Voorfilter: SB, crielzeef en trommel filter.

De naam zegt het zelf...
Peterj

Voorfilter: SB, crielzeef en trommel filter.

Bericht door Peterj » 27 feb 2019, 19:06

Ik wil gaan nadenken over de voorfilter van mijn te bouwen zen-vijver.
Ik twijfel tussen SB (statisch bed), crielzeef, ook evt beide?

Context:
  • volume vijver +- 17m3 (concept: zen vijver)
  • filterlijn in gravity: drains vijver > voorfilter > grote collector (9m3, waar ook planten in drijf-zones en in verplaatsbare manden staan) van waaruit het water langs 3 wegen verder gaat: 2 airlifts die voorgefilterd water terug in de vijver trekken, + ook 1 doorvoer naar een meerkamerfilter die ook getrokken wordt door een airlift.
  • alle airlift volumes zal ik afstemmen volgens de stroming en flow die in de zen-vijver nodig is, ik schat dat elke airlift tot 60l of 80l kan oplopen. De meerkamer lijn blijft altijd draaien, de andere zullen gepast afgezet worden (bv uit in de winter en in de zomer ook enkele uurtjes 's nachts).
  • de aanvoeren van de drains zijn met zo weinig mogelijk weerstand: parallel, en kort (elk minder dan 3m max 3x 45 graden). Ook de doorvoor van de voorfilter naar de collector kan zonder weerstand aangelegd worden (korte doorvoeren van bv 160)
  • UV filter komt er ook nog ergens, maar dat zie ik los van de voorfilter
  • (afzonderlijke lijn voor skimmer en trickle, die hebben geen invloed op deze voorfilter)
Maak ik volgende goede keuzes hier?

Trommelfilter
Trommelfilter is tegenwoordig heel erg hype, maar voor mij is dit nu geen optie. Voornaamste reden is budget, dat ik bij voorkeur spendeer aan goede basics. Voor dit volume is een klein of goedkoop model trouwens geen duurzame optie. En ik doe liever wat minder, maar goed. Misschien komt dat later nog wel. Alles op zijn tijd.

Borstels
Borstels lijken voor mij te vermijden in een voorfilter omdat ik lees dat die daar te regelmatig onderhoud vragen. Niet dat ik werk schuw, het is een hobby met plezier, maar ik zoek het liever niet op en ik ga ook graag op vakantie zonder dat ik coördinatie moet vragen van te veel mensen. Ik zou ze misschien verder in de meerkamer filter een plaats geven, maar die meerkamer wil ik later in een afzonderlijk topic bespreken.

Matten
Matten zouden nefast zijn voor onderhoud en flow. Ik sluit die ook uit in een voorfilter.

Beadfilter
Niet zo geschikt in gravity.

Sieve
Ik vernam nog maar recent dat dit ook kan in gravity, maar ik ken dit niet zo goed.
Zou ik dit verder moeten overwegen in mijn context?

Vortex
Ik lees dat Vortexen niet meer zo trendy zijn. Ze filteren niet zo fijn, en ze zijn gevoelig voor een juiste doorstroming om hun middelpunt kracht voldoende, maar ook niet te veel te laten gelden. Voor mijn volume zou ik in elk geval een groter formaat nodig hebben, vermoed ik. Begrijp ik dat goed, of zou ik toch best zo'n vortex overwegen?

Filterkous
Waarschijnlijk gaan velen hun wenkbrouwen fronsen. Terecht: als enige voorfilter niet zo'n goede optie, en een gevaar voor de flow.
Maar als ik later toch nog last zou hebben van zweefvuil (niet leuk voor het zicht, maar ook slecht voor de bio filter), dan lijkt me een heel eenvoudig experiment om in die grote collector na de voorfiltering een kleine airlift met filterkous toe te voegen. Niet zo moeilijk, en zonder dat het ergens een filterlijn remt. Hopelijk heb ik het nooit nodig.

Statisch Bed (SB)
Een van de voordelen van een SB lijkt me dat de reiniging te automatiseren valt met klokjes, lucht- en afvoerpomp en pneumatische kleppen die op tijd open en toe gaan. Zo kan dat zo regelmatig en zo vaak als nuttig, werk is dan geen bottleneck meer. Dat wordt later misschien nog een afzonderlijk topic hier. Ik zou alles ook eerst doen werken, automatisering is iets voor later. Het is wel goed om in het achterhoofd te houden. Medium: waarschijnlijk Kaldness. Zijn er mensen die verschillende media mengen (ik vermoed met het doel dat dit potentieel een bredere mix aan bacterieën huisvest)?
Ik vermoed dat een SB , mits voldoende oppervlakte, heel erg weinig flow tegenhoudt. Dat is belangrijk bij airlifts.

