Zonnepanelen tips: do's en don't 's

Als de behoefte ontstaat om eens over iets anders dan koi te praten zoals... koetjes en kalfjes ... bits en bytes ... voetbal of vrouwen ... je favoriet bier :-)
Jef

Re: Zonnepanelen tips: do's en don't 's

Bericht door Jef » 10 feb 2019, 10:01

zoals het er nu naar uitziet, wordt de terugdraaiende teller in de nabije toekomst als volgt beoordeeld:

stel productie = 5.000 kWh, waarvan er 1.000kWh direct wordt verbruikt. De teller draai dus 4000kWh terug. Totaalverbruik is 6000kWh, dus je koopt nog 1000kWH van het net.
Je betaalt dan:

aan stroom: 6000 kWh - 5000 kWh zelf geproduceerd = 1000 kWh stroom te betalen

transport, distributie etc: 1000 kWH die je aankoopt + 4000 KWH die door terugrdraaien op het net zet en er later terug afhaalt = 5000 kWH distributiekosten etc te betalen

Als je weet dat tot 70% van je stroomfactuur distributiekosten, netvergoeding, WKK-bijdrage etc is, dan zal het effect van terugdraaien slechts 30% rendement geven. En na 15 jaar zou het terugdraaiend effect zelfs volledig teniet gedaan worden en krijg je nog enkele centen vergoed voor je stroom.

Dat is dé reden waarom men de digitale tellers zo snel mogelijk erdoor wil drammen; vandaag heeft men immers geen echt zicht op hoeveel je direct verbruikt, of hoeveel je meter terugdraait in een jaar.

Als je terugverdientijd niet te lang is, zou ik nu nog installeren. Anders zou ik toch even wachten om te zien hoe ingrijpend alle spelregels zullen veranderen in de eerste 2-3 jaar.

Kijk ook eens hier: je zal mijn uitleg in een schoon figuurke te zien krijgen :D .
nog steeds aan het bouwen ...

Guyke

Bericht door Guyke » 10 feb 2019, 10:36

koi.gin schreef:
09 feb 2019, 22:37

Mijn doelstelling van mijn vraag, hoe zwaar is de omvormer bij jullie en hoeveel Wp staat daar tegenover??????
Hier een installatie: omvormer 3 K sma. Met 20 panelen Panasonic van 190 wattpiek = 3800 samen ( al 11 jaar ) 20.000 euro :dash:
Tweede installatie : omvormer 1,5 K sma met 9 panelen van 275 wattpiek = 2475 samen ( 2 jaar ) 4000 euro
De laatste is wat zwaarder overgedimesioneerd om 2 redenen :
- er zijn geen omvormers van sma van 2 K en mag maar max omvormer totaal leggen van 5K
- de helling van dit dak is minder efficiënt

Alles ligt zuidwest 7 graden west
Opbrengst zit tussen de 4800 en 5300 KWh per jaar
Panelen worden jaarlijks gereinigd

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

janus

Bericht door janus » 10 feb 2019, 13:35

Mijn doelstelling van mijn vraag, hoe zwaar is de omvormer bij jullie en hoeveel Wp staat daar tegenover??????
Daar zijn programma's voor van zowel de fabrikant als andere.
Op https://www.zonstraal.be/forum/viewforum.php?f=37 kun je je offerte gratis laten beoordelen en rekenen we de omvormer voor je na.

goshiko

Bericht door goshiko » 10 feb 2019, 14:12

Guyke, waarom mag je meer voor 5k omvormers leggen? Ik heb er twee van 3k. Normaal mag je tot 10k gaan, hoger mag particulier niet.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

janus

Bericht door janus » 10 feb 2019, 14:30

Je mag per fase maar max. 5kW plaatsen aan omvormer vermogen.
Als je een 1 fase net hebt mag je dus maar 5kW plaatsen.
Alleen bij 2 of 3 fase mag je 10kW plaatsen.

Je kan wel hoger gaan maar dan moet er een net studie gedaan worden en dat is niet echt interessant

goshiko

Bericht door goshiko » 10 feb 2019, 15:00

Ik heb inderdaad 3 fase
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Guyke

Bericht door Guyke » 10 feb 2019, 15:33

Hallo,
@ Goshiko

Ik zie dat je drie fase hebt en dan klopt die 10 K
Ik heb een monofasige aansluiting en ik heb geen 3 fase gekregen toen ik dat eens aanvroeg voor mijn zonnepanelen.

Wat hier wel gaat komen is als mijn GSC gedaan zijn gaat het oude set van het dak af en komen er 2 sets op te liggen.
Eentje van 3,5 K en daarbij nog eentje van 5K ( volgens welke panelen ik nu zou kunnen kopen in wattpiek )
Deze laatste zal dan aan het net gekoppeld worden via een specifieke nachtmeter en samenwerken met batterijen.

Ik heb dit in vraag gesteld bij de maatschappij en aan de toenmalige minister Tommelein met als argument dat er nooit meer dan 5 K verbonden zou zijn.
Nog steeds wachtend op een antwoord.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Plaats reactie

Terug naar “koicafé”