• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Dan toch bouwen met sandwichpanelen?

De naam zegt het zelf...

Dan toch bouwen met sandwichpanelen?

Berichtdoor WTR » wo 10 mei 2017, 21:16:33

Omdat ik binnenkort waarschijnlijk noodgedwongen (weer) een nieuwe vijver moet gaan bouwen, ben ik gaan kijken wat de opties zijn. Omdat ik 20 ben en nog een tijdje studeer, blijf ik dus ook nog een tijdje thuis wonen. Nu is het hier in huis wel echt mijn hobby en ik denk niet dat mijn ouders de vijver nog heel lang willen houden als ik het huis uit ga. Ze vinden het prachtig maar ze doen er verder niks aan. Vandaar lijkt het me interessant om nu te investeren in een HDPE bak, die over een paar jaar met mij mee zou kunnen verhuizen.

Aangezien ik deze bak dus behoorlijk wat jaartjes in gebruik wil gaan nemen, wil ik hier geen fouten of domme keuzes mee maken. Toch wil ik geen gigantische bak laten maken. Ik houd het graag overzichtelijk in het aantal vissen, maar ook in de kosten van stroom en waterverbuik etc. Ik verwacht dat dit ook zo zal blijven, al weet ik natuurlijk niet hoe ik daar over 10 jaar over denk.

Ik zat te denken aan een vijver van ongeveer 15 m3. Deze inhoud is natuurlijk op meerdere manieren te bereiken, maar ik wilde dit gaan doen door een vijver te maken van 400x250x150. Ik zou graag weten hoe jullie denken over deze afmetingen, en hoe jullie kijken naar een diepte van 150 cm. Op dit moment steek ik de kubs liever in de oppervlakte dan in de diepte, maar is dat ook verstandig?

De huidige vijver is ietsje kleiner dan deze vijver, maar heeft door kabelwerk in de grond een ondiep gedeelte waardoor ik nogal wat kubs weg gooi. Omdat deze kant schuin afloopt is 1 drain nu wel voldoende. Ik denk dat ik bij de nieuwe vijver beter met 2 drains kan gaan werken?

Ik wilde dus graag weten hoe jullie denken over de inhoud en afmetingen van deze bak, maar ook alle andere tips en info over het maken van een HDPE vijver en technische zaken zie ik graag tegemoet, brand maar los!

Oja, ik ben van plan om 10 tot hooguit 12 vissen in deze bak te gaan houden.

Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 13

Re: HDPE bak laten maken, twijfel over afmetingen

Berichtdoor willem v d » do 11 mei 2017, 5:41:06

400x250x150 is een mooie maat, maar ik zou deze niet van hdpe maken.
Reden:je wilt toch over 6 tot 8 jaar verhuizen.
Dit formaat bak kost ongeveer 2500 tot 3000 om te maken en dan heb ik het nog eens niet over kraan en transport kosten.
Ga je straks op je zelf moet je die kosten weer gaan maken.
Voor dat geld heb je ook een mooie vijver gemaakt met folie en eventueel sandwichpanelen.
Bijkomend voordeel is dat je je vissen kan laten zitten totdat je vijver klaar is op je nieuwe stek.
Anders moeten ze een week oid in een quarantaine bak of nood vijver met alle stress van dien.
Ook kan je dan een vijver maken die bij jou en je tuin past. Misschien is dan je tuin of vijver weer te klein.
willem v d

Berichtdoor jocca » do 11 mei 2017, 8:48:02

ik volg willem v d ook in zijn redenering.
Ik vind het wat zonde om een HDPE vijver te laten maken op maat voor een situatie waarvan je weet dat deze binnen een x-aantal jaren (denk ook max 8 jaar, tenzij je bij hotel mama wil blijven wonen ;-) ) er helemaal anders uit gaat zien.

Een HDPE bak is eigenlijk voorzien om voor altijd mee te gaan.
Op zich is de bak nog net groot genoeg om zelf te gaan transporteren (op een auto-aanhanger past dit nog net), maar ik heb geen idee hoeveel zo iets weegt.
Mispak je ook niet aan het opnieuw uitgraven van dit ding, dit klaar je ook niet op 1-2-3.

