wordt verversen onbetaalbaar in België

De naam zegt het zelf...
jocca

wordt verversen onbetaalbaar in België

Bericht door jocca »

de natte droom van een paar politici en waterbedrijven zal werkelijkheid worden,
iedereen aan een digitale watermeter waarbij DAGELIJKS de cijfers automatisch gaan doorgegeven worden.
Maw, men zal perfect kunnen zien als je afwijkende meterstanden hebt tijdens een droogteperiode en u zo kunnen beboeten.
meer en meer worden we een politiestaat, energie en gas worden al digitaal bijgehouden, maar via de watermeter gaan ze je nu effectief kunnen bijsturen en bestraffen.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/sl ... ~a79a2a2b/
deglasblazer

Re: wordt verversen onbetaalbaar in België

Bericht door deglasblazer »

Schandalig wat we hier in België betalen. Binnenkort ga ik toch eens prijs vragen en overwegen om een diepe put te laten plaatsen, enkel ben ik dan natuurlijk nog niet zeker of dat water dan weer goed genoeg is voor de koi's. Iemand ervaring mee?

Elektriciteit heb ik gelukkig via de zonnepanelen!
jocca

Bericht door jocca »

wij overwegen ook om een installatie te plaatsen, alleen ... kostprijs loopt gigantisch op (ik heb prijzen gehoord van 5 tot 7000 euro voor de installatie alleen ...).
bazzio

Bericht door bazzio »

Wat zijn jullie gemiddeld kwijt per jaar? Dus met 10% verversen per week.

Hier in Nederland begint men ook al langzaam meer te spreken over hogere belastingen... dus de grote gebruiker betaald meer. Nu wordt het bij mij zelfs goedkoper boven bepaald aantal m3.
Die digitale meter kan idd vervelend worden maar of ze zover gaan om iedereen te controleren in een droogteperiode?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo

Ik heb een put van rond de 100 meter
Samen met de buur laten boren alweer zo een 15 jaar geleden. Het water is drinkbaar maar wij gebruiken het enkel voor de tuin, wc, wasmachine. Vul er al 15 jaar de vijver mee en geen probleem.

In 2022 gaan ze een capaciteitstarief invoeren voor elektriciteit ( zoek maar eens op ) en is dan weer een aanslag op mensen met zonnepanelen.
Ook gaan ze een tarief invoeren op piekafname ( niet op bepaalde momenten van de dag maar per aansluitingen en gecontroleerd door de “””slimme””” meter.....
Weeral verdoken maatregelen....

Mvg
Guyke
Laatst gewijzigd door Guyke op 02 sep 2020, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Een airlifter in hart en nieren !!!
bjarne

Bericht door bjarne »

Wij gebruiken water van de put Tim, al moet ge wel diep genoeg gaan. Het water aan de andere kan van de ring zal dan ook wel deugen zeker? :wink:
Bij ons destijds laten graven voor drinkwater voor de paarden.
Jef

Bericht door Jef »

deglasblazer schreef: 02 sep 2020, 13:19 Schandalig wat we hier in België betalen. Binnenkort ga ik toch eens prijs vragen en overwegen om een diepe put te laten plaatsen, enkel ben ik dan natuurlijk nog niet zeker of dat water dan weer goed genoeg is voor de koi's. Iemand ervaring mee?

Elektriciteit heb ik gelukkig via de zonnepanelen!
Dag Tim,

zie hier: viewtopic.php?f=25&t=21040&p=326363&hil ... ng#p326363
nog steeds aan het bouwen ...
jocca

Bericht door jocca »

even deze terug uppen,

vadertje staat gaat nog wat meer controleren, nadat men ons energieverbruik op ieder moment van de dag kan bijhouden gaan ze nu ook nog een stapje verder. Ook de digitale watermeter wordt gewoon verplicht zodat men tijdens de zomer (of droogeteperiodes) gaat kunnen opvolgen als we plots meer water gaan verbruiken (vullen zwembadje, auto wassen, vijver vullen).

En dat men wel degelijk controleert is een feit, kennissen (halve familie) heeft zo een digitale meter al, afgelopen zomer kregen ze via sms een melding dat hun waterteller al een half uur aan een stuk aan het "draaien" was ...
Een volgende stap (en die komt er zeker) zal een boetesysteem zijn als je per dag (week/maand) meer water verbruikt dan aanzien zal worden als normaal...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/13 ... egen-2030/
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ze willen gewoon alles weten om nieuwe taksen en belastingen te kunnen innen.
Ook hoe je woning is geisoleerd, digitale meters ( gas , electriciteit, water,...)

Ook bv de farce van dat EPC
Een huis met nul isolatie maar met het max aan zonnepanelen heeft een beter epc als een woning die geisoleerd is maar
dhz gedaan en er geen facturen als dusdanig zijn. Bij vrienden die het huis met famillie en vrienden helemaal hebben opgebouwd ( ja nieuw )
hebben een slechte epc omdat er geen facturen van de gebruikte isolatie konden voorgelegd worden ( was aangekocht in een faillisement ) en ook geen facturen van een erkend plaatser van isolatie.......