Combinatie crielzeef+SB
Enkele vraagjes over de combinatie crielzeef + SB:
  • Is het een grote meerwaarde om beide te voorzien, of is het voldoende 1te kiezen (welke?)?
  • In welke volgorde komen ze dan dan logisch: ik vermoed eerst de crielzeef, dan het SB?
  • Als beide gecombineerd worden, is het dan gek om te stellen dat de crielzeef minder fijn hoeft te zijn als die eerst komt (bv 300 micron, zodat de kans op verstopping en minimaal is) gezien de fijne filtering dan in het SB gebeurt (ik lees tot enkele tientallen micron)?
Alvast bedankt om dit tot hier te lezen. Het zou helemaal tof zijn als je ook jouw eerste reflexen even laat kennen, zodat ik mijn rare kronkels kan bijsturen als die er zijn.
Laatst gewijzigd door Peterj op 27 feb 2019, 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.

FredLekx
Contacteer:

Re: Voorfilter: SB, crielzeef, beide?

Bericht door FredLekx » 27 feb 2019, 19:43

Hallo Peter,

Ik mis een Bewegend Bed in je opsomming. Alleen een zeef/Statisch bed is niet voldoende. Zelfs de combinatie trommelfilter/bewegend bed is nog wat summier (ben ik ook te laat achter gekomen). Aangezien je geen trommelfilter en matten wilt, zou je kunnen kiezen voor: zeef/sb/bwb + trickelfilter.

Peterj

Bericht door Peterj » 27 feb 2019, 19:54

Super snelle reactie, @FredLekx
Bewegend bed krijgt zonder enige twijfel een plaatsje in de bio filter (meerkamer). Ik maakte het onderscheid tussen bio filtering en fysieke filtering (ook al doet een SB ook een bio met baccies). Maar misschien is dat geen goede reden om die pas in de meerkamer zetten. En qua ruimte kan dat.
Het grootste verschil is dat de voorfilter een veel groter volume en flow heeft bij mij (tot 3 airlifts), terwijl er in de meerkamer maar 1 trekt.
Wat zou het voordeel zijn om BWB in de voorfilter te zetten?
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 27 feb 2019, 21:38

Peterj schreef:
27 feb 2019, 19:54
Het grootste verschil is dat de voorfilter een veel groter volume en flow heeft bij mij (tot 3 airlifts), terwijl er in de meerkamer maar 1 trekt.
Wat zou het voordeel zijn om BWB in de voorfilter te zetten?
Alles heeft zijn voor en nadelen, maar denk dat het op het einde van de rit op hetzelfde neerkomt
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique » 28 feb 2019, 09:17

Daar we enerzijds kiezen voor airlift om 'zuinig' water te gaan verplaatsen, gaan we energie gaan verbruiken om een ((te)groot) bwb te gaan laten bewegen..... :wink:

Opstelling van Fred is leuk, alleen zou ik het statisch bed vervangen door een Eazy of een Makkie. Nadien een bescheiden bwb en mattenkamer. Het gebruik van een shower kan ik alleen maar bejubelen tijdens de warmere maanden, dit kan via een skimmer gevoed worden. Zorg dat alles goed bereikbaar is en je voldoende ruimte hebt in het filtergedeelte. :wink:
44m³ opgroeivijver, Nexus 310 Eazy AiRlifT 2x12w .2000 ltr MKF full jap mat na Dubbele 200 micron Originele Crielzeef (http://www.crielzeef.be) Bakki Shower incl 60kg bacteria House via Skim en Cetussieve, Blue Eco & BioUV.Aquasonic10 Ultrasoon.

