• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

check: airlift - alternatief voor bocht en ontluchtingsgaten

De naam zegt het zelf...

check: airlift - alternatief voor bocht en ontluchtingsgaten

Berichtdoor Peterj » za 22 sep 2018, 9:36:26

Zijn er experimenten gebeurd met een dergelijk alternatieve bovenkant van een airlift?

Ik zie er enkele kleine verbeteringen in:
- opwaartse luchtstroom wordt maximaal benut
- lucht gaat onmiddellijk en vertikaal uit de stijgbuis
- geen plaats nodig tussen collector en vijver voor ontluchtingsgaten

72745

Afbeelding
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.
Peterj

Afbeeldingen: 9

Re: check: airlift - alternatief voor bocht en ontluchtingsg

Berichtdoor goshiko » za 22 sep 2018, 10:00:57

zoek maar eens op marceldirx, die heeft zo'n airlift.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor Guyke » za 22 sep 2018, 11:47:44

Hallo,

Zoals het getekend is zal het zeker geen verbetering zijn ( water loopt terug in de colektor.)
Met zulk systeem krijg je ook veel minder flow in 1 enkele richting ( wordt meestal toch gebruikt om stroming in bv de richting van skimmer te verkrijgen.)
Het is dus een kwestie van een keuze maken.
Beter zou zijn van de buis 1 cm boven de waterlijn te laten uitkomen, zodoende gaat de luchtstroom de flow blijven ondersteunen tot aan de uitgang.
1 cm boven de waterlijn is zo goed als niet opvoeren want die luchtmassa moet er toch ook uit.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor willem v d » za 22 sep 2018, 12:11:31

In jou tekening zie ik het probleem van (de)monteren.

Zou je toch ruimte besparend willen werken zonder ontluchters, dan kan je de lift ook voor/tegen je bwb plaatsen.
willem v d

Berichtdoor goshiko » za 22 sep 2018, 13:08:26

Guyke schreef:Hallo,

Zoals het getekend is zal het zeker geen verbetering zijn ( water loopt terug in de colektor.)
mvg
Guyke

die snap ik niet guyke, water stroomt toch in binnenste stuk dat enkel in verbinding staat met de vijver?
Dus helemaal niet terug in de collector.
Persoonlijk geloof ik wel dat dit betere flow zal geven. Water recht omhoog brengen, geen moeilijke 90graden te nemen.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Berichtdoor Guyke » za 22 sep 2018, 15:33:04

Hallo,

goshiko schreef:
Guyke schreef:Hallo,

mvg
Guyke

die snap ik niet guyke, water stroomt toch in binnenste stuk dat enkel in verbinding staat met de vijver?
Dus helemaal niet terug in de collector.
Persoonlijk geloof ik wel dat dit betere flow zal geven. Water recht omhoog brengen, geen moeilijke 90graden te nemen.

Bedankt om mijn verkeerd inzicht recht te zetten.
Ik had niet bemerkt dat het stuk buis door de vijverwand ook door dat (binnenvat ??) zat.

Als ik het dan juist bekijk is het de bedoeling van het water in dat binnenvat vrij te laten opkomen om vervolgens via die verbinding verder naar de vijver te lopen.
Mijn bedenking is dan dat de waterstand in de stijgbuis gaat beinvloed worden doordat de waterstand in de filter daalt door het verplaatsen van het water.

Als het enkel voor stroming in de vijver zou zijn ( de airlift in zijn geheel in de vijver ) dan is er misschien iets voor te zeggen.
Nu begrijp ik ook de reactie van willem over het ( de ) monteren van de opzet.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Marcje » za 22 sep 2018, 19:20:00

Marcel Dirx werkte inderdaad via dit principe, maar dan via een open kamer waar de airliften zonder bocht ongeveer 5cm onder waterniveau waren opgesteld

Nieuw is het niet, maar de manier hoe u het opstelt vind ik :good: , zeker iets om over na te denken en in de praktijk uittesten
Het eerst en enige nadeel dat ik kan bedenken is het uitnemen van de airlift voor het reinigen ..... ????
Sowieso knap gezien :D :D

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5713

Berichtdoor Peterj » za 22 sep 2018, 22:32:07

Bedankt voor de vele en snelle feedback.

