• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

extreem koud weer op komst

De naam zegt het zelf...

extreem koud weer op komst

Berichtdoor jocca » di 20 feb 2018, 7:45:48

Je zal het ongetwijfeld gelezen hebben,
er komt zeer zeer koud weer op ons af ...

binnenland belgië tot -10° 's nachts, overdag 0 tot 3°,
dauwpunten tot -20° waardoor er snel een dikke laag ijs op de vijvers kan komen.
in hoogbelgië tot -15° lokaal 's nachts
in centrum nederland idem tot -15° makkelijk 's nachts

overdag -5 tot +3° ...
meer nog de komende 14 dagen elke dag behoorlijk strenge vorst ...

vraag is hoe gaan we ons hier tegen bewapenen ...
Ik zou een noodkap kunnen maken tegen het weekend in noppenfolie, maar het gaat dan ook nog eens gaan waaien ... en de wind heeft hier vrij spel dat ik het goed zie gebeuren dat alles in het veld achter ons gaat belanden.

Daarom overweeg ik sterk om tijdens de nacht de airlift van de drains uit te zetten, ik kan mij moeilijk inbeelden dat dit voor grote problemen gaat zorgen (liever dit risico nemen dan een watertemperatuur van bv 1°, daar gaan de koi nog meer van afzien (denk ik ...)
Overdag steek ik die dan terug aan, op die manier trek ik toch geen ijskoud water van de nacht richting de bodem van de vijver.

De skimmer zelf, die ga ik verwijderen en op de opening een kippengaas steken, op die manier trek ik ook geen ijskoud oppervlakte water door de leiding maar water van +/- 30 cm onder het oppervlak.
ook gaan de zware luchtpompen er uit en probeer ik de flow in de nachten zo laag mogelijk te houden op de skimmer.

Zo hoop ik deze zeer koude (lange) periode goed door te komen
jocca

Afbeeldingen: 83

Re: extreem koud weer op komst

Berichtdoor JordiW » di 20 feb 2018, 7:57:11

Gewoon de kraan open zetten, het kraanwater blijft +- 7 graden in de winter, hier gaat de kraan ook open als de watertemp onder die temperatuur komt, dit doe ik al jaren zo maar hier is het water dan ook wat goedkoper als in Belgie.
JordiW

Afbeeldingen: 63

Berichtdoor Rob en Tara koi » di 20 feb 2018, 8:11:06

Hier steek ik de houtkachel aan vanaf nu gaan we naar de 20 gr toe 8)
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 161

Berichtdoor jocca » di 20 feb 2018, 8:24:50

@ jordiW,
jij hebt het geluk om in nederland te wonen ...
water is er spotgoedkoop,
in ons apeland (belgië) is dit bijna vloeibaar goud,
om dan 45 kuub (31,5 m2 wateropp) min of meer op temperatuur te houden moet ik de waterkraan gewoon vollebak open zetten en dit ruim 14 dagen lang ... dit gaat het hem dus niet worden :shock:
jocca

Berichtdoor goshiko » di 20 feb 2018, 8:36:29

eerst misschien toch effe wachten of al het doemdenken wel juist is. Deze ochtend op het nieuws spraken ze eerder over -5 in vlaanderen 's nachts, overdag rond het vriespunt.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor jocca » di 20 feb 2018, 8:40:19

@ goshiko,
ben vrijwel 100% zeker dat dit zo zal zijn.
de kust gaat misschien wel -5° krijgen, maar vanaf de regio Gent gaan we richting -8°, antwerpen -10° en zo stelselmatig verder naar beneden.

KMI is altijd zeer voorzichtig en kijken niet verder dat 3à5 dagen en dit is tem zondag, de echte koude komt binnen in de nacht van zondag op maandag, dan gaan we richting diepvries ...
jocca

Berichtdoor goshiko » di 20 feb 2018, 8:58:39

die op de radio deze ochtend was wel over volgende week bezig hoor toen hij de -5 vermelde.
Maar ja, je hebt uiteraard gelijk, zo ver op voorhand voorspellen is nooit echt supermogelijk. Dus als je nog iets kan regelen tegen dan , zeker is zeker hé.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor Bossi » di 20 feb 2018, 9:41:24

