• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Leggen terras keramische tegel

De naam zegt het zelf...

Leggen terras keramische tegel

Berichtdoor peletonduwer » wo 26 jul 2017, 8:27:27

Hoi bouwvakkers en kenners onder de koivrienden

Ik heb een vraag ivm de wijziging van mijn terras. De klinkers de er nu liggen zijn niet mooi meer en zijn aan vervanging toe. Nu wil een vak klinkers uithalen zodat er een opening komt van 3mx5.5m en 6cm diep (dikte klinker). Dit vak wil ik gaan opvullen met keramische stegels van 60x60x2 . Wat het leggen betreft heb ik nu al vanalles gezien en gehoord, maar wat is volgens jullie de beste methode. Ik ga het er nu al bijzeggen, heel de boel eruit halen is geen optie. Dit zijn enkel methodes die ik al gezien heb :

Stabilisé tot op hoogte en tegel los erin
Stabilisé tot op hoogte en tegel insmeren met cementpap en erin leggen
Stabilisé tot op hoogte en met gieter een soort cementpap uitgieten en tegel erin leggen
Stabilisé tot op bepaalde hoogte en enkele of dubbele verlijming met tegellijm

Of iemand nog een ander idee :Ideas:

Alvast bedankt voor de info

Groetjes
Edouna 5 kamer, vortex-makkie
eco-x 10000 filterlijn + 55w TMC UV
eco-x 4500 skimmer - plantenfilter
ph sturing
zelfbouw ozonreactor-afschuimer
OEM ozongenerator 1000mg redox gestuurd
Full control by siemens logo
EPAS trained / http://www.epas.be/nl/
peletonduwer

Afbeeldingen: 242

Re: Leggen terras keramische tegel

Berichtdoor koi.gin » wo 26 jul 2017, 8:41:47

Ik ben nog van den ouden stempel en de traditionele manier heeft nog steeds mijn voorkeur.
Stabiel tot op hoogte en dan een beetje mortel met superbond in of een tegellijm, daarna tegel plaatsen en aankloppen. De dag nadien opgieten. :wink:
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
koi.gin

Afbeeldingen: 867

Berichtdoor Guyke » wo 26 jul 2017, 9:15:43

Hallo,

Voor keramische tegels werd aangeraden om dubbele verlijming te gebruiken toen ik hier verleden jaar een keramische vloer gelegd heb.
Met enkele verlijming is er kans dat de tegels los komen.
Ik heb ook dit gebruikt om zuiver egaal te kunnen werken
filmpje
https://youtu.be/N3du96c1ZDg

Hou rekening met uitzettingsvoegen.
voor voegen buiten best polymeerzand gebruiken.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 806

Berichtdoor peletonduwer » wo 26 jul 2017, 9:58:02

koi.gin schreef:Ik ben nog van den ouden stempel en de traditionele manier heeft nog steeds mijn voorkeur.
Stabiel tot op hoogte en dan een beetje mortel met superbond in of een tegellijm, daarna tegel plaatsen en aankloppen. De dag nadien opgieten. :wink:

Hoi Gino

Is dit dan losse stabilisé of al reeds aangedamde en afgereide stabilisé ?
ph sturing
peletonduwer

Berichtdoor The digital hunter » wo 26 jul 2017, 10:52:32

Hier vorige zomer ook mijn terras aangelegd met keramische tegels van 60x60 x2 cm.

Heb heel het forum afgeschuimd naar info en ben dan naar een gratis workshop geweest van een bekende tegelgigant waarvan de naam begint met een I en verschillende vestigingen heeft in het land.

Ik heb eerst een laag gebroken beton/stabilisé gelegd voor de waterafvoer en daarop een schappe en daar de tegels dan op gelijmd (dubbele verlijming)
Dat vraagt wel een redelijke diepte om op te kunnen starten en die heeft U blijkbaar niet.

Het belangrijkste is blijkbaar dat het water niet onder de tegels kan geraken of blijven staan want dan vriest de boel kapot.
Er zou een soort vlies te koop zijn dat je onder de chappe kan leggen en dat het water dan toch afvoert.

Mij is verteld dat je om de 6 meter een krimpvoeg moet voorzien en al zeker als het donkere tegels zijn.
Dat heb ik bij mij gedaan met speciale 'siliconen'kit geleverd door de tegelfabrikant.

Ik ben maar een leek maar misschien heb je er toch iets aan.