Marcje schreef:Nieuw is het niet, maar de manier hoe u het opstelt vind ik :good: , zeker iets om over na te denken en in de praktijk uittesten
Het eerst en enige nadeel dat ik kan bedenken is het uitnemen van de airlift voor het reinigen ..... ????
Sowieso knap gezien :D :D Marc

:Yahoo: Ik voel me vereerd als jij dit zegt, Marc. Tx!

Guyke schreef:Ik had niet bemerkt dat het stuk buis door de vijverwand ook door dat (binnenvat ??) zat.

Het gaat idd over een "binnenvat" concept (het kind moet een naam hebben, kan ook de "binnen-collector" of uitgaand verzamelvat of "uitgaande collector" genoemd worden, in tegenstelling tot de grote diepe collector die een inkomend verzamelvat is).

Waarschijnlijk is een reality-test de enige manier om na te gaan of deze theorie helpt. Anders vindt het wel zijn plaats bij de vele andere waardeloze ideeën in mijn prullenmand. Jammer genoeg heb ik nog geen vijver, moeilijk dan ook om dat snel te proberen. Ik heb nu wat andere prios in de tuin, maar waarschijnlijk komt daar midden volgend jaar verandering in.

Ik zat ook eerst vast met opbouw, monteren, demonteren.... :dash: Enkele opties waar ik op kon komen (ik ben geen loodgieter, hopelijk klinkt het realistisch, en verstaan jullie mijn terminologie):
  • De onderkant van dat binnenvat (buis) kan bv afgesloten worden met een epdm doek die met een spanriempje op z'n plaats gehouden wordt, en die dan met een kleinere cirkel opening over de stijgbuis getrokken wordt (eventueel daar ook met een spanriem extra vast gehecht). Sommige mensen plaatsen op die manier hun in/uitvoeren in hun epdm vijvers. Zou zoiets hier ook werken?
  • De aansluiting met de uitvoer (buis): kan dit aangesloten worden met een kort stukje buis die eindigt in een overschuif-mof buis die er zo ook gemakkelijk weer af geschoven wordt. Net als een bocht die eindigt in een overschuif mof over de uitvoer bij de huidige airlifts.
  • Een overschuif-mof op de stijgbuis, onder dit binnenvat, kan ook dienen om alles gemakkelijk te (de-)monteren, zo wordt de hele constructie in zijn geheel 1 groot opzet-stuk.
  • Out-of-the box idea: de gehele binnen-collector moet niet noodzakelijk een buis zijn, maar kan misschien ook enkel een epdm-doek tot bovenaan de grote collector zijn? Met kleinere cirkel gaten (1 onderaan, 1 aan de zijkant) die dan over de stijgbuis onderaan, en over de naar binnen uitstekende uitvoer getrokken worden. Die doek kan tegen de binnenwand van de grote collector drukken als er water in komt.

:Hyper: 't kriebelt om dit te proberen...
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.
Peterj

Berichtdoor Peterj » za 22 sep 2018, 22:46:36

By the way, de aanleiding om hieraan te denken, was een poging om meer stroming stuwkracht te bekomen door middel van vernauwing van de uitvoer.
Logica:
Vernauwde uitvoer
=> water heeft meer druk nodig om er allemaal door te kunnen
=> water stapelt zich op in de binnen-collector
=> minder volume doorstroming
72758

op de tekening verhoogde ik ook de stijgbuis - dat valt uit te testen
Afbeelding
Peterj

Berichtdoor goshiko » zo 23 sep 2018, 8:17:37

Mijn enige bedenking is hier of de energie die nodig is om het water in de binnencollector zo hoog op te voeren zodat het gravitair via een 110mm doorvoer even snel naar de vijver terugstroomt niet hoger zal zijn dan de energie die bij normale airlift nodig is om dezelfde flow te halen. Je voert hier wel op natuurlijk.
Ps :Met zo'n constructie kan je ook uw airlift altijd voor de filter zetten, ook daar voer je zodanig op dat het gravitatie door filter en terug naar vijver loopt. Wat is energievriendelijkst.
Waterstand in filter verhogen om zo gravitair naar de vijver te gaan. Je moet slechts kleine oppervlak qua waterstand verhogen.
Of waterstand in filter verlagen door wegzuiging via airlift na de filter. Hier zal de gravitaire werking werken via de druk op een groter wateroppervlak zijnde uw vijver. Waar zijn de natuurkundigen hier? ☺
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor Guyke » zo 23 sep 2018, 8:49:58

Hallo,

Het hoger opvoeren in het binnenvat zal de druk opvoeren in de uitstroom maar het debiet ( waterverplaatsing ) zal dalen.
Opvoeren heeft altijd debietverlies.
Wat er ook bijkomt is dat bij deze uitvoering door dat het water boven ontlucht is het water ook terug ""zwaar wordt"" wat tegenwerkt tegen de opwaartse stroom in de stijgbuis. Bij Marcel Dirx gebeurt het anders want daar zit de stijgbuis in de vijver juist onder water. Het rondom uitstromende water zorgt er hier voor dat het opvoerende water deze terug verzwaring van het water door de ontluchting niet heeft.