Maar wat binnen 8 jaar dan?
Sta je daar met uw hdpe bak en misschien heb je net een stadswoning kunnen kopen en is die bak net 20 cm te breed om netjes in het stadstuintje te passen OF je hebt het geluk om een mooie landelijke woning te komen met een riante tuin en dan is uw bak even groot als de eendenvijver ...

Mijn mening: maak nu een bak zo goedkoop mogelijk, zeker omdat uw ouders die toch niet willen houden.
De goedkoopste manier is idd met sandwichpanelen en een epdm doek er in. Kan je allemaal zelf doen en ik denk dat je met max 1000 euro een volledige vijver gaat hebben.

NOG goedkoper is uitkijken naar iemand die stopt met zijn vijver ...
het formaat dat je zoekt is niet gigantisch groot en momenteel zijn er veel medehobbyvijvermannen die stoppen ...
misschien heb je wel geluk en kan je zo een vijver op de kop tikken.
jocca

Afbeeldingen: 61

Berichtdoor WTR » do 11 mei 2017, 11:51:03

Daar hebben jullie zeker een paar goede punten. Ik verwacht hier in ieder geval niet meer dan 6 jaar te blijven wonen, en die vijver mag nog wel een jaar of 10 blijven staan in hun tuin (als ik hem een beetje mee blijf onderhouden uiteraard). Daarna heb ik dan mooi de tijd om zelf iets te bouwen.

Dan is een vijver maken van sandwichpanelen wel een mooie oplossing. Ook houd ik de vijver ietsje kleiner dan, om mijn ouders blij te houden :wink:.

Waarschijnlijk zal ik dan een bak gaan maken van 350x200x150.

Ik denk dat jullie zeker goede punten hebben en daar ga ik toch maar in mee denk ik.
WTR

Berichtdoor willem v d » do 11 mei 2017, 12:53:11

Een vijver van 2x3 kan ook heel mooi worden.
Sandwichpanelen kan je met een beetje zoek werk vinden voor €10 de meter.
Een bovenlat er bij, folie er inen klaar.
Ik denk dat je nogwel eens onder de 500 kan blijven zonder pomp en filter.
willem v d

Berichtdoor WTR » do 11 mei 2017, 14:06:40

Dat klinkt aantrekkelijk. Ik moet wel zeggen dat mijn ouders de boel financieren, maar uiteraard wil ik het ook voor hun zo goedkoop mogelijk doen.

Mn moeder wil er wel graag zon easy drum op hebben (dat ga ik natuurlijk niet tegen spreken :dance:). Lijkt me een mooie betaalbare trommel. Heb wel gehoord dat de deksel krom kan trekken maar hij komt in een tuinhuisje, dus dat zal niet zon probleem worden.

Het zou heel mooi zijn als dit allemaal onder de 2000 euro kan blijven. Ik heb op de huidige vijver net een nieuwe pomp en luchtpomp dus deze kunnen mooi mee. De filterinstalatie kan dan ook nog verkocht worden waardoor de kosten gedrukt worden.

Ik dank jullie allen voor het meedenken :good:
WTR

Berichtdoor jocca » do 11 mei 2017, 15:02:23

steek maar eentje met sandwichpanelen dan ;-),
de rest van het budget gebruik je dan om een trommel te kopen ...
daar heb je nog iets aan bij uw eigen vijver later :-D
jocca

Berichtdoor willem v d » do 11 mei 2017, 16:15:04

Eens met Jocca, een trommel is een mooie keus en neemt samen met een bwb of trickle weinig ruimte in.
Op een vijver van 10 kub hoeven deze niet groot te zijn en je zou ze ook makkelijk zelf kunnen maken.
Bwb van een vortex van €50 of een oude kliko/regenton.
Of een trickle van stapel kratjes of bloembakken (die je aan een balkon hangt) boven elkaar.

Ook zou ik kijken naar een regelbare pomp van 15000 per uur.
Samen moet dit wel te doen zijn voor 2000.

PS ga niet bezuinigen op buizen en gebruik geen leidingen van 50mm
willem v d

Berichtdoor WTR » do 11 mei 2017, 16:56:00

Ik heb nog wel een vortex staan die niet meer in gebruik is. Staat te koop, maar twijfel of deze groot genoeg is om een bwb in te maken. Ik prefereer een bewegend bed wel boven een trickle gezien de mogelijke tempratuurschommelingen met een trickle.