Succes met je terraswerken.

Groetjes,
Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/
The digital hunter

Afbeeldingen: 116

Berichtdoor peletonduwer » wo 26 jul 2017, 11:03:05

Hoi

Ja de tegels komen ook van de I , maar de dames daar kunnen ook maar vertellen wat ze meegekregen hebben. Zij raden inderdaad verlijmen aan. Mijn ondergrond is voldoende drainerend, omdat deze reeds van vroeger zo aangelegd is. Het is eigenlijk enkel aanvullen (diepte van 6cm) en de tegel leggen. Het meeste wat ik zie op filmpjes van terrasleggers is, het stabiliseren op hoogte en dan cementpap uitgieten en tegel erin leggen, of de tegel aanbranden, insmeren met cementpap. Daarom twijfel ik een beetje aan hun uitleg om te verlijmen buiten. Binnen kan ik dit nog verstaan, maar buiten, zo heb je toch onder je tegel veel holle ruimte waar water zich kan ophouden.

Grtjes
ph sturing
peletonduwer

Berichtdoor mario1 » wo 26 jul 2017, 12:38:56

Persoonlijk zou ik ook gaan voor verder opvulen met stabiel.
Goed aandrukken en vervolgens de tegels verlijmen met een flexlijm beide kanten in te smeren.
Beton zou ik niet gebruiken gezien het water moeilijk of niet weg kan dan.
Als dit de juiste manier is durf k me ook niet 100% over uit te spreken, dus misschien best nog even verder informeren bij een speciaalzaak.
mario1

Afbeeldingen: 2117

Berichtdoor Guyke » wo 26 jul 2017, 13:16:51

Hallo,

peletonduwer schreef:Hoi

Ja de tegels komen ook van de I , maar de dames daar kunnen ook maar vertellen wat ze meegekregen hebben. Zij raden inderdaad verlijmen aan. Mijn ondergrond is voldoende drainerend, omdat deze reeds van vroeger zo aangelegd is. Het is eigenlijk enkel aanvullen (diepte van 6cm) en de tegel leggen. Het meeste wat ik zie op filmpjes van terrasleggers is, het stabiliseren op hoogte en dan cementpap uitgieten en tegel erin leggen, of de tegel aanbranden, insmeren met cementpap. Daarom twijfel ik een beetje aan hun uitleg om te verlijmen buiten. Binnen kan ik dit nog verstaan, maar buiten, zo heb je toch onder je tegel veel holle ruimte waar water zich kan ophouden.

Grtjes

Het zogenaamd aanbranden van tegels werkt zeer goed bij cementtegels. Voor keramische tegels echter wordt er voor bineen enkele en voor buiten dubbele verlijming aangeraden.
Buiten mag er geen water onder de tegels geraken vandaar dat dubbele verlijming een betere garantie bied dat de lijmlaag onder de tegels volledig dicht is. Ook wordt lijm aangeraden omdat na droging dit beter waterdicht is dan cement.
Je zou ook de tegels op tegeldragers kunnen plaatsen.....
Mijn tegels en uitleg komen ook van I(.......)

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor peletonduwer » wo 26 jul 2017, 13:24:43

Het verlijmen met tegellijm is waarschijnlijk op reeds uitgeharde en afgereide stabilisé ?
ph sturing
peletonduwer

Berichtdoor mario1 » wo 26 jul 2017, 13:35:00

peletonduwer schreef:Het verlijmen met tegellijm is waarschijnlijk op reeds uitgeharde en afgereide stabilisé ?

Jep
mario1

Berichtdoor Guyke » wo 26 jul 2017, 13:44:43

Hallo,

x 2 :!:
mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor peletonduwer » wo 26 jul 2017, 13:47:12

Guyke schreef:Hallo,

mvg
Guyke

stabilisé en tegel inlijmen wil je zeggen. Tegel zonder kam en stabilisé met kam waarschijnlijk ?
ph sturing
peletonduwer

Berichtdoor mario1 » wo 26 jul 2017, 15:56:41

Neen, stabiel vul je op en stamp je goed aan en zorg dat deze vlak ligt.
Je zorgt ervoor dat deze op je juiste hoogte ligt, dikte tegel + 7a 8mm speling voor je flexlijm.
Dus 27 a 28mm onder de bovenkant van de bestaande klinkers.
Na drogen met grove kam stabiel insmeren met flex tegellijm, idem tegel.
Voor het plaatsen van je tegel zorg je ervoor dat je lijm elkaar kruiselings raakt, dus niet je lijmrichting in dezelfde richting leggen.
Kijk voor insmeren van je tegels wel goed na of jou tegels geen richting hebben om te plaatsen, hiermee bedoel ik of deze onderaan niet voorzien zijn van een richingspijl. Zo ja zorg dat deze steeds dezelfde richting aanhouden.
mario1

