wormpjes eten silicone op ...

De naam zegt het zelf...
jocca

wormpjes eten silicone op ...

Bericht door jocca »

ik vrees dat we binnen een paar jaar problemen gaan hebben met de dichtingen op 1 plaats in de vijver.
De middelbalk die de plantenfilter en grote vijver van elkaar scheiden zal daar vermoedelijk gaan lekken.

Hoe hebben we die overgang gemaakt?
groot stuk epdm geplaatst in de grote bak
terug een vol stuk in de plantenfilter,
de overlappen royaal aan elkaar gekit (lagen tussenin), incl redelijk wat andere stukken
en voorzien van een vulcanisatietape van oase.
zou in sé dus meer dan dicht moeten zijn (alles samen zijn het dacht ik 3 lagen die op elkaar liggen en gekit zijn.

nu merk ik de laatste maanden blazen op die balk ... duw ik er op dan zitten er bij sommigen lucht onder (kan ergens wat lucht zijn die is blijven zitten bij het aanleggen),
verontrustender is dat bij sommigen water onder zit en wanneer ik er op duw het water er uit komt.

Ik dacht altijd dat het ergens een mini mini mini lekje was bij de kit, maar bij het opruimen van de plantenfilter afgelopen weekend merkte is dat er precies allemaal barsten in de kit zaten ...
bij nadere inspectie zijn het geen barsten maar is de kit aangevreten door een soort klein wrompje. Bizarre van allemaal is dat dit enkel op die balk is dat we dit voor hebben en nergens anders.

Die wormpjes laten bij afsterven een beige afdruk na, wrijf ik dit weg dan zie je dat de kit er onder aangetast is.

iemand die dit nog voor gehad heeft?
bij mijn weten is er daar enkel een speciale vijverkit gebruikt ...

Gunther*

Re: wormpjes eten silicone op ...

Bericht door Gunther* »

😳
Heb je geen foto van deze beestjes ?
Nexus 320
Oase aqua max eco 15000 gravity
viewtopic.php?f=17&t=20909

jocca

Bericht door jocca »

ik zal eentje maken als het water terug gezakt is zodat die balk vrij komt te liggen, dan kan je mooi zien dat die plaatsen ingewreten zijn door die wormen.
Eten ze daar nu van of is het een soort van afscheiding dat die maken waardoor die silicone stuk gaat.

Tomkoi

Bericht door Tomkoi »

zijn het zulke ? Die heb ik vroeger ook eens tussen mn filtermatten gehad.

Van slakken die zich te goed doen aan silicone heb ik nog gehoord..
Ti’s wat is, Ti’s Vis

jocca

Bericht door jocca »

lijken er goed op, hier zijn ze wel wat bleker (of in de video hangen ze vol met slijk :-D ).

koiparadijs
Contacteer:

Bericht door koiparadijs »

kom hier toevallig dit tegen, en idd, der zijn wel degelijk problemen met beestjes die zowel silicone als EPDM aantasten!
Das ook de reden waarom wij zelf nooit epdm gaan toepassen, niet in losse folie, niet in 3d-folie.
helaas al veel te veel problemen mee gezien om ons standpunt daarin niet te wijzigen.

verkleind2.jpg
verkleind-1.jpg
verkleind-1.jpg (53.25 KiB) 356 keer bekeken
verkleind.jpg
http://WWW.KOIPARADIJS.BE
Wij kunnen voor u de aanleg, de afdichting, de filtering, het onderhoud, etc... van uw vijver realiseren naar uw wens!

jocca

Bericht door jocca »

ja dit is het helemaal !!!
enig idee waar die krengen vandaag komen en wat het is? EPDM is er van firestone speciaal voor vijvers ...
Ook de afdichtingsmaterialen zijn oa van oase ...

jocca

Bericht door jocca »

net nog es gekeken naar de bestelbon van destijds, 30 jaar volledig garantie op de EPDM ...
bij het eerste lek gaan we es kijken hoe flexibel men nog zal zijn ... herstellen gaan we toch niet doen, kan je evengoed een zeef dichten.
Vermoedelijk laat ik er dan zwembadfolie in lassen.

