gedrag van de vissen ( temperatuur? )

Vermits koi koudbloedigen zijn, is stabiliteit van bovenstaande een troef!
Plaats reactie
Guyke

gedrag van de vissen ( temperatuur? )

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik heb hier het volgende vastgesteld.
Als mijn airlift uitvalt ( is gisteren gebeurt en oorzaak nog onbekend ),( of ik zet ze af, ik kan dat in huis via schakeling )
Dan verhuizen mijn vissen naar de andere kant van de vijver.
Start de airlift terug dan verhuizen ze terug naar de plaats van de uitstroom. ( de kleine vissen blijven altijd weg van de uitstroom )
Nu ben ik gaan meten en de temperatuur van de uitstroom ligt een halve graad hoger dan aan het andere eind van de vijver.
Dit effect heb ik denk ik enerzijds door de lange ondergrondse afstanden van mijn verbindingsbuizen ( 160 ), ondergrondse filters ( steenfilter en borstelbak ),
en anderzijds de lage doorstroom ( winterinstelling airlift ) dat het water aardwarmte opneemt waardoor dat verschil ontstaat.

Maar waarom verhuizen de vissen dan als de temperatuur gelijk komt in heel de vijver?

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

jocca

Re: gedrag van de vissen ( temperatuur? )

Bericht door jocca »

er zal toch ergens een hoekje zijn waar het wat aangenamer liggen is ...
tot vorig jaar gingen alle koi (zonder uitzondering) in de hoek liggen bij de skimmer in de winter.
In de zomer waren ze dan weer zeer veel te vinden bij de overgang tussen plantenfilter en vijver (op de bodem ...).

Nu we de airliften in de vijver weg hebben gedaan en die van de filterbak opgestart hebben liggen ze niet meer in het hoekje bij de skimmer maar bij op hun zomerplekje ...
blijkbaar is er toch een verandering van stroming waardoor ze van plaats veranderd zijn.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Als mijn airlift draait zijn ze altijd in die buurt te vinden ( winter en zomer )
Natuurlijk als het etenstijd is dan komen ze wel naar waar ik voeder.

Maar nu in de winter valt dat op dat ze als de lift stil ligt en er geen waterverplaatsing is,
de gehele groep zich naar de andere kant van de vijver begeeft.

Ik heb het een paar maal getest door de vijver eens stil te leggen. Het duurde echt niet lang of ze zwommen naar de andere kant.
De lift terug in gang en daar gingen ze weer terug.
Toch vreemd vindt ik dat en kan er niet direct een verklaring op kleven.

mvg
guyke

Twankoi2017

Bericht door Twankoi2017 »

Bij mij liggen ze altijd onder de skimmer. Veilig in een hoekje met boven hun skimmer die veiligheid garandeert. De uitgaande kant van mijn airlift ligt onder water, dus zal geen bescherming geven.

Het blijft altijd moeilijk om vissen te evalueren over wat ze doen.
Vijver 16m3 4,80 x 2,30 x 150, Nexus 200 filter op airlift , 40 watt dompel uv in airlift, skimmer op 6m3 Messnerpomp.

AVG

Bericht door AVG »

De luchtpomp van de airlift zal iets van warmte afgeven, bij ook maar de geringste opwarming weten de vissen de plek feilloos te vinden.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
AVG schreef:
14 jan 2020, 14:26
De luchtpomp van de airlift zal iets van warmte afgeven, bij ook maar de geringste opwarming weten de vissen de plek feilloos te vinden.
Heb vandaag wat metingen gedaan en de instroom ligt 1 tot 2 tiende graad hoger als de rest van de vijver.
Dan de test met de uitstroom te stoppen en je kan niet tot tien tellen want dan zijn ze weg via tussenstop onder de brug naar de andere kant van de vijver.

Even gewacht en de uitstroom terug opgestart
De kopjes draaiden direct allemaal terug richting uitstroom en weer via tussenstopje onder de brug terug.

als de uitstroom stopt is binnen een paar seconden er geen meetbaar verschil te meten in temperatuur.
Dus waarom zijn ze weg en blijven weg tot de uitstroom terug komt als die temperatuur dan toch gelijk is?

De uitstroom is de plek waar er eiwitten vormen. Als dat als slecht wordt beschouwd ( die eiwitten ) waarom gaan ze het dan niet uit de weg?

mvg
Guyke

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Ook hier gaan de koi het warmste plekje in de vijver opzoeken

Tijdens de koudere periodes als ze de bodem opzoeken liggen ze doorgaans op dezelfde plaats van de vijver, en zodra de buitentemperatuur iets warmer is dan de vijver zoeken ze de uitgang van de skimmers op ...
Dus bij het minste zoeken ze de iets warmere zones op , en denk zelfs dat we dan over 0,05°C kunnen spreken
Ik vraag mij ook af als de koi bij geïsoleerde vijvers de bodem gaan opzoeken, en dit omdat bij deze vijvers er nauwelijks warmte afgifte kan komen via aardwarmte op een diepte van 2 meter ?

Ben benieuwd
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Geert

Bericht door Geert »

Mijn mening zoeken de plaats met meeste zuurstof/stroming. Hier gaan ze minder energie verbruiken om dezelfde hoeveelheid zuurstof binnen te krijgen.
Goed voorbeeld is als een koi verdoofd is, hang hem voor de aanvoer en komt er veel sneller door dan daar waar geen stroming is.
Zodra de stroming wegvalt kiezen de veiligste of warmste plek ( denk ik 8) )

Grtn
Koivijver 30 m³ met 3 beluchte bodemdrains, combi doit 50 + pomp BE 500 met 4flowkop en variopomp 30m3, trickle + variopomp 10m³,

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

@Marcje Mijn vijver is van 10 cm. sandwichpanelen en ook hier gingen ze bij koud water (4 a 5 gr.) naar 1 plek op de bodem. Dit was de plek die het meest beschut was tegen de wind. Of het daar warmer was??? Nu met een kap er op gaan alleen de 5 grootste, wanneer het donker is, naar de bodem... Nog wel richting waar ze eerst bij elkaar lagen, maar nu wel over een groter oppervlakte verdeeld. Hoe kan je dit zien, wanneer het donker is, hoor ik er nu een aantal denken... De vijververlichting brand tot rond 22:30. :D

jocca

Bericht door jocca »

wat ik ook bemerk is dat er hier een paar koi zijn die zich tot op heden nog niets van de koude hebben aangetrokken.
Dit is ene van een 65 cm en dan een paar kleine. Vooral die grote blijft gewoon netjes rondzwemmen in de vijver (zelfs vaak boven).

er moet dus ook onderling toch nog een verschil zitten waardoor sommige misschien net wat beter tegen de koude kunnen dan anderen.

Plaats reactie

Terug naar “Temperatuur”