wordt verversen onbetaalbaar in België

De naam zegt het zelf...
jocca

Re: wordt verversen onbetaalbaar in België

Bericht door jocca »

Orioner schreef: 05 aug 2022, 21:45 1 goede tip: hou digitale meters zolang mogelijk buiten. De digitale watermeter komt eraan als ze al niet bezig zijn.
ze zijn er al volop mee bezig hoor ... er loopt dacht ik een testproject bij een flink aantal gezinnen en als dat goed loopt komt er een algemene uitrol vanaf 2023 om tegen 2030 iedereen van zo een digitaal ding te hebben voorzien. Om de 15 min stuurt dat kreng een signaal uit zodat men het waterverbruik kan in de gaten houden. Bij droogtes zoals nu mag je het gewoon vergeten om de vijver nog bij te vullen van zodra er een verbod is op het vullen van zwembaden of wassen van auto's.
Ed

Bericht door Ed »

Digitale water meter is hier reeds een jaartje geleden geplaatst. Min of meer onder lichte dwang ☹☹☹. En ze zien alles, ik had de hoofdkraan afgesloten wegens een lek en ik kreeg 5min. later een bericht met de vraag of er een probleem was 🧐🧐🧐🧐
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
goshiko

Bericht door goshiko »

Joachim,
Ik denk dat de test bij de apotheker tamelijk basic is.
Eigenlijk test je best op zware metalen (ijzer, mangaan,…) en als ik me niet vergis moet je voor elk zo’n bijkomende test bijbetalen.
Mangaan bvb is gelijkaardig aan ijzer. Zorgt voor zwarte afzetting. Wel goed nieuws, als ontijzering lukt is ook het mangaan ribbedebie….
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
jocca

Bericht door jocca »

goshiko schreef: 06 aug 2022, 19:21 Joachim,
Ik denk dat de test bij de apotheker tamelijk basic is.
Eigenlijk test je best op zware metalen (ijzer, mangaan,…) en als ik me niet vergis moet je voor elk zo’n bijkomende test bijbetalen.
Mangaan bvb is gelijkaardig aan ijzer. Zorgt voor zwarte afzetting. Wel goed nieuws, als ontijzering lukt is ook het mangaan ribbedebie….
geen idee, maar zo basic zal die wel niet zijn ... de test die ze doen is om te kijken of het water geschikt is voor menselijke consumptie, maw zal wel uitgebreid zijn.
Is ook niet in de apotheek zelf dat ze het doen hoor, is in een labo waarmee ze samenwerken, kost iets van een 120 euro ongeveer.
Batist m

Bericht door Batist m »

*Pascale* schreef: 15 nov 2020, 13:11 Is het in het kader van waterverbruik dan beter om de sensors van trommel wat lager te hangen in de filter, zodat het langer duurt voor de trommel draait?
het verschil is bij mijn trom menim... en bdw borstels uitspuiten verbruikt ook water!!! :en matten spoelen ook!!! dus geef mij dan maar een trom dat het vuil onmidelijk uit het vijversisteem haalt :good: ;cool;
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@Batist m

Het is hier geen voor of tegen welk filtersysteem er gebruikt wordt.
Het gaat gewoon over de hoeveelheid leidingwater verbruikt wordt door een vijver.
Bv ook de zogenaamde waterwissels/bijvullen moeten mee in het plaatje bekeken worden.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
jocca

Bericht door jocca »

Batist m schreef: 15 aug 2022, 06:07
*Pascale* schreef: 15 nov 2020, 13:11 Is het in het kader van waterverbruik dan beter om de sensors van trommel wat lager te hangen in de filter, zodat het langer duurt voor de trommel draait?
het verschil is bij mijn trom menim... en bdw borstels uitspuiten verbruikt ook water!!! :en matten spoelen ook!!! dus geef mij dan maar een trom dat het vuil onmidelijk uit het vijversisteem haalt :good: ;cool;
eigenlijk is het een verhaal van meten is weten ...
Als ik bv kijk hoeveel water ik kwijt ben om de meerkamerfilter te spoelen van de opgroeibak (4 kuub zonder filter, met filter zal dit ruim +5 kuub zijn) dan zou ik het filter met max 250 liter kunnen spoelen.
De matten overgiet ik gewoon even met 2 emmers water dat ik uit de vortex schep (dat water is daar altijd helder), mijn borstels zelf sop ik even goed onder in de vortex zelf (uitspuiten doe ik die niet, het goed ondersoppen zorgt dan 95% van alle vuil meteen weg is). Enige wat dan nog rest is even de kranen van iedere bak open zetten tot het water helder is en de vortex leegtrekken en uitspoelen.

