KHV in japan vastgesteld bij een aantal kwekers

De naam zegt het zelf...
jocca

KHV in japan vastgesteld bij een aantal kwekers

Bericht door jocca » 28 dec 2018, 17:17

vandaag is facebook precies ontploft hier,
blijkbaar is er KHV vastgesteld bij een aantal kwekers.
vrijwel 100% zeker bij Choguro
iets minder info rond Hoshikin, Katsumi maar daar zouden ook positieve testen gedaan zijn.
bij koda zou het nog een twijfelgeval zijn, er zou een besmetting vastgesteld zijn, maar verder geen meldingen kregen.

ook hebben er een aantal dealers reeds een paar zendingen met koi van deze kwekers preventief laten inslapen.
vooral Choguro komt vrij frequent naar boven in de berichtgeving.

iets om verder op te volgen!
Laatst gewijzigd door jocca op 28 dec 2018, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

marc 77

Re: KHV in japan vastgesteld bij een aantal kwekers

Bericht door marc 77 » 28 dec 2018, 18:49

Flinke domper voor de kwekers 😞

BramCost

Bericht door BramCost » 28 dec 2018, 19:10

De dealer waar ik een paar vissen heb gereserveerd heeft ook een lichting Choguro zwemmen, wat als die vissen KHV positief zijn getest maar er mensen met handen in die bak en daarna in de bak met mijn gereserveerde vissen?

Mvg Bram Cost
13m3 met ruit / Makoi Biodrum 30 / Aquaforte DM Vario 20.000 / 3 Koi

jocca

Bericht door jocca » 28 dec 2018, 19:28

goede vraag ...
een dealer in nederland heeft bv al zijn koi van Choguro in slaap gedaan, alle filtermateriaal verwijdert, alle koinetten, schepnetten en bowls die in aanraking gekomen zijn met die vissen weg gedaan. af aanraking met water in bak x, ook gewoon bak y kan besmetting heb ik helemaal geen weet van.

Guyke

Bericht door Guyke » 28 dec 2018, 21:13

Hallo,

Hoe ver kan zo iets dragen?
Zijn bv alle klanten van al die dealers wereldwijd de afgelopen maanden verwittigd?
Wat met gemeenschappelijke quarantaines bij dealers?
Die dealer in Nederland heeft zo gehandeld maar hoe zit het met de zovele handelaren wereldwijd die ook van die kweker(s) vissen hebben, hadden?
Hier is het winter en ligt de handel van vissen zo goed als stil, maar op het ander halfrond begint de zomer.......

Wat ik mij dan ook afvraag is wat er met al het spoelwater gebeurt. Het gaat tenslotte over een virus en dat heeft niet specifiek een karper nodig als gastheer.

Het is misschien een doemdenkerij maar zo is het mogelijk dat de gehele hobby op de helling komt te staan.
Het KHV virus maakt ook geen onderscheidt tussen gekweekte of wilde karpers.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

jocca

Bericht door jocca » 28 dec 2018, 21:35

klopt Guyke, hoe ver kan zoiets dragen,
in de UK zijn ze blijkbaar al meerdere weken hiervan op de hoogte, in Nederland is het sinds vorige week.
Veel koi worden er nu idd niet verkocht maar bij de dealers komen nu wel massaal de zendingen toe van de koihunt eerder dit jaar.
Dus de verspreiding kan toch zeer vlug en massaal gebeuren.
Ik denk dat ik mij het eerste half jaar toch geen nieuwe koi ga aanschaffen ...

jocca

Bericht door jocca » 29 dec 2018, 07:29

bij Hoshikin zou het ondertussen ook al 100% zeker zijn.
opvallend hoe stil het hier rond blijft ... slechts een paar dealers melden dat er problemen zijn en dat ze maatregelen nemen ... met zo iets besmettelijks zou je toch denken dat men duidelijk en helder gaat communiceren.

en voeg Miyatora ook maar toe aan het lijstje van verdachte kwekers, daar zouden ook positieve steektesten gedaan zijn.
Moet een ramp zijn voor deze kwekers. :(

willem v d

Bericht door willem v d » 29 dec 2018, 09:10

Hoe erg het ook is.... is dit misschien een goed moment om een resistente bloedlijn te krijgen.
Of zal dit nooit gaan gebeuren?

Guyke

Bericht door Guyke » 29 dec 2018, 10:03

Hallo,
willem v d schreef:
29 dec 2018, 09:10
Hoe erg het ook is.... is dit misschien een goed moment om een resistente bloedlijn te krijgen.
Of zal dit nooit gaan gebeuren?
Resistentie treed op bij de vissen die het overleven. Echter deze vissen blijven drager van het virus en kunnen het alsnog overdragen.
Uit ervaringen bv bij de mensen moet er nog steeds ingeënt worden bv tegen pokken, krijgen kinderen nog steeds de mazelen, dikoor ...enz omdat de resistentie schijnbaar toch niet erfelijk is.
Dus ik vrees er voor of de kweek van die vissen dan resistent zullen zijn want het gaat over een virus.
In feite bestaan er geen geneesmiddelen tegen virussen en moet het immuniteitssysteem het oplossen.
Hier schuilt dan het grote gevaar bij gekweekte vissen ( koi ) daar deze vissen zo wie zo een zwakke immuniteit hebben door bv incest.
De natuur is daar steenhard in want de zwakke moeten er uit om de sterkste te laten overleven.
Echter wij mensen trachten de natuur te manipuleren door allerhande medicatie.
Waar ik wat heil in zie ( staat nog in de kinderschoenen ) is de ontwikkeling van ondersteunende middelen om het immuniteitssysteem te helpen in de strijd tegen het virus.
Men is bij d mensen een volledig nieuwe richting aan het uitgaan op gebied van virussen en kankers nl geneeskunde tot op dna niveau.
Dit is ook in mijn ogen een denkbare oplossing maar of men dit gaat toepassen op onze koi is maar de vraag.
jocca schreef:
28 dec 2018, 21:35

