• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Interkoi supreme champion

De naam zegt het zelf...

Interkoi supreme champion

Berichtdoor aquatechnobel » wo 28 mei 2008, 7:18:54

Ik steld voor de interview van Luc (POJK) in verband met zijn prijs van supreme champion

http://www.aquatechnobel.be/index.php?p ... d=146&mn=a

:wink:
aquatechnobel

Berichtdoor AVG » wo 28 mei 2008, 10:41:20

Bedankt voor het tonen van dit filmpje.

In het interview geeft Luc zijn gevoelens en kritiek weer waar hij uiteraard recht op heeft !,persoonlijk ben ik er geen voorstander van om kritiek te uiten op een organisatie langs deze weg.
De hoofdprijs wel of net niet winnen ligt dicht bij elkaar,en tja,soms moet men ook zijn “verlies” sportief opnemen.
De evt. belangen van de jury,organisatie,p.r voor de dealer enz. ….zijn mij bekend,hopelijk zal het naar de toekomst toe de koishows niet verder verzieken,zodat we allen kunnen blijven genieten van dit toch mooie gebeuren.

In ieder geval wil ik Luc feliciteren met deze mooie Kohaku en mooie prijs.

Groet Aad
AVG

Afbeeldingen: 3536

Berichtdoor EG » wo 28 mei 2008, 13:38:59

Dat is een van de voornaamste redenen waarom ik tot nu toe nog nooit aan een wedstrijd heb deelgenomen.
Enerzijds vind ik dat er duidelijk een onderscheid moet gemaakt worden tussen de echte liefhebber en de kwekers-dealers.
Anderzijds is er nogal wat belangenvermenging bij dergelijke manifestaties.
Het bovenstaande intervieuw is daar een typisch voorbeeld van.
Ik laat het niet aan mijn hart komen. Voor mij zijn de visjes veel belangrijker dan een wedstrijd.
Wat niet wegneemt dat er een aparte wedstrijd zou moeten zijn voor de echte amateur. Een wedstrijd met een duidelijk afgebakend reglement en een compleet neutrale jury
Je weet slechts wat je mist als je het niet meer hebt!
EG

Afbeeldingen: 393

Berichtdoor Pds » wo 28 mei 2008, 22:07:49

EG schreef:Wat niet wegneemt dat er een aparte wedstrijd zou moeten zijn voor de echte amateur. Een wedstrijd met een duidelijk afgebakend reglement en een compleet neutrale jury

200% mee eens. Zou voor de hobbyisten die wel eens willen meedoen maar dit nu niet zien zitten omdat meestal tegen de vissen van de dealers toch niet te concurreren valt een positief gegeven zijn.

Wat Luc's ontgoocheling betreft, het is natuurlijk nooit leuk op de 2de plaats te staan maar objectief bekeken denk ik dat de uitslag wel korrekt was. De sanke GC is een topvis die op de All Japan show als beste sanke uit de bus is gekomen. Huidkwaliteit super en body veel beter afgelijnd, geen lengteverschil.
Kohaku had een beetje een hangbuik. Is natuurlijk maar mijn mening, wellicht denkt iemand anders er ook anders over.

Mvg, Peter
Pds

Afbeeldingen: 224

Berichtdoor mie » do 29 mei 2008, 5:24:46

Waarom hobbyisten en dealers scheiden ?
75 % van onze ingebrachte vissen op Interkoi waren vissen van klanten !
De kunst is om zoveel mogelijk vissen te kopen en te verkopen zodat je zelf niet tegen je klanten moet gaan spelen.
En mr M. en mr Vincent bestaan wel degelijk

In het interview wordt zo gereageerd, terwijl op de volgende koishow in het jaar, heel de koihandel verbijsterd reageert op de uitslag daar.
Insiders weten wel hoe dit in elkaar zit.
In ieder geval zijn ZNA (die de Japanse keurders aflevert) en SFF water en vuur ! dus SFF kan onmogelijk iets regelen met deze organisatie.
De sanke is derde geworden op de Rinyukai koishow in Tokyo ! Dus kandidaat 3 voor de derde koishow in japan. Dat bewijst toch wel iets !
De kwaliteit en de bodyshape is gewoon uitmuntend van deze vis.

Japanse privé hobbyisten kunnen natuurlijk wel Belgische vrienden/dealers hebben en tegelijkertijd ZNA judge zijn en zo iets regelen......
Zullen we zien in de koishows in de toekomst ........
Spijtig genoeg kennen wij geen japanse hobbyisten.
Mie
mie

Afbeeldingen: 28

Berichtdoor Fukarin » do 29 mei 2008, 8:38:48

Vooraleerst wil ik zeggen dat Luc van Alboom zich zo laat kennen in een interview, waar is je trots :? je verlies gewoon accepteren lijkt me zo, de tijd is over zoals in het verleden, dat een grote dealer maar een koi uit de Go Sanke groep aanschaft, als ie maar groot is ! en niet kijkend naar de huidkwaliteit en bodyshape en en dan word ik wel GC op de aankomende show..

Ik heb de GC en Supreme Champion nog niet in levende lijve moge aanschouwen, maar wat ik van anderen heb mogen vernemen was dat de keurmeesters in Duitsland een goede keuze hadden gemaakt. En heb je dat niet in elk showgebeuren een gedeelte dat het niet eens is met de uitslag van de betreffende keurmeesters, of het nu honden, katten of postzegels betreft... :lol: Dat is nu de competitie..You win some and you loose some :lol:

Klanten worden steeds meer veeleisend , reizen ook regelmatig naar Japan en zien wat daar rondzwemt en na zovele jaren koihobby in Europa zijn de klanten ook wel bijdehand genoeg om zelf te beoordelen wat kwaliteit is en wat niet. De vraag naar kwalitatief betere koi word in Europa steeds groter.

Wat pakweg 10 a 15 jaar geleden een unicum was dat een klant meeging naar Japan om zelf een "grotere" koi aan te schaffen, zie je steeds meer gebeuren en het word bijna een regelmaat dat vaste klanten zelf meegaan naar Japan om een koi aan te schaffen. Klanten willen ook de kwaliteit die in Japan rond zwemt en geen koi zoals Danny in het interview zegt met Kentaro "deze koi is goed genoeg voor de Europese markt"...
Ik vind dit een goede ontwikkeling, meer competitie geeft meer kwaliteit uiteindelijk, meegroeien met de vraag van je klanten, dus meer mooie goede koi in Europa.

Wij hadden als hobbyist ook geen show aspiraties, zeker mijn wederhelft niet :roll: maar toch meegedaan afgelopen weekend in Hilvarenbeek en als hobbyist via onze dealer een Mature Championship in de wacht gesleept met onze sansai sanke van SFF. Haar sumi patroon is nog lang niet "af" en heb daar al een hoop commentaar over mogen ontvangen :wink: Ze is puur Mature Champion geworden op haar aantrekkelijke kohaku patroon, huidkwaliteit en body. En ik vind dat ze het heeft verdiend...
Dus ook als hobbyist zijn er zeker mogelijkheden van het winnen van een mooie prijs met je koi.

gr,
Ingrid
Fukarin

Afbeeldingen: 131

Berichtdoor KoiFer » do 29 mei 2008, 8:50:29

EG schreef:Een wedstrijd met een duidelijk afgebakend reglement en een compleet neutrale jury

En hiermee is volgens mij alles gezegd. Zolang hierop geen 200% garantie kan gegeven worden zullen er altijd gegevens en uitdrukkingen zoals "insiders" en "vriendjespolitiek" en "oneerlijke jurering" het spel gaan bezoedelen.

Laat ons een kat een kat noemen. Koi is business. Business is Koi. Er is heel wat geld mee gemoeid en vissen van dergelijke kwaliteit kosten centen. Een hele hoop centen. Ooit heeft een oude Texaan waarvoor ik in het begin van m'n loopbaan heb gewerkt iets gezegd wat ik voor de rest van m'n leven zal onthouden: "Son, it's amazing what money will do to people." Blijkt dat hij weer correct is ook als het over koi gaat.

Voor ons amateurs is het leuk om een prijs te halen. IK was reuze blij met de tweede plaats van ons Anne in Hilvarenbeek. Heb ik nu slechter geslapen omdat ze de eerste prijs niet heeft gehaald? Hell no. Ik heb juist goed geslapen omdat ik weet dat ze binnen enkele dagen bij mij thuis in de vijver zwemt en dat ik haar elke dag kan bewonderen. Financiële belangen hangen er voor mij niet aan. We hebben deze vis gekocht puur voor ons genot en als hobby.

Voor dealers hangt hier echter veel meer vanaf. Hier komen we terug tot de essentie. Koi is business. Business is Koi. Voor die mensen is het behalen van een prijs niet "mooi meegenomen" zoals dit voor ons amateurs het geval is maar "goede reclame" die hun zaak alleen maar ten goede kan komen.

En hier komt volgens mij de kat op de koord: als er dergelijke financiële bedragen mee gemoeid zijn en commerciële belangen een grote rol gaan spelen dan is een objectieve, 200% neutrale beoordeling een absolute must. Dit zal de koi wereld in z'n geheel ten goede komen en de geloofwaardigheid van het geheel zal er met rasse schreden op vooruitgaan.

Een correcte, objectieve, onafhankelijke beoordeling moet de basis zijn zowel voor de beoordeling van koi van amateurs als voor de beoordeling van koi van dealers.

De spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok (food for thought): zolang we niet van dergelijke beoordeling kunnen spreken (hiermee bedoel ik: zolang er enige twijfel mogelijk is want ik ben er zeker van dat het overgrote deel van keurmeesters vakkundig en vooral niet te beïnvloeden is) ... zet geen vissen meer in. Voor de dealers: zet zelf een showvat op je stand en stop hierin je mooiste vissen. Vraag aan klanten of ze hun vissen willen showen en indien ja, bied hen aan dit te doen op jullie stand en zet die vissen dan niet in onder een schuilnaam. Als je niet wil dat mensen weten dat een bepaalde vis je eigendom is laat ze dan simpelweg thuis en geniet er zelf van in alle rust. Dit zal het sfeertje van "mysterie" helpen oplossen. Zo kunnen amateurs anderen ook laten meegenieten van hun vis en het feit dat een dealer een vis van een klant mag showen op z'n stand zal alleen maar aantonen dat de handelaar in kwestie een gezonde, stevige relatie met z'n klant heeft opgebouwd. Als dat geen reclame is!

Zo'n manier van werken laat de vissen in hun waardigheid (die prachtige kohaku van Luc blijft hiermee even prachtig) en bezoekers van de show kunnen de vissen in alle pracht bewonderen en zullen zeker weten van wie welke vis is. Bezoekers content, baasjes content, dealers content want ze hebben hun publiciteit op een objectieve manier verkregen.

Eén gegeven ontbreekt in dit model: competitie. Maar zolang de competitie verloopt in een subjectieve organisatie zullen er altijd diep teleurgestelde mensen zijn zoals Luc.

Of zoals die oude Texaan zij: "this is just my 2 cents."

In elk geval: wat een pracht van een kohaku :wink:

Mvg,

KoiFer
we need IDEAS not solutions
KoiFer

Afbeeldingen: 69

Berichtdoor EG » do 29 mei 2008, 8:57:35

Boeiende discussie!
Je weet slechts wat je mist als je het niet meer hebt!
EG

Afbeeldingen: 393

Berichtdoor mie » do 29 mei 2008, 9:04:54

Bij ons blijft koikeeping een echte hobby ! En dat zal altijd zo blijven.
Wij maken van iedere show een vriendenfeest en let's party, winnen of verliezen altijd is er een feest ! Als je maar voor je eigen weet dat jouw koi echte goede kwaliteit is !
Het leven is tekort om alle dagen vies te zijn.
En dat is wellicht onze sterkte : alles kan, maar niets moet !

Mie
mie

Afbeeldingen: 28

Berichtdoor Pds » do 29 mei 2008, 12:18:05

mie schreef:Waarom hobbyisten en dealers scheiden ?
75 % van onze ingebrachte vissen op Interkoi waren vissen van klanten !
De kunst is om zoveel mogelijk vissen te kopen en te verkopen zodat je zelf niet tegen je klanten moet gaan spelen.
En mr M. en mr Vincent bestaan wel degelijk

Mie

Mee eens, maar ik wil wel eens zien hoe die verhouding zou zijn op ALLE ingezette koi op de Interkoi. En als hobbyist speel je wel tegen alle koi niet alleen die van je dealer. Ik denk wel dat je als hobbyist de zaak gemakkelijker relativeert als je niet wint, er hangt immers niets aan vast buiten een plastiek beker die uiteindelijk toch op het containerpark beland en een tijdelijk aura van een beetje prestige. Het is zoals KoiFer zegt voor ons gewoon leuk. De belangen voor dealers liggen dan wel heel anders mijn inziens. Remember : koi is business, zeker voor de dealers die van hun handel hun broodwinning hebben gemaakt.