Bij de grote vijver (45 kuub + filterbakken erbij zal dit een 48 kuub zijn) kom ik wekelijks toe met 1 kuub water om de filter te spoelen (ontvangstbak met wat borstels in), spoel ik het Statisch bed mee dan zou ik 2 kuub (max) nodig hebben.

dit is uiteraard zonder waterwissels gerekend.
goshiko

Bericht door goshiko »

Via de spoeling gaat er wekelijks een goeie 2,5kuub de riool in. Ook spoel ik heel kort de mattenkamer wekelijks (waar amper vuil bij meekomt)
Dit op watervolume van 56kuub, een goeie 5% dus.
Lijkt me voldoende als verversing meteen.

Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
jocca

Bericht door jocca »

goshiko schreef: 15 aug 2022, 09:16 Via de spoeling gaat er wekelijks een goeie 2,5kuub de riool in. Ook spoel ik heel kort de mattenkamer wekelijks (waar amper vuil bij meekomt)
Dit op watervolume van 56kuub, een goeie 5% dus.
Lijkt me voldoende als verversing meteen.

Goshiko
en nu volgt de domme vraag van de week ... (heb geen ervaring in trommels en ik ga mij er ook niet direct in verdiepen - anders koop ik mij misschien wel meteen eentje :lol: :lol: , daarbij ... ik win toch die DVS trommel van de shiro grow-out ;cool; ;cool; ;cool; ).

als de trommel gaat spoelen ... is dit dan met vijverwater of leidingwater of putwater?
de_matti
Contacteer:

Bericht door de_matti »

Is dacht ik met vijverwater zodanig dat je kan bijvullen met stadswater = verversen
Bouw van mijn vijver: viewtopic.php?t=21732
Bouw van mijn eiwitafschuimer: viewtopic.php?t=24173
Mijn youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCIf-rQ ... TkHKJO3-qw
goshiko

Bericht door goshiko »

De spoeling loopt met vijverwater dat net de trommel gepasseerd is.
Bijvulling doe ik driemaal per dag waarbij ik putwater via een grote klaverbladfilter laat overlopen naar de vijver, een goeie 150l per keer.

Water komt eerst via omgedraaide gazonsproeier in regenton (ifv beluchting), dan gaat het druppelsgewijs naar de filter.

De klaverbladfilter bevat 1400l water, waarbij ik enkel de 2 laatste kamers laat circuleren.die twee kamers bevatten matten.
Het is dat water uit die kamers dat bij toevoeging van nieuw water overloopt naar vijver (via de trommel, waardoor het direct ook de ivc passeert. De drie eerste kamers van de filter dienen voor bezinking van ijzerdeeltjes. Eerste kamer is leeg, 2 andere zitten vol borstels.

Goshiko
koivijver 56 kuub
Geert666

Bericht door Geert666 »

de_matti schreef: 15 aug 2022, 09:32 Is dacht ik met vijverwater zodanig dat je kan bijvullen met stadswater = verversen
Is dit niet afhankelijk van het systeem dat je koopt?
Trommel met interne of externe spoel pomp? Interne spoel pomp neemt vijverwater. Dan is een automatisch bijvulsysteem aan te raden.
Bij externe spoel pomp heb je dan zelf de keuze wat je als ingang kiest: vijverwater of leiding - of putwater.
Elk systeem heeft voor- en nadelen. Kostprijs, aansluitingen, waterniveau schommelingen
goshiko

Bericht door goshiko »

Inderdaad geert, bij externe pomp kan je kiezen van waar het vijver genomen wordt.
Bij mij neemt deze het water uit de trommelbak (na de filtering dus).
Uit vijver zelf zou ik water nooit halen, teveel kans op verstopping van de sproeinozzles.

Goshiko
koivijver 56 kuub
DenD

Bericht door DenD »

Ik lees dat er veel overwegingen gemaakt worden om te besparen op water.

Het gevolg op middellange termijn zal zijn dat de waterkwaliteit zal afnemen en dat er dus meer problemen/vragen en discussies zullen zijn over algen/filtersystemen/etc.

Forums/FB groepen en handelaren hou jullie maar klaar :D
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trommelfilter + 430 liter filter met Helix & Pads + 430 liter filter met japanse mat
BBEL

Bericht door BBEL »

Het kan ook niet anders, los van de prijs van het water voelt het voor mij gewoon onaangenaam om in deze periode van droogte zo maar eventjes de kraan open te zetten en een paar m3 leiding water te laten lopen. Ik heb geen boorput, en de put met regenwater is leeg.

Mvg,
Bert.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”