• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Dan toch bouwen met sandwichpanelen?

De naam zegt het zelf...

Re: HDPE bak laten maken, twijfel over afmetingen

Berichtdoor jocca » do 11 mei 2017, 22:23:04

nee bij een BWB mag je gerust tot 50% vulling gaan ...
haal je het niet dan kan je bv biochips gebruiken, daar heb je er dan maar 10l van nodig ...
Je ziet een BWB moet echt niet groot zijn.

De luchttoevoer kan wel met een schotel volgens mij. toevoer en retour zitten er al in dus super gemakkelijk.

Verder voorbeelden zat op youtube van vortexen die omgebouwd zijn naar een BWB.
jocca

Afbeeldingen: 61

Berichtdoor willem v d » vr 12 mei 2017, 0:30:12

Vortex is groot genoeg.
Een luchtschijf is hiervoor goed te doen, maar wel een rubberen membraan schijf gebruiken.
EVortex is groot genoeg.
Een luchtschijf is hiervoor goed te doen, maar wel een rubberen membraan schijf gebruiken.

Voor wat betreft een lift of pomp,
Pomp omdat je met een lift meer ruimte moet hebben en 2 aanvoeren naar een collector.
Dit betekent ook dat je je verbinding naar je vortex moet veranderen een extra gat in je easydrum moet maken.
Zou je een regelbare pomp zoals een dm vario 20000 pakken, dan doe je ook 9000 kuub op 35 watt.
Daarom zou een airlift niet meteen mijn voorkeur krijgen
willem v d

Berichtdoor jocca » vr 12 mei 2017, 7:42:48

waarom zou je de easydrum moeten aanpassen en met 2 aanvoeren naar uw collector gaan als je met airlift werkt.
Je zet uw airlift toch na uw drum en vortex (anders loop je het risico als een van de 2 verstopt dat uw airlift de boel doet overlopen), zet je die er na dan kan er bij een verstopping niets mis gaan ...

Verbinding tussen drum en vortex kan prima met 1 gat ... zie niet in waarom er 2 moeten zijn (buiten als je een hoge flow wil halen natuurlijk).
Wat wel kan is dat de gaten niet gaan overeenkomen en je misschien met een flauwe bocht gaat moeten werken. Moet je te veel bochten tussen steken dan is het misschien beter om gewoon een nieuw gat in de vortex te boren (er bestaan wanddoorvoeren voor gebogen bakken en die kosten niet zo veel).
De buis naar uw collector dan, die in de collector zit volgens mij iets te hoog, daar zal je misschien wel een nieuw gat moeten boren wat lager. het gemaakte gat kan je makkelijk dichtmaken met wat polyester (wederom, voorbeelden genoeg op youtube om dit te doen - ook hier op het forum trouwens onlangs).

Met lift heb je uiteraard wat extra ruimte nodig ...

# willem, waarom een pomp van 20 kuub nemen als je die gaat knijpen naar 9 kuub? Bij 20 kuub verbruikt dit 200 watt (wat eigenlijk niet zo gek veel is, pomp kost ook niet veel).
jocca

Berichtdoor willem v d » vr 12 mei 2017, 8:02:53

@Jocca
Ik haal de vario 20000 aan omdat er helaas geen 15000 model is.
Met de 10000 zit je meteen op max te draaien.

Ja red label levert wel meer modellen maar de pompen kosten meteen meer als het dubbele.
willem v d

Berichtdoor WTR » vr 12 mei 2017, 8:14:54

Heb nu inderdaad ook zon DM pomp, maar niet de vario helaas.

Ik ben nog steeds in twijfel of ik deze vortex ervoor wil gebruiken. Ik weet namelijk dat hij met een doorstroom van 8 m3 echt al behoorlijk staat te kolken. Vraag me af of dit handig is voor een bwb. Ik heb een koper dus hak vanavond de knoop door of ik het met deze bak ga doen.

Voor mijn gevoel gebruik ik liever kaldness dan biochips omdat ik anders wel erg weinig materiaal heb ik het filter, ookal zal het best toerijkend zijn.

Of ik een lift of pomp gebruik weet ik nog niet, eerst even wat meer verdiepen in de airlift. Is het trouwens zo dat beluchting in de vijver overbodig wordt met airlift?

Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 13

Berichtdoor jocca » vr 12 mei 2017, 8:27:24

airlift zorgt wel voor extra zuurstof in het water,
zuurstof heb je nooit te veel en ook met airlift is het altijd beter om wat extra lucht bij te steken in de vijver.
Hier 2 liften en in de zomer laat ik 2 of 3 schijven nog extra draaien in de vijver.

