extreem koud weer op komst

De naam zegt het zelf...
Guyke

Re: extreem koud weer op komst

Bericht door Guyke » 20 feb 2018, 18:35

Hallo,
AVG schreef:
Ik weet nog goed dat we ooit onze overkapping voorstelde ( binnen dat concept waren we één van de eerste ..) op een voormalig Bel. forum. Men vond het mooi, maar ook zinloos ! het ging toch al jaren goed zonder zo'n kap. Nu jaren later lijkt het er op dat er nog maar weinige zijn die deze mening ventileren, er is dus best wat verandert.
En ik ben een van die weinigen.. :oops: .
Noppenfolie ben ik al helemaal tegen ( er moest maar eens een stroompanne komen )
Ik heb zo een ""onnozel"" ijsvrijhoudertje.
Maar ja de laatste jaren nooit nog een dicht gevroren vijver gehad.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

bazzio

Bericht door bazzio » 20 feb 2018, 18:44

Hier ook geen kap maar dat is meer door de vorm en bouw van mijn vijver. Volgend jaar toch eens kijken of ik wat kan maken tussen de palen van de overkapping...
66926

Ed

Bericht door Ed » 20 feb 2018, 20:29

Hier geen overkapping , geen verwarming , zeker geen duur belgisch water laten lopen :unknown: :unknown: maar ik denk dat ik mijn visjes een warme jas ga aandoen. ;OK; ;OK; hi hi hi
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 21 feb 2018, 21:01

Het gaat hier inderdaad bibberen worden en zeker voor de niet overkappers zoals hier trouwens

Ik denk/hoop dat het wel zal meevallen omdat het overdag boven het vriespunt zal uitkomen en niet al te veel wind zal zijn

Het enige wat hier zal tegenvallen is dat ik vorige week vrijdag gras heb gezaaid met de gedachte dat het mooi weer zou worden en van vriestemperaturen was toen nog geen sprake :dash:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

wadapatja

Bericht door wadapatja » 21 feb 2018, 21:26

bazzio schreef:Hier ook geen kap maar dat is meer door de vorm en bouw van mijn vijver. Volgend jaar toch eens kijken of ik wat kan maken tussen de palen van de overkapping...
66926
Ik heb eens bedacht wat voor mij de ideale vijver zou zijn. Ik dacht toen aan een ovale vijver met een laag stenen muurtje rond. En ook zou er dan een robuuste overkapping overheen komen.

En voila! Wat zie ik hier?.......

De ideale vijver! Wat een plaatje is dit. Had hem nog niet gezien. Maar hier word ik enthousiast van. Prachtig! ;OK;
Succes de komende periode. :wink:

Hier ist al een tijdje koud. Dus de komende periode gaat het kacheltje er weer tussen. En dan maar zien dat de dames en heren het iets aangenamer krijgen.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

nick22

Bericht door nick22 » 22 feb 2018, 14:15

hoi bazzio.
wellicht is het iets om zeilen te hangen/ritsen wat je vaak ook ziet bij overkappingen aan het huis
mooi dik zeil ,wind dicht en je kan zelfs kiezen om een "raam" erin te laten naaien
vijver 22kuub/AEM easydrum/ 600L BWB/150Lhelix/blue eco240.12 koi

mario1

Bericht door mario1 » 22 feb 2018, 17:22

Marcje schreef:Het enige wat hier zal tegenvallen is dat ik vorige week vrijdag gras heb gezaaid met de gedachte dat het mooi weer zou worden en van vriestemperaturen was toen nog geen sprake :dash:
Oei oei Marc,
Half februari reeds gras zaaien, de laatste jaren hebben we niet mogen klagen, maar we leven nu ook niet in de tropen hé :D

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 24 feb 2018, 17:58

Heel jammer van dit weer...... Werken liggen stil - dus ook de inkomsten :dash:

En met de verbouwing kunnen we ook al niet verder..... Laat het aub lente worden :Hyper: :Hyper:
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

jocca

Bericht door jocca » 24 feb 2018, 18:30

komende dagen gaan precair worden ... van maandag tot en met donderdag tussen de -5° en -9° 's nachts en overdag rond het vriespunt.
Daarnet de schuifbuis van de skimmer er af genomen en een netje voor de buis gestoken zo zuig ik het water toch een 20 cm onder het oppervlak weg,
de drains staan ook maar voor de helft meer open. Hopen dat de vijver deze nacht volledig dicht kan vriezen dan heeft de koude wind al minder invloed op de watertemperatuur.

