wordt verversen onbetaalbaar in België

De naam zegt het zelf...
goshiko

Re: wordt verversen onbetaalbaar in België

Bericht door goshiko »

Ik veronderstel dat je het water gecontroleerd in je vijver gaat laten lopen, hoe vaak denk je dat je regenton zal gevuld raken in een jaar wat dan ook nog tijdsgezien net zou uitkomen om bij te vullen? In droge seizoenen raakt hè ton niet gevuld, in regenperiodes loopt ze direct over .
1 keer om de twee weken schat ik zou je het Max kunnen toepassen, met onze steeds drogere zomers.
Dat is 26x200l=5 kuub.
Ik weet niet hoe groot je vijver is, maar in natte jaren zal er minstens 5kuub regen meer in je vijver vallen dan andere jaren. Die 5kuub gaat echt het verschil niet maken dan.
Los van dit, neem 6 euro per kuub, dan bespaar je op jaarbasis 30 euro. Daar zou ik het risico op fijn stofvervuiling niet voor lopen. Want daar volg ik guyke wel, stof ligt er zeker op je dak.

Goshiko

Ps: zeker niet doen in combinatie met asbest golfplaten
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
Ed

Bericht door Ed »

goshiko schreef: 13 nov 2020, 16:23 Ik veronderstel dat je het water gecontroleerd in je vijver gaat laten lopen, hoe vaak denk je dat je regenton zal gevuld raken in een jaar wat dan ook nog tijdsgezien net zou uitkomen om bij te vullen? In droge seizoenen raakt hè ton niet gevuld, in regenperiodes loopt ze direct over .
1 keer om de twee weken schat ik zou je het Max kunnen toepassen, met onze steeds drogere zomers.
Dat is 26x200l=5 kuub.
Ik weet niet hoe groot je vijver is, maar in natte jaren zal er minstens 5kuub regen meer in je vijver vallen dan andere jaren. Die 5kuub gaat echt het verschil niet maken dan.
Los van dit, neem 6 euro per kuub, dan bespaar je op jaarbasis 30 euro. Daar zou ik het risico op fijn stofvervuiling niet voor lopen. Want daar volg ik guyke wel, stof ligt er zeker op je dak.

Goshiko

Ps: zeker niet doen in combinatie met asbest golfplaten
Dit is wel juist zo had ik het nog niet bekeken
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
ROLIN15

Bericht door ROLIN15 »

Hoi , ook steeds gehoord om geen regenwater te gebruiken .Nu vraag ik me wel af , hoeveel kost een kubieke meter kraantjeswater werkelijk ? Heb trommel op 28 m3 , hoeveel verbruik zou dit op jaarbasis zijn ongeveer ?
goshiko

Bericht door goshiko »

Kuub water in België ligt tussen de 6 en 8 euro, verbruik boven bepaald volume wordt alsmaar duurder, en prijs varieert per streek. Eerste kuubs zijn ook goedkoper, maar veronderstel dat je met koivijver best het meerverbruik rekent.
Verbruik trommel hangt van het type af, de doorstroom (aantal nozzles,...).
Mijn trommel staat er pas, kan dus nog geen betrouwbare cijfers geven, maar in hoogseizoen ga ik ervan uit dat hij 4 keer per uur zal spoelen. 96 spoelingen per dag dus, 3l per Spoelbeurt. Komt dus op goeie 300l per dag.
Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

zo een trommelfilter is wel een fikse slokop aan water als ik dat zo lees.
300 liter/dag is rond de 110 m³ per jaar en dat is zowat het dubbel dan het vullen van een zwembad van 10 x 4 x 1,5 m.
Als daar de ""waterwissels "" en bijvullingen in warme periodes, verversingen na medicatie, bij gerekend worden....
Ook is 110 m³ zowat het verbruik van een gemiddeld gezin.....

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
goshiko

Bericht door goshiko »

Ik vermoed dat aantal spoelbeurten in de winter wel lager is hoor, maar dan nog, waterverbruik is zeker niet te verwaarlozen.
Goshiko
koivijver 56 kuub
Ed

Bericht door Ed »

Heren ( Dames ) bedankt voor al deze info , weer veel om over na te denken :unknown:
Ik heb een kleine trommel filter , doorzet is +- 22 m³ en de spoelleiding heeft 4 nozzles . En spoelt ook een 4 tot 5 keer per uur , deze spoelt dan 12 sec. per keer . Ook staat deze er nog maar een 2 tal maanden dus de hoeveelheid spoelwater is ???????????
Maar door de digitale watermeter zie ik wel dat het waterverbruik wel iets gestegen is ( al kan ik maar spreken over enkele maanden )
En doordat het water in Antwerpen :kez: :kez: dacht ik regenwater is gratis :Hyper:
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
ROLIN15

Bericht door ROLIN15 »

Wanneer ik wat google kom ik voor Vlaanderen op 4.3 per m³. Dit zal dan zonder waterzuivering , rioolafvoer zijn ?
DenD

Bericht door DenD »

goshiko schreef: 13 nov 2020, 18:11 Ik vermoed dat aantal spoelbeurten in de winter wel lager is hoor, maar dan nog, waterverbruik is zeker niet te verwaarlozen.
Goshiko
Er wordt in deze materie nogal snel overdreven.

Mijn trommel spoelt in het seizoen ongeveer een 50 keer per 24 uur met een waterverbruik van minder dan 1l per spoeling.
In de winter spoelt ie misschien 2 keer op 24u .