Ik denk dat ik mij het eerste half jaar toch geen nieuwe koi ga aanschaffen ...
Moeilijk inderdaad. En wat is een half jaar.....
Wat ook een groot probleem is dat er heel veel kweek ( bij partikulieren ) in natuurvijvers, beken enz beland.
In Nederland zijn er al uitbraken geweest waarbij er massale sterfte is opgetreden onder de karpers op openbare wateren.
Het is daarom dat ik het aanhaalde van waar blijft het spoelwater ( bv in beken of plassen ) want andere bewoners van wateren kunnen evengoed het virus meedragen zonder er zelf ziek van te worden.
Ook lozen in riolen stel ik in vraag want daar zit ook leven in.
Misschien moet er een systeem van labels ingevoerd worden ( zoals bij vee ) om de exacte oorsprong te kunnen achterhalen.
En wat moet er dan gebeuren met koishows?

mvg
guyke

beereke

Bericht door beereke » 29 dec 2018, 11:06

jocca schreef:
28 dec 2018, 17:17
vandaag is facebook precies ontploft hier,
blijkbaar is er KHV vastgesteld bij een aantal kwekers.
vrijwel 100% zeker bij Choguro
iets minder info rond Hoshikin, Katsumi maar daar zouden ook positieve testen gedaan zijn.
bij koda zou het nog een twijfelgeval zijn, er zou een besmetting vastgesteld zijn, maar verder geen meldingen kregen.

ook hebben er een aantal dealers reeds een paar zendingen met koi van deze kwekers preventief laten inslapen.
vooral Choguro komt vrij frequent naar boven in de berichtgeving.

iets om verder op te volgen!

de namen van de kwekers die jij hier opnoemt zijn reeds internationaal bevestigd ( voor de rest is het iets om op te volgen)

grts beereke

riny42

Bericht door riny42 » 29 dec 2018, 11:12

Ik hoop dat ze en in japan en in de rest van de wereld hun verantwoordelijkheid nemen en niet hun geld zucht laten winnen. Net als met mond en klauwzeer moet er (gewoon) geruimd worden wereldwijd en dealers die niet mee werken gewoon sluiten, is hard maar anders komt er geen eind aan en zullen onnodig veel mensen worden getroffen. Wie kent tenslotte niet de trieste verhalen van de liefhebbers die getroffen zijn en hun koi bij de topkwekers haalden voor heel veel geld. Is mijn mening hier over.

beereke

Bericht door beereke » 29 dec 2018, 11:21

riny42 schreef:
29 dec 2018, 11:12
Ik hoop dat ze en in japan en in de rest van de wereld hun verantwoordelijkheid nemen en niet hun geld zucht laten winnen. Net als met mond en klauwzeer moet er (gewoon) geruimd worden wereldwijd en dealers die niet mee werken gewoon sluiten, is hard maar anders komt er geen eind aan en zullen onnodig veel mensen worden getroffen. Wie kent tenslotte niet de trieste verhalen van de liefhebbers die getroffen zijn en hun koi bij de topkwekers haalden voor heel veel geld. Is mijn mening hier over.
juist en ik kan er van meespreken
Maar door de inteelt verzwakken ze de koi en gepaard met stress en andere factoren komen we tot deze trieste verhalen he
geldzucht wint altijd ( dit is miljaarden business he)
allee dat is mijn persoonlijke mening he
En vroeg of laat gaat er idd iets moeten aan gebeuren want dit is niet de eerste maal he
Mss overstappen naar israel koi ( deze zouden 100% KHV vrij zijn )en geloof me vrij daar zit ook mooi materiaal tussen hoor

grts beereke

Guyke

Bericht door Guyke » 29 dec 2018, 11:43

Hallo,
Mss overstappen naar israel koi ( deze zouden 100% KHV vrij zijn )en geloof me vrij daar zit ook mooi materiaal tussen hoor
Er is een groot verschil tussen resistent zijn tegen khv of khv vrij zijn.
Israel koi is niet KHV vrij! door inspuitingen tracht men ze zoveel mogelijk resistent te maken.
Er zit daar echter een groot gevaar aan want die dieren blijven drager van het virus en kunnen het dus nog steeds doorgeven,...

Het is inderdaad een ( global ) probleem.
Wat riny zegt over het ruimen is wel zeer extreem want wat ga je doen met het volledige karperbestand wereldwijd ( dus ook de wilde karpers )
Men heeft al op vele plaatsen ( openbare wateren ) dit virus vastgesteld ( er bestaat een meldplicht voor ) en tot hiertoe muteert het virus nog niet maar zo wat alles dat in water leeft kan er drager van zijn of worden zonder er zelf ziek van te worden of te sterven......

mvg
Guyke

riny42

Bericht door riny42 » 29 dec 2018, 11:47

beereke ben bang dat je gelijk gaat krijgen, lees net een stukje van een dealer die zijn vis bij een inmiddels geruimde farm vandaan had en die door andere dealers werd gevraagd om het stil te houden. Hij heeft vis laten onderzoeken en die bleken schoon te zijn, gelukkig voor deze man.

riny42

Bericht door riny42 » 29 dec 2018, 11:51

Guyke niks doen is in mijn ogen geen optie, en ik bedoel niet zozeer de wilde karper, maar de kwekers en dealers, daar moet bij een besmeting geruimd worden en vis van een besmette farm die verkocht is ook ruimen, is ook extreem maar niks doen en over 10 jaar een uitgestorven koi is ook wat he

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”