Mvg, Peter
Pds

Afbeeldingen: 224

Berichtdoor Natascha » do 29 mei 2008, 12:49:53

tja, ik moet zeggen dat ik door jullie opmerkingen dit filmpje ben gaan kijken, ik zie liever goede verliezers dan slechte winnaars :wink:

De koi van Luc is in mijn ogen een droomkoi, dat deze niet de titel heeft gewonnen zal er mee te maken hebben gehad dat de kwaliteit van de showkoi hoog lag, wat dan weer erg gunstig is voor de show :D

Had ik in Luc's schoenen gestaan, dan had mij dit nog meer geprikkeld om te zorgen dat ik de felbegeerde GC in de toekomst zal halen, ipv een stop in te plannen. Zo zie je maar weer dat iedereen anders in elkaar steekt :wink:

Wel jammer, het geeft mij wel een beetje wansmaak .....welnu op naar de volgende show!!!! :D

Groetjes Natascha
Natascha

Afbeeldingen: 391

Berichtdoor aquatechnobel » do 29 mei 2008, 13:32:34

:shock: :shock: :shock:

is het de mooiete van nog interviews te doen in NL, ik wil ook geen oorlog starten :?

koi moet in mijn ogen en hobby blijven, wat dat belangerijk is, is dat de kwaliteit van de show is aan te stijgen en het is tog leuk voor de hobbyisten om top vissen te zien in de plaats van sleuren, nee :?:
aquatechnobel

Berichtdoor KoiFer » do 29 mei 2008, 13:45:31

Absoluut Aquatechnobel. Ga zeker verder met je interviews. Het is alleen leuk om af en toe wat "bedenkingen" te maken over bepaalde onderwerpen. Juist daarvoor hebben we dit forum.

Ik vind het altijd interessant om te zien vanuit welk standpunt mensen één bepaald onderwerp gaan beleven en bekijken. Ik vind het antwoord van Fukarin bijvoorbeeld heel gevat en "to the point" en het ligt volledig in de lijn met wat jij zegt. De kwaliteit van de shows gaat erop vooruit en dit is het gevolg van de zaken die Fukarin opsomt. Er zit evolutie in de hobby en dit maakt het aantrekkelijk.

Andere koivrienden (waaronder ikzelf) hebben het vanuit een ander oogpunt bekeken en stellen ons de vraag of het systeem wat bepaalt of een koi al dan niet GC waardig is wel objectief en correct is.

Maar ... doe vooral verder met je interviews. In dit geval wist je perfect de emotie van de verliezer vast te leggen en laat je het ons meebeleven :D

Un grand merci :wink: :wink:

BàT,

KoiFer
we need IDEAS not solutions
KoiFer

Afbeeldingen: 69

Berichtdoor Natascha » do 29 mei 2008, 14:06:55

Heel goed verwoord KoiFer!

Zeker doorgaan met het filmen en fotagraveren van koi en alle gerelateerde zaken, zo ook dit intervieuw van een teleurgestelde Luc Aalboom.

De emotie is idd van Luc's gezicht af te lezen en tja dit hoort er ook bij.

De kwaliteit van koi is zeker een flink stuk omhoog gegaan de afgelopen jaren en dat is prachtig! Nogmaals aan de koi van Luc heeft het niet gelegen, ik hoop deze kohaku toch nog eens tegen te komen op een show en wens Luc veel succes met zijn te nemen beslissing.

Ook namens mij,

un grand MERCI aquatechnobel!

Groetjes Natascha
Natascha

Afbeeldingen: 391

Berichtdoor aquatechnobel » do 29 mei 2008, 14:59:14

de Kohaku is nu verkocht, niet zeeker dat we gaan die laater zien op en koi show

nu de zoon van luc heeft de laaste koi show gewonnen met en showa, Luc is nu weer positief

we zien wel wat gaat er gebeuren in Hasselt, ik hoop dat Luc komt niet met leege handen dat er wat te zien zal zijn, ik denk dat Hasselt de koi show van het jaar zal zijn, waar de toppers alebij komen, zo dan zien we wel wie en wat , wij kunnen van genieten voor op een event de beste koi zien van europa :D
aquatechnobel

Volgende

Keer terug naar Algemeen