Opa

Als de behoefte ontstaat om eens over iets anders dan koi te praten zoals... koetjes en kalfjes ... bits en bytes ... voetbal of vrouwen ... je favoriet bier :-)
jocca

Re: Opa

Bericht door jocca » 29 jan 2017, 10:35

Proficiat Guyke,
wat betreft de vijver, er zijn genoeg oplossingen die esthetisch zeer mooi zijn.
Besef ook dat de gevaarlijke periode ook maar een paar jaar is. Vanaf 1 jaar tot en met 6 jaar moet je opletten.
er bestaan ook armbandjes die je om de arm kan doen van de kinderen die geconcentreerd zijn met een binnenstation en GSM.
Van zodra die bandjes in contact komen met water gaat er een oorverdovend lawaai af.
Dit in combinatie met een omheining of een rooster net boven het water is een perfecte oplossing.

LucB

Bericht door LucB » 29 jan 2017, 11:04

Amai, wat worden (of zijn ;cool; ) de koivrienden een stelletje oude rukkers aan het worden zeg ... Gelukkig ben ik nog even van deze fase verwijderd.

Van harte proficiat en :welcome: aan het klein Guyke.

Er bestaan voldoende beveiligingen tegen kinderen. Ik ken iemand die zo een vlotter heeft die reageert als er iemand in het water valt. Dit werkt heel goed. Het enige nadeel is dat hij ook alarm geeft als er eens een vis springt als als er eens een eend is in die vijver landt. Maar zo weet je dan weer dat hij werkt en beter eens een vals alarm te veel dan een echt te weinig.

Mijn vrouw is ook een beetje tegen vijvers omdat ze dit ook gevaarlijk vindt voor kinderen. Dat is blijkbaar iets typische vrouwelijk. Ik heb hier niet echt schrik van. Dooddoener volgens mij zijn vijvers met hellende wanden (waar men niet eenvoudig uitraakt), vijvers die te klein zijn (zo men met het hoofd op de overkant tegen een boordsteun botst) en vijvers met verhoogde randen (men kantelt over de rand en glijdt met het hoofd naar beneden en de beentjes in lucht de vijver in)

Het belangrijk is misschien om het kind zo snel mogelijk vertrouwd te maken met de vijver zodat het dit niet als een "onbekend en geheim" terrein gaat beschouwen dat hij later op eigen houtje wil gaan ontdekken. Niks is spannender voor een kindje. Mijn buren hebben ook een grote vijver en daar zijn de klein kinderen van kleins af aan niet weg te slaan van de vijver. Intussen zijn ze voldoende groot uit de gevaren zone.

Je mag ook niet vergeten dat het gevaar van een vijver voor kinderen natuurlijk ook maar voor een heel beperkte periode is. En omdat ze net zo klein zijn kan je met eenvoudige maatregelen zo veilig van de vijver houden. BV door paaltjes met een bekaertdraad.

Guyke

Bericht door Guyke » 29 jan 2017, 11:14

Hallo,

Daar ik in pensioen ben voelde ik toch het begin van dat de jaartjes beginnen wegen.....
Nu dat er nieuw leven op komst is, is dat ook voor ons ( grootouders ) een fikse levenslustboost.
Ik heb vroeger als peuter altijd aan het water geweest met mijn grootvader en mijn moeder was daar ook niet gelukkig mee.
Maar ook hebben wij het meegemaakt van een peuter ( vrienden) die verdronk in een visvijver en dat blijft heel je leven mee in gedachten.
Bedankt aan allen want dan voel je ook vriendschap van de koivrienden buiten het vijveren!!!!!!! :good:
ROLIN15 schreef:Proficiat , geniet er van , zelf zijn we hier grootouders van 3 superlieve meisjes , samen met onze 2 dochters ons grootste bezit !
Je zal merken dat ze steeds belangrijker worden , een deja vu gevoel van waar is de tijd ...Zelf heb ik de vijver beveiligd , maar kindjes mogen alleen in tuin als er volwassenen bij zijn , is hier de regel !Jammer genoeg hebben we er eentje bij geboorte moeten afgeven , blijft enorm pijn doen ondanks geluk met de anderen :(
Je zal zien alles vind zijn weg in het leven , samen met je kinderen en vrouw , geniet ervan ,het gaat zo snel (eeuwenoud cliche' )
gr
Een kind verliezen is denk ik zo wat het ergste dat ouders kan overkomen. Sterkte er mee want ook neemt dit een plaats in je hart.