Peterj

Bericht door Peterj » 28 feb 2019, 14:48

Super feedback allemaal. Mijn reflexen:
Dominique schreef:
28 feb 2019, 09:17
Opstelling van Fred is leuk, alleen zou ik het statisch bed vervangen door een Eazy of een Makkie. Nadien een bescheiden bwb en mattenkamer. :wink:
> Een Eazy of Makkie kunnen idd verbeteringen zijn, oa om de efficientie van een SB te verhogen. Super tip!
Dominique schreef:
Het gebruik van een shower kan ik alleen maar bejubelen tijdens de warmere maanden, dit kan via een skimmer gevoed worden.
> Dat is idd voorzien: zie laatste lijntje in de eerste context schets: "afzonderlijke lijn voor skimmer en trickle, die hebben geen invloed op deze voorfilter)"
Dominique schreef:
Daar we enerzijds kiezen voor airlift om 'zuinig' water te gaan verplaatsen, gaan we energie gaan verbruiken om een ((te)groot) bwb te gaan laten bewegen..... :wink:
> Goede eye-opener, @Dominique! Nog te moeilijk voor mij. Ik blijf achter met meer vragen dan antwoorden, dat gebeurt soms met goede tips. Je hebt een punt dat het energie verbruik omhoog gaat als je de BWB groter maakt, en meer luchtaanvoer nodig hebt. Maar... Kan ik niet gewoon het volume flow verhogen: hoe weet ik of dat de bio-effectiviteit van het BWB zou verhogen of eerder verlammen? De hoeveelheid voer aan de KOI blijft hetzelfde. Indien de bio effiëntie/effectiviteit verhoogt, of als de extra luchtaanvoer beperkt is tot bv 10l, zou het een argument zijn om BWB deel te maken van de voorfilter zodat er meer water door kan. De Bio meerkamer filter zal dan later bijvoorbeeld enkel matten en borstels bevatten.

Kan iemand helpen?

bazzio

Bericht door bazzio » 28 feb 2019, 14:50

Trommelfilter lijkt misschien duur maar wat als je net zoals ik eerst veel geld uitgeeft aan een filterinstallatie (Criel/SB/BWB/Matten a +2000,-) die je later toch weer wilt vervangen voor een makkelijkere en minder arbeid intensieve trommelfilter. Ben je dus extra geld kwijt. Denk dus goed na voordat je wat aanschaft.

Een Crielzeef werkt goed maar blijft arbeids intensief, hetzelfde geldt voor een SB (kan je automatiseren (lastig) maar je zal het proces toch in de gaten moeten houden). Een Crielzeef en SB (en BWB) moet je als een noodzakelijke combi zien. Waarom? Een SB (filtering tot 70 mu!!) alleen kan geen grof vuil aan en zal te snel verzadigen zonder groffiltering vooraf. Daar komt dus je Crielzeef of borstels (alleen mechanische filtering!), borstels vind ikzelf een slechte optie waar ik al snel vanaf ben gestapt. Is een smerig een arbeids intensief klusje wat je in de zomer om de paar dagen staat te doen. De Crielzeef is dan de betere optie maar ondanks dat de lucht de zeven enigszins schoonhouden, moet je deze ook om de paar dagen spoelen in de zomer incl. de ontvangst kamer waarin de zeven zitten schoonspoelen/uitspuiten. De trommel neemt je dit allemaal uit handen. Ik wou dat ik gelijk voor een trommel heb gekozen. Ik mag geen reclame ervoor maken hier maar zoek even in een topic van mij welke trommel ik heb.
Een SB zonder BWB of matten kan ook niet omdat je de kaldness van het SB spoelt om te reinigen, je moet dit dan ook puur als mechanische filtering zien (ook al zal er vast wel wat biologische werking zijn maar ga er niet van uit). Matten (ook belucht) zijn ook arbeids intensief omdat deze op gegeven moment toch gaan vervuilen en deze dus moet gaan spoelen met vijverwater om de opgebouwde bioloog niet te verpesten.

Conclusie ideaalste combi voor mij nu zou zijn: Trommel/BWB/Trickle. Anders: Crielzeven (kan ook budget, zoek maar eens bij mij in oude topics!)/SB/BWB/Matten

Peterj

Bericht door Peterj » 28 feb 2019, 23:36

Hoi @bazzio
Bedankt voor jouw tips.
Het kan zijn dat je gelijk hebt dat ik ooit overschakel op een trommelfilter, maar nu niet. Je hebt waarschijnlijk gelijk dat je er als geheel niet veel goedkoper vanaf geraakt, maar op zijn minst moet ik nu niet onmiddellijk een groot bedrag neerleggen voor een tromelfilter.
BWB en trickle stel ik niet in vraag: die komen beide zeker (trickle op een afzonderlijke filterlijn, heeft te maken met zowel afstand als regeling). De enige vraag die ik heb is BWB: als deel van de voorfilter (en dus bij pieken met een volume van 3 airliften tot 80l elk, of als deel van de bio meerkamer filter daarna: die wordt getrokken door 1 zo'n airlift.
Ik lees dat een SB alleen te snel dicht loopt. Jouw info bevestigt mijn vermoeden. Iets moet op zijn minst gedeeltelijk voorfilteren. Een crielzeef met dat grote volume flow ... misschien ook niet evident.
Ik verdiep me in het concept van een makkie en zie dat dit eigenlijk een SB is dat in het midden van een cilinder staat, een concept zoals een vortex. Zou dat voldoende zijn als grove eerste filter om het SB te ontlasten?

