Afgesplitst van Licht donkere kleurtint in vijverwater Gewijzigd in Morele aspecten bij het koi-houden.

De naam zegt het zelf...
Spike

Afgesplitst van Licht donkere kleurtint in vijverwater Gewijzigd in Morele aspecten bij het koi-houden.

Bericht door Spike »

Is reeds eerder aangehaald maar 2000 liter is te weinig om koi te houden...problemen zullen blijven komen en de vissen zullen er vroeg of laat de dupe van zijn.
Alle goede wil en voornemens ten spijt moet men soms eens zijn verstand gebruiken. Koi zijn dieren en dieren verdienen respect.

Spike

Marcje
Contacteer:

Morele aspecten bij het koi-houden.

Bericht door Marcje »

Spike schreef:
06 jan 2020, 14:15
Is reeds eerder aangehaald maar 2000 liter is te weinig om koi te houden...problemen zullen blijven komen en de vissen zullen er vroeg of laat de dupe van zijn.
ieder zijn mening maar niet mee eens en zeker niet met deze vijver waar een degelijk filter op draait met kleine bezetting en niet in een kale bak zwemmen ( hiermee bedoel ik niet de strakke vijvers , maar bedoel ik dat de koi ondanks de beperkte ruimte zich niet gaan vervelen )
Een vijver van 10m3 met een over bezetting en te klein filter vind ik al veel slechter
Mijn eerste vijver was zelfs iets minder groot met ruim filter en eigenlijk een beetje op dezelfde manier ingericht en als je de bezetting klein houd moet dit zeker lukken , want niet iedereen heeft de ruimte
Moest ik toch even kwijt :wink:
Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Spike

Bericht door Spike »

Iedereen heeft zijn idee van vijvers maar vergeet aub niet dat koi dieren zijn die een genetische achtergrond hebben.
Wat bedoel ik daarmee: stel U kind kan 175cm groot worden genetisch maar U heeft er geen ruimte voor en stelt dan maar dat het OK is om het maar 120 groot te laten worden...
Dan zeg ik: verkeerd bezig en haal meer plezier uit vissen aangepast aan de omvang van uw vijver: daar is niets mis mee
Ik zag bij iemand een vijver en die man is bezeten daar een bepaalde soort goudvissen.
Hij was daar in ons land top mee.
Alles was in functie van die soort goudvissen die in optimale omstandigheden gehouden worden: super om te zien.

Marc,
je kan een paard houden die geen weide ziet maar is dat wel OK?

In Nederland zijn de kleine visbokalen reeds verboden, dat heeft toch ook zijn gegronde redenen?

Ik zou echt niet gaan promoten dat men koi kan gaan houden in vijvers van 2000 liter, tijdelijk misschien wel ter behandeling, we zijn toch niet op weg naar koibonsai ?
Spike

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

! Bericht van: FredLekx
Het topic even afgesplitst van "Licht donkere kleurtint in vijverwater"
Onderwerp-naam gewijzigd in Morele aspecten bij het koi-houden.
Interessante discussie, die mij weer op ideeën :D brengt.

kelvin

Re: Afgesplitst van Licht donkere kleurtint in vijverwater Gewijzigd in Morele aspecten bij het koi-houden.

Bericht door kelvin »

In mijn quarantainebak van om en bij de 2 kuub voelen mijn kois zich nochtans super :good:

Marcje
Contacteer:

Re: Morele aspecten bij het koi-houden.

Bericht door Marcje »

Spike schreef:
06 jan 2020, 23:18
Iedereen heeft zijn idee van vijvers maar vergeet aub niet dat koi dieren zijn die een genetische achtergrond hebben.
Wat bedoel ik daarmee: stel U kind kan 175cm groot worden genetisch maar U heeft er geen ruimte voor en stelt dan maar dat het OK is om het maar 120 groot te laten worden...
Dan zeg ik: verkeerd bezig en haal meer plezier uit vissen aangepast aan de omvang van uw vijver: daar is niets mis mee
Ik zag bij iemand een vijver en die man is bezeten daar een bepaalde soort goudvissen.
Hij was daar in ons land top mee.
Alles was in functie van die soort goudvissen die in optimale omstandigheden gehouden worden: super om te zien.

Marc,
je kan een paard houden die geen weide ziet maar is dat wel OK?

In Nederland zijn de kleine visbokalen reeds verboden, dat heeft toch ook zijn gegronde redenen?

