Vloerverwarming

Als de behoefte ontstaat om eens over iets anders dan koi te praten zoals... koetjes en kalfjes ... bits en bytes ... voetbal of vrouwen ... je favoriet bier :-)
mario1

Vloerverwarming

Bericht door mario1 » 28 dec 2018, 20:02

Hoi allen,

Velen hebben het misschien al gemerkt dat ik de laatste tijd minder vaak op het forum aanwezig ben.
Alle dagen lees ik wel even de in de geposte topic's, reageren is iets minder geworden :oops:

De reden van dit alles is niet dat ik het hier niet meer interessant vind, echter wel dat ik alle vrije tijd spendeer in de nieuwbouwwoning van de zoon.
Hierover heb ik een vraag waar ik reeds enkele dagen mee aan het worstelen ben.

Vloerverwarming is in in de nieuwbouw, uiteraard is ook hier dit aan de orde ;cool;
Onder de vloerverwarming is een isolerende uitvullaag voorzien van gespoten polyurethaan, op het gelijkvloers dacht ik dat dit 100mm is, op de verdiepingen is dit 50mm.

Nu zit ik met het idee om deze gespoten polyurethaan te vervangen naar pu platen, uiteraard platen welke geschikt zijn hiervoor.
Voordeel lijkt me dit makkelijk zelf te kunnen doen, maar dacht ook al te lezen te hebben dat de gespoten polyurethaan niet altijd even goed geplaatst lijkt te worden met verzakkingen vandien.

Graag had ik even de bevindingen of ervaringen van de koivrienden gelezen zodat ik tot een goede beslissing kan overgaan.
Alle tips zijn welkom.

Marcje
Contacteer:

Re: Vloerverwarming

Bericht door Marcje » 28 dec 2018, 20:09

Nu zit ik met het idee om deze gespoten polyurethaan te vervangen naar pu platen, uiteraard platen welke geschikt zijn hiervoor.
Ik vertrouw die gespoten polyurethaan ook niet en heb al problemen gezien en komt ook voor bij frigopanelen die na 10 jaar plots beginnen krimpen....
Vandaar bij mijn zonen met pu platen gewerkt en natuurlijk moet de ondergrond mooi vlak zijn, en geen steentjes onder de platen tijdens het plaatsen , maar u kennende zal dit geen probleem zijn
Succes hé

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

jocca

Bericht door jocca » 28 dec 2018, 21:41

hier gespoten schuim op de vloeren
150 mm gelijkvloers en 90 mm op de verdiepen.
Een minimale krimp van 1 à 2 mm is er geweest na het plaatsen, hier konden we mee leven en veel impact heeft dit niet gehad (het plaatsen van de vloer is pas een jaar later gebeurd).
Grotere krimpen ontstaan door slechte voorbereiding ondergrond (stof), te koud, te dikke laag in 1x willen spuiten.

het grootste voordeel is in mijn ogen dat de vloeropbouw iets of wat beperkt blijft, je moet nl geen chappe leggen op de leidingen voordat je de harde platen kan leggen.
Hierdoor blijft ook de kostprijs binnen de perken.

Zit je nog in ontwerpfase en speelt de dikte van de vloeropbouw nog geen rol, dan zou ik voorzien om 6 cm chappe op de leidingen te leggen, daarop de harde platen en daar terug 8 à 9 cm chappe op.

trouwens nog een tip misschien.
1- Als je in de badkamer ook vloerverwarming plaatst, leg een lus in de douche (anders is het temperatuursverschil tussen douche en vloer vrij groot)
en wil je helemaal wild doen ... steek vloerverwarming in de wanden van de douche ook. Moest ik het kunnen opnieuw doen dan deed ik dit meteen ;-)
2- leg ook een aparte lus in de garage als deze inpandig is.... de collector kan je toch afsluiten, maar wie weet heb je later eens een verwarmde garage nodig en dan heb je enkel maar het kraantje open te draaien ... als je het zelf plaatst kost dit amper iets extra.

Guyke

Bericht door Guyke » 28 dec 2018, 22:19

Hallo,

Bij mijn zoon is het gespoten. er is voorzien van 10 cm boven de leidingen.
De leidingen van water en elektra liggen dus onder de gespoten pur laag.
Op de pur laag is dan vloerverwarming getakt ( pistool dat krammen schiet )
Daar boven is er geschapt ( 10 cm ) met een uitzettingsproduct er in ( weet de exacte naam niet meer )
Daar boven is er gevloerd ( met rekening houden voor de uitzetvoegen en lijm voor vloerverwarming ).

Hier kwam het uit dat alle aanvoerleidingen en retoeren passeren langs de badkamer er moest dus geen aparte ring gelegd worden voor de badkamer.
In de muren is het niet gedaan daar er 15 cm dik geisoleerd is in de muren was dit ook niet nodig.

Wij hebben ook in betonplex geleidingen gemaakt om de collektoren aan te sluiten daar die buizen alle kanten uitwringen

Ligt er nu een 5 jaar in en tot hier toe geen probleem.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

jocca

Bericht door jocca » 29 dec 2018, 07:21

hoe je het kan regelen of doen met de badkamer daar is er vaak veel twijfel over.
Zoals bij guyke is het een goede oplossing om de alle toevoeren en retouren daar te laten passeren.

hier is het anders gedaan, de badkamer zit bij ons op het verdiep samen met alle slaapkamers.
omdat het een verdiep is heeft die uiteraard een aparte pomp. De thermostaat hebben we zo in de badkamer geplaatst,
op die manier kunnen we apart van de woning bepalen hoe warm we de badkamer gaan "stoken" zonder de slaapkamers mee te verwarmen (gewoon kraantjes aan collectors dicht zetten).
De reden waarom we dit zo gedaan hebben is vrij eenvoudig, de woning is zo goed geïsoleerd dat het in de kamers nooit kouders is dan 20°,
sinds we hier wonen (2014) heeft de verwarming boven nog nooit gewerkt, enkel in de badkamer af en toe als er iemand ziek is en die kunnen we dan mooi apart verwarmen zonder de kamers mee warm te stoken. (aparte kring voorzien voor de badkamer, ook de slaapkamers hebben elk hun eigen warmtekring).

mario1

Bericht door mario1 » 29 dec 2018, 07:55

Marcje schreef:
28 dec 2018, 20:09
Ik vertrouw die gespoten polyurethaan ook niet en heb al problemen gezien en komt ook voor bij frigopanelen die na 10 jaar plots beginnen krimpen....
Vandaar bij mijn zonen met pu platen gewerkt en natuurlijk moet de ondergrond mooi vlak zijn, en geen steentjes onder de platen tijdens het plaatsen , maar u kennende zal dit geen probleem zijn
Succes hé
Hoi Marc,

Ik weet dat je ook veel werk hebt gedaan aan de woningen van jullie zonen en ben alvast tevreden te horen dat het werken met pu platen ook bij anderen wordt toegepast.
Dat de ondergrond mooi vlak moet zijn lijkt me inderdaad een must, en hier wringt het schoentje reeds een klein beetje :dash:
Op de gewelven ( verdiepingen ) is reeds een betonlaag gestort en deze is zoals je kan raden niet helemaal vlak. Op de benedenverdieping valt de vloerplaat reuze mee, echter op de verdiepingen is dit niet zo. Ik zit er dan ook aan te denken om op de verdieping de voorziene 50mm te plaatsen in 2 verschillende lagen, zodat ik de onderste laag vb. 30 mm in een dunne lijm of mortelspecie aangebracht met een kam kan leggen en uiteraard de nutsvoorzieningen in deze laag kan uitzagen en vervolgens een 2e laag van 20 mm of misschien wel terug een 30 mm plaat om alle nutsvoorzieningen af te sluiten.

jocca

Bericht door jocca » 29 dec 2018, 08:21

ik vrees mario dat je een paar dingen door elkaar aan het halen bent.
in sé is het vrij eenvoudig (hebben hier ook 4 jaar liggen bouwen aan onze woning en alle nutsleidingen (elektriciteit, sanitair, afvoeren, riolering, vloerverwarming, ventilatie D, etc zelf gedaan)
bij harde pu platen moet de ondergrond vlak zijn (een paar mm verschil is geen probleem),

maar wat ga je doen met uw sanitaire leidingen? Elektriciteitskabels die op sommige plaatsen echt zeer zeer breed gaan uitwaaieren? Ga je die allemaal gaan uit snijden? Dit is
1 een pokkewerk om te doen
2 waar veel kabels breed naast elkaar liggen (richting zekeringskast) ga je platen ook zeer breed moeten uit gaan snijden

dan zit je ook nog met uw sanitaire leidingen (warm en koud water) die door het huis lopen die je moet gaan uit snijden, op sommige plaatsen kruisen die dan nog eens elektriciteitsleidingen
en om het helemaal af te maken ... vergeet die ventilatiebuizen ook maar niet, ook al zijn het platte, ook die nemen veel plaats in.
Je wil niet weten welke spaghetti het uiteindelijk wordt op een vloer van een hedendaagse woning.

Als je kan plaats op de leidingen dus een uitvulchappe, deze is meteen perfect vlak en je gaat die isolaiteplaten er in een wip geplaatst hebben EN niet onbelangrijk uw dragend vermogen blijft behouden. Je kan ipv een gewone chappe ook al meteen een isolerende chappe met eps bolletjes nemen, dit zal het isolerend vermogen van de vloer alleen maar verhogen.
Op het verdiep kan je zelfs deze chappe gebruiken ipv de PU laag ... voor de vloerverwarming op het verdiep maakt dit niets uit (ook voor de epb niet want die vloerplaat zit binnen het geïsoleerde volume van een woning ;-).

mario1

Bericht door mario1 » 29 dec 2018, 08:25

jocca schreef:
28 dec 2018, 21:41
Grotere krimpen ontstaan door slechte voorbereiding ondergrond (stof), te koud, te dikke laag in 1x willen spuiten.
het grootste voordeel is in mijn ogen dat de vloeropbouw iets of wat beperkt blijft, je moet nl geen chappe leggen op de leidingen voordat je de harde platen kan leggen.
Hierdoor blijft ook de kostprijs binnen de perken.
Zit je nog in ontwerpfase en speelt de dikte van de vloeropbouw nog geen rol, dan zou ik voorzien om 6 cm chappe op de leidingen te leggen, daarop de harde platen en daar terug 8 à 9 cm chappe op.
Hoi Joachim,
Hoe de krimpen precies ontstaan ga ik me niet 100% over uitspreken, maar veelal heeft het te maken met densiteit, hier spreekt men over een densiteit van 35 kg/m3. Hoe de mannen de laag spuiten heb ik geen weet van, maar ga er toch van uit dat die mannen weten waar ze me bezig zijn, en als ze een bepaalde dikte moete spuiten weet ik niet of ze dit in verschillende stappen doen?
Een extra chappe om de nutsvoorzieningen weg te werken kan ik hier niet bekomen, vandaar ik in verschillende lagen pu platen zou werken om zo de leidingen uit te snijden en weg te werken.
Wat is ontwerpfase? De woning is opgetrokken en de hoogte vloeropbouw speelt uiteraard wel een rol hier gezien het plafond anders te laag zal komen.
jocca schreef:
28 dec 2018, 21:41
trouwens nog een tip misschien.
1- Als je in de badkamer ook vloerverwarming plaatst, leg een lus in de douche (anders is het temperatuursverschil tussen douche en vloer vrij groot)
en wil je helemaal wild doen ... steek vloerverwarming in de wanden van de douche ook. Moest ik het kunnen opnieuw doen dan deed ik dit meteen ;-)
2- leg ook een aparte lus in de garage als deze inpandig is.... de collector kan je toch afsluiten, maar wie weet heb je later eens een verwarmde garage nodig en dan heb je enkel maar het kraantje open te draaien ... als je het zelf plaatst kost dit amper iets extra.
1- In de badkamer komt inderdaad vloerverwarming en uiteraard zal de douche meegenomen worden. Vloerverwarming in de wanden is nog over na te denken, maar hierover ga ik toch nog even nadenken gezien er reeds een extra radiator is voorzien om voldoende en extra bij te warmen.
2- De garage staat los van de woning en heeft hier dan ook geen belang bij.

mario1

Bericht door mario1 » 29 dec 2018, 08:43

jocca schreef:
29 dec 2018, 08:21
ik vrees mario dat je een paar dingen door elkaar aan het halen bent.
in sé is het vrij eenvoudig (hebben hier ook 4 jaar liggen bouwen aan onze woning en alle nutsleidingen (elektriciteit, sanitair, afvoeren, riolering, vloerverwarming, ventilatie D, etc zelf gedaan)
bij harde pu platen moet de ondergrond vlak zijn (een paar mm verschil is geen probleem),

maar wat ga je doen met uw sanitaire leidingen? Elektriciteitskabels die op sommige plaatsen echt zeer zeer breed gaan uitwaaieren? Ga je die allemaal gaan uit snijden? Dit is
1 een pokkewerk om te doen
2 waar veel kabels breed naast elkaar liggen (richting zekeringskast) ga je platen ook zeer breed moeten uit gaan snijden

dan zit je ook nog met uw sanitaire leidingen (warm en koud water) die door het huis lopen die je moet gaan uit snijden, op sommige plaatsen kruisen die dan nog eens elektriciteitsleidingen
en om het helemaal af te maken ... vergeet die ventilatiebuizen ook maar niet, ook al zijn het platte, ook die nemen veel plaats in.
Je wil niet weten welke spaghetti het uiteindelijk wordt op een vloer van een hedendaagse woning.

Als je kan plaats op de leidingen dus een uitvulchappe, deze is meteen perfect vlak en je gaat die isolaiteplaten er in een wip geplaatst hebben EN niet onbelangrijk uw dragend vermogen blijft behouden. Je kan ipv een gewone chappe ook al meteen een isolerende chappe met eps bolletjes nemen, dit zal het isolerend vermogen van de vloer alleen maar verhogen.
Op het verdiep kan je zelfs deze chappe gebruiken ipv de PU laag ... voor de vloerverwarming op het verdiep maakt dit niets uit (ook voor de epb niet want die vloerplaat zit binnen het geïsoleerde volume van een woning ;-).
De Sanitaire leidingen vallen reuze mee hoor.
De afvoerleiding van het toilet zit reeds ingewerkt in de muur en de 50mm afvoerleidingen van douche, bad en lavabo liggen zeer kortbij de afvoerbuis welke ook is ingewerkt in de muur.
De warm en koud waterleidingen moet ik maar zeer beperkt wegwerken, gezien de technische ruimte zich boven de badkamer bevind.
De ventilatieleidingen vallen mijn inzien ook best mee, deze liggen er trouwen reeds terplaatse.
Het grootste en de meeste buizen zullen hoogst waarschijnlijk de elektriciteit zijn, deze komen begin volgend jaar aan de beurt.

jocca

Bericht door jocca » 29 dec 2018, 09:27

alle leidingen apart vallen uiteraard vrij goed mee, maar het zal de combinatie van alles bij elkaar zijn ;-)
warm en koud water vallen idd vaak goed mee, je vermeld wel alleen de badkamer, maar je zal er ook hebben naar de keuken, wc's, lavabo in de garage etc
maar hier was het vooral de enorme spaghetti aan elektriciteitskabels dat ook de "dooddoener" was.

Guyke

Bericht door Guyke » 29 dec 2018, 11:21

Hallo,
mario1 schreef:
29 dec 2018, 08:25

gezien er reeds een extra radiator is voorzien om voldoende en extra bij te warmen.
Toen het idee van vloerverwarming kwam zijn we te rade gegaan bij verschillende installateurs ( batibouw ) en daar heeft men gezegd dat de energie efficientie van de ketel op een systeem van combinatie van radiatoren en vloerverwarming niet echt het is.
Vloerverwarming draait op een veel lagere temperatuur dan radiatoren. Om deze hogere temperaturen te bereiken moet de ketel harder werken.
Ook als er met vloerverwarming gewerkt wordt kan men deze zo maar niet vlug even op of af zetten.

