Opknappen natuurvijver

De naam zegt het zelf...
bjarne

Opknappen natuurvijver

Bericht door bjarne » 31 mei 2019, 21:21

Ik en Kelvin zijn een natuurvijver aan het opknappen en daarbij komt uiteraard veel werk kijken. We zijn begonnen met die binnenkant proper te zetten en nu aan de buitenkant toe. De vijver was deels verwilderd (vol struiken, bomen, brulkikkers, roofvis,...). De buitenkant vlot ook al vrij goed en het begint er terug een mooie vijver uit te zien. Nu zijn er nog enkele obstakels op onze weg. :dash:

1. Grote bomen uit de vijver verwijderen
2. Vijver leegpompen en METERS slib verwijderen (dieptemeters, gaat letterlijk over enkele duizenden kuub slib)
3. Huidig visbestand afvangen
4. Reigerproof maken

Om bij 1 te beginnen: er liggen enkele grote bomen omgewaaid in de vijver, hoe zijn deze eruit te krijgen? Er is weinig plaats om er te geraken met machines (1,5m). Ik spreek over onder andere een den van om en bij de 20 meter.

Qua vijver leegpompen zal er een grote pomp nodig zijn om het water te verplaatsen in de achterliggende beek. Kent iemand hier iemand voor? Alsook voor het slib?

In het huidige visbestand zit bliek, giebel, snoek, meerval, paling, zonnebaars,... Graag zou ik deze al eens afvangen om zo de roofvissen te verwijderen en de witvis de beste kans te geven op uitbreiding. De vijver kan best gezien worden als een gracht van 10-15 meter breed rond een eiland met een diameter van rond de 70 meter. Iemand een idee hoe ik deze het best kan afvangen? Op de bodem ligt namelijk veel slib dus erdoor wandelen is amper een optie aangezien je helemaal wegzakt. :unknown:

Als laatste punt zou ik graag delen van de vijver afzetten (laag zand tussen de gracht) om zo een deel mudpond te maken. Hoe kan ik dit het beste beschermen tegen reigers? Ik kan rond de vijver wandelen dus mijn idee was rond de gehele vijver visdraden te spannen op 3 hoogtes met van die witte weidepalen. Bij het koigedeelte zou ik er dan ook een net overspannen.

Enige Ideeën?

Foto's volgen :dance:

bjarne

Re: Opknappen natuurvijver

Bericht door bjarne » 31 mei 2019, 22:09

Bij deze een plannetje, satelliet en sfeerbeeld van een opgekuist stuk (je had het ervoor moeten zien) :D

74775
74774
74773

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 31 mei 2019, 22:44

Hey Bjarne,

Kan je die boom niet met een tirfor uittrekken?
In laakdal zit er ene die slib verwijderd en kanten van vijvers met azobe afwerkt.

Ik wil gerust wel eens komen vissen maar als je er alles snel afwil zijn er wel andere manieren.

Ziet er wel mooi uit. :good:

Gr

Tim

jocca

Bericht door jocca » 01 jun 2019, 07:13

lovenswaardig initiatief,
MAAR ik hoop dat je in orde bent met alle vergunningen. Slib mag je niet zomaar afvoeren en ook bomen kappen doe je beter niet zomaar.
Zeker bij slib moet er onderzocht worden als deze niet te vervuild is (ook al is het een aparte vijver).
Weet ook dat natuurpunt je hier eventueel kan mee helpen, zij moedigen het nl aan om oude bestaande vijvers te heropwaarderen.

de bomen zou je er uit kunnen trekken met een elektronische lier.
hoe je het slib dan weer gaat verwijderen als je er niet aan kan met zwaar materiaal (kraan + vrachtwagens) is mij wel een raadsel.

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 01 jun 2019, 07:44

Dit is een mooi project.
Om deze reigerproof te maken is niet makkelijk.
Maar om deze aalscholverproof te maken zal nog moeilijker zijn.

