Afgesplitst van Licht donkere kleurtint in vijverwater Gewijzigd in Morele aspecten bij het koi-houden.

De naam zegt het zelf...
KevinL

Re: Afgesplitst van Licht donkere kleurtint in vijverwater Gewijzigd in Morele aspecten bij het koi-houden.

Bericht door KevinL »

Hoi,

Ik lees de discussie graag mee aangezien ik ook erg gesteld ben op het welzijn van dieren in het algemeen, en koi in het bijzonder. Heb mij ook wel eens afgevraagd wat de "ideale" situatie is die we voor onze hobby dienen te creëren, maar ben tot het besef gekomen dat dat voor maar zéér weinigen is weggelegd, als het überhaupt al haalbaar is.
In dat opzicht ben ik het eens met hoe Marc, Jocca en Guyke het verwoorden, een kleine vijver is geen ideaal uitgangspunt maar moet altijd in context gezien worden.

Het lijkt mij dat René een koiliefhebber is die een liever een grote(re) dan kleine vijver had gehad dan feitelijk het geval is, maar daar dan ook een beperkt visbestand naar heeft. En die ook dagelijks bij de vijver te vinden is, een behoorlijk gedimensioneerde meerkamerfilter heeft neergezet naast zijn vijver, een fraaie eiwitafschuimer heeft gebouwd, in de zomer een schaduwdoek boven zijn vijver hangt, etc etc. Zolang de waterwaardes ook goed in de gaten worden gehouden en regelmatig water ververst wordt zal het qua dierenwelzijn in de vijver van René toch aardig op orde zijn.

@René, correct me if I'm wrong :wink:

Grt Kevin

Spike

Re: Afgesplitst van Licht donkere kleurtint in vijverwater Gewijzigd in Morele aspecten bij het koi-houden.

Bericht door Spike »

Had een voorstel om het Forum nog meer open te trekken naar Koi-en Vijvervrienden zodat mensen met belangstelling om een vijver op te starten maar met weinig plaats zich ook kunnen vinden in een boeiende hobby zonder koi maar met de ondersteuning van de ervaring, die er toch wel is, van de vele forumleden.
Er is niets mis met een kleine vijver van 2000 liter met planten en bv sarasa of andere vissen.
Ook mensen met zwemvijvers of gewoon plantenvijvers komen nu reeds aan bod maar de naam van het forum dekt de lading niet.(ondanks er reeds meermaals vragen aan bod kwamen)

Heb zelf 5 vijvers waarvan twee koivijvers. Die 3 andere geven me ook veel voldoening, vragen een stuk minder werk maar daar is verder niets mis mee.
Ooit zal ik mijn tuin moeten verlaten wegens te groot en te veel onderhoud, hopelijk kan ik dan verhuizen naar een plek waar ik plaats heb voor een kleine tuin met vijver(tje) want dat is voor mij een rustpunt. Als er geen plaats is voor koi zal er hopelijk plaats zijn voor andere bewoners als ze maar voldoende ruimte krijgen. Maar voor mij, met de kennis die ik heb en bijkrijg alle dagen over koi zal dat nooit koi zijn in 2 kub. Daarvoor ben ik te veel gaan houden van die prachtige vissen die meer respect verdienen.
Spike

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

KevinL schreef:
11 jan 2020, 22:01

Het lijkt mij dat René een koiliefhebber is die een liever een grote(re) dan kleine vijver had gehad dan feitelijk het geval is, maar daar dan ook een beperkt visbestand naar heeft. En die ook dagelijks bij de vijver te vinden is, een behoorlijk gedimensioneerde meerkamerfilter heeft neergezet naast zijn vijver, een fraaie eiwitafschuimer heeft gebouwd, in de zomer een schaduwdoek boven zijn vijver hangt, etc etc. Zolang de waterwaardes ook goed in de gaten worden gehouden en regelmatig water ververst wordt zal het qua dierenwelzijn in de vijver van René toch aardig op orde zijn.
Ik denk niet dat het hier specifiek om René, of wie dan ook gaat. Sterker nog, is een :good: voorbeeld! In mijn persoonlijke geval kwamen de vissen er, in de 1e vijver, er veel slechter vanaf.
Feitelijk is de rode draad bij allemaal hetzelfde. Dierenwelzijn en in dit specifieke geval, KOI! De één wat meer links en de ander wat meer rechts van het gemiddelde.

