Zonnepanelen tips: do's en don't 's

Als de behoefte ontstaat om eens over iets anders dan koi te praten zoals... koetjes en kalfjes ... bits en bytes ... voetbal of vrouwen ... je favoriet bier :-)
Bossi

Bericht door Bossi » 27 dec 2012, 19:11

Hoi,

De panelen zijn vandaag gekeurd, dat betekent dat ik tot 2 werkdagen voor de afschaffing van de gsc's toch nog mijn opbrengst kan ingeven. Ook al is het maar 10 jaar.
Dat betekent toch nog de helft van mijn investering.
Nu de vijver nog bouwen :wink:

Groetjes,

Bossi
Laatst gewijzigd door Bossi op 07 mei 2014, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu kwaliteit is later geen spijt...

polleke

Bericht door polleke » 27 dec 2012, 19:57

Je hebt in ieder geval de stroom gratis voor de vijver 8) ;grtjs
Laatst gewijzigd door polleke op 07 mei 2014, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .

Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique » 27 dec 2012, 19:59

In Humo staat een mooie lezersbrief uit de ZP-sector. Als je zijn relaas leest, dit kan alleen maar in België. Maar als de koning aan politiek mag gaan doen, in wat verschieten we dan nog :oops:

Hopelijk krijg je veel zon, Bossi :wink:
Succes ermee!
44m³ opgroeivijver, Nexus 310 Eazy AiRlifT 2x12w .2000 ltr MKF full jap mat na Dubbele 200 micron Originele Crielzeef (http://www.crielzeef.be) Bakki Shower incl 60kg bacteria House via Skim en Cetussieve, Blue Eco & BioUV.Aquasonic10 Ultrasoon.

koiliefhebber

Re: Zonnepanelen tips: do's en don't 's

Bericht door koiliefhebber » 17 jun 2014, 21:19

Hoi,
even deze topic van onder het stof gehaald !
Ik ben van plan om zonnepanelen te leggen. Als je tegenwoordig ziet hoe weinig die nog kosten, dan ga je al eens nadenken. :)
Ik heb al een paar offertes gekregen.
Dit is de meest interessante: 30 Multi kristalijne panelen 265 Wp van het merk Bisol, parallel geschakeld met micro inverter enphase + een zonneboiler 200 liter,- premie eandis : Netto investering : 9905 euro.
Iemand een idee of deze offerte redelijk is?
Het is enkel de bedoeling om het eigen elektriciteitsverbruik te produceren. (iets meer dan 8000 kWh)
groetjes,
marc. <°))))))><
Kiezen is verliezen...
Vijver:46 cub, Gravitaire filters : voorfilter ?????
2 meerkamerfilters: eskada 4 en JCS-D.
Pompen : 1 x aquamax eco 12000, 1 x eco 8000. Drijfskimmer gevolgd door cetus.
supershower van air-aqua, 2 m,blue eco 240.

PDSW

Bericht door PDSW » 17 jun 2014, 22:01

Marc,

is dit dan voor en elektriciteitszonnepanelen en panelen voor water +boiler of zie ik dit verkeerd?
en over hoeveel m² spreek je dan?

grts Peter
Koi houden is keuzes maken; en die kunnen verschillen, maar steeds met de beste bedoelingen!
http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... c&start=60

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 17 jun 2014, 22:54

Hoi Marc,

Tja , die panelen zijn ondertussen flink gezakt in prijs, en als ik bedenk wat we 3 jaar terug betaalden.... :roll: , maar goed, dan waren de premies ook stukken hoger :D

In ieder geval een zeer nette prijs volgens mij, enkel de zonneboiler vind ik wat klein , en dit naar buffer toe

Een tip is om met twee omvormers te werken, dan kan u makkelijk zien als er één paneel defect is door te vergelijken