Als er ook meerval in zit dan kan je best enkele jaren wachten om de vis af te vangen, er zal uiteindelijk niets overblijven dan meerval.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

jocca

Bericht door jocca » 01 jun 2019, 08:01

meerval eet meerval op en daarmee blijft de soort in stand,
vinden ze geen meervallen meer dan eten ze wel duiven en eenden, kikkers, kortom alles wat poten en pluimen heeft eten die beesten.

bjarne

Bericht door bjarne » 01 jun 2019, 08:44

Goh qua vergunningen: ik dacht een bedrijf te zoeken dat dat zelf doet en afvoert, waardoor zij over de vergunningen moeten beschikken. Een deel van het zand/slib zou ook gebruikt worden om de kant te verbreden en de vijver in compartimenten op te delen.
Voor de bomen gaat het enkel om omgewaaide bomen, dus denk niet dat ik daar iets voor nodig heb.
Die meerval heb ik tijdens een sessie nachtvissen eens uitzonderlijk gevangen, geen idee hoeveel erop zitten dus. Gisteren wel redelijk veel snoek gezien, waaronder eentje die door m'n leeftnet heen naar m'n voorn ging :kez:
En @Tim, altijd welkom is vlak achter onze winkel :)

sjuuld

Bericht door sjuuld » 01 jun 2019, 09:00

Hallo hallo,

Hoe groot is het oppervlakte van de plas en wat zijn de doeleinde uiteindelijk?
Vis afvangen kan op verschillende manieren en is afhankelijk van de diepte en breedte van het water vrij eenvoudig te doen. Doormiddel van sleepnetten kan je het grootste deel afvangen. Een andere optie zou zijn om het met pulsen te doen, mij. Voorkeur zou echter met netten zijn. Zelf hebben wij een plas van ruim 1,5 hectare. Wij hebben toendertijd hier ook offertes voor aangevraagd, ik kan je dit eventueel doorspelen. Mocht het water niet extreem breed en diep zijn kan je dit ook zelf doen met een aantal (koi)vrienden. Deze netten zijn te huur.

Het afvoeren van slip is een ander verhaal. Eerst moet inderdaad gekeken worden wat voor een slip het is en wat ligt eronder. Vanaf de foto lastig in te schatten maar als je er met een kraan bij en omheen kan zou je het op die manier kunnen afvoeren. Echter zijn er ook bedrijven die baad hebben bij een bepaalde slip. Bij ons in de buurt is dit ook wel eens gratis verwijderd omdat de slip voor hun te recyclen was. Ik denk wel dat een kleine plas niet de moeite zal zijn.

Met vriendelijke groet

sjuuld

Bericht door sjuuld » 01 jun 2019, 09:04

Ow en reiger proof maken dat is wel mogelijk.... Maar zoals gezegd denk ook aan een aalscholver, deze weer je niet zomaar , vossen etc.

Bij ons is door een aantal loonwerkers een groot deel bij gegraven. Houd hierbij wel rekening met de kosten van de werkzaamheden en afvoer. Dit zijn dure grapjes

Met vriendelijke groet.

Tomkoi

Bericht door Tomkoi » 01 jun 2019, 09:10

1. Kraan huren
2-3 leegtrekken met zware vuilwaterpomp op benzine.( komt je vis ook half droog te liggen, dan afvangen) Slib, ook met een kraan en laten afvoeren naar een plaatselijke boer die het indien naar zijn normen goed is, het slib zal in zijn akkers inrijden.
4. Zal een ander verhaal worden vrees ik...

Hier iemand die ongeveer hetzelfde voor ogen had/heeft. Misschien wel handig om alle filmpjes eens te bekijken (zijn er wel veel 😇.
Ti’s wat is, Ti’s Vis

bjarne

Bericht door bjarne » 01 jun 2019, 09:12

Het idee van de tirfor/lier ga ik eens voorleggen aan iemand die ik ken en er zo eentje heeft, misschien kan hij me hierbij wel helpen.
En ja dat vis afvangen is vooral bedoeld om paling/snoek/zonnebaars eruit te krijgen, de voorn, zeelt, graskarper, giebel,... zet ik netjes terug :) Daarom wacht ik ook liever niet te lang hiermee, kan de vispopulatie enkel maar ten goede komen.
Dan nog qua Natuurpunt: ik heb eigenlijk een beetje schrik daarvan. Ik weet dat er ooit langs onze vijver richting een deel netegebied en straalmolen een mooie pad was, daar toedoen van "de groen" is dit echter moeten dichtgemaakt worden (lang, laaang geleden) en is dat deel nu helemaal verwilderd. Echt zonde als je nu het gedeelte ziet waar eerst een mooi pad liep. Ik durf zelfs te stellen dat dat pad nog beter was voor die dieren, maarja :unknown:
Ik vrees dan ook dat ik wanneer ik hun erbij betrek er nogal wat regels gaan opgelegd worden. Aangezien de reiger een beschermde diersoort is gaan ze waarschijnlijk ook niet zo graag hebben dat ik de buitenkant met draad afspan.
De aalscholvers mogen van mijn part aan het natuurdeel (niet waar koi in moeten komen dus) wel aan. Ik wil namelijk ook niet die hele vijver afspannen. Het moet ook een oase van rust blijven voor de beestjes :dance: En af en toe een ijsvogeltje zien langs vliegen is toch wel fijn :wink: Een schone oase als je het daar bekijkt: bezoekende reeën, eekhoorns, 5-tal schildpadden (uitgezet omdat ze te groot werden bij vreemden vermoed ik), ijsvogels, broedende waterkiekens en canadese ganzen,...
Achja ik heb nog tijd om ideeën op te doen, eerst maar zien dat de buitenkant opgeknapt is. Het afvissen van de roofvis is voor mij wel wat dringender, iemand hier ideeën voor? Afsleepnet misschien? Het nadeel is dat ik niet door de vijver zelf kan wandelen (je zakt weg in de slib). En God weet wat daar allemaal op de bodem ligt :unknown:

bjarne

Bericht door bjarne » 01 jun 2019, 09:20

De oppervlakte vind ik moeilijk te schatten door de vreemde vorm. De "gracht" die je op de tekening zien varieert van iets tussen de 10 tot 15 meter. Een ruwe schatting zou rond de 1800m² wateroppervlakte zijn. Met een diepte gaande van 20 centimeter (zelfs tot het midden van de gracht deze diepte tot rond de 1,5 meter.
Het totale m³ zou ik dan schatten op zo'n 1500. Het doel is uiteindelijk het grootste gedeelte natuurvijver te behouden en 2 delen mudpond af te zetten. Hierin zou ik dan eigen kweek na 1 jaar in plaatsen en beurtelings werken. Ik zal een foto toevoegen waaraan ik het plan van Kelvin en mezelf uitleg.

bjarne

Bericht door bjarne » 01 jun 2019, 09:29

Bij deze een plannetje van het mudpond plan. Heb hier ook de schaal bijstaan voor een schatting hoe groot de vijver is.
Het plan is dus om tosai bvb in jaar 1 in deel 1 van de vijver te zetten en hier 2 jaar in te laten opgroeien.
De tosai uit jaar 2 zet ik in jaar 2 vervolgens in deel 2.
In jaar 3 zet ik de ondertussen sansai uit deel 1 over in het natuurgedeelte of verkoop ik er een deel van / zet ik ze in mijn eigen koivijver.
Door het vrijkomen van deel 1 kan ik hier in jaar 3 dan ook terug tosai in zetten. :)
De vijvergedeeltes zou ik overigen afmaken door een weg aan te leggen met zand dwars door de huidige vijver. Dit kan eventueel al een bestemming zijn voor gedeeltes van het slib.

74776

Tomkoi

Bericht door Tomkoi » 01 jun 2019, 09:34

Het geld dat je hieraan gaat spenderen ( veel) kun je beter bij elk een mooie grote koivijver/opgroeivijver aanleggen ergens anders ( bij jullie woningen-eventuele meerwaarde). In de toekomst zul je die lap grond steeds als vijver verkopen en niet iedereen is hierin namelijk in geinteresseerd om een stukje oase te kopen ergens niet dicht bij hun huis. ( corrigeer me gerust als dit bij een eventuele woning behoort)
Ik zou mijn zuurverdiende centen niet in zo’n project steken.
Ti’s wat is, Ti’s Vis

Tomkoi

Bericht door Tomkoi » 01 jun 2019, 09:36

bjarne schreef:
01 jun 2019, 09:29
Bij deze een plannetje van het mudpond plan. Heb hier ook de schaal bijstaan voor een schatting hoe groot de vijver is.
Het plan is dus om tosai bvb in jaar 1 in deel 1 van de vijver te zetten en hier 2 jaar in te laten opgroeien.
De tosai uit jaar 2 zet ik in jaar 2 vervolgens in deel 2.
In jaar 3 zet ik de ondertussen sansai uit deel 1 over in het natuurgedeelte of verkoop ik er een deel van / zet ik ze in mijn eigen koivijver.
Door het vrijkomen van deel 1 kan ik hier in jaar 3 dan ook terug tosai in zetten. :)
De vijvergedeeltes zou ik overigen afmaken door een weg aan te leggen met zand dwars door de huidige vijver. Dit kan eventueel al een bestemming zijn voor gedeeltes van het slib.

74776
Wat ga je doen bij eventuele plaag van ankerwormen ? Hoe ga je behandelen ?
Ti’s wat is, Ti’s Vis

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”