Zonnepanelen tips: do's en don't 's

Als de behoefte ontstaat om eens over iets anders dan koi te praten zoals... koetjes en kalfjes ... bits en bytes ... voetbal of vrouwen ... je favoriet bier :-)
Des
Contacteer:

Re: Zonnepanelen tips: do's en don't 's

Bericht door Des » 18 jun 2014, 13:54

Het elektriciteitsverbruik van een alleenstaande bedraagt gemiddeld 600 kWh. Het verbruik van een klein gezin zit rond 1.200 kWh en een doorsnee gezin verbruikt 3.500 kWh. Iets grotere verbruikers zonder elektrische verwarming verbruiken 7.500 kWh. Als er echter met elektriciteit wordt verwarmd kan het verbruik veel hoger oplopen.

das de enige info die ik weet ,van vreg,

dus die 5000 die je hebt, is toch niet zo veel dan ?

ikzelf val onder deze categorie,

Grote verbruiker met 2 meters en elektrische boiler

3.600 dagtarief

3.900 nachttarief

Dan ben ik duurder uit :shock:
mijn vijverbouw:
de vijver van Daniel
Mvg Daniel,
koivijver : +- 28 m³
airlift gestuurde filter,
pomp gevoede skimmer ,
plantjes in de boord van de vijver

peletonduwer

Bericht door peletonduwer » 18 jun 2014, 15:02

Hoi

Ik heb er hier ook liggen maar nog aan de oude voorwaarden. Belastings aftrek en 20j 450euro/1000kwh. Onlangs nog eens een offerte gehad om er bij te plaatsen aan 2.43euro/Wp (wattpiek) voor Sanyo(Panasonic) hitN240SE10 . Volgens de huidige elek tarieven zou het 13 jaar duren eer ik ze terug heb.

Voor zonnepanelen moet je goed opletten voor de T° coëfficiënt. Mijn oude panelen (Sanyo) hebben P = - 0.22%/°C en de nieuwe zijn nu -0.29% waar Bisol op -0.35% zit. Wat wil dit nu zeggen.

Dit is het vermogenverlies bij een T° stijging van de panelen boven de 25°C. Op zonnige dagen kan de paneel T° oplopen tot boven de 60°C. Dus bvb 60°C - 25°C(begin T°) = 35°C verhoging x 0.22 (%/°C) = 7.7% verlies aan vermogen. Met panelen met een hoger T°coëfficiënt zoals -0.35% maakt dit 35x0.35= 12.25 % verlies. Heel goedkope panelen gaan zelfs tot -0.62%/°C. Dus stof tot nadenken. Bij 0.62% is dat al 21.7% verlies.

Ik verbruik 10.000Kwh /jaar - 4600Kwh van de zonnepanelen = +- 5400kwh.

Groetjes
Edouna 5 kamer vortex-makkie
eco-x 10000 filterlijn + 55w UV
eco-x 4500 skimmer - plantenfilter
ph sturing
zelfbouw ozonreactor-afschuimer
OEM ozongenerator 1000mg redox gestuurd
Full control siemens logo
EPAS trained / http://www.epasconsultancy.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

MVS

Bericht door MVS » 18 jun 2014, 20:03

De bouwwerken - inclusief koivijver - zijn bijna achter de rug. Als het budget het toelaat worden hier ook misschien zonnepanelen geplaatst. Voor ons verbruik van 2800 Wp worden "12 Bisol 260 WP Full Black panelen" voorzien. Omvormer "Solaredge met powerboxes" De panelen geven volgens de offerte tot.wp van 3.120 en opbrengst dus van 2.800. Als optie staat op de offerte 1 SME Sunny Beam (250 euro) - 2 Solarog 1 omvormer (400 euro) en 3 Solarlog 2-10 omvormers 500 euro. Offerte is me nog een beetje latijn en een tweede bezoek van de installateur dringt zich zeker op. Wou het enkel meegeven ter info voor de kenners. Zonder de opties bedraagt de prijs 5.300 euro (excl btw) . Grtn

