• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

planten filter lava nemen of ???

De naam zegt het zelf...

planten filter lava nemen of ???

Berichtdoor lonsdave » ma 13 nov 2017, 0:11:47

ik ben van plan in men vijverbouw een planten filter te voorzien van een 2.50 meter op 2.50 en 50 diep het wordt een upflow systeem
spoelruimte van 20 cm waar de invoer ook toekomt , beluchting
en dan roosters (pvc)
en dan lava of ....
ik lees veel slecht over lava
zou ik dan gewoon maasgrind nemen of ?

wat meer info:
systeem.men vijver wordt 6m op 6m
1.20 m diep

ik ben van plan deze plantenfilter als laatse in men filter lijn te leggen dat deze overloopt langs waterval in vijver

de pomp dacht ik de auquaforte 20.000 en van daaruit verder te gaan naar een een groot zelfgemaakt vat in als voorfiltering , bezinkruimte ,paar borstels en koppel matten, mss een zelfbouw zeef er in , genoeg keuze ... van dit vat naar nexus filter met kaldness en vanuit de nexus naar de planten filter

shoot :Hyper:
lonsdave

Afbeeldingen: 11

Re: planten filter lava nemen of ???

Berichtdoor jocca » ma 13 nov 2017, 7:21:00

als je in dat vat enkel crielzeven steekt heb je een prima voorfiltering en heb je al de prul met de borstels en matten niet direct nodig. De voorfiltering is fijn genoeg om de Nexus wat te ontzien.
Na de nexus kan je dan naar uw plantenfilter.

Wij hebben hier een redelijke plantenfilter met een laag van (geschat) 50 cm lava. Onze vijver is buiten 1 maand dit jaar kraakhelder en de waterwaarden zijn prima.
Ook deze is upflow. Maar toch gaan we die verwijderen, ik krijg er nl een ongemakkelijk gevoel van dat ik niet kan zien wat er ONDER die lava aan het gebeuren is. Ligt er veel vuil op de bodem ondanks een drain en hellende wanden? Slibt de lava langzaam dicht. En ja, hoe vlug gaat dit.

Dus ja, lava is zeer, zeer goed voor de filtering van een vijver, het houd echt zeer veel vuil tegen en het is prima voor de huisvesting van bacteriën
MAAR ... je hebt echt geen laag nodig van 30 cm om dit goed te doen.
Hou de opbouw zo eenvoudig mogelijk en zorg ervoor dat je alles in mandjes zet en je deze zeer vlug en gemakkelijk kan uitnemen. Dus geen bakken van 30 cm hoog nemen, maar maximaal 15 cm hoog.
Daar gebruik je dan wat grotere lavasteentjes (40 mm of zo). De planten gaan zich hier wel in vast zetten. Maar omdat de bakken niet te veel wegen kan je ze er gemakkelijk uit nemen.
Een PVC rooster is op zich niet nodig, als je een statief maakt met pvc buizen kan je ook om de 40 cm een rij buizen steken waar de kratten op rusten, op die manier gaan de wortels zich een ook niet in de roosters nestelen.

Als je dan uw bakjes in het voorjaar en najaar eens uit de PF kan halen om eens zeer goed door te spoelen (zowel lava, bakjes als de PF zelf) dan ga je geen problemen krijgen.

Laatste tipje, zorg dat uw lavasteentjes een paar cm boven het water uitkomen.
Op die manier krijg je geen algen in de plantenfilter ;-).
jocca

Afbeeldingen: 68

Berichtdoor paul1 » di 14 nov 2017, 10:13:31

Hoi David,

Lava lijkt mij nog steeds het beste substraat om een PF te vullen.
Ik zie echt het voordeel niet in van grind.
Het belangrijkste is dat je upflow werkt en het water laat toekomen in een holle ruimte onderaan, die vlot kan afgelaten/ gespoeld worden (best voorzien van bodemdrains).
Ik ben in ieder geval nog steeds super tevreden van mijn PF!

