Hulp nodig voor technieken vijver

De naam zegt het zelf...
Plaats reactie
lepelkes

Hulp nodig voor technieken vijver

Bericht door lepelkes »

Beste forumleden,

Op dit moment zijn wij onze tuin aan het aanleggen. Hierin heeft de architect een strakke siervijver voorzien. Ik ben echter een volledige leek in alles wat met vijvers te maken heeft, en reken op jullie ervaring om wat tips te krijgen.

Oorspronkelijk was het de bedoeling op een spiegelvijver aan te leggen: een ondiepe, lange smalle vijver zonder vissen of planten. Uitdaging is hier om het water zuiver te houden. Ik ben hierover met heel wat mensen gaan praten, en de meningen lopen zeer sterk uiteen. Van een zwembad-installatie tot allerlei configuraties met pompen en filters.

Daarom hebben we besloten om uiteindelijk toch (beperkt) vissen en planten te voorzien. Hieronder de afmetingen van de vijver die op dit moment al gemetst is (zie foto in bijlage):
- 9m lengte
- 80cm breedte
- 60cm diepte
- Gericht naar zuiden
- Wordt verwerkt in padoek terras. Bedoeling is dat waterlijn zo hoog mogelijk komt.

Langs beide korte zijden is voldoende ruimte voor pompen en filters. Beide korte zijden zijn verbonden door een PVC wachtbuis van 110mm zodat leidingen makkelijk van de ene kant naar de andere kunnen getrokken worden.

Graag ontvang ik jullie advies wat betreft filters, pompen, UV, skimmers, ... en eventueel ook vissen en planten.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

75434

FredLekx
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor technieken vijver

Bericht door FredLekx »

Welkom bij Koivrienden,

Je foto heb ik even gedraaid om een nekhernia bij de leden te voorkomen... :D
Stel jezelf bij gelegenheid even (verder) voor bij het daarvoor bestemde topic viewforum.php?f=41