Wat ik hier ondervind met mijn lift die nu werkt ( deze heeft geen ontluchters ) is dat ik schijnbaar minder verplaats door de ontluchting via T stuk recht omhoog.
Het idee om dat via zo een binnenvat te doen heb ik ook mee gespeeld maar omdat ik moest kunnen schakelen van hoog naar laag zonder kranen was dat concept hier niet haalbaar.

Echter door dit hier allemaal nog eens door te lezen is het mischien toch mogelijk om bv in de hoogste uitstroom er zo iets te kunnen op plaatsen. Voorwaarde hier is wel dat ik het moet kunnen realizeren binnen de maten van de vernieuwde collektor.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Peterj » zo 23 sep 2018, 10:35:20

Weer een idee om over na te denken. In mijn vijverplan zou ik werken met een groot bezinkingsvat (3m lang, 1m breed, 2m diep). Ik ga even uittekenen en nadenken wat voor- en nadelen zijn om de airlift(s) daarin te plaatsen, en het water in de filter te duwen ipv op het einde te trekken. Liefst met zo weinig mogelijk ophoging, maar het kan als dat moet omwille van tegendruk.

Ik lees hier oa iets over op dit forum in "Functie en plaatsing airlift anders bekeken." van Guyke. Is dit al in praktijk gebracht?
Peterj

Berichtdoor Guyke » zo 23 sep 2018, 10:46:15

Hallo,

Ergens op dit grote forum heeft er iemand eens een testopstelling gedaan met een airlift voor en een airlift na het filter.
Dus werd er water zowel in het filter geduwd als dat er water werd uit getrokken tegelijkertijd.

Wat betreft dat topic "Functie en plaatsing airlift anders bekeken." weet ik dat het werkt. Er zijn natuurlijk ook nadelen aan zoals aan ieder systeem.
bv zo komt het filter altijd ( minimaal ) boven de waterlijn van de vijver te staan, de drains en de skimmers aansluiten op de kollektor is dan een uitdaging.
Je kan er dan weer een voorfilter ( bak ) gaan voorplaatsen maar dan wordt het meer een situatie van de airlift tussen de filterunits ( kamers ) en reageerd dan weer anders. Wat ook aangehaald is dat het water door eigen gravity zijn weg door het filter moet banen wat dan weer tot tunnelvorming kan leiden.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Peterj » di 25 sep 2018, 11:53:46

Zou dit een optie zijn?
72783

• Van de collector een stukje afzagen (=> ring)
  • De ring doorzagen zodat de cirkel kan verkleinen
  • In een epdm doek een kleine diameter uitsnijden en over de stijgbuis trekken tot net onder de collector-uitvoer (eventueel vast zetten met spankabeltje)
  • Die epdm dan naar de buitenkant vast duwen met die afgezaagde ring: eventueel stukje afzagen, maar een beetje uitwaartse druk proberen houden
Resultaat: de collector is zo opgedeeld in een inkomende en een uitgaande collector, water en lucht kunnen zonder weerstand uit de stijgbuis en door de uitvoer.

Wat denken jullie?
Peterj

Berichtdoor Guyke » di 25 sep 2018, 12:28:54

Hallo,

Dit kan zeker werken.
Enkel zal er op die grote ring toch wat spanning moeten staan om er voor te zorgen dat de epdm er niet tussenuit kruipt.
Je moet er ook rekening mee houden dat er op de epdm van onderuit ook druk komt op te staan ( dat waterniveau onder de epdm gaat evenhoog willen komen te staan als het vijverwater)

Hier op mijn airlift ontlucht ik ook rechtop naar boven maar loopt het water via omgekeerd y-stuk terug naar de vijver.

mvg
Guyke
Guyke

Volgende

Keer terug naar Algemeen