Ik zou echt niet gaan promoten dat men koi kan gaan houden in vijvers van 2000 liter, tijdelijk misschien wel ter behandeling, we zijn toch niet op weg naar koibonsai ?
Spike
Natuurlijk begrijp ik uw insteek wel, en maar goed ook dat visbokalen verbodem zijn , maar we spreken over geen badkuip, maar een vijvertje van 2000 liter met alles op en aan
Her kunnen we inderdaad van alles bijslepen zoals foie gras, of kippen en varkens die zich amper kunnen draaien, maar daar gaat het niet om
Ik vind dat iemand met beperkte ruimte en veel liefde voor onze hobby zeker met 2000liter iets moois kan opbouwen zowel voor mens als koi, maar zijn grenzen heeft zoals de bezetting en de genetische achtergrond van de gekozen koi
Vijveren met 20.000liter is veel eenvoudiger dan met 2.000liter , dus petje af als deze vijver zie :good:
Dit is een even lastige discussie als over al dan niet verwarmen van de vijver...

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

FredLekx
Contacteer:

Re: Afgesplitst van Licht donkere kleurtint in vijverwater Gewijzigd in Morele aspecten bij het koi-houden.

Bericht door FredLekx »

Ik ben ook met de verkeerde verhouding M3/cm. vis begonnen.
Ook dat ging met hangen en wurgen. Het is in ieder geval niet iets wat ik beginners zou aanraden.

Spike

Bericht door Spike »

Ben blij dat er toch iemand (Fred) een reactie plaats waarbij 2000l als op zijn minst "niet ideaal" vermeld wordt.
Ik mag toch aannemen dat het Forum ook nieuwe en beginnende bezoekers zo goed mogelijke info geeft en dan is het not done vind ik dat het laten uitschijnen dat 2000 liter reeds voldoende is om met koi aan de slag te gaan.
Een tijdelijke situatie of quarantaine tot daar toe maar toch geen vijver...de levensverwachting in goede omstandigheden van een koi is toch van die aard dat er toch wel betere omstandigheden nodig zijn.

Wat met de diepte van de vijver als men maar 2000 liter heeft? Welke oppervlakte blijft er dan nog over?

Vijvers is meer dan koi in leven houden ten alle prijs.

Tijd dat het dierenwelzijn eens meer aan bod komt....alles lijkt zo maar te kunnen: bijsnijden van koi,opkweken in een oververwarmd IPC vat,honderden koi kweken warvan er 90% in de riool te recht komt Tijd voor dierenliefde in 2020 want we zitten toch op het Forum van KOIVRIENDEN....begin er aan te twijfelen.

Spike

RenéW

Bericht door RenéW »

Re: Licht donkere kleurtint in vijverwater
Citeer
Bericht door RenéW » 07 jan 2020, 19:37

kwam er nu achter dat mijn topic af gesplitst is. Even mijn reactie op het eigenlijke topic toegevoegd.
Zelf ben ik nu 50 jaar, en kreeg van mijn ouders mijn eerste vijvertje met 15 jaar. Wij hadden inderdaad weinig plaats. En het volume was als ik het goed heb zo'n 1000 liter water. Voor mijn doen een joekel van een vijver. Filteren deed ik met een wasmachinepomp met terugslagklep, en door alleen maar Up / down door grind. Mensen in de buurt vroegen mij vaak of ik elke dag het water ververste. Nee dus, het was kraakhelder. Altijd gezonde vissen, en géén problemen. :roll: :roll: Het aantal vissen was aangepast aan de grote.

Nu, nog steeds geen joekel van een vijver, Maar ongeveer 2000l en een echte MKF. Vissen zijn niet stressig, gezond, zien er goed uit. Natuurlijk hou ik het welzijn van de dieren in de gaten.
Ben echt tevreden hiermee, alleen het water welke een tint heeft, vind ik jammer. ( Het wit bijvoorbeeld van de koi, is niet wit. Als deze gevangen word MOOI wit )

Hierbij een foto van onze grootste en voor mij de mooiste koi.
Groet René,

Afbeelding

jocca

Bericht door jocca »

op 2 kuub kan je mijns inzien wel een koi houden... vraag is natuurlijk of dit wenselijk is.
Indien je uit noodzaak geen grotere vijver kan plaatsen dan moet je roeien met de riemen die je hebt,
het ontzeggen van een hobby aan iemand doe je ook niet (anders begin je in klasse's te gaan werken).

Ik ben ook van mening dat een 2 kuubs vijver met performant filtersysteem beter is dan een 40 kuubs vijver waar er niet naar gekeken wordt.