In de tekst staat:
"""Let wel! Alle gedane maatregelen in de woning inzake het energiezuinig maken, moeten telkens gestaafd kunnen worden met het juiste bewijsmateriaal. Kan niet alles bewezen worden door facturen, dan mag de energiedeskundige die de EPC-waarde bepaalt hier geen rekening mee houden."""

Mijn huis heeft isolatie in de binnenmuren, vloeren, plafonds, maar dat is gedaan toe het huis gezet is.
Dit was sleutel op de deur en van de isolatie is niets terug te vinden.
Volgens de woningpas vlaanderen is mijn huis onbewoonbaar.
Eigenaardig want ik heb premies gekregen voor mijn zonnepanelen ( maar die zijn er niet volgens de woningpas )
ik heb premies gehad voor nieuwe ramen en deuren en superwerend glas ( maar dat is onbekend bij de woningpas )
ik heb premies gehad voor een hoge rendements gasketel ( ook weer niks in de woningpas ).
En zo zijn er nog van die kronkels op die woningpas en als je dan kontact opneemt is er maar 1 antwoordt:
Haal een zo hm hm keurder ) in huis, betaal st..k.e..i.. en alles is ok.....
Ter inlichting ik betaal 59 euro aan energie per maand ( gas en electriciteit samen )......

mvg
Guyke
Ed

Bericht door Ed »

maanden geleden hebben ze bij ons in de straat een nieuwe waterleiding aangelegd. Waardoor we ook een nieuwe aansluiting aan mijn huis kregen , er werd ook een nieuwe digitale meter geplaatst :oops: geen nieuwe meter geen wateraansluiting. :x :x Niets aan te doen.
Nu kunnen ze controleren hoeveel keer ik het toilet doortrek :oops: :oops:

Nu heb ik een vraagje : Ik heb in een vat van 200 liter een filter gemaakt om bladeren en grof vuil op te vangen. In dit vat vang ik alle regenwater op van het dak en het platte dak achter aan. Dit vat wil ik aansluiten op de vijver om zo al het regenwater af te leiden naar de vijver.
Door de werking van de trommelfilter moet er toch regelmatig water bijgevuld worden in de vijver , dit gebeurd nu met leidingwater. Daarom dacht ik om dit een gedeelte te vervangen door regenwater.
Is dit een goed idee , omdat regenwater toch wel iets vervuild is ???
Graag wat info van personen die dit mogelijk ook doen , alsook van slimme koivrienden :unknown: [thank_you [thank_you
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
goshiko

Bericht door goshiko »

Als het regent valt er ook regen in uw vijver toch.
Die 200l gaan het verschil niet maken hoor, dat vat gaat toch enkel maar vol raken in tijden dat er toch al veel regenwater in vijver valt.
Wat je wel kan hebben dat er veel fijn stof van je dak mee de vijver in gaat. Dus filtering zou beter wat fijner zijn dan enkel blad.
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
Ed

Bericht door Ed »

goshiko schreef: 13 nov 2020, 15:42 Als het regent valt er ook regen in uw vijver toch.
Die 200l gaan het verschil niet maken hoor, dat vat gaat toch enkel maar vol raken in tijden dat er toch al veel regenwater in vijver valt.
Wat je wel kan hebben dat er veel fijn stof van je dak mee de vijver in gaat. Dus filtering zou beter wat fijner zijn dan enkel blad.
Het gaat normaal als het veel regent meer zijn dan 200 liter daar het vat er enkel is als filter. Het regenwater loopt door het filtervat en zo de vijver in. Natuurlijk kan de filter wel fijner gemaakt worden om zo veel mogelijk fijn stof tegen te houden.
jocca

Bericht door jocca »

idd als het regent dan regent het ook in de vijver. Als het gaat regenen zoals hier een maand terug of zo ... dan hadden we 130 liter/m op een paar dagen tijd. Even omrekenen met het aantal m2 van de vijver maakt dat er zo ruim 4000 liter regenwater op een paar dagen tijd in de vijver is gevallen.
Vissen zwemmen nog vrolijk rond ...
Ed

Bericht door Ed »

jocca schreef: 13 nov 2020, 15:53 idd als het regent dan regent het ook in de vijver. Als het gaat regenen zoals hier een maand terug of zo ... dan hadden we 130 liter/m op een paar dagen tijd. Even omrekenen met het aantal m2 van de vijver maakt dat er zo ruim 4000 liter regenwater op een paar dagen tijd in de vijver is gevallen.
Vissen zwemmen nog vrolijk rond ...
[thank_you Mijn vijver is 36m³ dus dan zal het wel geen probleem zijn zeker , zoals reeds aangehaald ! het fijn stof zien te vermijden zeker.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik zou dit absoluut niet doen.
Tussen wat er rechtstreeks in de vijver valt en water dat via daken verzamelt wordt is er een hemelsbreed verschil.
Als ik zie wat er aan vuiligheid van een dak komt als het regent.
Ook is regenwater normaal zeer zacht. Een vijver die wat inhoud heeft kan wel een fikse regenbui verwerken maar als je er blijvend regenwater gaat aan toevoegen ga je volgens mij vroeg of laat wel eens een PH crash mogen verwachten....

mvg
Guyke
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”