Waar ik Spike wel een belangrijk punt vindt hebben, is hoe adviseren we (even vrij vertaald) TOEKOMSTIGE Koivrienden?
Koivrienden staat immers toch bekend om z'n uitgebreide informatie. Kijk daarvoor de diverse TOP-topics maar na. Of dit nu de uitgebreide vijverbouw is van bv. Mario1 of Ronny V., de nog steeds naar perfectie zoekende en gegarandeerd ook vindende Airlift-opstelling van Guyke, de yoghurt van Poutie, de fameuze crielzeef, de kennis van koi's, tuinen etc. zoals AVG en Beereke en natuurlijk vergeet ik nog veel meer zeer belangrijke topics. We hebben het hier allemaal. Daarom denk ik, op persoonlijke titel, dat ook het adviseren van toekomstige koi-houders een kerntaak voor ons als Koivrienden zou moeten zijn. Uiteraard met alle pro's en contra's. Dus geef elkaar de ruimte! Beoordeel, maar niet, veroordeel elkaar. Uiteindelijk maken de toekomstige koi-houders ZELF de keuze. En de juiste argumenten en eigen ervaringen spelen daarin een zeer belangrijke rol.

madinees

Bericht door madinees »

FredLekx schreef:
11 jan 2020, 20:48
Het past volledig in het tijdsbeeld. De Zwarte Pieten-discussie, winkels open op 1e Kerstdag etcetc. passen hier ook in.
Wie had er tot voor kort van PFAS gehoord???
Met respect voor elkaars mening draagt deze discussie wel bij aan bewustwording en dat vind ik persoonlijk een goeie zaak, gelet op een eigen ervaring met een, bleek achteraf, een doorgefokte Golden Retriever.
Mensen hebben moeite met verandering. Tegenwoordig is er veel meer kennis en transparantie.
Daardoor zijn er inzichten die men vroeger niet had. Pech hebben kan altijd maar door kennis niet te negeren en zich ergens in te verdiepen kan de kans op pech wel kleiner gemaakt worden.

Mriya

Bericht door Mriya »

Hey juppekes
Spike schreef:
11 jan 2020, 22:47
Had een voorstel om het Forum nog meer open te trekken naar Koi-en Vijvervrienden zodat mensen met belangstelling om een vijver op te starten maar met weinig plaats zich ook kunnen vinden in een boeiende hobby zonder koi maar met de ondersteuning van de ervaring, die er toch wel is, van de vele forumleden.
Er is niets mis met een kleine vijver van 2000 liter met planten en bv sarasa of andere vissen.
Er is hier op het forum toch al een onderdeel "kleine maar fijne vijver"

Ik ben een trotse bezitter van zo'n vijvertje en ben zeker even blij met mijn goudvisjes en sarrasas dan iemand met koi's.

RenéW

Bericht door RenéW »

FredLekx schreef:
12 jan 2020, 00:17
KevinL schreef:
11 jan 2020, 22:01

Ik denk niet dat het hier specifiek om René, of wie dan ook gaat. Sterker nog, is een :good: voorbeeld! In mijn persoonlijke geval kwamen de vissen er, in de 1e vijver, er veel slechter vanaf.
Feitelijk is de rode draad bij allemaal hetzelfde. Dierenwelzijn en in dit specifieke geval, KOI! De één wat meer links en de ander wat meer rechts van het gemiddelde.
Wow, ik had niet gedacht dat mijn vraag over het wegkrijgen van de bepaalde donkere tint in het vijverwater, zo'n discussie tot gevolg zou hebben...... :shock:
Ik herken mij helemaal in wat KevinL schrijft. Ik hou ten alle tijden het welzijn van de vissen in de gaten, o.a waterwissels, waterwaarden, een meerkamerfilter en niet zomaar een klein drukfiltertje o.i.d, schaduwdoek in de zomer, nu in deze tijd een afdekking van de vijver. Ik ben héél veel met mijn hobby bezig, en maak bestanden op de pc m.b.t waterwaarden, e.d.
Ik heb vrouw en kinderen ook geïnspireerd m.b.t het houden van deze vissoort, en het welzijn ervan.

Gelukkig, zeg ik nu. De afgelopen maanden ben ik vaker onwel geworden, en op een gegeven moment opgenomen in het ziekenhuis. Daar werd duidelijk dat ik tia's c.q infarcten had. Mijn gezin en broer hebben de zorg overgenomen, voor de koi's. Ik kon niet goed lopen, spraak en geheugen waren slecht, enz. Nu ben ik blij dat ik opgekrabbeld ben, en dat mijn naasten de zorg goed hebben overgenomen. Máár ik ben blij dat ik nu weer zelf aan slag ben.
De grootte van de vijver is niet ideaal, en er is misschien meer onderhoud voor nodig, Máár ik heb het er graag voor over. :D :D

Groet René

madinees

Bericht door madinees »

Beterschap! Gezondheid is een veel hogere prioriteit.
Uw vijver kan wellicht wel helpen bij herstel.

KevinL

Bericht door KevinL »

Hallo René,

oei dat klinkt erg heftig allemaal! Hopelijk gaat het inmiddels steeds beter met je gezondheid.
Beterschap gewenst door een mede Landgravenaar,

Grt Kevin

poutie

Bericht door poutie »

Ik wenst je het allerbeste René en dat je maar vlug weer 100% kunt genieten van je Hobby :good:
Grts Luc.

AVG

Bericht door AVG »

Beterschap René, dat zijn zaken die je liever niet meemaakt ! Gelukkig dat het inmiddels weer de goede kant op gaat en je weer kan genieten van alles wat je lief is.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Tja, de gezondheid en staan we nooit bij stil als alles goed gaat
Wel goed om horen dat u terug aan de slag bent en houden zo :D
Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”