Reigerschrikdraad

De naam zegt het zelf...
Guyke

Reigerschrikdraad

Bericht door Guyke » 20 jun 2019, 11:58

Hallo,

Naar aanleiding van het regelmatig bezoek van een reiger ben ik bij wat opzoek werk ivm schrikdraden dit tegen gekomen.
In het filmpje stapt de reiger gewoon over de schrikdraden, ook die over de vijver gespannen zijn.

Op de foto trapt de reiger ook gewoon op de schrikdraad.
reiger en schrikdraad.JPG
reiger en schrikdraad.JPG (30.11 KiB) 473 keer bekeken
Ook was ik een paar dagen geleden op bezoek op een boerderij en ik liep met mijn been tegen de schrikdraad aan maar voelde in feite maar weinig.
Na vraag bij de boer zei hij dat het inderdaad zo was omdat ik op schoeisel sta en mijn broek ook nog eens isoleert.
Met de blote hand voelde ik een prikkeling maar ook niet meer dan dat.
Na wat ik gezien heb in het filmpje , op de foto en eigen ervaring sta ik er nu toch wat wantrouwig tegenover.
In de poten van reigers ( en bij de meeste steltlopers ) zitten er schijnbaar geen zenuwen in die poten.
Dit is ook de reden waarom deze vogels in ijskoud water kunnen rondwandelen.
Ook het verenkleed van vogels werkt blijkbaar isolerend.
Ik heb 2 waterspuiters staan maar door de reiger te volgen omzeilt hij netjes deze spuiters ( hij weet zeer goed de blinde zones te vinden )
Mijn netten zitten nog steeds over de vijver maar dat kan ook zo niet voor altijd.
Mijn elektonische shrik heeft op deze kerel geen invloed. ( zal waarschijnlijk al wat doof zijn )
Als er nog zinnige oplossingen zijn hoor ik het graag.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

goshiko

Re: Reigerschrikdraad

Bericht door goshiko » 20 jun 2019, 12:24

ik kan alleen maar zeggen sedert ik schrikdraad heb ik geen enkele vis meer verloren heb aan een reiger, iets wat voorheen wel het geval was (woon kort tegen dender en schelde).
Wel heb ik twee stroomdraden (bovenste en onderste) en heb ik daartussen de aarding ook meegetrokken op een draad, bovenop de aarding via de grond. Zo heb je bij het aanraken van de draden meestel telkens stroom en aarding draad mee.
Is dat systeem sluitend, wellicht niet. Maar het voldoet bij mij wel.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Guyke

Bericht door Guyke » 20 jun 2019, 23:49

Hallo,

Ben vandaag een paar systemen gaan bezoeken en in feite geen enkel voldeed aan mijn verwachtingen.
De eigenaars schrokken zelf van het feit dat ik die draden gewoon kon aanraken. ( zijn dus van die dingen die men in vijverschops verkoopt )
Eentje was er zo een dat men rond weilanden plaatst en ook dat werkte niet echt afschrikkend.
Heb nu een mail verstuurd naar een bedrijf die professionele toestellen maakt.
Ik zoek een toestel dat op een veel hogere piekspanning werkt.

mvg
Guyke

Tomkoi

Bericht door Tomkoi » 21 jun 2019, 08:41

Hier zo’n velda pond protector. Bij het installeren meermaals een schokje mogen ervaren en hier is het toch meer dan alleen een tinteling.
Ik vrees zelf als onze kleinste hond hier een tikje zou van krijgen dat die nooit meer buiten durft. :kez:
Ti’s wat is, Ti’s Vis

Claudevdvd

Bericht door Claudevdvd » 21 jun 2019, 09:22

Guyke
ik heb zojuist even gekeken op site van zo'n schrikdraadverkoper.(koltec)
Er zitten inderdaad grote verschillen in piekspanning en in impulsenergie.
Dus ik denk dat je gemakkelijk zwaar genoeg kunt gaan hoor.

Guyke

Bericht door Guyke » 21 jun 2019, 10:09

Hallo,
Claudevdvd schreef:
21 jun 2019, 09:22
Guyke
ik heb zojuist even gekeken op site van zo'n schrikdraadverkoper.(koltec)
Er zitten inderdaad grote verschillen in piekspanning en in impulsenergie.
Dus ik denk dat je gemakkelijk zwaar genoeg kunt gaan hoor.
Deze hebben inderdaad wel goede spullen.
Als je de configurator gebruikt kwam ik toch op een fiks prijskaartje uit.
Ik hou het wel in gedachte want ik heb er een vraag naar gemaild.

mvg
Guyke

jocca

Bericht door jocca » 21 jun 2019, 10:15

wij hebben hier ook zo een schrikdraadje van Velda,
en het valt op dat je de ene keer een peer van jewelste kan krijgen en de andere keer je niets voelt.
Reden? Ik weet het niet, ik ken ook niet van elektriciteit.
Onlang waren er kinderen bij ons (10-tal), een paar waren moedig genoeg om es te voelen (ondanks onze vele waarschuwingen).
2 kregen een snok, de derde liep gewoon doodleuk met zijn hand over de draad de ronde van de vijver af te lopen :dash:

evn35

Bericht door evn35 » 21 jun 2019, 20:33

Ik heb
https://www.schrikdraad.net/pulsara-pn1 ... dapparaat/

Ben er reeds per toeval tegenaan gekomen.....geloof me ik was direct veel alerter :wink:

lucdc
Contacteer:

Bericht door lucdc » 21 jun 2019, 20:39

Hallo Guyke,

Zou ook eens op de site van Gallagher gaan kijken.
Ik heb al een aantal jaren zo'n schrikdraadapparaat en moet zeggen dat ik daar al serieuse stroomstoten van heb gehad. Er zit wel een aardpen van 1 m in de grond.
Nu ligt er een net over de vijver en is de schrikdraad niet meer in gebruik, omdat ik op zoek ben naar andere paaltjes.

Nu zit er standaard 3 jaar garantie op, maar als je een online registratie doet, krijg je er 4 jaar garantie bij.

groetjes,
Luc
siervijver 7000l
9 koi (max 45cm), 1 zeelt, 1 goudzeelt en 50 goudelritsen en 2 sarasa's en enkele goudvissen.
-aquamax eco 6000, compactsieve, uv lamp evolution aqua evo25, plantenfilter upflow
-Oase skimmer 54992, aquamax eco 4000

mijn vijver

Guyke

Bericht door Guyke » 24 jun 2019, 17:47

Hallo,

Bedankt mannen voor de informatie.
Graag zou ik ook de ervaringen kunnen lezen wanneer een reiger de draden raakt.
Het gaat dus niet over wat wij als mens gewaar worden maar over in dit geval, reigers, hoe deze er op reageren
Ik heb al meerdere filmpjes gezien waar de reiger gewoon voort vist, draad of gene draad.
Ik weet natuurlijk niet of de getoonde installatie's wel correct geplaatst zijn en of krachtig genoeg zijn.
Ik zit hier ook met begroeiing rond de vijver wat het er ook niet eenvoudiger op maakt.

mvg
Guyke

goshiko

Bericht door goshiko » 24 jun 2019, 19:26

Een reiger heb ik nog niet tegen mijn draad gezien, een kat wel, de kat die eerder twee van mijn steurs gedood had.
Die sprong een halve meter omhoog en weg was ze, nooit meer aan de vijver gezien.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

jocca

Bericht door jocca » 25 jun 2019, 05:46

idem hier, we hebben de kat een paar keer echt horen jengelen van jewelste toen ze de draad aanraakte.
Sinds de draad (en het net) rond de vijver staat hebben we geen reiger aan de grote vijver meer gezien, wel aan de plantenfilter die er in ligt , daar zitten elritsen in en iedere dag staat de reiger er 'sochtens en 's avonds in om er te gaan vissen. 1 meter verder zitten de koi en daar komen die krengen niet meer aan, zal dus wel es een snokske gekregen hebben (van een net trekken ze zich normaal niets aan, ze prikken er desnoods wel door en beschadigen enkel de koi).

coone

Bericht door coone » 25 jun 2019, 10:21

Moet hier wel met 2 dingen rekening houden

Moment dat jullie de draad aanraken staan jullie met veel kans op rubberen zolen die niet geleidend zij & vermits de stroom dus niet weg kan is de kring niet rond & ga je niets voelen.
Dan is er ook nog het feit dat deze draden door wetgeving niet continu stroom op hebben staan, maar om de seconde of zoiets (weet preciese aantal niet meer)

LucB

Bericht door LucB » 26 jun 2019, 22:28

Interessant topic. Maar om een schrikdraad effectief te maken zijn moet er ALTIJD een goede afleiding zijn naar de aarde. Ik lees hier van kinderen die geen elektrische snok ervaren. Wat voor schoenen hadden die aan ? Soms toevallig een paar met een dikke rubberen zool ? Ik zou de mensen die beweren dat het niks doet graag eens uitnodigen om met hun blote voeten in de aarde de draad nog eens vast te nemen --> :kez:

Ik denk dat je de draad zo moet plaatsen dat de reiger altijd wel ergens goed geaard staat en niet bv op een mooie droge ondergrond. In het eerste filmpje staat de reiger bv op houten planken en hout isoleert ook goed tegen elektrische geleiding (enfin als het droog is)

roeller

Bericht door roeller » 27 jun 2019, 00:15

Je kunt ook 2 draden neerleggen, een + en een massa (-).
Als de reiger er dan op stapt (ik weet niet precies wat de ohmse weerstand van zijn poten is,.. misschien zelfs verkalkte poten) dan krijgt hij een schok.

Evt. kun je meerdere draden/banden + en - achter elkaar (om en om) leggen. Houdt er wel rekening mee dat de + draad geïsoleerd moet liggen (bijv. op een kit rand).

Dit klinkt conceptueel, maar er zijn duiven schrikdraad systemen waarbij de + en - in 1 soort siliconen strip lopen, die plak je makkelijk op de houten vlonders, evt. dus meerdere banen achter elkaar zodat hij er wel op moet staan :kez:

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”