Koi cowboy

Bericht door Koi cowboy » 24 feb 2018, 20:32

Zou het kunnen dat er met deze temperaturen veel water verdampt?

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 24 feb 2018, 22:19

mario1 schreef:
Marcje schreef:Het enige wat hier zal tegenvallen is dat ik vorige week vrijdag gras heb gezaaid met de gedachte dat het mooi weer zou worden en van vriestemperaturen was toen nog geen sprake :dash:
Oei oei Marc,
Half februari reeds gras zaaien, de laatste jaren hebben we niet mogen klagen, maar we leven nu ook niet in de tropen hé :D
Ja, 'kweet het dat het stom is, maar het zat in mijn kopje en ik moest en zou zaaien en denk dat ik volgende maand nog eens zal moeten zaaien :lol:

jocca schreef:. Hopen dat de vijver deze nacht volledig dicht kan vriezen dan heeft de koude wind al minder invloed op de watertemperatuur.
Ook ik hoop dat de vijver hier dicht vriest , en ideaal nu de watertemperatuur 4°C is en dan niet zo snel meer verder daalt
Koi cowboy schreef:Zou het kunnen dat er met deze temperaturen veel water verdampt?
Voor de overkappers en de verwarmde vijver wel denk ik, maar hier zal er van verdamping niet veel sprake zijn

groetjes

Trickle

jocca

Bericht door jocca » 25 feb 2018, 07:27

ik overweeg zelfs om nog vlug vlug een 3kw heater tussen te steken ... kwestie van de temperatuur op een graad of 4 te kunnen houden. Een 3KW heater gaat dan wel enkele dagen nonstop volle bak werken vermoed ik ... maar die honderd euro aan energie kost mij minder dan 1 dode koi, dus deze avond/nacht wat knutselen in ijskoud water.

Vraag is alleen waar leg ik de uitstroom van de heater.
Gewoon terug naar de bodem zodat ik het water zo dicht mogelijk bij de vissen breng of is dit geen goed idee.

Tijd voor ingewikkelde constructies is er niet.
Gewoon pomp in de vijver,
darm er op
naar de heater
en een retourdarm naar ... ? (de bodem?).

mario1

Bericht door mario1 » 25 feb 2018, 08:15

Ik weet niet of het een goed idee is om deze op de bodem te leggen gezien de koi daar momenteel ook zullen vertoeven.
Deze zullen uiteraard de warmte opzoeken en is maar de vraag of het temperatuurverschil bij de uitstroom niet te groot zal zijn met de huidige watertemperatuur.
Misschien beter deze op halve diepte leggen zodoende het verschil niet te groot te maken :?:

paul1

Bericht door paul1 » 25 feb 2018, 10:35

Koi cowboy schreef:Zou het kunnen dat er met deze temperaturen veel water verdampt?
Dat er de afgelopen dagen zeer veel water verdampt, is zeker een feit.
Dit heeft echter niet zo veel met de lage temperatuur te maken, maar wel met de extreem lage luchtvochtigheid en dit in combinatie met zeer veel wind.
De afgelopen dagen kwamen we vaak zelfs niet aan een RV van 30%, wat extreem laag is!
Overkapte vijvers zullen er minder last van hebben omdat de RV onder de overkapping oploopt en zeker als de overkapping volledig afgesloten is.

Groeten,
Paul
https://www.facebook.com/renderssriwiset" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 25 feb 2018, 10:42

paul1 schreef:
Dat er de afgelopen dagen zeer veel water verdampt, is zeker een feit.
Dit heeft echter niet zo veel met de lage temperatuur te maken, maar wel met de extreem lage luchtvochtigheid en dit in combinatie met zeer veel wind.
De afgelopen dagen kwamen we vaak zelfs niet aan een RV van 30%, wat extreem laag is!
Overkapte vijvers zullen er minder last van hebben omdat de RV onder de overkapping oploopt en zeker als de overkapping volledig afgesloten is.

Groeten,
Paul
Oei, ik zat er blijkbaar flink naast want dacht dat het andersom was :oops:
Vanwege de lage luchtvochtigheid met veel wind begrijp ik nu ook waarom :D
groetjes

marc

Trickle

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”