En dat het leven snel gaat, dat klopt wel want als kind verlang je wat ouder te zijn ( uitgaan, gedaan met school, thuis uitvliegen....) en dan plots zit je 40 jaar aan een pc te tokkelen verder en vraag je af waar is al die tijd naar toe.....

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

goshiko

Bericht door goshiko » 29 jan 2017, 12:06

ja opa worden , ik kan er al een goeie 21 maand ook over meepraten. Eerst heel moeilijke periode gehad, één week na geboorte al hartoperatie, maar uiteindelijk is alles nu goed gekomen met mijn oogappel van een kleindochter.
Ik voorspel je guyke, hoe ouder ze worden hoe zotter je er van wordt. Die eerste keer hun vastnemen, de eerste keer dat je ze overduidelijk opa hoort zeggen, die ontelbare keren dat ze "nog" zeggen als je voor de zoveelste keer "'k zag twee beren" hebt gezongen....
Binnen twee maand is nr 2 er bij ons al, we zullen onze aandacht wat moeten verdelen..... :D
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

beereke

Bericht door beereke » 29 jan 2017, 15:25

alvast van hieruit een dikke proficiat opa Guyke ;cool;
Ook hier kleinkinderen EN gouden regel is hier ook ; kinderen gaan/kunnen niet buiten zonder volwassenen
Komt allemaal goed maar ik versta de bezorgdheid
Alvast prettige toekomstige jaren ermee :Yahoo: :Yahoo: :Yahoo: :Yahoo:

grts Rudy

Jef

Bericht door Jef » 29 jan 2017, 16:25

super nieuws hé, maar werk nu maar snel verder aan de raket; want de combinatie van pensioen en kleinkind = zeker tijd tekort :wink: .
Bij ons is een deel van de tuin volledig afgesloten, maar wel met zicht op de vijver. Zo kunnen de kids en kids van bezoekers (want daar zit veel meer risico in) veilig spelen én naar de vissen kijken zonder dat je je zorgen moet maken.
nog steeds aan het bouwen ...

Guyke

Bericht door Guyke » 29 jan 2017, 23:53

Hallo,

Wat een toffe reactie's [thank_you

Ik weet wel dat er wel wat op de markt is om iets te verzinnen om een vijver wat af te schermen.
Probleem is dat je hier niet in de tuin kan zonder over de brug van de vijver te gaan.
Dit is een 1,2 m brede brug zonder leuningen aan. Ook zijn ze er hier niet voor om de gehele tijd op hele afspanning in de tuin te gaan zitten kijken.
Het enige dat er in feite dus voorlopig uit de bus komt is dat ik in pensioen ben en dus altijd mee de tuin in zal moeten........

mvg
Guyke

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 29 jan 2017, 23:57

Gelijk een mooi excuus om niet binnen te hoeven zitten... :D

JordiW

Bericht door JordiW » 30 jan 2017, 07:57

Guyke schreef:Hallo,

Wat een toffe reactie's [thank_you

Ik weet wel dat er wel wat op de markt is om iets te verzinnen om een vijver wat af te schermen.
Probleem is dat je hier niet in de tuin kan zonder over de brug van de vijver te gaan.
Dit is een 1,2 m brede brug zonder leuningen aan. Ook zijn ze er hier niet voor om de gehele tijd op hele afspanning in de tuin te gaan zitten kijken.
Het enige dat er in feite dus voorlopig uit de bus komt is dat ik in pensioen ben en dus altijd mee de tuin in zal moeten........

mvg
Guyke
Van harte gefeliciteerd!
Och met altijd mee de tuin in moeten is toch niks mis :lol:

Ik zeg plaats maar eens foto's vd tuin hier dan zullen wij eens mee denken, we hebben tenslotte nog even om een mooie oplossing te zoeken,
De vijver opruimen is natuurlijk geen optie ;cool;

jocca

Bericht door jocca » 30 jan 2017, 09:00

brugje kan je toch perfect veilig maken dmv een afspanning van 100 cm hoog waar ze niet over kunnen kruipen?
En op de vijver kan je op maat gemaakte roostering leggen. Voorbeelden genoeg van, kost alleen wel wat.
maar zoals je zelf aanhaalt ... als de kleinkinderen komen bij de opa dan moet je er voor zorgen en vooral mee samenspelen ... dus hop die tuin in iedere keer en vooral ... samen genieten van de vissen EN de kinderen er attent op maken van jongsaf wat de risico's zijn. Heel belangrijk is dan om zelf niet het slechte voorbeeld te tonen door bv met uw handen in het water te zitten.
Bij mijn ouders hebben ze ook 2 vijvers (1 grote en 1 amfibiepoel), nooit problemen gehad ... wij speelden altijd alleen in de tuin ... TOT de dag dat mijn pa eens bladeren uit die amfibiepoel haalde met zijn handen. Kleine broer wilde dit natuurlijk een paar uur later ook doen (ah ja wat pa doet is moet ik ook es proberen), resultaat ... bijna verdronken in een plasje die amper 25 cm diep was. Gelukkig was ik in de buurt en kon ik als een hysterisch kind naar mijn ouders roepen.
Ondanks dit voorval, nooit de vijvers afgespannen, maar wel dagelijks blijven benadrukken wat het gevaar was. Zo doen ze dit nu ook met hun eigen kleinkinderen.

