Hulp nodig voor technieken vijver

De naam zegt het zelf...
Plaats reactie
lepelkes

Hulp nodig voor technieken vijver

Bericht door lepelkes »

Beste forumleden,

Op dit moment zijn wij onze tuin aan het aanleggen. Hierin heeft de architect een strakke siervijver voorzien. Ik ben echter een volledige leek in alles wat met vijvers te maken heeft, en reken op jullie ervaring om wat tips te krijgen.

Oorspronkelijk was het de bedoeling op een spiegelvijver aan te leggen: een ondiepe, lange smalle vijver zonder vissen of planten. Uitdaging is hier om het water zuiver te houden. Ik ben hierover met heel wat mensen gaan praten, en de meningen lopen zeer sterk uiteen. Van een zwembad-installatie tot allerlei configuraties met pompen en filters.

Daarom hebben we besloten om uiteindelijk toch (beperkt) vissen en planten te voorzien. Hieronder de afmetingen van de vijver die op dit moment al gemetst is (zie foto in bijlage):
- 9m lengte
- 80cm breedte
- 60cm diepte
- Gericht naar zuiden
- Wordt verwerkt in padoek terras. Bedoeling is dat waterlijn zo hoog mogelijk komt.

Langs beide korte zijden is voldoende ruimte voor pompen en filters. Beide korte zijden zijn verbonden door een PVC wachtbuis van 110mm zodat leidingen makkelijk van de ene kant naar de andere kunnen getrokken worden.

Graag ontvang ik jullie advies wat betreft filters, pompen, UV, skimmers, ... en eventueel ook vissen en planten.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

75434

FredLekx
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor technieken vijver

Bericht door FredLekx »

Welkom bij Koivrienden,

Je foto heb ik even gedraaid om een nekhernia bij de leden te voorkomen... :D
Stel jezelf bij gelegenheid even (verder) voor bij het daarvoor bestemde topic viewforum.php?f=41

De lengte van je vijver is om jaloers op te worden, maar gelet op de breedte en diepte zou ik houden bij goudvissen of shubunkins. Deze vervuilen de vijver ook niet zo heel erg en een drukfilter zal dan in jouw situatie best wel voldoen. Gelet op de lengte misschien nog wel een stromingspomp toevoegen aan de andere zijde vanwaar het water in de vijver wordt terug gebracht.
M.b.t. tot de planten zijn er hier nog wel experts op dit gebied. Dit laat ik graag aan hen over.

lepelkes

Bericht door lepelkes »

Thanks! Kreeg hem zelf niet gedraaid :-)
Ik kan drukfilter en stromingspomp uiteraard opzoeken, maar opnieuw: ben 100% leek op dit vlak. Dus welke merken/types, waar plaats ik dit alles, welke doorvoeren en welke diameter, hoogte van uitgang en ingang, welke verbindingen, ...? Hoe concreter de info, hoe meer gemoedsrust voor mij (heb over deze vijver al meer wakker gelegen dan tijdens de bouw van ons huis).

Mag gerust ook in pm, maakt me niet uit.

Dikke merci!

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Via de zoekfunctie is hier op het forum wel het e.a. te vinden. Je hebt dan gelijk de diverse gebruikerservaringen. Altijd handig!
Ook bij diverse sponsors van ons forum is voldoende info te vergaren.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”