als de vijverpomp.
Wat is er simpeler een luchtpomp vervangen of een pomp en/of een trommel gaan herstellen...
En als de stroom uitvalt valt die ook voor alle toestellen uit dus opnieuw zowel de lucht- als de vijverpomp.
Daarom schakelt mijn systeem over op batterij en blijft het systeem draaien
Dit kan ik door zo energie zuinig te werken. Dit kan niet met trommelsystemen
Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen en het is lofisch dat iedereen de voordelen van zijn eigen systeem aanhaalt en de nadelen van een ander systeem benadrukt.
Het is niet de bedoeling om een trommelsysteem af te breken.
Echter in de context van dit topic verbruikt een trommelsysteem meer water en electriciteit.

mvg
Guyke
goshiko

Bericht door goshiko »

Denk dat we best terug on topic gaan, ik heb geen aandelen in trommelfilterbedrijven, en ne mens wordt uiteindelijk moe.De prijs van water was het denk ik. 😎

Die wordt idd alsmaar hoger. Ik heb boorput, maar teveel ijzer. Ga nu via filtering het ijzer eruit halen en dan testen op overige waardes. Boorput is 13m diep.

Goshiko
koivijver 56 kuub
DenD

Bericht door DenD »

Guyke schreef: 14 nov 2020, 19:01
Wat is er simpeler een luchtpomp vervangen of een pomp en/of een trommel gaan herstellen...

Daarom schakelt mijn systeem over op batterij en blijft het systeem draaien
Dit kan ik door zo energie zuinig te werken. Dit kan niet met trommelsystemen

Echter in de context van dit topic verbruikt een trommelsysteem meer water en electriciteit.
1. Pomp of trommelfilter kan ook vevangen worden net zoals een luchtpomp ook hersteld kan worden. En wat voor de een simpel is is voor een ander moeilijk.

2. Ook pompen en trommelfilters kunnen voorzien worden van een noodstroom/batterij (zal wel wat krachtiger moeten zijn uiteraard :D ). De trommelfilter zal zelf per uur zuiniger zijn dan je luchtpomp het probleem echter is een piekverbruik van enkele seconden.

3. Een uitgebalanceerd trommelfiltersyteem verbruikt nooit meer water dan de wekelijkse waterverversing zoals die al jarenlang op (ook dit) forums en FB groepen wordt geadviseerd (gaande van 10 tot zelf 25% per week :shock: )
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trommelfilter - 430 liter filter met Helix & Pads - 430 liter filter met japanse mat
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo

ok

mvg
guyke
*Pascale*

Bericht door *Pascale* »

Is het in het kader van waterverbruik dan beter om de sensors van trommel wat lager te hangen in de filter, zodat het langer duurt voor de trommel draait?
Ed

Bericht door Ed »

*Pascale* schreef: 15 nov 2020, 13:11 Is het in het kader van waterverbruik dan beter om de sensors van trommel wat lager te hangen in de filter, zodat het langer duurt voor de trommel draait?
Ik vermoed dat dit weinig uithaalt daar de trommel toch wel gaat spoelen afhankelijk van de vervuiling in de vijver :unknown:
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
goshiko

Bericht door goshiko »

Met airlift en waaierpompen krijg je dan wellicht minder debiet omdat die niet zo goed kunnen opvoeren.
koivijver 56 kuub
ROLIN15

Bericht door ROLIN15 »

Vernam van Nederlandse koivriend dat water in Ned 0.3 cent / m3 kost ! Dat zou dan hier meer dan 25x zoveel zijn als je over limiet gaat , wat sowieso gebeurd als je met kraanwater spoelt .....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”