Opknappen natuurvijver

De naam zegt het zelf...
bjarne

Re: Opknappen natuurvijver

Bericht door bjarne » 01 jun 2019, 09:39

Hopelijk door het isoleren van de vijverdelen gaat het niet over op de andere delen. Maar hoezo specifiek ankerwormen? Voor elke ziekte zal er een grote hoeveelheid medicatie nodig zijn in het geval van zoveel kuub denk ik?

Tomkoi

Bericht door Tomkoi » 01 jun 2019, 09:43

Klopt, was maar een voorbeeld die ik aangaf. Bij eventuele behandeling van een parasiet of bacterie was beter geweest ;)
Ti’s wat is, Ti’s Vis

bjarne

Bericht door bjarne » 01 jun 2019, 09:43

Oh had je eerdere bericht nog niet gezien Tom. De vijver staat vlak achter onze winkel (waar ik deze zomer begin) en er staat en challetje met fornuis etc op het eiland. Verder is deze vijver al 4 generaties in onze familie, dus het plan is ook niet deze te verkopen. De vijver zou echt moeten dienen voor eigen hobby en amusement :)
Van de kostprijs van het afpompen, dreggen ben ik me bewust. Eventueel stel ik dit plan uit tot ik zelf enkele jaren gewerkt heb. Dan zou ik (als ik de tijd nog vind) een kraan tweedehands kopen zodat ik in m'n vrije tijd wat dreggingswerken kan doen en deze achteraf terug te koop zetten. Het nadeel is dan dat de gehele vijver wel een tijdje zonder water zit. En tja aan huis... vindt nog maar eens een huis met een grote lap grond aan waar je dan ook nog effectief een vijver mag graven :unknown:

bjarne

Bericht door bjarne » 01 jun 2019, 09:45

Ik kan enkel maar zo goed mogelijk controleren voor ik ze uitzet... Maarja veel parasieten en bacteriën kunnen ook bij karper etc. voorkomen dus het zal altijd iets zijn met grote vijvers... :lol:

sjuuld

Bericht door sjuuld » 01 jun 2019, 14:43

Is de grond volledig eigen bezit?
Dan zie ik geen bezwaar om je water te wapenen tegen reigers.

Als je nog veel ruimte hebt kan je misschien overwegen om een nieuwe put te graven.. Die kosten zullen minder zijn dan dreggen etc. Of eventueel een dam maken tussen bepaalde punten om zo een kleinere. Mudpond te creëren

Mvg

Mtb

Bericht door Mtb » 01 jun 2019, 15:50

Mooi projectje! :D
Ik zou de vijver met bv azobe hout afzetten te hoogte van de weg die je dwars over de vijver wil maken. Eventueel enkele buizen met schuifkraan hier al klaarsteken voor het geval je later water van het 1ne deel naar het ander wil laten lopen!
Daarna in deze gang van hout doormiddel van een zware benzine pomp en daaraan een flexibele darm van bv 110mm slip in deze gang te pompen! Als het water over het hout loopt even wachten tot het slip en water bezinkt... daarna water wegpompen en nogmaals slip in de gang pompen. Na een aantal keren heb je een weg en je slip is opgeruimd!
Als je een beetje creatief bent kan je ook een slipafscheider maken zodat je in 1 keer door kunt werken...

bjarne

Bericht door bjarne » 01 jun 2019, 23:44

De grond op de foto is volledig van ons, maar zoals je ziet wel omringd door bomen/struikgewas waarvan een deel dat het vlot rondgaan verhindert weg moet. Een extra pond graven zou gaan, maar ik zou graag het eiland behouden en dan blijft er geen grond over. Daarom lijkt het me idd praktisch een deel af te dammen.
@Mtb, ik snap niet goed wat je bedoelt met je gang en dan slib pompen eerlijk gezegd :oops: Mijn idee was de vijver volledig leeg te pompen (tijdelijk onderkomen voor de vissen zoeken wel) en dan deze uit te graven. Een ander idee is eerst een deel afdammen met zand, de vijver leegvissen met een sleepnet en in dit afgedamd stuk plaatsen. Het niet afgedamd stuk leegpompen en uitgraven, daarna terug laten vollopen en de vissen verplaatsen. Daarna het afgedamd deel afgraven.

jocca

Bericht door jocca » 02 jun 2019, 06:43

laat u bijstaan door mensen met kennis van zaken, want ik vrees dat je het wat rooskleurig inziet :-)
dit is een project dat je niet zomaar even rond gaat krijgen en die je bakken geld zal kosten als je het niet goed aanpakt.
Afslepen van de vijver kan (met een bootje), maar zoals je meld je weet niet wat er op de bodem zit. Alternatief is elektrisch afvissen of hopen op een droge zomer en proberen met een zware industriële pomp de boel droog te trekken. Een tijdelijk onderkomen voor de afgevangen vissen zoeken ... ook niet zo eenvoudig, kans dat er een paar duizend vissen uit komen is vrij groot. Die steek je niet in een inte zwembadje ;-). Slib verwijderen is bij zo een oppervlakte nog altijd het beste met zwaar materiaal.
Hier hebben we destijds een put gegraven van 600 kuub voor de kelder waarvan er ruim 350 kuub is afgevoerd. Dit heeft ons toen een kleine 9000 euro ex btw gekost (en men kon toen overal vlot aan).

Tomkoi

Bericht door Tomkoi » 02 jun 2019, 08:18

Stukken maken of aparte delen en afdammen kun je enkel als er geen slib meer is. Slib van het ene in het andere pompen zou ik al helemaal niet doen.