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber » 18 jun 2014, 20:55

Hoi,
ik heb de offerte deze namiddag eens goed bekeken, en heb ontdekt dat er een fout gebeurd is. Ik heb kastaar verwittigd en een nieuwe offerte gekregen. :lol:
De totale prijs komt nu op 13788 euro. Dit trekt er al meer op.
Ondertussen heb ik nog een zaak bezocht. Volgende week komt de man eens langs. Er zouden nieuwe duitse panelen op de markt gekomen zijn van het merk centrosolar of zoiets.
In deze zaak kun je kiezen welke panelen je legt: sutellite,rec,atersa,sanyo/panasonic, sunpower,saint-gobain,centrosolar,... Dit vind ik ook wel interessant. Nu uitpluizen wat de beste zijn.
Weer wat opzoekingswerk.
groetjes,
marc. <°)))))><
Kiezen is verliezen...
Vijver:46 cub, Gravitaire filters : voorfilter ?????
2 meerkamerfilters: eskada 4 en JCS-D.
Pompen : 1 x aquamax eco 12000, 1 x eco 8000. Drijfskimmer gevolgd door cetus.
supershower van air-aqua, 2 m,blue eco 240.

goshiko

Bericht door goshiko » 19 jun 2014, 08:33

koiliefhebber schreef:Hoi,
ik heb de offerte deze namiddag eens goed bekeken, en heb ontdekt dat er een fout gebeurd is. Ik heb kastaar verwittigd en een nieuwe offerte gekregen. :lol:
De totale prijs komt nu op 13788 euro. Dit trekt er al meer op.
Ondertussen heb ik nog een zaak bezocht. Volgende week komt de man eens langs. Er zouden nieuwe duitse panelen op de markt gekomen zijn van het merk centrosolar of zoiets.
In deze zaak kun je kiezen welke panelen je legt: sutellite,rec,atersa,sanyo/panasonic, sunpower,saint-gobain,centrosolar,... Dit vind ik ook wel interessant. Nu uitpluizen wat de beste zijn.
Weer wat opzoekingswerk.
groetjes,
marc. <°)))))><
dat lijkt al meer in lijn met wat ik aan prijzen gekregen heb hé marc.
Toch een tip : een bedrijf dat zo slordig is om een fout van 5000 euro te maken in zijn offerte van totaal 9000 euro, ik zou dat toch louche vinden.
Best altijd referenties vragen, en als ze die niet willen geven (zo had ik er ook eentje), dan heb ik ze meteen uit de shortlist gekieperd.
ook goed kijken met welk materiaal ze bevestiging plaatsen (roestvrij en dergelijke). Ik heb verhalen gehoord van firma's die de bevestiging gewoon onder de pannen vastklikken, ipv deze te bevestigen in de balken van het dak. Bij de eerste wind ligt alles bij de buren.
Ook garantievoorwaarden goed checken.
Dat elk paneel een aparte omvormer heeft, dat heb ik nog nooit gehoord. Wel werken ze nu met dubbele toevoer naar de omvormers, zodat max de helft van de panelen kan uitvallen of verminderen (bij schaduw). En sommige panelen zijn zo schakelbaar dat ze dit zelfs kunnen beperkten tot max 6 panelen die minder gaan presteren als 1 paneel schaduw zou krijgen.

Nog een tip rond de centen : Ik weet niet of je nog hypothecaire lening lopen hebt en dat je daar extra schijf kan van opnemen? Of dat je geen lening meer lopen hebt maar dat je er een nieuwe kan afsluiten om uw panelen te betalen. Doen.
Als je uw panelen betaalt met hypothecaire lening, dan kan je uw investering als woonbonus aftrekken van de belastingen. Op zo'n kleine bedragen kan je alles wat je betaald aan kapitaal en interest tijdens het jaar inbrengen, zowel jij als Elke werken. Hiermee recupereer je 40 tot 45 van uw investering.
Met dit voordeel zijn je panelen op minder dan vijf jaar terugverdiend, want eigenlijk betaal je maar 55% tot60%, de rest betaalt vadertje staat/.
Kleine bemerking:de voorwaarden van woonbonus zijn er dit jaar nog, of er dit volgend jaar nog zal zijn voor nieuwe leningen dan is nog maar de vraag wat onze nieuwbakken vlaamse regering er zal van maken. Maar alleszins hebben de grote partijen op hun communiezieltje beloofd aan belastingsvoordelen lopende leningen niks te wijzigen, dus dit jaar nog lening afsluiten dan. Daarom dat ik dit nu in oktober ga doen. Mijn huidige lening loopt nog. Ik sluit maar nieuwe lening af van zodra vorige afgelopen is. Zo kan ik dit jaar beide leningen aftrekken.
Vragen, uw bank kan er jou alles over vertellen. En je hebt mijn telefoonnummer hé.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