jocca

Bericht door jocca » 01 mar 2019, 06:24

jeetje, wat een tekst,
ik heb er vlug even diagonaal door gelezen en ik mis hoeveel flow je wilt bekomen en hoeveel ruimte je hebt.
In sé zouden 2 crielzeven van 300 micron dacht ik 20 kuub kunnen doorlaten wat ruim voldoende is.
Daarachter een SB voorzien voor de fijnere filtering en daarna ga je gewoon naar uw plantenzone waar de planten alle verdere brol er normaal uit gaan halen.
De kans zit er nl in dat wanneer je er een BWB (bioloog) tussen gaat zetten deze zodanig veel voedsel uit het water halen dat de planten niet optimaal gaan groeien.
Heb je ruimte zat dan zou ik wel de bak voorzien voor een BWB, heb je die nodig dan kan je die later wel altijd opstarten.
Vergeet ook niet dat uw trickle een biologische filter is.

dus indien je een trickle, BWB en plantenzone gaat nemen dan zit ja in sé al met 3 biologische filters te werken.

Heb je maar plaats om 1 crielzeef of zo te steken... google even grondig op het net en je zal vlug merken dat je die crielzeven bv ook op maat kan laten maken,
bv eentje die 400 micron door laat en die naar formaat het maximum benut van de beschikbare ruimte, scheelt meteen heel wat kuubs extra.

Peterj

Bericht door Peterj » 08 mar 2019, 23:36

Merci allemaal.
Ik verduidelijk een en ander wel, voorlopig leer ik al heel veel bij en heb ik heel veel om verder op te zoeken
Ik kom nieuwe dingen als horizontale flow tegen... pff veel leesvoer. Ik weet nog zo weinig.

Crielzeef > SB >collector > BWB > matten is het pad dat ik voorlopig achterna ga
(ook trickle als biofilter, die is afzonderlijk op skimmerlijn)

Crielzeef:
Omdat er een SB achter komt die fijn filtert, kan ik me beperken tot 300 micron om minder verstoppingszorgen te hebben.
Er komt geen flow (stroming) van de invoer op uit (goede tip markje!)
Zorgen: aan 6000l/uur per crielzeef ga ik er wel een pak mogen opzetten. Stel 3x 80l luchtpompen op airlifts (dat is wat ik als max inschat, hopelijk heb ik dat niet nodig): dat geeft wel wat flow, en daar zijn er wel een paar van die zeefjes voor nodig

Vraagske aan @markje :
ik meen me ergens op het forum te herinneren dat er gesproken is over de afvoer van het afgegleden vuil en algen bij een crielzeef, en over het nut om die op te vangen, en te voorkomen dat die terug rondzweven en terug over de filter gaan. Mij is bijgebleven dat je iets filosofisch, maar helemaal correct schreef als "een filter dient om vuil af te voeren, niet enkel om het niet door te laten". Ergens was ook gezegd dat een draadje wonderen kan doen, maar ook dat vind ik niet meer terug. Of ben ik aan het dromen?

Maar ik vind dat topic niet meer terug.
Ik zou graag weten wat de conclusies zijn, of er een aanbouw-evolutie aan de crielzeef van gekomen is, ... Kan je helpen, of verwijzen waar er daarover meer staat?
Hier zijn enkele foto's van die me eraan doen herinneren:
Afbeelding
Afbeelding

jocca

Bericht door jocca » 09 mar 2019, 07:07

waarom luchtpompen van 80L nemen en dit 3x voor iedere airlift?
Dit zijn knoerten van pompen die zeker geen hoger rendement gaan halen dan lichtere pompen.
Er bestaan tabellen van hoeveel welke luchtpomp verzet bij x-diepte.

