hoogte vijverafsluiting

De naam zegt het zelf...
jocca

hoogte vijverafsluiting

Bericht door jocca » 01 mar 2019, 07:24

nu er straks hier ook een kleine uk zal rondkruipen en lopen moeten we de vijver gaan beveilingen.
3 mogelijkheden
1 - glazen panelen met inox palen (= het mooiste, maar ook het duurste en veel onderhoud aan om proper te houden = eigenlijk geen tijd voor)
2 - draadpanelen (= niet zo mooi, maar wel goedkoop EN makkelijk af te breken indien er es een koi genet moet worden)
3 - schrikdraden spannen (= niet zo interessant met kinderen 8) ).

nu ja, ik neig sterk naar de draadpanelen, zeker omdat die omheining maar zal blijven staan tot ze kan zwemmen, daarna verdwijnt dit gedrocht terug in de kelder.
Alleen tob ik wat over de hoogte er van.
70 cm of toch maar voor 1 meter gaan?

Jef

Re: hoogte vijverafsluiting

Bericht door Jef » 01 mar 2019, 07:50

gelijk welke afsluiting je kiest, 1m is veel veiliger dan 70 cm. En heb ook voldoende aandacht voor open ruimtes aan de onderkant, zijkanten want die kleine rakkers zijn soms onvoorstelbare Houdini's….
In Frankrijk heb je de norm NF P90-306 voor zwembaden. Bij de keuze voor hekwerk moet dit zelfs 122 cm hoog zijn.
nog steeds aan het bouwen ...

Guyke

Bericht door Guyke » 01 mar 2019, 09:58

Hallo,

Ik worstel al meer dan een jaar met dat probleem en tot op heden nog maar 1 oplossing.
Altijd mee buiten met de ukkepuk en nooit alleen laten , bewaking visueel ( niet met een camera maar persoonlijk )
Er is er een tweede op komst en dan ga ik ogen te kort hebben....

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 01 mar 2019, 11:03

Kies je nu voor 70CM of 1m omheining ik zou de kleine nooit onbewaakt in de tuin laten.
Als onze kinderen nog klein waren , was onze vorige vijver gelijk met de grond met paaltjes er rond van een 40 cm.
wij waren nooit gerust de achter deur ging altijd op slot en de sleutel van de deur.
Ik sluit mij dus volledig bij Guyke aan.
Je kan nooit voorzichtig genoeg zijn met zo'n kleine bengels.

Gr Ronny
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 510L - 1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

jocca

Bericht door jocca » 01 mar 2019, 11:51

misschien ook nog es melden, het zijn draadpanelen die we zouden nemen, stel dat we die 10 cm boven de grond plaatsen dan is de bovenkant 110 cm hoog
ook zijn het panelen met pinnekes van boven, dus er over kruipen doe je niet zomaar zonder behoorlijke pijn.
ook gaan we de kleine een polband aan doen die wanneer deze in contact komt met water er meteen een alarm af gaat binnen.

https://www.my-pool-covers.com/nl/veili ... deren.html
100% uitsluiten kan je natuurlijk nooit, tenzij we de vijver dicht gooien.

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 01 mar 2019, 12:53

Guyke schreef:
01 mar 2019, 09:58
Hallo,

Ik worstel al meer dan een jaar met dat probleem en tot op heden nog maar 1 oplossing.
Altijd mee buiten met de ukkepuk en nooit alleen laten , bewaking visueel ( niet met een camera maar persoonlijk )
Er is er een tweede op komst en dan ga ik ogen te kort hebben....

mvg
Guyke
En handen ook :D
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 510L - 1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

Guyke

Bericht door Guyke » 01 mar 2019, 12:57

Hallo,
jocca schreef:
01 mar 2019, 11:51
misschien ook nog es melden, het zijn draadpanelen die we zouden nemen, stel dat we die 10 cm boven de grond plaatsen dan is de bovenkant 110 cm hoog
ook zijn het panelen met pinnekes van boven, dus er over kruipen doe je niet zomaar zonder behoorlijke pijn.
ook gaan we de kleine een polband aan doen die wanneer deze in contact komt met water er meteen een alarm af gaat binnen.

https://www.my-pool-covers.com/nl/veili ... deren.html
100% uitsluiten kan je natuurlijk nooit, tenzij we de vijver dicht gooien.
als er ruimte onder die draadpanelen is en die panelen moeten omhoog om deze uit de ophangingen te halen is er al een
groot risico dat ze door er onder te gaan wringen zo een paneel loskomt ( het ook niet voor doen hoe die panelen geplaatst of verwijderd worden.)
Dat van die polsband heb je al eens aangehaalt en dat is nu juist wat ik bedoel met dat er visueel kontakt moet zijn en niet
vertrouwen op van die snufjes....
Ben is op die site gaan lezen en ik heb daar serieuze vraagtekens bij als het om het leven gaat van mensen.
ik heb bv een draadloze deurbel ( en gene van den aldi ) en hoe dikwijls dat dit al niet gewerkt heeft...
De ene moment test je het en dan werkt het en de andere moment.....Men gaat daar zeer hard op vertrouwen.
Er staat bv dat het station op min 50 meter van de vijver moet staan maar over muren enz geen sprake.
Ook dit zinnetje spreekt boekdelen ""Geen vals alarm door regen of tuinsproeiers.""