Als je met een BWB en airlift zit dan heb je wel al voldoende zuurstoftoevoer in de vijver.
Als is het altijd leuk dat je bv een beluchte drain neemt. Uw vuil gaat beter afgevoerd worden en met bv een kraantje kan je die om de x-aantal dagen eens een paar uur laten werken.
jocca

Berichtdoor WTR » vr 12 mei 2017, 8:47:52

Ik wil graag continu rustig lucht inbrengen maar bij mijn huidige vijver staat de luchtpomp altijd hard, waardoor het zicht op de ene helft vd vijver vertroebeld. Dit is echter mijn enige beluchting(naast een waterval) dus heb het gevoel dat dit nodig is.
WTR

Berichtdoor willem v d » vr 12 mei 2017, 8:59:27

Belangrijk is dat het oppervlak in beweging is.
Dit gebeurt dus ook met de waterval, daarom hoeft een luchtsteen niet continu aan
willem v d

Berichtdoor jocca » vr 12 mei 2017, 9:11:11

als je overstapt op airlift en een BWB dan steek je al redelijk wat in de vijver hoor,
enkel op die paar echt hete doefe dagen zou ik een extra schotel in de vijver droppen.
jocca

Berichtdoor jocca » ma 15 mei 2017, 10:21:24

ik kwam net deze tegen ...
https://www.facebook.com/groups/1648891 ... 9/?fref=nf

staat een complete HDPE vijver in van 4x2x1,5 meter,
met trommel AEM T30, BWB, resem pompen, stofzuiger, microscoop en gans de boel
incl vissen ...

Misschien uw kans om meteen alles in 1x te kunnen kopen tegen een leuke prijs.
Vissen zijn wel wat waard, zitten een paar mooie stuks tussen.

en 4x2 vervoer je nog netjes op een auto-aanhanger ook dus transport moet net lukken.
enkel het uitgraven, uitheffen en terug plaatsen zal een rotklus zijn ...

3500 euro
jocca

Berichtdoor WTR » ma 15 mei 2017, 13:07:03

Top dat je meedenkt. Zeker een interessante bak. Enige probleem is dat ik de bak nu nog nergens kwijt kan, en de vissen al helemaal niet :(
WTR

Berichtdoor jocca » ma 15 mei 2017, 14:31:50

WTR schreef:Top dat je meedenkt. Zeker een interessante bak. Enige probleem is dat ik de bak nu nog nergens kwijt kan, en de vissen al helemaal niet :(

hij is de vissen los aan het verkopen zie ik ... prijzen gaan voor 200 euro per vis ...
Die bak nergens zetten, je gaat hem wel in de grond duwen bij je ouders, maar je kan die nu niet kwijt.

Ik denk dat een bod van 1750 à 2000 aanvaard gaat worden,
hij gaat dik 1000 euro uit zijn vissen halen
jocca

Berichtdoor WTR » ma 15 mei 2017, 16:20:52

Ik ga straks even overleggen met mijn ouders, ik kan hem minstens de komende 2 maanden nog niet in de grond krijgen. Oom heeft een grote loods dus daar zou ik hem op kunnen slaan.

Bedankt :good:
WTR

Nog twijfel over vijver, sandwichpanelen?

Berichtdoor WTR » wo 14 jun 2017, 22:32:53

Hallo,

Ik was er eigenlijk over uit dat ik de vijver ging bouwen met sandwichpanelen, maar ben nu toch een beetje afgeschrokken door een verhaal over roestende panelen. Mijn vraag is dus, moet ik me hier zorgen over maken? En wat is de minimale levensduur van deze panelen als ze gedeeltelijk in de grond staan?

Daarnaast wilde ik weten van welk materiaal u-profielen ik het best kan nemen.

En hoe werk je dit mooi af? Gewoon een mooi muurtje voor metselen?

Gr Wouter
WTR

Re: Dan toch bouwen met sandwichpanelen?

Berichtdoor FredLekx » wo 14 jun 2017, 23:36:24

Iedere manier van opbouwen van je vijver heeft z'n voor- en nadelen. Sandwichpanelen kunnen roesten, maar vergis je ook niet in de problemen die kunnen ontstaan met het herplaatsen van een HDPE-bak. Bij het plaatsen van een nieuwe, heb je nog je garantie. Bij herplaatsing hoef je echt bij niemand aan te kloppen...
FredLekx

Afbeeldingen: 47

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen