Welke luchtpomp voor airlift?

Sommigen noemen het één van de pijlers van een perfecte leefomgeving. Alle vragen of suggesties kan je hier dus kwijt.
Plaats reactie
Tomvdw

Welke luchtpomp voor airlift?

Bericht door Tomvdw »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een luchtpomp voor mijn zwemvijver (30 m³ ) in aanbouw. De luchtpomp zou enkel dienen voor de aansturing van 2/3 airlifts (downflow) met luchtstenen of drukkamers.
Ik had een Nitto LA45 in het vizier vanwege zijn lage geluidsvolume. Is deze pomp hiervoor geschikt? Ik las ook om de goede werking van dergelijke pomp te garanderen dat hij zijn druk goed moet kwijt kunnen. Zijn voorgenoemd aantal airlifts dan wel voldoende? Ben een totale leek op dit vlak. Zijn er manieren om via een outletklep ofzo het debiet dat in de luchtkring zit te verlagen indien de druk te hoog zou zijn?

Hartelijk dank,
Tom
Marcje
Contacteer:

Re: Welke luchtpomp voor airlift?

Bericht door Marcje »

Persoonlijk zou ik zeker opteren om per airlift 1 luchtpomp te gebruiken , dus niet gaan opsplitsen :wink:

Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
willem v d

Bericht door willem v d »

Het beste us met druk kamer te werken.
Zou dit te moeilijk zijn om te maken moet je contact opnemen met zen koi en anders in Oss een zaak die deze verkoopt.

Nitto 45 vindt ik redelijk zwaar voor 1 lift en te licht voor 2 liften. Persoonlijk zou ik twee secoh 30 pakken of een 60 liter pomp op 2 liften maar heeft minder voorkeur.
Tomvdw

Bericht door Tomvdw »

Marcje schreef: 02 mei 2021, 22:00 Persoonlijk zou ik zeker opteren om per airlift 1 luchtpomp te gebruiken , dus niet gaan opsplitsen :wink:

Grtjs
Dag Marc,

Bedankt voor je reactie, op verschillende vijverbenodigdheden websites zie ik telkens het advies terugkomen om afhankelijk van de sterkte van de pomp voldoende luchtstenen of outlets te voorzien omdat de pomp zijn druk moet kwijt kunnen. Vandaar dat 1 airlift per luchtpomp me veel te weinig lijkt. Wordt de pomp bij jullie dan niet te warm/overbelast?
willem v d schreef: 02 mei 2021, 23:06 Het beste us met druk kamer te werken.
Zou dit te moeilijk zijn om te maken moet je contact opnemen met zen koi en anders in Oss een zaak die deze verkoopt.

Nitto 45 vindt ik redelijk zwaar voor 1 lift en te licht voor 2 liften. Persoonlijk zou ik twee secoh 30 pakken of een 60 liter pomp op 2 liften maar heeft minder voorkeur.
Dag Willem,
Ik heb reeds de filmpjes op YT van koivrienden over de diy airlifts bekeken en denk dit ook zelf te maken. Hartelijk dank voor je suggestie om 2 Secoh 30 pompen te nemen. (Je bedoelt de JDK versie?) Voor jou dezelfde vraag als bij Marc. Worden jullie pompen nooit te heet met maar 1 airlift? Kan je een drukmeter plaatsen in het systeem (bv net achter de pomp) om dit te testen?

Mvg,
Tom
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Wat betreft die warmte.
Als je de werking bekijkt van een buislift dan zie je in het filmpje dat er nog rijtjes met gaatjes waar geen lucht uitkomt. Moest je er toch benauwd voor zijn kan je altijd een rijtje meer boren maar voor een jdk 20 of jdk 30 met 5 rijtjes voldoende.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Tomvdw schreef: 04 mei 2021, 16:05 Dag Marc,

Bedankt voor je reactie, op verschillende vijverbenodigdheden websites zie ik telkens het advies terugkomen om afhankelijk van de sterkte van de pomp voldoende luchtstenen of outlets te voorzien omdat de pomp zijn druk moet kwijt kunnen. Vandaar dat 1 airlift per luchtpomp me veel te weinig lijkt. Wordt de pomp bij jullie dan niet te warm/overbelast?
U hebt reeds het juiste antwoord van Guyke gehad :D
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Tomvdw

Bericht door Tomvdw »

Guyke schreef: 04 mei 2021, 16:31 Hallo,

Wat betreft die warmte.
Als je de werking bekijkt van een buislift dan zie je in het filmpje dat er nog rijtjes met gaatjes waar geen lucht uitkomt. Moest je er toch benauwd voor zijn kan je altijd een rijtje meer boren maar voor een jdk 20 of jdk 30 met 5 rijtjes voldoende.

Mvg
Guyke
Dag Guyke,

Erg bedankt. Zeer logisch idd maar had er zelf niet aan gedacht, bedankt!

Tom
Tomvdw

Bericht door Tomvdw »

Hallo,

Iemand ervaring met luchtpompen van Aquaforte/ Hailea?
Deze pompen zijn toch wel een pak schappelijker in prijs ivm Secoh / Nitto / Hiblow etc.. en lijken op het eerste gezicht vergelijkbare kwaliteiten te hebben? Of zie ik dat verkeerd?

Tom
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door Oldtimer »

Er staan hier in de verkoop rubriek al een poosje 2 leuke luchtpompen te koop. Ik zou er in jouw geval op bieden.
willem v d

Bericht door willem v d »

De beste pompen nu op de markt zijn:
Nitto
Fujimac
Secoh
High blow.
Belangrijk is welke diepte de pomp de druk geeft die jij wilt.
Plaats reactie

Terug naar “Beluchting”