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber » 17 jun 2014, 23:21

Hoi Peter,
het gaat hier over 30 zonnepanelen, + een zonneboiler met zonnecollector-vlakplaat. Deze zonnecollector heeft een oppervlakte van 5.12 vierkante meter.
Hoi Marc,
Als ik het goed begrepen heb, dan heeft elk zonnepaneel nu zijn eigen omvormer. Er kan dus gezien worden op de computer welk paneel niet werkt.
Vroeger lagen de panelen in serie, dus als er ééntje minder werkte, dan had dat zijn invloed op alle panelen.
Door parallel te schakelen is dit niet meer het geval. Een paneel dat niet voldoende functioneert, vb door een schaduw van een schouw, of defect, de anderen blijven hun vermogen doorsturen.
Dit heb ik met toch laten wijsmaken.... maar ik hoop dat er hier ook mensen zijn die dit kunnen beamen.
Ikzelf ken er niets van, ik moet dus geloven wat de experts/verkopers me vertellen. :?
Alhoewel, gisteren is er hier een verkoper geweest, die man wist niet dat een zonneboiler ook extra kan uitgerust worden met een elektrisch verwarmingselement. Hij vertelde me dat een zonneboiler maar 8 maand warm water geeft, en ik dus best ook mijn elektrische boiler houd voor tijdens de 4 koude maanden. :lol:
groetjes,
marc. <°)))))><
Kiezen is verliezen...

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber » 17 jun 2014, 23:23

Hola, iets vergeten te vragen.
Wat bedoel je met de buffer Marc?
Bedoel je dat 200 liter water te weinig is?
(We zijn hier met twee personen thuis, momenteel is onze boiler ook 200 liter)
groetjes,
marc. <°)))))><
Kiezen is verliezen...

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 17 jun 2014, 23:31

koiliefhebber schreef: Als ik het goed begrepen heb, dan heeft elk zonnepaneel nu zijn eigen omvormer. Er kan dus gezien worden op de computer welk paneel niet werkt.
Oei, ik ben blijkbaar blijven stilstaan, maar inderdaad deze zijn reeds op de markt, maar wist niet dat deze reeds zo massaal geplaatst werden.

De meeste zonneboillers zijn van een elektrische weerstand voorzien , ook hier is dit zo voor de maanden zonder zon

Weet het niet zeker, maar dacht zelfs dat een elektrische weerstand noodzakelijk was om indien nodig de boiler wekelijks gedurende 30minuten op te warmen naar 60°C tegen bacteriën... maar zeker ???

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber » 17 jun 2014, 23:56

Hoi Marc,
Techniek staat niet stil !
Tegen dat er iets op de markt gekomen is, is het al verouderd. :-)
groetjes,
marc. <°)))))><
Kiezen is verliezen...

Jef

Bericht door Jef » 18 jun 2014, 08:25

Dag Marc,
kijk eens rond op dit forum http://www.zonstraal.be/forum/" onclick="window.open(this.href);return false; , daar zit heel wat kennis bij elkaar. Het grootste bezwaar tegen PV vandaag is in mijn ogen de onzekerheid over de netvergoeding. Een eerder besluit is vernietigd geworden, maar het zit er aan te komen dat een nieuwe regeling zal uitgewerkt worden, waarbij je jaarlijks een soort taks per kWpiek zal moeten betalen. In de vorige regeling was dit tussen de 44 en 69 EUR per kWpiek. Bij 7.95 kWpiek zou dit dus tussen de 350 EUR en 550 EUR per jaar. Ik zou dit in het achterhoofd houden bij uw rendementsberekening.
Een verkoper die niet weet dat je elektrisch kan backuppen, vliegt bij mij direct buiten. Ik heb sinds 2008 een ZB met mogelijkheid tot bijverwarmen met CV én elektrisch...
nog steeds aan het bouwen ...

Des
Contacteer:

Bericht door Des » 18 jun 2014, 09:08

Beste zonneboiler en panelen wetenschappers :wink: :lol:

Ik ben een totale leek in deze materie, en zou graag een paar grondbeginselen willen weten,

als ik nu die stap zou nemen om electrise panelen te zetten , waarop moet je dan letten ?
hoeveel panelen heb je nodig om voor eigen elektriciteit te voorzien?
ik te tel dikwijls 9 of 12 panelen op een dak , is dat niet voldoende dan voor een gezin?
ik zie hierboven staan 30 zonepanelen :shock: , das meer voor een industrie gebruik of pure winst denk ik dan ???
ik ken er de botten van, maar elk jaar stijgt mijn rekening , en toch zijn we zuiniger geworden ,

wij hebben geen gas , dus alles is electris thuis, aangezien er geen gas leiding in de straat ligt .