Idem eten geven, ipv dicht bij het water eten te geven, best een metertje van de rand staan en het eten er in gooien. En zo zijn er tal van voorbeelden ;-)
je komt er wel uit met uw vindingrijkheid, dichtgooien is een iets te gemakkelijke oplossing voor u 8)

ROLIN15

Bericht door ROLIN15 » 31 jan 2017, 14:02

Guyke,
altijd mee de tuin in is samen genieten he' , mijn vrouw komt nu ook meer aan de vijver dan voordien :D
Verder probeer ik het oudste van 5 jaar de gevaren bij te brengen , scheelt bij ieder kind maar ons Noortje is ook geen waaghals , eerder aan de voorzichtige kant , zeg haar dat ze dat ook zusje moet duidelijk maken . Het blijven kinderen , dus altijd opletten een ongeluk zit in een klein hoekje en je wereld zou instorten moest er iets gebeuren, maar zoals gezegd samen genieten en proberen duidelijk maken ...

Ed

Bericht door Ed » 31 jan 2017, 14:52

Guyke : :Yahoo: :Yahoo: :Yahoo: :Yahoo:
Ik heb zelf 4 kleinkinderen :Hyper: Wacht maar tot ze kunnen babbelen en NOOIT meer zwijgen hi hi
En dat die kleine handjes OVERAL aanzitten !!!!!!
Maar toch dolle pret.
Grtz: Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN

Guyke

Bericht door Guyke » 01 feb 2017, 10:36

Hallo,

Wat een tijd staat mij te wachten als ik dit hier zo allemaal lees. :Yahoo:
Van de kindertijd van mijn eigen kinderen is er al veel herinnering weg maar ik heb het gevoel dat het nu allemaal veel intenser gaat worden.
Als je eigen kinderen opgroeien ( veel te snel ) heb je ook veel andere zaken om het hoofd. De meeste tijd ben je niet thuis ( gaan werken )
Ze maken al plannen over van alles en nog wat. Ik laat het over me heen komen en nog 5 maanden wachten ( veel te lang.... maar zal er ook weer rapper zijn dan gedacht....)

Heb gisteren weer een fotoke gekregen en de "spruit " is al ruim 16 cm ( en dan zeggen dat bloem-kolen zo snel groeien ) :D
Wat kan leven zoet smaken.

mvg
Guyke

Ronny V

Bericht door Ronny V » 04 feb 2017, 23:38

Hay Guyke,

Was er nog niet toe gekomen maar ook van mij een dikke proficiat aan de toekomstige opa en oma.
Voor zo ver ik hier lees kijk je er zeker naar uit en ga je zeker een leuke tijd tegemoet.
Wat betreft Uw vijver, met Uw creativiteit vindt je zeker een goeie oplossing om het het veilig te houden zodat je verder ook van Uw vijver kunt genieten.

gtjs, Ronny

Guyke

Bericht door Guyke » 06 feb 2017, 12:28

Hallo,
Ronny V schreef:Hay Guyke,

Was er nog niet toe gekomen maar ook van mij een dikke proficiat aan de toekomstige opa en oma.

gtjs, Ronny
Dank u [thank_you

Gisteren bezoek gehad en er is al goed wat buikje te zien.( 4 maand )
Ik heb dan al meteen werk gekregen want ik moet ( of ik wil :) want moeten is een groot woord en komt in feite niet meer voor in mijne woordenboek ) een klein rieten kinderwagentje renoveren voor de suikerbonen.
Weer een projektje er bij......
Ook zijn ze al aan het plannen voor de babysitdagen......
Ik moei me daar niet mee :unknown: want heb daar toch weinig inspraak over. Voor dat is oma baas.....
En het gaat zeer hard want er is al sprake dat er nog gaan komen............ :Yahoo: :Yahoo: :Yahoo:

Dus de beveiliging van de vijver zal voor een langere tijd moeten dienen dan een paar jaar. :kez:
mvg
Guyke

Plaats reactie

Terug naar “koicafé”