Zonnepanelen tips: do's en don't 's

Als de behoefte ontstaat om eens over iets anders dan koi te praten zoals... koetjes en kalfjes ... bits en bytes ... voetbal of vrouwen ... je favoriet bier :-)
Guyke

Re: Zonnepanelen tips: do's en don't 's

Bericht door Guyke » 13 mar 2019, 23:49

Hallo,
janus schreef:
13 mar 2019, 22:29
Goed nieuws.
Het systeem van de terugdraaiende teller blijft nog minstens 15 jaar behouden.
Dus dat is goed nieuws.
Jij bent wel erg snel blij Guyke.

Er is alleen nog maar een voorstel van de minister, dat moet nog voorgedragen worden en goedgekeurd worden.
Op het nieuws wel iets heel anders gehoord.

Heb indertijd een mail gekregen van ex minister Tommelein waarin ik de bevestiging kreeg dat ik de slimme meter kon weigeren.
Een airlifter in hart en nieren !!!

janus

Bericht door janus » 13 mar 2019, 23:56

Er zijn zeer positieve ontwikkelingen dat ontken ik niet maar zolang de wet niet bekrachtigt is moet je voorzichtig zijn.

En het nieuws geloof ik al jaren niet meer :lol:

jocca

Bericht door jocca » 14 mar 2019, 08:01

@guyke, je geloofd toch geen ministers zeker :wink:

Guyke

Bericht door Guyke » 14 mar 2019, 10:20

Hallo,

@ Jan
Hoop doet leven :wink:

@ Jocca
dat klopt wel.
Maar tussen iets dat op papier staat en wat ze zeggen is nog een groot verschil.

mvg
Guyke

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 14 mar 2019, 10:47

Wat er ook altijd veranderd het is nooit in ONS voordeel :evil:

Gr Ronny
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 510L - 1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 15 mar 2019, 12:59

Hier net twee mannen van Fluvius op bezoek gehad naar aanleiding van mijn tweede zonnepaneelinstallatie speciaal bijgelegd voor de koi/zwemvijver.

Ik heb dan maar eens gevraagd wat zij van heel dat slimme meter gedoe vinden :roll:

Ze weten momenteel zelf nog niet wat het allemaal gaat geven, en gaan 'bij wijze van spreken' van de ene bijscholingscursus naar de andere omdat het allemaal zo complex wordt.

Ik kreeg in ieder geval de raad om mijn terugdraaiende meter te houden zolang het kan omdat ik momenteel een (oude) installatie van 9 jaar heb liggen met 25 panelen en sinds 2 weken eentje van 15 panelen.

Mensen die overdag veel thuis zijn gaan van de slimme meter niet zoveel nadeel hebben en kunnen er zelfs hun voordeel mee doen als ze hun verbruik zoveel mogelijk afstemmen op de zonneschijn ;cool;

Het grote probleem voor de netbeheerder is dat ze met de overcapaciteit tijdens de daluren niet weg kunnen en ze ook niet kunnen opslaan.

De toekomst zal het wel uit wijzen zeker :unknown: maar als puntje bij paaltje komt zal de gebruiker weer wel voor de kosten van heel die soap op draaien :dash:

Die slimme meter is in mijn ogen gewoon een manier om de gebruiker beter te kunnen controleren en hem straks als alles netjes in kaart gebracht is te pakken op zijn zwakke plek, zijn PORTEFEUILLE :twisted: met de een of andere nieuwe belasting want daar zijn ze hier in België echte kampioenen in.
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;

goshiko

Bericht door goshiko » 15 mar 2019, 13:32

ik denk dat de slimme meter echt een instrument moet worden om naar de toekomst bij overcapaciteit (mijn zonnepanelen genereren meer dan mijn verbruik op bepaald moment) bepaalde toestellen aan te schakelen (wasmachine, warmwaterboiler,...) om een constanter evenwicht te krijgen tussen mijn generatie en mijn verbruik.
Draai of keer het zoals je wil, maar als we hoofdzakelijk willen mikken op groene stroom, dan zullen we ze ofwel moeten kunnen opslaan (zie recent die posting rond een uitvinding van een universiteit die zonneenergie opslaat via omvorming naar waterstof), ofwel verbruiken we de energie op moment dat hij gegenereerd wordt. Het zal wel een combinatie van beiden worden. En die bal mogen we niet alleen in het kamp van de energieleveranciers leggen, daar zullen wij allemaal moeten aan bijdragen.

Of anders blijven we rustig aardgas verstoken en kerncentrales openhouden.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

AVG

Bericht door AVG » 15 mar 2019, 16:02

Ik volg deze topic met interesse !

Nu de slimme meter er een paar jaartjes hangt, kan ik niet anders zeggen dat het wel makkelijker is om zaken uit te lezen en elke moment het verbruik te kunnen zien.
Toestemming voor het uit kunnen lezen door de producent heb ik niet gegeven. Zonnepanelen hebben we hier helaas niet, kan er niet voldoende plaatsen om het rendabel te maken.

