Laatste oplossing: vijver dichtgooien

De naam zegt het zelf...
Plaats reactie
ErwinH

Laatste oplossing: vijver dichtgooien

Bericht door ErwinH » 15 mar 2019, 15:48

Ongeveer 5 jaar geleden is onze vijver aangelegd, hij bestaat uit stenen muurtjes met daarin een pvc-folie. De vijver is ongeveer 2m op 5m en 1m diep. En 2 jaar geleden, toen we de tuin heraanlegden hebben we het filtersysteem aangepast en bestaat het filtersysteem uit verschillende tonnen. Al sinds de aanleg van de vijver zakt het waterpeil van de vijver regelmatig. Maar er is geen staat op te maken wanneer. Afgelopen winter bijvoorbeeld is het peil stabiel gebleven maar sinds enkele weken zakt het peil bijna dagelijks met 3cm, ook al het heel de dag regent.

We hebben alles al onderzocht, melk gegoten om lekken op te sporen, de hoekplooien dichtgemaakt, de rand met de arduin dicht gemaakt, de leiding afgegaan, de kikker die van de kant water spuit eraf gehaald, deksels op de filters gedaan tegen verdamping,.....niks helpt.

We zijn het nu zo beu dat we er ernstig aan denken om de vijver dicht te gooien of een firma te laten komen die lekken opspoort, maar ik vrees dat dat niet zo goedkoop zal zijn.

Hebben jullie tips?

AVG

Re: Laatste oplossing: vijver dichtgooien

Bericht door AVG » 15 mar 2019, 16:11

Vervelend als je hier mee te maken hebt !

Hoe de vijver er uit ziet heb ik geen idee van, mss zou u een fotootje kunnen plaatsen ? , liggen er stenen langs de randen etc.....

In uw geval zou ik het water laten dalen, tot het moment het waterniveau tot stilstand komt ( tot zover het verantwoord is om het filter te laten draaien )

jocca

Bericht door jocca » 15 mar 2019, 16:46

zitten er veel vissen in de vijver?
Indien niet, misschien opteren om die tijdelijk in een aparte bak te steken met aparte filter op.
Daarna zou ik gewoon de boel stil leggen en zoals AVG oppert, het water laten zakken tot het niet meer zakt. Vaak zit daar dan het lek ...
Liggen er leidingen ondergronds eventueel, misschien dat daar ook een lek zit...

Guyke

Bericht door Guyke » 16 mar 2019, 09:27

Hallo,

Als k het verhaal zo wat hoor heeft het verlies van water te maken met de verandering van het grondwaterpeil.
Als er leidingen ondergronds veel speling ( door een verzakking van de grond onder die buis ,..) hebben en
het grondwater daalt wat zodat de buis door het gewicht van het water in de buis wat gaat zakken is het mogelijk
dat een aaneenzetting ( lijm...) wat opent en een lek veroorzaakt. Komt het grondwater terug omhoog dan wordt het lek weer gesloten.
Zulk een lek is met kleurstof niet echt te vinden visueel daar het zich ondergronds bevind.
Om in de buis te gaan kijken bestaan er van die kamera's.
Wat je ook kan proberen is de bodemdrain ( als deze er is ) af te sluiten in de vijver en zien of het nog daalt.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

ErwinH

Bericht door ErwinH » 16 mar 2019, 13:52

AVG: ik heb geprobeerd foto's te plaatsen maar dat wilde niet lukken. De vijver is rechthoekig met aan 3 zijden net boven het waterpeil arduinen borduren die horizontaal met het terras liggen. Aan 1 korte zijde ligt een verhoogd terras waarvan de zijkant is afgewerkt met 1 pvc plank die in het water hangt. Maar ook als deze plank uit het water hangt zakt het water.

Jocca: het water laten zakken tot het niet meer zakt hebben we al meerdere keren geprobeerd en we kunnen nooit een lek vinden

Guyke: we hebben alle leidingen al terug blootgelegd en niks gevonden.

Maar het waterpeil, dat zo wel eens een punt kunnen zijn. Ik moet wel zeggen: wij zijn geen professionals, dus schiet mij niet af bij wat ik nu ga zeggen. :D Ik begin dan nu zelfs te twijfelen dat ik mijn vijver verkeerd heb gemaakt. Bodem: op zand 5cm stabilise, daarop 7cm beton, dan gronddoek, dan pvc vijverfolie.
Zijkanten: die zijn niet volledig opgebouwd uit stenen, op een hoogte van 70cm hebben we op het zand een muurtje gemetst van ongeveer 30cm. :oops:

Er staat ook nog een reusachtige dennenboom van 7 meter op 5 meter van de vijver maar die kan normaal gezien niet aan het water. En de bodem hebben we al gecheckt en daar zijn geen gaten te vinden.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”