Groeten,
Paul
paul1

Afbeeldingen: 385

Berichtdoor Guyke » di 14 nov 2017, 10:33:58

Hallo,

Er zijn voor en tegenstanders van lava ( ik ben tegen )
er zijn voor en tegenstanders van een upflow systeem ( ik ben tegen en werk downflow )
Ik vijver al heel mijn leven zo en nog steeds tevreden.

nog even over de pomp.
De vijver is 6 x6 x1,2 m = 43 m³
De plantfilter is een 3m³
De inhoud van de vijver in totaal gaat tussen de 46 en 47 m³ liggen ( er komen ook nog leidingen, filters enz op het systeem )
De pomp moet ook nog wat opvoeren ( hoogte van de waterval )
Gaat de pomp dan niet wat licht uitvallen op dit systeem want buiten het opvoeren zit er ook nog de weerstand van alle leidingen en filters tussen wat de flow ook nog gaat hinderen.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 862

Berichtdoor lonsdave » di 14 nov 2017, 21:57:04

bedankt Jocca
dan gaat het lava worden
ik wil ook dat er kikkers zich gaan huisvesten dus moet ik wel wat water laten staan in de plantenfilter
dan neem ik die groene slierten er wel bij :wink:

bedankt Paul
lava it wil be :wink:
zowiezo upflow met spoelruimte en drain, verluchting ga ik ook voorzien in de spoelruimte :wink:

Bedankt Guyke
inderdaad de pomp is wat licht
maar meer verbruik, dat ga ik niet kunnen betalen 8)
men nexus kan ook geen hogere flow aan denk ik... en dacht dat er ook niet te veel debiet door de planten filter mag gaan
airlift is nog een idee
maar zelf maken zie ik eerlijk gezegt niet zitten :oops: , en er staan er geen te koop :dash:
en ik dacht ook te lezen te hebben dat je een put moet maken van 2m diepte .. en hier met dat grondwater... :unknown:
lonsdave

Afbeeldingen: 11

Berichtdoor Guyke » di 14 nov 2017, 22:15:37

Hallo,

Als de pomp te licht is maak dan dat alles met zo min mogelijk weerstand werkt om het max aan rendement uit de pomp te halen.
Voorzie ook waar mogelijk genoeg leiding om eventueel later er een zwaardere pomp te kunnen op plaatsen.

Een gewone airlift ( buislift ) zelf maken is nu ook weer niet de moeilijkste karwei.
Die collektor kan inderdaad nog voor wat belemmering vormen als het grondwater hoog staat.
Airlift is wel niet ideaal om op te voeren als er een waterval in het systeem komt.
10 of 15 cm kan wel.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor giovanni » di 14 nov 2017, 22:45:00

paul1 schreef:Hoi David,

Lava lijkt mij nog steeds het beste substraat om een PF te vullen.
Ik zie echt het voordeel niet in van grind.
Het belangrijkste is dat je upflow werkt en het water laat toekomen in een holle ruimte onderaan, die vlot kan afgelaten/ gespoeld worden (best voorzien van bodemdrains).
Ik ben in ieder geval nog steeds super tevreden van mijn PF!

Groeten,
Paul

Hier hetzelfde systeem,met uitstekend resultaat tot nog toe.
Gr giovanni
De koimicrobe heb ik al, nu nog de kennis ervan!

http://www.dameat.be Nieuwe Website
giovanni

Afbeeldingen: 19

Berichtdoor jocca » wo 15 nov 2017, 9:09:17

ik raad toch sterk aan hoor om de lava boven het water uit te laten komen ...
hier zit deze ook een paar cm onder het water en de planten groeien hier helemaal niet, ik vermoed dat het komt omdat er op de lava een soort van stoflaagje komt te liggen die de planten belemmeren in de groei.
Als ze wat boven het water uitsteken ga je dit niet hebben en gaan de planten zich ook beter voelen.
Kikkers hebben echt geen sloot water nodig om te leven hoor, hier zitten er bv meer tussen de rozenstruiken met bodembedekkers onder dan in de vijver ...
Achteraan is er hier een beek die het volledige jaar droog staat en als ik erdoor loop om de planten te snoeien dan kom ik steevast minstens 5 volwassen kikkers tegen.
jocca

Berichtdoor Guyke » wo 15 nov 2017, 10:21:59

Hallo,

Als je kikkers wil komen die er wel vanzelf naar toe.
Kweek is iets anders. Kikkers hebben water nodig om hun eitjes in af te leggen.
Dus als je dat echt wil kan je altijd op een plaats in de filter er voor zorgen dat je een paar bakjes uit het filter kan halen tijdens het kweekseizoen.
Moest je dan kikkerdril in de vijver hebben en wil je niet dat de vissen al het broed opeten dan kan je de dril in het pf leggen als de kikkers er al geen gebruik van gemaakt zouden hebben. Heb je een afgesloten tuin en wil je kikkers dan zal je in de natuur wat dril van de bruin kikker moeten gaan scheppen want van de groene kikker wordt je in het paarseizoen horendol van het gekwaak.