stuifbol

Bericht door stuifbol » 19 jun 2014, 09:13

:clap2: Idd Peletonduwer...dit is wat mijn installateur me ook vertelde dat dit redelijk belangrijk is + een degelijke kwaliteitsvolle omvormer (heet iets te maken met opstartstroom ofzoiets????????)
het enige probleem is dat de meeste mensen enkel naar de centen kijken en dus soms producten kopen die een mindere kwaliteit hebben en het dus minder rendement geeft dan iets duurdere....
BTW:ik heb ook de Sanyo-panelen en een Diehl? omvormer
mvg Joeri
peletonduwer schreef:Voor zonnepanelen moet je goed opletten voor de T° coëfficiënt. Mijn oude panelen (Sanyo) hebben P = - 0.22%/°C en de nieuwe zijn nu -0.29% waar Bisol op -0.35% zit. Wat wil dit nu zeggen.

Dit is het vermogenverlies bij een T° stijging van de panelen boven de 25°C. Op zonnige dagen kan de paneel T° oplopen tot boven de 60°C. Dus bvb 60°C - 25°C(begin T°) = 35°C verhoging x 0.22 (%/°C) = 7.7% verlies aan vermogen. Met panelen met een hoger T°coëfficiënt zoals -0.35% maakt dit 35x0.35= 12.25 % verlies. Heel goedkope panelen gaan zelfs tot -0.62%/°C. Dus stof tot nadenken. Bij 0.62% is dat al 21.7% verlies.
Groetjes

goshiko

Bericht door goshiko » 19 jun 2014, 09:26

vooral de koeling van de omvormer is van belang. Het is door de te beperkte koeling bij stroompiekgeneratie dat de omvormers om zeep gaan.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber » 19 jun 2014, 19:49

Hoi Alain,
je geeft me hier interessante informatie. :D
We hebben hier geen hypothecaire lening meer. Ik denk dat ik best eens een babbeltje met je doe, want van al die bank-financiële-zaken heb ik geen weet. :? Ik bel je heel binnenkort eens op, of maak eens een afspraakje. ;-)
Zaterdag ga ik met een vriend op stap naar Bokijk, Kris, je kent hem misschien nog van op de nieuwjaarsreceptie. Hij zit ook in het bankwezen en kan misschien wat informatie inwinnen.
Ik dacht van alles te betalen, zonder lening, maar blijkbaar kan ik dus de aankoop inbrengen als onkosten.
De laatste zonnepanelenplaatser vertelde me al dat er zelfs nog kleine certificaten verkrijgbaar zijn, iets waar de anderen geen woord over gerept hebben. Is dit zo? Ik zou het niet weten.
Wie moet je op de duur nog geloven... ik weet het niet meer.
Wil je de gegevens eens doormailen van de man of firma die bij jou komt? Misschien mag hij hier ook aan het werk. :lol:
Vandaag heb ik nog een mailtje gekregen van de man die het rekenfoutje maakte. Laat hem maar doen, Ik denk niet dat ik met hem in zee ga, beter, ik ben zeker !
Peletonduwer, die cijfertjes ga ik in de gaten houden ! Bedankt voor deze info.
groetjes,
marc. <°))))))><
Kiezen is verliezen...