Peterj

Bericht door Peterj » 09 mar 2019, 10:31

Voor een vijver in het zen-concept is voldoende flow nodig .
(voor wie dit niet kent, heel korte samenvatting: vijver heeft een diep en ondiep gedeelte, water moet aan het oppervlak van diep naar ondiep vloeien, zodat dit onderaan terugkeert en bezinksel van ondiep naar diep in de collectors helpt - de vuilafvoer en de water beweging zijn een zegen voor koi)
  • Afmetingen: 3m x 5,5m
  • diepte: van 70 cm tot 2m
  • volume: zo'n 20m3
De inschatting voor 3 airlifts van mijn raadgevers op deze site (gebaseerd op die tabellen):
  • kleinste inschatting: 3 airlifts met elk een luchtpomp van 50L
  • grootste: 2x 80L met enkel voorfiltratie + 1x 40L (trekt water uit voorfilter + bio filter) (dit had ik idd niet zo correct vereenvoudigd tot 3x 80L)

Ik bouw dit voorjaar een kleine setup om een en ander in het echt eerst uit te proberen.
Zonder enige kennis en ervaring zou ikzelf inschatten dat ik er met 2x60L + 1x 40L moet kunnen komen omdat ik het concept een beetje aanpas, en blijf met de vraag hoe je daar met een crielzeef voor voldoende doorstroming kan zorgen in een voorfilter.

goshiko

Bericht door goshiko » 09 mar 2019, 12:01

ik denk dat je met dat "draadje" een soort van stang bedoeld die bovenaan de crielzeef gemonteerd wordt. die stang is een draadstang, zo'n spul dat je in de doe het zelf kan kopen en waar je moeren kan op schroeven. Auteur van dat bericht was Rie.
Door de draadvorm van die stang beginnen algen die er passeren zich aan te hechten, steeds meer.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Peterj

Bericht door Peterj » 09 mar 2019, 12:23

Thanks @goshiko , dat is al 1 mysterie dat is opgelost.

in viewtopic.php?f=30&t=12356&start=15 deel jij idd samen met @rie ervaringen over zo'n 'stokje'. Super!

In een van die posts wordt verwezen naar een aanpassing om meer bezinking te bekomen, maar die link werkt niet meer. Iemand een idee over welke aanpassing het gaat?
Zenkoi schreef:
09 feb 2014, 22:33
stuifbol schreef:Rie,
denk je dat een bezinkkamer van 1.5meter lengte X 2 meter diepte volstaat zoals ik het plan met 3 Crielzeven naast mekaar?
rie schreef:Ik hoop dat je vortex groot genoeg is zodat er bezinking van vuil kan plaatsvinden. Indien je over een kleine vortex beschikt is een crielzeef geen goede optie.
Door de luchtbelletjes gaat het vuil steeds in beweging blijven, verkleinen en alsnog de zeef passeren .
Crielzeef is een zeer onbetrouwbare voorfilter en dient dagelijks controle tegen verstopping. Het kan een week duren alvorens ze verstopt maar het kan ook al na een dag gebeuren.

Heb talrijke tests uitgevoerd met de zeef, minder lucht, meer lucht , de hoek van de zeef veranderd enz. maar niets dat een duidelijk verschil maakte.
Dan heb ik een aanpassing gemaakt waardoor er meer vuil bezonk en ja dat hielp een beetje. Er bezonk 20 a25% meer vuil maar nog zaten de mattenkamers nog vol vuil. Heb dan besloten om de zeven te verwijderen.

Hier kan je volgen hoe ik een aanpassing aan de zeef heb gedaan om meer bezinking te krijgen.
http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... ef&start=0

Kan een crielzeef een meerwaarde hebben als voorfilter ?

Jazeker, maar dan moeten, in mijn ogen, aan een paar voorwaarden voldaan worden.
1. de ruimte waar de zeef in geplaatst worden moet voldoende groot zijn en vooral diep genoeg zijn zodat er vuil kan bezinken en ook blijven liggen.
2. Is er geen grote kamer of vortex voorhanden dan moet er een bijkomend voorfilter worden geplaatst. Hierbij denk ik dan aan een stilstaand bed na de crielzeef.
Als je de kost bekijkt voor het maken van de bezinkbak en de crielzeven zal je al ver aan de prijs van een trommelfilter komen en zou ik zeker voor de trommelfilter kiezen

frankske

Bericht door frankske » 09 mar 2019, 13:47

Als je crielzeefkamer diep genoeg maakt heb je deze oplossing niet nodig, dit is enkel nodig wanneer vuil rondgespoeld word.
Boor gaatjes niet te klein ook, o,8 minimum.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”