Mijn huidige pomp inderdaad niet regelbaar en is dat ook niet te maken. Hier baal ik wel van in de winterperiode.

Als retour heb ik nu 50mm en een waterval maar die waterval gaat niet terugkomen bij een volgende vijver. Hoeveel mm zou ik de retour dan nemen?

Dan wil ik 1 skimmer gaan nemen, en hoeveel drains zou ik nodig hebben? Is dit met 1 te doen?
WTR

Berichtdoor jocca » do 11 mei 2017, 17:16:13

1 skimmer en 1 drain,
kan je niet alles gravitair opstellen dan werk je gewoon met airlifts ...
kosten veel minder dan die regelbare pompen, debiet kan je ook wat sturen door een zwaardere of lichtere pomp te nemen ...
draai je energievriendelijk (ouders gaan dit graag horen) en onderhoudsvriendelijk.
jocca

Berichtdoor nick22 » do 11 mei 2017, 17:50:53

ik zou een bak maken die je zelf op een aanhanger kan vervoeren,dat is het goedkoopste.
als je gaat verhuizen kan je die bak weer meenemen en gebruiken als Qbak
en een grote vijver maken in je nieuwe huis
20 kuub
rvs shower
US3
blue eco 240

9 koi
nick22

Afbeeldingen: 3

Berichtdoor willem v d » do 11 mei 2017, 18:43:05

Bodem drain is voldoende samen met een skimmer.
Als je kan alles op 110 dit geeft geen weerstand op je vijver en haal je het meeste rendament uit je pomp.
Ook alle doorgangen van de trommel zijn 110mm
En van je vortex misschien ook.
Maar welk formaat heeft de vortex?
Verwacht wel dat deze voldoende zal zijn als het een losse vortex is. Je zal aan een bak van 150 a 200 liter al voldoende inhoud hebben voor je vijver.

@nick22
Niemand kan in de toekomst kijken en weten waar en hoe iemand dan gaat wonen.(groot klein of modaal)
Welke maat versta jij onder een q bak die je 6 jaar als vijver kan gebruiken?
willem v d

Berichtdoor WTR » do 11 mei 2017, 21:30:07

Airlift is een mooi systeem maar ik denk dat het wel een heel knutselwerkje is. Moet ik me eerst even in gaan verdiepen. De insteek is wel om alles gravitair te houden trouwens.

Wel prettig dat het met 1 drain en skimmer te doen is. Die easy drum heeft in zn orginele staat ook maar 2 ingangen. Alle leidingen 110 moet haalbaar zijn.

De vortex is 70 cm hoog met een doorsnee van 65 cm.
62344 deze is het. Denk aan de kleine kant.
WTR

Berichtdoor jocca » do 11 mei 2017, 21:37:53

airlift is echt geen groot knutselwerkje hoor :-D,
als je een pomp kan aansluiten kan je een lift maken ook.

Enige wat je nodig hebt is een slijpschijf, wipzaag, wat schuurpapier, warme luchtblazer, meter, boormachine en wat touw en dat zal het zijn.
op max een half dagje maak je een collector en lift.

vortex is ruim genoeg om een BWB van te maken,
niet de afmeting is van belang ... gewoon kijken hoeveel media je nodig hebt voor de verwachte visbezetting. bij een BWB mag je de bak tot 50% vullen met kaldness ...
50 Liter kaldness kan (dacht ik) 250 gram voer per dag verwerken ... dus echt groot moeten die BWB bakken dus niet zijn.

Hou die dus maar, terug wat geld extra voor een goede trommel te kopen 8)
jocca

Berichtdoor WTR » do 11 mei 2017, 22:07:22

Zou ik in zon vortex 1 luchtschijf in het midden kunnen plaatsen of beter een ring maken met tyleenslang in de hele ronde? Mijn voorkeur is een luchtschijf, maar weet niet wat beter is.

Als ik voor 10 kub ga denk ik dat 8 vissen een mooi aantal is. Daarvoor zal ik hooguit 300 gram voer per dag voor nodig hebben op warme dagen, en dus moet 60 liter kaldness voldoende zijn. Denk dat er 120 liter in die vortex kan, en ik dacht dat er bij bwb 1/3 kaldness in mag zitten.
WTR

Volgende

Keer terug naar Algemeen