Mijn zoon heeft toen besloten om een gaskasettevuur er bij te plaatsen ( ingebouwd bij de zitplaats ) voor de tussenseizoenen en ook voor de gezelligheid
( stralingswarmte ) en in de badkamer is er een electrische badkamerradiator/handdoekdroger geplaatst zo dat de ketel ontlast blijft van radiatoren.
Hier thuis heb ik de radiator in de badkamer er tussenuit gehaald en ook zo een electrische geplaatst waardoor er nu ( werkt met een sturing ) op de tijdstippen dat wij de badkamer gebruiken deze steeds opgewarmt is en voor de rest steeds op 15° gehouden wordt om condensatie te vermijden.
Ik moet wel er bij vermelden dat de installatie hier een één pijpsyteem betreft en dus zijn hier in huis maar 2 kringen.
Voor extra badkamergebruik staat er ook nog een boostknop op . Dit was vroeger met die radiator wel anders en hadden we zo een energieverslindende straler.

Geef het maar mee
Nog veel installatiegenot

mvg
Guyke

mario1

Bericht door mario1 » 30 dec 2018, 08:23

jocca schreef:
29 dec 2018, 09:27
alle leidingen apart vallen uiteraard vrij goed mee, maar het zal de combinatie van alles bij elkaar zijn ;-)
warm en koud water vallen idd vaak goed mee, je vermeld wel alleen de badkamer, maar je zal er ook hebben naar de keuken, wc's, lavabo in de garage etc
maar hier was het vooral de enorme spaghetti aan elektriciteitskabels dat ook de "dooddoener" was.
Ik weet heus wel dat alles bij elkaar een hele wirwar en een pak buizen zijn, mijn bedoeling van dit topic is dan ook de ervaringen te lezen van de gebruikte isolatie onder de vloeren. Ik heb een beetje schrik dat de gespoten pur me niet gaat bevallen en ik hier mogelijks spijt ga krijgen om dit zo te doen en geen platen te gebruiken. Ook is er op de verdiepingen maar 50mm pur voorzien en moet deze uiteraard vlak geschuurd worden na spuiten. Zoals je wellicht wel weet kom je reeds in de problemen met de buizen van de ventilatie gezien deze 60mm dik zijn ;OK; ook heb je op bepaalde plaatsen al een probleem met de afvoerleidingen van 50mm ( bad, douche en lavabo ) welke toch wel iets van afwatering moeten hebben en zo ook al in de gevarenzone komen bij het vlakschuren van de pur. Met platen heb je dit probleem uiteraard niet.
Gezien de verwarmingsketel op het hoogste verdiep komt te staan ga ik het warm water voor de keuken voorzien via een elektrische boiler want lijkt me volgens mijn berekeningen niet interessant om deze door een 15 tal lopende meter buizen te laten gaan eer dit terplaatse is, toch niet voor een keukenkraan .
Nogmaals, mijn bedoeling van dit topic is dan de ervaringen te lezen van de gebruikte isolatie onder de vloeren.
Wie heeft gespoten pur liggen onder de vloeren en is daar tevreden over ( geen verzakkingen ) en wie heeft er pur platen gebruikt :?:

paul1

Bericht door paul1 » 30 dec 2018, 08:56

Hoi Mario,

Ik heb hier destijds ook PUR laten spuiten. Nu, 9 jaar later, niets van verzakkingen of gescheurde tegels.
Hier is 10 cm PUR in 2 lagen gespoten.
Nog geen moment spijt van en zou het zeker terug opnieuw doen.
Ik zou zeker niet met platen gaan werken en de leidingen gaan uitsnijden. Hiermee ga je niets uitsparen en ik vrees dat dit net voor verzakkingen en ellende gaat zorgen.
Heb je het er al eens met je architect over gehad wat hij er van denkt?

Nog een filmpje:

Groeten,
Paul
https://www.facebook.com/renderssriwiset" onclick="window.open(this.href);return false;

jocca

Bericht door jocca » 30 dec 2018, 09:16

pur platen zijn prima te doen, maar je moet een uitvulchappe gaan gebruiken.
Zonder uitvulchappe is het amper te doen.