Indien je de lijn door zou trekken dan zou je je ook vragen kunnen stellen bij veel koidealers die bakken hebben die veel kleiner zijn dan 2 kuub en waar tientallen koi in zwemmen, en dit vaak 365 dagen per jaar. Een welgekende dealer heeft er zo tientallen staan en niemand kraait hier over.

Zou ik het doen? persoonlijk niet neen.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik zeg evengoed dat het kan als dat ik wel wat voorstander ben van iets groter.
Vele randopmerkingen ivm not done kloppen in feite ook niet.
Ik weet uit ondervinding dat een karper ( koi ) groeit volgens zijn biotoop en dat is anders dan bij het vergelijk met mensen.
Houd men nu koi in een kleinere vijver dan zal die koi normaal groeien tot wat het biotoop aan kan.
Anders is natuurlijk als men een volwassen karper ( koi ) in diezelfde kleine vijver gaat houden en dan zeg ik ook not done.
Men spreekt over genetische achtergrond. Bij de ""wilde karper "" kan ik daar nog volgen maar met de kweekvorm ""koi "" niet.
bv selectief gaan kweken ( ik haal hier ook eens een vergelijking aan met raskatten, rashonden en de gevolgen daar van ) heeft ook niks meer met welzijn van de dieren te maken en heeft gewoon commerciele betrachtingen. Ook zit hier het incest verhaal bij ( waar ze nu proberen bij te sturen met inbreng van vers bloed ). Buiten dat kweken heb je dan het cullen, trimmen van vinnen, bijkleuren of weghalen van kleuren, en wat te zeggen van het transport ( bodemke water in een plastiek zak, vliegtuig in ( veel mensen worden luchtziek..... ) het scheppen van de koi in de vijver om zogenoemd te bowlen , de vis vast te nemen, uit het water te tillen, liefst op een zonnige dag voor de foto's en terwijl ze toch bezig zijn met een glazen plaat er over om te controleren op...., of terug de plastiek zak in en hup naar een of andere koishow...en daar gaat de vis in een showvat met een bodemke water, maar ja het ego van de eigenaren.....
En wat dan met bv het witte poederke is dat dan dierenwelzijn?

Ik ga meer mee met de reactie van Marcje, Jocca dat een 2 kuubs vijver met performant filtersysteem beter is dan een 40 kuubs vijver waar er niet naar omgekeken wordt.

mvg
guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

ROLIN15

Bericht door ROLIN15 »

Tja ieder zijn mening , overal valt iets voor te zeggen ...Toch heb ik beste gevoel bij standpunt van Spike , in te kleine bak kan je volgens mij beter geen koi houden . Dat wil natuurlijk niet zeggen dat vijver van 40m³ zonder onderhoud ok is , is volgens mij ander verhaal .In vijver van 2m³ , hoeveel koi duw je er in ? Als deze bv 1 meter diep ( al te weinig eigenlijk ) is kan een normale volwassen koi zich nauwelijks draaien en wat bij temp boven 30° , water gaat ook snel richting 30°... Het kan volgens mij met max 2 koi en heel goede zorgen , ik zou het alvast niet doen , er bestaan nog andere mooie siervissen . Grt

ROLIN15

Bericht door ROLIN15 »

Ook nog dit : een quarantaine is geen permanente vijver , de bakken bij dealers evenmin..Trouwens bij mijn dealer zitten grote koi in een heuse vijver , groter dan bij velen van ons ....Grt.

madinees

Bericht door madinees »

Als je naar dierenwelzijn kijkt is het met de kennis van heden ten dage gewoon not-done!

Natuurlijk kan het, maar dat gaat op voor veel voorbeelden:

- een kalf in een kist kan ook
- een kip met 10 op 1 m2 kan makkelijk
- een hond hele dagen in een hok wordt ook volwassen
- zelfs lugubere verhalen van (heb het maar even weggehaald)...

...maar als dit je hobby is dan doe je het gewoon niet. Voor hobby dieren moet je zorgen en een goed leven kunnen geven.
Wat voor hobby heb je anders!?

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Het past volledig in het tijdsbeeld. De Zwarte Pieten-discussie, winkels open op 1e Kerstdag etcetc. passen hier ook in.
Wie had er tot voor kort van PFAS gehoord???
Met respect voor elkaars mening draagt deze discussie wel bij aan bewustwording en dat vind ik persoonlijk een goeie zaak, gelet op een eigen ervaring met een, bleek achteraf, een doorgefokte Golden Retriever.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”