koiparadijs
Contacteer:

jocca schreef:
15 sep 2019, 10:35
ja dit is het helemaal !!!
enig idee waar die krengen vandaag komen en wat het is? EPDM is er van firestone speciaal voor vijvers ...
Ook de afdichtingsmaterialen zijn oa van oase ...
Geen idee meer welke beestje het waren, was 1 of andere larve als ik het goed voorheb.
Heb ik helaas al meermaals tegen gekomen en daarom ook dat mijn advies voor een langdurige vijver nooit een epdm zal zijn.
Wijzelf werken ook met een soortgelijke folie zoals in de zwembadwereld (zonder ingeweven draden), en hebben daarmee nog nooit problemen ondervonden.
Wij kunnen voor u de aanleg, de afdichting, de filtering, het onderhoud, etc... van uw vijver realiseren naar uw wens!

KevinL

Bericht door KevinL »

Hoi,

waarschijnlijk hebben jullie het over de larve van de kroosvlinder.
Ik ben zelf geen kenner en gelukkig ook geen ervaringsdeskundige maar weet van mijn oom dat deze vlinders hun eitjes op waterplanten leggen. En dan niet alleen op kroos al heeft dat wel hun voorkeur.
De larfjes zijn berucht om het veroorzaken van gaatjes en "schraapsporen" in vijverfolie. Met pvc folie schijnen ze sowieso geen enkel probleem te hebben, maar als ik de foto's zie weten ze dus helaas ook raad met epdm :?

Wat ik zo lees zijn ze te bestrijden door (tijdelijk?) windes of andere levend voereters in de vijver te plaatsen.

Grt Kevin

jocca

Bericht door jocca »

die kroosvlinder zou het wel es kunnen zijn, in de collector waar de uv-lamp hangt drijven er tientallen dood momenteel ...
rotte ondingen, jammer dat je hier niets van leest op het internet ... had ik dit geweten had ik mij een paar duizend euro kunnen bespraren met die epdm en lijmen etc.

koiparadijs
Contacteer:

Ik denk dat de meeste zaken dit wel reeds hebben tegen gekomen.
Hier adviseer ik niemand EPDM, al zijn er voor zelfbouwers helaas niet veel andere optie's voor eenvoudige vijvers.
Omdat er weinig van geweten is, word er ook weinig van gezegd, en iemand die een dergelijk topic opstart word waarschijnlijk voor zot verklaard.
Helaas heb je echt wel gelijk, en komt dit met regelmaat voor :roll:

snuffel

Bericht door snuffel »

Is dit dan alleen bij epdm folies of zijn er nog andere die aangetast kunnen worden ?

jocca

Bericht door jocca »

ja ... uren en uren heb ik zitten zoeken en in al die jaren dat ik hier op het forum zit heb ik nog nooit iemand gezien die dit probleem aankaartte ...
nu ik weet welke rotvlinder dit veroorzaakt en je zoekt ff op het internet dan kom je wel degelijk artikels tegen waar dit beschreven staat.
Nu ben ik wel es benieuwd wat de verkoper van die EPDM zal vermelden ... er staat zwart op wit dat dit geschikt is voor vijvers en men 30 jaar VOLLEDIGE garantie heeft hierop.

o, trouwens de kujaku's die we een tijdje terug in julllie winkel gekocht hebben met vaderdag doen het super ...
kleur was flink teruggetrokken nadat ze een 2-tal maanden in een q-bak binnen hebben gezeten, echter na een paar weken zijn die volledig terug op kleur gekomen (teken van kwaliteit ;-)

koiparadijs
Contacteer:

snuffel schreef:
20 sep 2019, 13:18
Is dit dan alleen bij epdm folies of zijn er nog andere die aangetast kunnen worden ?
op internet vind je artikels over pvc-folie. echter heb ik het nog maar enkel bij epdm gezien. Op de goedkope en dunne pvc-folie's zie je snel gaten in de folie, maar die zijn compleet anders dan deze van de wormpjes.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”