Heb mij hier ooit zelf eens laten vertellen en een offerte ontvangen dat er goeie slib is die kan worden ingereden in de akkers en slechte slib die zou volgens het boekje zou moeten naar een erkend verwerkingsbedrijf gebracht worden.
Het verwerkingsbedrijf zal de slib testen, nu hoogstwaarschijnlijk zullen ze je vertellen dat je met een halve kerncentrale zit op de bodem van je vijver.
Want ziehier een stukje uit de offerte:

-) Verwerking afvalrestanten
→ waterfaze​€ 0,05 / L
*max. COD : 2000mg/L, toeslag van € 0,75/ton per 1000mg/L
*max. tot N : 200mg/L, toeslag van € 0,57/ton per 100mg/L
*max. DS : 5%, toeslag van € 4,00/ton per %
*max. concentratie organische drijflaag : 0%, toeslag van € 5,20/ton per %
→ restlading en zeefmateriaal​€ 0,30 / kg

Toen maar niet gedaan, ons slib is in der tijd naar de boer gegaan. Ging om 2 keer niets en was volgens velen nog “gezonde slib” ook.
Ti’s wat is, Ti’s Vis

Tomkoi

Bericht door Tomkoi » 02 jun 2019, 08:44

bjarne schreef:
01 jun 2019, 09:43
Het nadeel is dan dat de gehele vijver wel een tijdje zonder water zit.
Het grondwater zal deze na een tijd terug opvullen. Dus zul je de werken zowiezo moeten in 1x kunnen doen zodat je geen maanden aan een stuk moet grondwater verpompen of ge kunt niet verder werken.
Ti’s wat is, Ti’s Vis

bjarne

Bericht door bjarne » 02 jun 2019, 08:52

Van het kostenplaatje ben ik me bewust. Mijn voordeel is: de vijver is van mijn opa, maar kan deze niet meer onderhouden. Hij zou dit groot onderhoud dan ook bekostigen. Hij is al langer bezig om deze nog eens leeg te pompen en op te knappen (is in het verleden al eens gebeurd want de vijver is al een halve eeuw in ons bezit). Hier zijn zelfs ergens foto's van. Ik probeer echter een heel deel van de kosten te beperken door veel zelf te doen zoals planten uitsteken, vis afvangen,... Want zoals gezegd ligt hij er nu heel verwilderd bij. Moet slib aangegeven worden wanneer het ingereden wordt op akkers? Anders kan ik bij ons thuis onze pa er misschien wel blij mee maken.
Voor het afdammen: Er is een deel van de vijver met een constant laag waterpeil (max 50cm - 1m) waarvan de ondergrond wel vrij stevig is. Hier is ooit wit zand in gedaan om een strand gedeelte te hebben voor de kinderen (ons ma destijds om nog maar eens te zeggen... ruim halve eeuw :lol: ) Zou dit hier niet mogelijk zijn een deel af te dammen om daar tijdelijk de vis in op te bergen?

Tomkoi

Bericht door Tomkoi » 02 jun 2019, 09:42

Dan nog zou ik het zonde van de middelen die nodig zijn voor dit project.

Mijn vorige vijver was een vijver die gegraven is geweest om toen de grond te verhogen waar mijn huis nu op staat.
“Nen boerenput” zoals ze het hier noemen.
Het waterpeil hing dus af van de grondwaterstand.
De vorige 3 zomers die gepasseerd zijn hebben we van moetens een zwembad plaatsen om de vissen levend te houden.
Ik veronderstel dat de vorige eigenaar dit de jaren ervoor niet heeft moeten doen, gezien de leeftijd en lichamelijke zaken enzovoort van de toenmalige eigenaar.

Ik wil maar zeggen dat het vijveren op die manier misschien binnen een halve eeuw zal of kan uitgestorven zijn gezien de droogte.

Winter, herfst en lente waren mooi gevuld. En in de zomer amper nog een plasje.

Dit is mijn ervaring met zo’n vijver ;)
Heb van mijn koidokter vernomen (die ook een grote natuurlijke vijver heeft) dat het waterpeil nog nooit zo laag heeft gestaan als nu. Die maakt zich dus ook al zorgen hoe dit binnen 20 jaar zal zijn...
Ti’s wat is, Ti’s Vis

Mtb

Bericht door Mtb » 02 jun 2019, 11:29

Hey Bjarne,
Ik bedoel daar waar je een dam wil bouwen plaatsje je 2 houten muren van bv acacia of azobe. Op 1,5a2meter van elkaar af dwars door de vijver. Nu heb je 2 muren van hout die je dam gaan vormen. Tussen deze 2 muren spuit je het slip dat je uit het afgedamde deel opzuigt. Eens het slip zich voldoende gezet heeft heb je een dam/ weg dwars over de vijver.

bjarne

Bericht door bjarne » 02 jun 2019, 12:33

@Tom, ik snap wat je bedoel. Deze vijver ligt echter bij de netevallei en letterlijk 300 meter naast vijvers van een koikweker uit Balen :) Op zich valt de huidige waterstand ook nog mee vind ik, maar als ik me niet vergis is de onderste laag gemaakt uit klei. Deze zou dan ook bewaard moeten blijven.

@Mtb, dat kan een goed idee zijn, kan ik eens nadenken over de uitwerking ervan :)

bjarne

Bericht door bjarne » 09 jun 2019, 15:36

Bij deze nog wat sfeerbeelden van de vijver en om een idee te geven van hoeveel werk er nog in moet kruipen aan het groen alleen al. Ben er door het slechte weer en de examens al een week of 2 niet geraakt. Van m'n grootvader gehoord dat er bij de storm nog minstens 2 bomen omgewaaid zijn, waaronder de pruimenboom :kez:
Ik had van de pruimenboom pas nog takken afgedaan omdat de boom te zwaar beladen was, achja :dash:

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”