Kunnen jullie wat tips geven , ik ben gewoon nieuwsgierig om te weten of zo iets wel rendabel is ...
misschien dat ik later , ik er dan ook aan begin ...
ik zie het zo als ik als leek advies moet gaan inwinnen , dan hebben ze me toch liggen, want die mensen,
die dergelijke producten verkopen en promoten, die zullen al snel gewaar worden welk vlees ze in de kuip hebben ...
mijn vijverbouw:
de vijver van Daniel
Mvg Daniel,
koivijver : +- 28 m³
airlift gestuurde filter,
pomp gevoede skimmer ,
plantjes in de boord van de vijver

Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique » 18 jun 2014, 11:00

Ik schrik toch van de prijs die Meester Marc mag betalen!
Net zoals Marcje, als je ziet wat je 3 jaar geleden betaalde -> dat was een pakje meer, doch gaan we niet zagen: de return is er ook naar. 11 certificaten per jaar, dit jaar zelfs 12. Met een weekje tropisch weer tot het einde van deze maand zit er zelfs een 13de in :D

Degene die instond voor de terugbetaling via belasting en de certificaten, die mogen we een goeie fles betalen :lol: :lol:

Geen idee of het nog een goeie tijd is voor zonnepanelen, informeer je goed, Meester Marc :wink:
44m³ opgroeivijver, Nexus 310 Eazy AiRlifT 2x12w .2000 ltr MKF full jap mat na Dubbele 200 micron Originele Crielzeef (http://www.crielzeef.be) Bakki Shower incl 60kg bacteria House via Skim en Cetussieve, Blue Eco & BioUV.Aquasonic10 Ultrasoon.

goshiko

Bericht door goshiko » 18 jun 2014, 13:05

koiliefhebber schreef:Hoi,
even deze topic van onder het stof gehaald !
Ik ben van plan om zonnepanelen te leggen. Als je tegenwoordig ziet hoe weinig die nog kosten, dan ga je al eens nadenken. :)
Ik heb al een paar offertes gekregen.
Dit is de meest interessante: 30 Multi kristalijne panelen 265 Wp van het merk Bisol, parallel geschakeld met micro inverter enphase + een zonneboiler 200 liter,- premie eandis : Netto investering : 9905 euro.
Iemand een idee of deze offerte redelijk is?
Het is enkel de bedoeling om het eigen elektriciteitsverbruik te produceren. (iets meer dan 8000 kWh)
groetjes,
marc. <°))))))><
Ik ga ook zonnepanelen zetten, in oktober. Mijn offerte ligt hoger, 11700 euro voor 42 cis-panelen van 175W. CIS panelen werken op daglicht en genereren ook hun vol opgegeven vermogen, dus gegenereerd aantal wat zal 7350 watt zijn.
Ik weet niet hoe groot uw premie van eandis is, maar uw prijs lijkt me echt wel heel laag. want ik heb ook offertes gehad van bisol-panelen (black, dus niet met die inox-randjes), dat kwam op 13000 euro voor 30 panelen van 260 watt. Ook een andere firma met dezelfde panelen, ook in diezelfde grootte-orde.
Ofwel heb je een héél goedkope firma gevonden marc, ofwel moet je toch alles nog eens goed napluizen , want dergelijke lage prijzen heb ik alleszins niet tegengekomen.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber » 18 jun 2014, 13:30

Hoi Jef,
ik ben ook al wat gaan neuzen op zonstraal.be. Maar ik heb de indruk dat daar "handelaars' actief zijn. :?
Des,inderdaad, op veel huizen liggen maar een klein aantal panelen. Ik denk dat dit vooral komt door de hoge kostprijs van de voorbije jaren. Het was dan ook een ferme investering.
Onlangs zag ik in onze krant een actie van een zonnepaneelplaatser hier in de buurt. Bij het zien van de huidige kostprijs van een installatie : 6999 euro voor een installatie van 5000 watt, ben ik even aan het informeren gegaan.
Toen ik mijn elektriciteitsverbruik even onder de loep nam, schrok ik wel wat. :mrgreen:
Ik verbruik meer dan het dubbele van een gezin met evenveel bewoners. (Waarschijnlijk zonder koivijver :lol: )
Ik dacht dat de grootste verbruiker mijn vijver was, maar ook de elektrische boiler zou naar het schijnt nogal wat verbruiken.
Dus.... waarom niet proberen om zelf elektriciteit te maken?
Het geld dat je inversteert in zonnepanelen en collectoren, brengt 14 % op ! Op de bank is dat nog geen 2 %.
Het is niet de bedoeling om te veel te produceren, enkel eigen verbruik !
Domi, je kent mij wel hé, ik ga niet over één nacht ijs. :wink:
groetjes,
marc. <°))))))><
Kiezen is verliezen...

Plaats reactie

Terug naar “koicafé”