Berichtdoor Guyke » wo 26 jul 2017, 16:10:25

Hallo,

peletonduwer schreef:
Guyke schreef:Hallo,

mvg
Guyke

stabilisé en tegel inlijmen wil je zeggen. Tegel zonder kam en stabilisé met kam waarschijnlijk ?

Neen beide met kam.
De rillen op de stabilizé en op de tegels 90° verschoven of anders gezegd haaks op elkaar.

Ik weet niet wat je echt verstaat onder stabilizé
In ieder geval de droogtijd van de ondergrond respecteren.
De dikte van de lijmkam bepaald hoe hoog je kan komen.
bv je moet een lijmlaag maken van 1 cm dan neem je een lijmkam van 7 mm ( dan maal 2 voor dubbele verlijming ) dan heb je 4 mm om in te kloppen.
De dikte van je lijmlaag hangt af van hoe nauwkeurig je de ondergrond hebt uitgevlakt.
Respecteer ook de verhouding van het water dat voor de lijm moet gebruikt worden anders is de lijm ofwel te slap ofwel te vast.

6 cm van de klinker min 2 cm van de tegel dan rest er nog maar 4 cm over.
Nemen we een lijmlaag van 1 cm dan rest er nog maar 3 cm voor de ondergrond over wat zeer weinig is.
Als de ondergrond wat leeft weet ik niet of dat laagje van 3 cm nog iets gaat betekenen. ( scheuren of wat..)
Het min voor een chape is dacht ik 6 cm

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor dsnijder » wo 26 jul 2017, 23:54:26

Een centimeter of 6 á 7 stibilise moet voldoende zijn. Wellicht is het verstandig om een gegalvaniseerd kripnetje van 4mm in de stabilise te verwerken. Zorg dat de stabilise goed compact ligt en verdicht het oppervlak met een kunststof betonspaan. Hierdoor verzand het oppervlak naderhand minder/niet. Wellicht is het ook aan te raden om de stibilise onder afschot te smeren. Na het aanbrengen eventueel afdekken met folie zodat de cement goed kan afbinden en niet te snel droogt. Desnoods op dag 2 en 3 na het aanbrengen lichtjes bevochtigen met een sproeier (niet overdrijven) en vervolgens weer afdekken.

Nadat deze voldoende uitgehard is (na een dag of 4) de ondergrond voorstrijken en daarna de tegels verlijmen volgens "butter-floating" principe. Gebruik hiervoor geschikte professionele poedertegellijm van bijvoorbeeld Schönox of Ardex. Klop de tegels met een rubber hamer voorzichtig, maar wel goed, in de lijm. Hierdoor weet je zeker dat je geen luchtbellen opsluit en 100% lijmcontact hebt.

Als je slim bent en veel waarde hecht aan een prachtig eindresultaat, investeer dan in een tegelniveleerset (Rubi heeft hier hele mooie clips, wiggen en bijpassende tang voor). Dit kost je tegenwoordig maar 30 of 40 euro. Een fractie van de kost van het totaal maar zo ongelooflijk handig hulpmiddel!

De dag na het aanbrengen van de tegels krab je voorzichtig de voegen schoon met een Stanleymes ofzo. Daarna zuig je desnoods de opgedroogde lijmresten uit de voegen. Zaak is dat je voegen goed schoon en voldoende diepte moeten hebben.
Vervolgens afvoegen met een waterdichte en flexibel voegmiddel (wederom van Schönox of Ardex). Schönox heeft overigens ook siliconenkitten die exact overeen komen met kleur van het voegmiddel.

Vergeet de eerder geopteerde polymeerzand in de voegen. Deze pas je alleen toe bij "normale" traditionele bestratingen maar niet bij het aanbrengen van verlijmde keramische tegels want daar komt ellende van. Polymeerzand laat teveel water door na verloop van tijd.

Succes! Tezamen met alle overige tips van de forumleden wordt het vast een duurzaam en geweldig eindresultaat.
dsnijder

Volgende

Keer terug naar Algemeen