Vijver is 28 kuub en heb pomp van 30kuub.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trommelfilter - 430 liter filter met Helix & Pads - 430 liter filter met japanse mat
DenD

Bericht door DenD »

ROLIN15 schreef: 13 nov 2020, 20:16 Wanneer ik wat google kom ik voor Vlaanderen op 4.3 per m³. Dit zal dan zonder waterzuivering , rioolafvoer zijn ?
ongeveer 4,3 ja maar dan wel het basistarief.
Kom je boven je toegestaan volume betaal je het dubbele zijnde het comforttarief

https://www.vmm.be/waterloket/de-waterf ... per%20jaar.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trommelfilter - 430 liter filter met Helix & Pads - 430 liter filter met japanse mat
bazzio

Bericht door bazzio »

Er wordt gefocussed op de trommel maar had hiervoor Crielzeven met een statischbed.. daar gaan ook heel wat liters doorheen met reinigen.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Een trommel verbruikt water meestal nogal ongemerkt. ( er zijn ook mensen die alles meten maar doen ze er wat mee?)
In Nederland is het waterprobleem ( nog ) niet aan de orde. ( kost maar 1/6 tov België in het basistarief )
Wat men wel moet weten is dat hier in België ook de slimme watermeter wordt ingevoerd.
Zoals bij de slimme meter van de electriciteit gaat men hier ook de pieken kunnen registreren.
Afhankeijk van de grootte en capaciteit van de trommel en de mate van vervuiling van de vijver
kan het zijn dat de eigenaar in plaats van aan basistarief te moeten betalen deze ""pieken " zal aangerekent
worden aan comforttarief wat het dubbele betekent.
Ook waterverversingen, spoelingen enz zullen geregistreerd worden als ""niet essentieel verbruik""
Mensen met zwembaden zullen ook ondervinden dat dit best prijselijk gaat worden.
Grote vijvers daar zal in de toekomst ook serieus over nagedacht worden.
Water is het nieuwe goud in de belgische politiek.
Ik heb echter ook al wind horen waaien van nederlandse vrienden vanuit nederland dat het waterverbruik
zoals we het nu in nederland kennen ook in het vizier komt van de nederlandse politiek en gaat veranderen...

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
jocca

Bericht door jocca »

bazzio schreef: 13 nov 2020, 22:01 Er wordt gefocussed op de trommel maar had hiervoor Crielzeven met een statischbed.. daar gaan ook heel wat liters doorheen met reinigen.
verklaar je nader aub? hier hebben we ook 2 zeven zitten en buiten in de zomer om de 2 weken eens uitspoelen met de tuinslang = regenwater is er niet veel aan. Nu we gestopt zijn met het groeivoer te geven en wheat germ geven hebben we ze zelfs nog niet moeten uitspoelen.

Wel moet in de zomer de ontvangstbak om de maand leeg gemaakt worden en ook de rest van de filter moet dan gespoeld worden (wat telkens toch wel een paar kuub is).
jocca

Bericht door jocca »

meer zelfs guyke, men zal het water idd duurder maken in de zomer en goedkoper in de winter. Dit is geen veronderstelling, maar gewoon een feit.
Ik had begrepen dat ze zelfs spraken van een verdubbeling in periodes wanneer er een watertekort is of dreigt. Zou betekenen dat je per kuub dan rond de 15à18 euro per kuub gaat betalen.

Net in de periode dat we hier dus ook vaker de filters spoelen, moeten bijvullen omdat er verdamping is etc etc etc...

Fictie? Neen jammer genoeg realiteit binnenkort.
Water is ook het nieuwe goud, letterlijk bijna. Onlangs een reportage gezien op canvas van de watertekorten in Australië en hoe sommigen er stinkend rijk door worden. Blijkt dat water daar reeds verhandeld wordt op de beurs. Boeren moeten daar regenwater KOPEN ... Sommigen hebben het geluk om op hun erf een bron te hebben of bv een meer of zo. Heb je dan het "geluk" dat er 5 gebruikers naast u wonen dan kan je uw water verkopen aan hen via de beurs, dmv automatisch sluizen die werken via draadloze verbindingen kan die gebruiker dan 100 kuub water kopen. Wie het meeste betaald krijgt het meeste. Dat is meteen de reden waarom blijkbaar zeer veel landbouwers gewoon moeten stoppen omdat ze het simpelweg niet meer kunnen betalen en enkel grote multinationals nog overleven.

Het is misschien wat simpel uitgelegd, maar het is toch wel min of meer juist :-D (korte nacht gehad),
wat ik wel nog weet is dat de programmakers en bewoners in australië er niet echt een goed oog op hebben naar de toekomst toe. Water is eigenlijk een basisrecht dat voor iedereen beschikbaar moet zijn (of toch vrij beschikbaar - zeker regenwater). Nu men gaat beleggen in regenwater gaat is het risico (en het is eigenlijk geen risico, het is er gewoon) dat grote groepen van de bevolking zelfs geen toegang meer gaan krijgen tot godbetert regenwater ... De gevolgen laten zich raden ... oorlogen, massamigratie etc ...
Een van de mogelijke gevolgen zijn de extremere bosbranden daar, sommige regio's worden letterlijk gewoon drooggezogen omdat de lokale landbouwers het water niet meer kunnen betalen terwijl er 100 km verder alles en en al groene oase is omdat er daar rijkere tisten zitten die alles opkopen.

https://beursbrink.com/landings/free/be ... auwe-goud/
DenD

Bericht door DenD »

Guyke schreef: 13 nov 2020, 22:53
Een trommel verbruikt water meestal nogal ongemerkt. ( er zijn ook mensen die alles meten maar doen ze er wat mee?)
Ben benieuwd wanneer een trommel water verbruikt als ie niet spoelt :?:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”