Als je het pf onder water laat staan zal je vlug uitgekeken zijn op groene brij die daar op kan komen. Het wegnemen van die draadwieren zal ook niet evident worden want je trekt dan hele hopen lava mee uit het pf.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor wadapatja » wo 15 nov 2017, 13:39:45

Als je een plantenfilter optimaal wilt laten werken is het belangrijk dat er water langs en door de wortels kan stromen. Als je gewoon een bak neemt en die volstort met lava, modder of split/grind en daar vervolgens de plant in gaat zetten. Krijg je geen goede stroming rond de wortels van de planten.
Je kunt beter van die mandjes nemen en die vullen met kiezels. Vervolgens kun je daar de planten weer in zetten. Zo kun je meer ruimte om de planten maken, zodat er meer water langs en doorheen kan stromen.
<WIM> Koivijver 15 kuub. Lijn 1, Vuilklopper 75micron. Bewegend-bed, collector 315mm, Secoh 50SLL-Airlift.
Lijn 2, Skimmer, Filterbak met Jap.mat, Aqua-forte M 6500, Zweefvuilfilter, retour via BWB lijn 1.
wadapatja

Afbeeldingen: 49

Berichtdoor Marcje » wo 15 nov 2017, 23:23:55

Ik heb momenteel geen lavafilter meer met als reden dat deze verkeerd was aangelegd, de tikkende tijdbom vanwege geen spoelruimte onderin :dash:

Alle lavafilters die op een goede en degelijke manier zijn aangelegd laten doorgaans een goed resultaat na heb ik tot nu toe mogen ervaren :D

ik overweeg om er hier terug eentje te voorzien en met een goed voorfilter

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5312

Berichtdoor poutie » wo 15 nov 2017, 23:43:41

:good: Marc
Grts Luc.
poutie

Afbeeldingen: 183

Berichtdoor jocca » do 16 nov 2017, 8:52:47

@marcje,
daar zeg je veel een goede voorfiltering ... hier filteren we enkel op een lavafilter zonder voorfiltering (wel met een riante spoelruimte van 90 cm hoog onder).
Volgend jaar komt daar wel een flinke filtering voor (zeven, SB, BWB), ik overweeg om alle lava te verwijderen maar neig langzaam misschien wel om deze terug te voorzien maar dan maar een laagje van 15 cm (ipv de 50 cm nu).
jocca

Berichtdoor lucdc » do 16 nov 2017, 9:25:54

Hallo David,

Hier reeds 10 jaar zonder problemen een upflow lavafilter (50 cm lava met 40 cm holle ruimte onderin en afvoer).
opbouw plantenfilter
De lavafilter wordt wel elk jaar minstens 1 maal grondig doorgespoeld met vijverwater in het voorjaar, soms nog 1 maal in het najaar.
Volgend jaar ga ik mijn compactsieve gebruiken als voorfilter op het lavafilter om het slib onderaan in de hole ruimte te beperken en
zo ook het onderhoud iets makkelijker te maken. Enkel zal ik die in de winter moeten verwijderen om bevriezing te vermijden.

groetjes,
Luc
siervijver 7000l
aquamax eco 4000, plantenfilter upflow
Oase skimmer 54992, compactsieve, aquamax eco 6000, UV evo25
9 koi (max 45cm), 1 zeelt, 1 goudzeelt en 50 goudelritsen en 3 sarasa's en enkele goudvissen.

mijn vijver
lucdc

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor JeroenP » ma 20 nov 2017, 17:46:11

Ik heb het af en toe al 's vermeld, maar ieder doet uiteraard wat hij/zij wil. Voor mij nooit of te nimmer nog lava. Het gaat in mijn ogen niet om het slib op de bodem van de plantenfilter welke de ziekteverwekker is, maar in de lava-steentjes op zich. De lava vergruisd en de steentjes zelf slibben dicht, geen ruimte meer voor filtrerende bacteriën en verandert dan in een ziekteverwekker.

Diegenen die mij tijdens mijn vijverbouw waarschuwden voor lava, heb ik destijds genegeerd, nu geef ik hen groot gelijk.

Als je het toch doet, zorg er dan voor dat je de lava in "patattenzakken" doet, zodat ze makkelijk uit te halen zijn om te kuisen, of dergelijke.
JeroenP

Afbeeldingen: 18

Volgende

Keer terug naar Algemeen