goshiko

Bericht door goshiko » 20 jun 2014, 08:42

koiliefhebber schreef:Hoi Alain,
je geeft me hier interessante informatie. :D
We hebben hier geen hypothecaire lening meer. Ik denk dat ik best eens een babbeltje met je doe, want van al die bank-financiële-zaken heb ik geen weet. :? Ik bel je heel binnenkort eens op, of maak eens een afspraakje. ;-)
Zaterdag ga ik met een vriend op stap naar Bokijk, Kris, je kent hem misschien nog van op de nieuwjaarsreceptie. Hij zit ook in het bankwezen en kan misschien wat informatie inwinnen.
Ik dacht van alles te betalen, zonder lening, maar blijkbaar kan ik dus de aankoop inbrengen als onkosten.
De laatste zonnepanelenplaatser vertelde me al dat er zelfs nog kleine certificaten verkrijgbaar zijn, iets waar de anderen geen woord over gerept hebben. Is dit zo? Ik zou het niet weten.
Wie moet je op de duur nog geloven... ik weet het niet meer.
Wil je de gegevens eens doormailen van de man of firma die bij jou komt? Misschien mag hij hier ook aan het werk. :lol:
Vandaag heb ik nog een mailtje gekregen van de man die het rekenfoutje maakte. Laat hem maar doen, Ik denk niet dat ik met hem in zee ga, beter, ik ben zeker !
Peletonduwer, die cijfertjes ga ik in de gaten houden ! Bedankt voor deze info.
groetjes,
marc. <°))))))><
Marc,

praat zeker met Kris rond die hypothecaire lening, het is echt wel voordeliger om te lenen dan alles zelf te betalen, wel opletten dat je dit kan doen vooraleer ze de voorwaarden woonbonus beginnen aanpassen als ze dat al zouden durven wegens grote impact op de bouw. Tot eind 2014 ben je zeker safe, want die voorwaarden passen ze kalenderwise aan.

Certificaten, dat is juist. Tot eind juni heb je nog gering bedrag van certificaat, vanaf 1 juli niet meer.
http://www.vreg.be/certificatensysteem- ... vanaf-2014" onclick="window.open(this.href);return false;
Bemerk : Het kan zijn dat je in bepaalde periode geen certificaat ontvangt , maar in de toekomst misschien terug wel. Om de zes maand herbepalen ze of uw gemiddelde investering (marktprijs Kwh paneelinstallatie van periode installatie) afwijkt van voordeel qua energieprijs dat je in de komende periode hebt. Loopt uw investering nadeliger uit (groter dus dan voordeel), dan kan het zijn dat ze terug certificaten invoeren (Ingewikkelde berekeningen, hoe snap ik zelf ook niet).Dit fenomeen krijg je natuurlijk enkel als energieprijs sterk daalt, en gaan we dat ooit nog meemaken? Eerlijk gezegd denk ik dat met de stijgende energieprijzen we weinig of geen kans meer maken op certificaten, dus ga er maar van uit dat je daar niks van hebt. Het kans dus ook zijn dat wie nu geinstalleerd heeft nog effe dat certificaat heeft, maar omdat de energieprijzen sterk stijgen het in de toekomst verliest. Dus wie vanaf 2014 geinstalleerd heeft is nooit zeker dat hij bepaald bedrag over bepaalde periode zal krijgen.

Ik zal je de offertes die ik binnenheb eens doorsturen naar uw mailadres, kan je wat vergelijken.

Goshiko
koivijver 74 kuub

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber » 22 jun 2014, 11:04

Bedankt, Alain,
inmiddels heb ik de info ontvangen.
Kun je wat meer uitleg geven, waarom je voor dit type zonnepanelen gekozen hebt? Ik dacht, hoe meer vermogen, hoe beter. Ik zou hier in elk geval moeten kiezen voor multikristallijne zonnepanelen, omdat mijn dak NO en ZW gericht is. Zo kan ik het licht beter opvangen. Naar het schijnt zouden de mono dinges alleen zeer goed werken indien gericht naar het zuiden.
(dit is wat de bezoekers me vertelden) Ik weet, of fora lees je soms tegenstrijdigheden, maar blijkbaar gebeurt dit ook door vertegenwoordigers? :mrgreen:
groetjes,
marc. <°)))))><
Kiezen is verliezen...