mvg
guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Leor_0251

Bericht door Leor_0251 » 01 mar 2019, 13:56

Ik ga toevallig maandag met mijn zwager ( zelfstandig metaal bewerker ) aan de slag om een sierrooster te maken ook vanwege die kleine.
Deze komt gewoon plat op de rand over de hele oppervlakte te liggen zodat ze er absoluut niet in kan vallen. Natuurlijk laat ik haar niet alleen in de achtertuin maar soms zijn ze zo vlug dat je net te laat bent. Ik zal wel even foto’s plaatsen van de voortgang👍🏻 . En misschien is dit voor meerdere een optie!

jocca

Bericht door jocca » 01 mar 2019, 14:54

rooster over de vijver wens ik niet, visueel niet zo mooi + koi kunnen er zich ook makkelijk aan beschadigen (denk maar aan paaien en zo),
dat polsbandje is maar 1 van de dingen die wij gaan gebruiken, zuiver hierop vertrouwen gaan we uiteraard niet doen,
maar ik denk door het fisiek aanwezig zijn, een omheining van 110 cm hoog met pinnetjes op (daar ga je echt uw been of hand niet op leggen) en zo een armband dat je de risico's tot bijna 0 kan herleiden.
Dat polsbandje reageert pas als er voldoende water is en niet enkel een drupje op komt (zelfde als bv met een watersensor die hier in de kelder hangt, die moet ook zeiknat zijn om te reageren of we zouden in de zomer met de condens constant alarmen hebben).

De omheining zelf gaan we vasthangen dmv vleugelmoeren bouten en vleuglmoeren aan de binnenkant van de omheining. Dan moet die kleine het zelf al beginnen af te breken, maar tegen dat ze dat kan gaat ze ook kunnen zwemmen (vanaf haar 4 jaar mag ze er al aan beginnen, daarvoor meteen watergewenning - binnen een paar maand al).

V.D.B.

Bericht door V.D.B. » 01 mar 2019, 15:13

Dit ga ik meevolgen, hier is ook een klein VDBke op komst :Yahoo:

Ik ben benieuwd hoe het er bij u uit gaat zien...
Glas is idd het mooist denk ik, maar dat kuiswerk pff.
Hier heb ik ook de voorkeur om iets van hekwerk/draadpanelen te zetten. Hiermee heb je nog altijd voldoende inkijk in de vijver.

Blijft natuurlijk een gevaarlijke combo, kinderen en vijvers...

V.D.B.

Jef

Bericht door Jef » 01 mar 2019, 15:40

de mooiste afdekking heb ik in de tuinen van Appeltern gezien:
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuin ... ige_vijver
Maar kost ca 450 EUR/m².....
nog steeds aan het bouwen ...

jocca

Bericht door jocca » 01 mar 2019, 15:46

los van de kostprijs en het onderhoud denk ik ook dat draadpanelen beter zijn als je es een koi moet netten (en dat moet je toch wel een paar keer per jaar doen soms), met glas kan je dit amper doen (zo een knaap van 80 cm net je niet zomaar meer en al zeker niet meer te tillen in een net (los van de schade aan de koi die je hiermee gaat krijgen), dan is het nog zo handig als je die panelen even kan afbreken.

@ jef ... mooi, heb ik ook al gezien, wist niet dat deze zo duur waren, zou hier een 14.175 euro gaan kosten :shock: :dash: ,
hiermee betaal ik dan liever iemand met dienstencheques, kan ik iemand meer dan 2000 uur gaan betalen, wat overeen komt met 500 halve dagen,
dus ongeveer 4 jaar lang gedurende 2 à 3 dagen per week ... tegen dan kan ze wel zwemmen ;cool; [thank_you

Leor_0251

Bericht door Leor_0251 » 01 mar 2019, 15:50

Jef schreef:
01 mar 2019, 15:40
de mooiste afdekking heb ik in de tuinen van Appeltern gezien:
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuin ... ige_vijver
Maar kost ca 450 EUR/m².....
Zoiets ga ik dus maken met met zwager en dit maken we van alluminium in 2 delen zodat dit met het netten dus makkelijk weggepakt kan worden en dus geen opstakel vormt.
En het zelf maken scheelt ruim in de kosten👍🏻

riny42

Bericht door riny42 » 01 mar 2019, 19:55

Wat het ook word, houd er allemaal rekening mee dat als er een ruimte is waar ze hun voetjes in kunnen zetten dan klimmen die apen ook!
En wat Guyke zegt lijkt me het beste, nooit alleen in de tuin laten want aan 1 sec heeft zo een kleine genoeg, en zou je echt vertrouwen op moderne snufjes als het om het leven van je kind gaat? Trouwens niet alleen de vijver is een gevaar voor een kleintje in de tuin

jocca

Bericht door jocca » 02 mar 2019, 06:47

@ iedereen,
wel even duidelijk vermelden dat we idd de kleine nooit alleen in de tuin gaan laten zolang ze niet zelfstandig kan zwemmen (en dan nog in het begin),
het gaat er meer over om een aantal hindernissen te maken waardoor men er niet pardoes in kan vallen, een kind van 3 jaar gaat ook niet in 5 seconden over een omheining van 110 cm kruipen denk ik. Misschien klinkt het wat cru, maar eventueel een schrikdraadje spannen net voor de omheining ... krijgt die kleine desnoods maar een klein ongevaarlijk schokje, dood gaan ze er niet van, es ferm verschieten wel (iedereen die ook aan de prikkeldraad heeft gehangen als kleine gast, gaat dit geen 2de keer meer bewust doen).

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”