De energieprijzen zouden dit jaar fors omhoog gaan, net als wij zijn velen bang voor wat komen gaat :unknown: ( de opbrengst zou ten goede komen aan projecten die groener zouden zijn )
Gisteren is er een kleine kentering gekomen, onder druk van de oppositie zou men nog dit jaar de energiebelasting voor CO2 (sorry, weet de sneltoetsen niet ) producenten gaan invoeren, dit in het kader van 'de vervuiler betaald ' , natuurlijk moeten we het eerst nog zien gebeuren :D

jocca

Bericht door jocca » 15 mar 2019, 16:50

zonnepanelen gaan pas interessant worden als de opslagbatterijen ook betaalbaar worden, nu kost zo een pakket tussen de 5000 en 7000 euro wat veel te duur is.
Men zou beter die batterijen subsidiëren zoals men bv warmtepompen ook voorziet van de nodige subsidies. Op die manier worden die batterijen meer afgenomen,
meer afname is een grotere daling in kostprijs. Beetje hetzelfde verhaal als met de zonnepanelen dus ... tot voor pakweg 10 jaar terug amper te betalen of rendabel zonder subsidies,
nu prima te betalen en vooral rendabel geworden.

Slimme meters kunnen, maar dan zou ik eerder opteren voor bv een toestel die de hoeveelheid geproduceerde energie in de gaten houd en dit in combinatie met de weersvoorspelling.
Dit toestel staat dan in contact met bv wasmachine, droogkast of opladers. "Ziet" men dat er het komende uur 100% zonneschijn is dan stuurt dat toestel een van de "slimme" energievreters aan om in werking te treden waardoor je op die manier de zonnepiek perfect gaat opvangen. Dit in combinatie met een kleinere batterij (ipv die van +5000 euro) zou wel eens prima kunnen werken.

Guyke

Bericht door Guyke » 15 mar 2019, 17:11

Hallo,

@ Jocca.
Dat is juist wat de regering ons wil laten geloven en dat helemaal niet klopt.
De maanden dat wij overproduceren en alles zouden opgebruiken gaan we dubbel en dik terug betalen 's nachts, bij bewolkt weder, in de winter, enz.

De flauwe zever dat ze met de stroom geen blijf weten is ook al zoiets.
Als er echt een overproductie zou zijn door de zonnepanelen kan men dat evengoed terug injecteren in het hoogspanningsnet.
Maar daar wringt het schoentje omdat zij het dan kwijt zijn.
Ter inlichting als het verbruik van ons land op een schaal van 100 % wordt uitgezet, dan verbruikt onze grootindustrie een 90% van de opgewekte
electriciteit en de huizen, winkels enz de overige 10%. Echter deze laatste groep ( dus wij ) betalen meer dan 95 % van de totale factuur.
Als ze dus de over geproduceerde electriciteit van de zonnepanelen op het hoogspanningsnet zouden zetten krijgen ze daar zo goed als niks voor betaald.
Enkele weken geleden heeft onze vlaamse minister van energie dit in terzake zelfs toegegeven.
Hij zei dat als de industrie hetzelfde voor een Kw zou moeten betalen als de man in de straat deze bedrijven binnen de kortste keren zouden sluiten.....
omdat zij dan hun energie factuur niet meer zouden kunnen betalen. Electriciteit voor de grootindustrie is zo goed als gratis en daar gaat men ook niet zagen om
te bezuinigen.

mvg
Guyke

jocca

Bericht door jocca » 15 mar 2019, 17:23

daar heb je natuurlijk ook wel een punt ...
ik moet dringend gaan uitbreiden ... kan ik ook vrijwel gratis energie "kopen" :lol:

goshiko

Bericht door goshiko » 16 mar 2019, 09:16

Of een klacht neerleggen tegen de regering omdat de zon ‘s nachts niet schijnt, dat kunnen we ook nog 😔

Binnen de vijf jaar zijn er systemen op de markt om zelf energie met buren uit te wisselen op het laagspanningsnet, zelfs met digitale meter. En de brug tussen dag en nacht en winter en zomer, die kan je niet overbruggen inderdaad, de consument niet, de energieleveranciers ook niet. Tenzij je naar opslagsystemen gaat zoals het maken van waterstof via overtollige elektriciteit, en dat dan gebruiken zoals we nu aardgas gebruiken. Geen traditionele batterijen met zware metalen dus
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Infrasuri3

Bericht door Infrasuri3 » 15 apr 2019, 08:35

Misschien heb ik er over heen gelezen maar is er informatie op het forum over panelen in de tuin enkel om de vijver te verzien ?
Loop met de gedachte om 4 panelen over te nemen voor een prikkie om deze ipv op het dak wat hier niet mag in de tuin te plaatsen en wel rechtop als erfscheiding (tegen de schutting) het zijn 225Wp panelen van 100x165 van 4 jaar oud .
Ik begrijp dat ik een laadregelaar een of meer accu’s en een omvormer nodig heb , de afname zal nooit meer als 150W zijn .
Wie weet of dit kan werken ??

Grts Frans

janus

Bericht door janus » 15 apr 2019, 09:43

Als hobby project is het een leuk idee natuurlijk maar erg bedrijfszeker is het niet.
Na 1of 2 dagen bewolkt weer zal je pomp er mee stoppen.
Iets mee uitsparen zal ook niet lukken ben ik bang

Plaats reactie

Terug naar “koicafé”