peletonduwer

Bericht door peletonduwer » 22 jun 2014, 11:17

Hoi

Ik lig pal op west en haal uit mono's Sanyo (nu Panasonic) nog 92%.

http://users.telenet.be/chrispv/" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes
ph sturing
EPAS trained / http://www.epasconsultancy.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

goshiko

Bericht door goshiko » 23 jun 2014, 10:20

koiliefhebber schreef:Bedankt, Alain,
inmiddels heb ik de info ontvangen.
Kun je wat meer uitleg geven, waarom je voor dit type zonnepanelen gekozen hebt? Ik dacht, hoe meer vermogen, hoe beter. Ik zou hier in elk geval moeten kiezen voor multikristallijne zonnepanelen, omdat mijn dak NO en ZW gericht is. Zo kan ik het licht beter opvangen. Naar het schijnt zouden de mono dinges alleen zeer goed werken indien gericht naar het zuiden.
(dit is wat de bezoekers me vertelden) Ik weet, of fora lees je soms tegenstrijdigheden, maar blijkbaar gebeurt dit ook door vertegenwoordigers? :mrgreen:
groetjes,
marc. <°)))))><
Ik kies voor die panelen voor de prijs en voor het uitzicht marc.
Als je ruimte genoeg hebt, dan zijn de CIS-panelen in totaliteit het goedkoopst in aanschaf. Ze genereren minder per paneel, maar kosten ook minder. In totaliteit kwam de prijs 10% goedkoper uit.
Daarnaast is uitzicht voor mij (en vooral voor mijn vrouw) belangrijk.
Deze panelen zijn volledig zwart, iets wat mooi uitkomt tov de dakconstructie.
Deze panelen zijn ook minder gevoelig voor schaduw, maar dat was voor mij geen issue omdat ik geen last heb van schaduw.

bemerk : CIS panelen zijn nog iets anders dan mono en multikristal. Deze twee laatste zijn de traditionele alom gekende panelen, de CIS-technologie is relatief nieuw, al beter gekend in nederland, in opkomst in BE.

Goshiko
koivijver 74 kuub

Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique » 23 jun 2014, 19:23

peletonduwer schreef:Hoi

Groetjes
Wat jammer dat ik niet wekelijks update! Via Frederik had ik een link en kon ik al de waardes opvragen en controleren. Iemand die weet of dit omkeerbaar is??
Momenteel draai ik naar panelen toe een topjaar, straks zijn we al niet meer content met 10 certificaten :oops: Hebberig, hé :roll:
44m³ opgroeivijver, Nexus 310 Eazy AiRlifT 2x12w .2000 ltr MKF full jap mat na Dubbele 200 micron Originele Crielzeef (http://www.crielzeef.be) Bakki Shower incl 60kg bacteria House via Skim en Cetussieve, Blue Eco & BioUV.Aquasonic10 Ultrasoon.

peletonduwer

Bericht door peletonduwer » 24 jun 2014, 07:52

Dominique schreef:
peletonduwer schreef:Hoi

Groetjes
Wat jammer dat ik niet wekelijks update! Via Frederik had ik een link en kon ik al de waardes opvragen en controleren. Iemand die weet of dit omkeerbaar is??
Momenteel draai ik naar panelen toe een topjaar, straks zijn we al niet meer content met 10 certificaten :oops: Hebberig, hé :roll:
Hier worden de waardes elke 15 min geupdate. Van de SMA omvormer naar bluetooth op pc en via solarding naar mijn website.

Groetjes
ph sturing

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber » 03 jul 2014, 22:17

Hoi,
Op de duur zou je het niet meer weten, wie of wat je moet geloven. :dash:
Vandaag heb ik vernomen dat Viessmann ook zonnepanelen verkoopt. :Hyper:
De vitovolt 300.
Ik wacht nu op een offerte van zonnepanelen vitovolt 300 + zonneboiler vitosol 200-F met vitocell 100-B-W
Ik ben benieuwd. :D

Groetjes,
marc. <°)))))><
Kiezen is verliezen...

Plaats reactie

Terug naar “koicafé”