Eerst zien en dan geloven. Die weervoorspellers geloof ik niet meer. Ik zie wel welk weer het is als ik opsta. :D

Heb enkele jaren geleden eens gemerkt dat mijn Q-bak op -1°C stond te draaien, verwarming was stukgegaan.
Vervangen en naar 5°C getrokken.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 958

Berichtdoor The digital hunter » di 20 feb 2018, 10:21:52

Oef !!! :slap:

Nu ben ik helemaal blij dat ik net op tijd klaar geraakt ben met mijn overkapping :Yahoo:

68914

Hopelijk valt het allemaal nogal mee met de koude :CrossFingers:
Onze weersvoorspellers zitten er wel vaker naast,hé :wink:

@ Joca, ik had tot voor de kap af was dikke noppenfolie op het water liggen met daar op planken om het wegwaaien te voorkomen en dat werkte :good:
Wel zien dat je een klein stukje open laat voor de verluchting en dan komt het wel goed ;OK;

Groetjes,
Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/
The digital hunter

Afbeeldingen: 1125

Berichtdoor jocca » di 20 feb 2018, 10:29:51

het gaat koud worden ...
indien je je wat wil gaan verdiepen in het weer en dergelijke,
kijk eens op volgende kaarten,
daar zie je onderaan de weerpluim,
De groenen lijntjes zijn alle weermodellen apart weergegeven, je merkt duidelijk dat deze allen vrij goed op dezelfde lijn zitten tot en met volgende week dinsdag.

Deze pluim is die van in De Bilt nederland, voor belgië mag je dezelfde nemen ongeveer.
Let wel dit is om middernacht berekend, de temperaturen blijven nog wel verder zakken tot gemiddeld 06u in de ochtend. Je ziet dat het om middernacht vrijwel zeker -7 à -8 gaat worden,
tegen de ochtend zijn dit temperaturen die nog gaan zakken richting de -10° of nog meer.
alles na volgende week dinsdag is koffiedik kijken, maar dan zie je weer dat er een verhoogde kans is op winterse neerslag en op een bevroren ondergrond kan die wel eens nog even blijven liggen.

in een notendop van wat er op ons af komt, maar wel eens handig om te bekijken (en leuk om je er verder in te verdiepen, maar dit is geen weerforum, daarvoor moet je ergens anders zijn)

http://webservice.weeronline.nl/vakman_ ... pluim_knmi
jocca

Berichtdoor poutie » di 20 feb 2018, 13:48:30

Zeer mooie overkapping Ronald :good:
Je vriendjes zullen je 1000 X maal bedanken voor je mooi werk
Grts Luc.
poutie

Afbeeldingen: 190

Berichtdoor poutie » di 20 feb 2018, 13:55:31

Ja Jocca als je folie kun leggen op je vijver zal het toch zeker helpen en ze spreken van geen sneeuw dus geen probleem
Grts Luc
poutie

Afbeeldingen: 190

Berichtdoor AVG » di 20 feb 2018, 14:32:39

Nette overkapping Ronald :good:

Ik weet nog goed dat we ooit onze overkapping voorstelde ( binnen dat concept waren we één van de eerste ..) op een voormalig Bel. forum. Men vond het mooi, maar ook zinloos ! het ging toch al jaren goed zonder zo'n kap. Nu jaren later lijkt het er op dat er nog maar weinige zijn die deze mening ventileren, er is dus best wat verandert.

Nu er een serieuze winterprik aan lijkt te komen zullen velen met een overkapping hun handen dichtknijpen.

Zojuist ook de zijdrains opengezet, stilstaand water moeten we even niet hebben.
AVG

Afbeeldingen: 3398

Berichtdoor mario1 » di 20 feb 2018, 16:59:37

Hoop ook dat het zal meevallen met de koude :CrossFingers:
Hier alvast een tijdje noppenfolie over de vijver.
Ga nog proberen de skimmer wat te isoleren en het filterhuis van een isolerende deur voorzien om zo de grootste koude proberen buiten te houden.

En ja hoor, mooie overkapping Ronald :good:
mario1

Afbeeldingen: 2153

Berichtdoor FredLekx » di 20 feb 2018, 18:00:20

Puik werk, Ronald!! ;OK;
FredLekx

Afbeeldingen: 94

Volgende

Keer terug naar Algemeen