wij gaan dit jaar ook niet (en vermoedelijk nooit nog) en dan vooral om de reden die Mario1 vermeld ...
het is iedere keer wel een beetje dezelfde brij die ze je voorschotelen ... ipv het wat op te smukken blijven koishows angstvallig in de vorige eeuw leven.
Wat mij opvalt is dat organisatoren angstvallig vasthouden aan het gekende concept die al lang over zijn hoogtepunt heen is ... mij verbaasd dat eigenlijk want ik durf met zeer grote zekerheid te zeggen dat tegen 2030 er amper nog een koishow gehouden zal worden....
waarom?
- geen vernieuwing te bespeuren,
- de helft van de standhouders bied gewoon hetzelfde aan (maar dan met een ander logo of stickertje er op)
- gekende concept dat je overal op iedere show kan terugvinden, dus waarom zou je dan ergens een paar honderd km voor gaan rijden
- voor de promoties moet je het ook niet doen met al die webshops waar je 365 dagen per jaar promoties kan scoren
kan het anders?
ja, zeker ... wil Arcen, BKS nog eens 10-20-30 jaar verder doen dan zal men het aspect koishow moeten verruimen en er meer een beleefbeurs van maken, men zal ook NIET koishouders moeten overtuigen om langs te komen.
Een eerste insteek zou bv al kunnen zijn om ook bedrijven die niet direct iets met koi te maken hebben toe te laten/te uitnodigen om op de beurs te staan.
Ik denk bv spontaan aan:
- bedrijven die bijgebouwen plaatsen ... kan gaan van priëlen, poolhouses, houten afsluitingen, overkappingen, pergola's, verandas etc
- bedrijven die bestratingswerken doen (klinkerwerken, polybeton, steentapijten (waar je dan weer figuren mee kan maken)
- beeldhouwers die beelden op maat bv kunnen maken in brons/graniet
- landschapsarchitecten, al dan niet gespecialiseerd in oosterse tuinen
- plantenkwekerijen/boomkwekerijen
- bedrijven gespecialiseerd in oosterse kledij, bv kimono's zijn razend populair momenteel ...
- reisbureau die op maat gemaakte japanreizen kan voorzien
- theedegustaties ... (japan is er verdorie gekend voor)
- en aub ... smijt die verdomde stinkende frietkramen buiten en laat foodtrucks komen met oosterse gerechten ...
- workshops
- demo's japanse tekenkunst (nodig een kunstenaar uit die gratis mag staan om bv Kitofude-ryu te demonstreren (en laat deelnemers van de beurs het ook proberen - desnoods japanse tekens schilderen op rijstpapier)
en wil je het helemaal futureproof maken ... organiseer eens een koishow samen met een tuinbeurs ...
DAN ga je pas het volle potentieel van een koishow gaan benutten ... het bezoekersaantal gaat plotsklaps x3 of x5 gaan.
Het is een dubbele win-win voor beide organisaties.
Koihouders zijn vrijwel altijd ook gepassioneerd door een tuin (niet altijd oosters)
bezoekers van de tuinbeurs hebben in grote mate allemaal wel een waterpartij met goudvissen ... en iedereen weet dat de koihobby begint met ... goudvissen (of toch zeer vaak).
Voor beide standhouders kan dit een flinke win/win zijn, de vaste kosten zijn een stukje lager en je bereikt er een enorm publiek mee ...
op die manier kan je er een echte beleefbeurs van maken, nu voel ik een koishow (koibeurs) meer aan als een ... tja ... expo of zo ...
enfin, voor wie het nog niet door had... ik ga niet