Je mag 1 iets niet uit het oog verliezen ook,
als je de platen gaat moeten insnijden dan kan je die nooit perfect doen passen op de leidingen, uw sleuf dat je gaat uitsnijden zal altijd breder en hoger zijn,
als je maar 50 mm hebt boven om dit te doen dan ga je bij sommige platen misschien maar 2 cm isolatie nog hebben waardoor de plaat
1 amper nog sterkte zal hebben op die plaats
2 je met een koudebrug zit (nogmaal op het verdiep is dit niet erg, maar beneden ga je plaatsen hebben waar dit bv 4 à 5 cm is en dit is wel een probleem daar

ook nog even een bedenking voor boven, als je maar 50 mm hebt om isolatiechappe te plaatsen,
bedenk wel dat je die tackers ook nog in de pur moet steken en die gaan toch wel enkele cm diep, oppassen met leidingen en elek. kabels

Wat betreft de radiator, indien het eentje is op warm water zou ik die ook weg doen en vervangen door een infrarood paneel.
Zoals guyke aanhaalt zal uw ketel anders constant liggen pendelen tussen water van 30° en water van 60-70° wat helemaal niet energie efficiënt is.
Zo een infrarood paneel, verbruikt niet zo gek veel en heeft meteen zijn volle warmte af (tov een elektrische radiater die moet soms nog opwarmen).

voor de keuken beneden, ook hier zijn de leidingen naar de keuken 18 meter lang en idd dit is niet efficiënt om te gaan doen.
Wij hebben wel de leidingen geplaatst, maar gebruiken ze niet (die paar tiental meters buizen kosten toch amper iets),
wij hebben in dit geval een quooker geplaatst, OK verbruikt energie, aan de andere kant hebben we ook direct kokend water. BV aardappelen koken neemt niets van tijd in beslag en het water moet ook niet eerst 10 min op een gasvuur staan voor het kookt (scheelt ook weer wat).

Wat betreft de ontwerpfase:
de keuze tussen isolatieplaten of gespoten isolatie is iets wat je bespreekt bij de architect, net omdat het 2 verschillende systemen zijn naar opbouw.
De vloeropbouw is bij isolatieplaten normaal altijd dikker (omdat je een uitvulchappe nodig hebt), waardoor ook de waterkering in de snelbouw weer hoger moet zitten ...

misschien even rondkijken of er geen mogelijkheid is om een uitvulchappe met eps korrels te gebruiken, zeker op het verdiep is dit een mogelijkheid, je hebt nl he-le-maal niets aan een isolerende laag daar omdat die toch al binnen de isolatischil van de woning zit.
Op het gelijkvloers is dit terug een ander verhaal.

de dikte van de lagen die ze spuiten is normaal 3 à 4 cm om net geen krimp en verzakking te hebben.
de densiteit die je aanhaalt is vrij laag ... hier is dit tussen de 45 en 50 kg geweest.

Guyke

Bericht door Guyke » 30 dec 2018, 10:26

Hallo,

Bij mijn schoonbroer platen en scheuren in de vloer. ( alles gelegd door een firma)
Bij mijn zoon gespoten en nog steeds alles ok ( spuiten en chappen door firma gedaan )
Bij vrienden zijn het platen en daar ook problemen met de vloer ( ze gaan het uitbreken en spuitpur gebruiken )
Op mijn werk zijn er verschillende die hebben laten spuiten en geen problemen.
Wat nu beter is laat ik in het midden.
Wat betreft leidingen bij mijn zoon.( is wel een renovatie en geen nieuwbouw )
Alle leidingen ( zowel elektra als water ) liggen enkel ( geen kruisingen ) is soms wel wat meer omweg afleggen
Afvoeren en ventilatie zijn in de muren en in valse plafonds verwerkt om zo weinig mogelijk hoogte te verliezen.
Leidingen van de ventilatie zijn bij mijn zoon wel een pak dikker dan 50 of 60

mvg
guyke
Laatst gewijzigd door Guyke op 30 dec 2018, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “koicafé”